Jarenlang had ik een prettig werkend netwerkje. Sindskort heb ik de ConnectBox, en sindsdien heb ik problemen. De helpdesk van Ziggo heeft geprobeerd om me extern op IPv4 te forceren, en me een nieuw abonnement gegeven, maar geen van beide handelingen hebben het probleem opgelost.
Mijn netwerk bestond uit een Ziggo modemrouter, de Cisco EPC3928, waarvan de WiFi uitgeschakeld was, en die op een reserved IP als enige client [via patch cable] mijn huisrouter had, een Archer C5. Aan die Archer hing mijn hele WiFi netwerk, en via Ethernet ook mijn printer, mijn desktop, de huisbeveiliging en mijn NAS. De configuratie was zo dat de Cisco van Ziggo de Archer in DMZ had staan, en de Archer de NAS in DMZ had staan. Dat werkte smetteloos, totdat Ziggo de modemrouter verving.
Ik heb de Connectbox ontvangen en precies zoals de oude Cisco ingeplugd. Er zit een DMZ-functie op, die ik naar de Archer heb gewezen. Helaas komt er geen verkeer van buiten bij de NAS meer terecht.
De situatie is nu dat ik vanuit mijn LAN wel degelijk bij Internet kan, dat ik ook kan up- en downloaden, dat ik willekeurige poorten open kan gooien naar buiten toe [firewall disabled - dat doe ik liever niet, maar om te debuggen is het handig], maar verkeer van buiten kan niet bij mijn LAN. Ik kan dus van buitenshuis niet bij de files op mijn NAS. Vanaf devices die aan het LAN van de Archer hangen nog wel overigens. Er is binnen het LAN niets gebeurd, de enige variabele die is veranderd is de ConnectBox.
De helpdesk weet het niet meer, en verwijst me naar dit forum. Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft hoe ik mijn DMZ weer functioneel krijg.