1
Vraag
2
Reacties
nathanlewis

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

DMZ op Connectbox Giga zorgt voor internet snelheid limiet op andere ip adressen

Sinds deze week ben ik een eigenaar van een ps5. En aangezien de ps5, ten opzichte van mijn ps4, een strengere NAT type aangeeft (type 2: moderate) heb ik geprobeerd alle benodigde poorten te forwarden op mijn Connectbox Giga. Helaas geen verschil in NAT type met het forwarden van de benodigde poorten (zie bijlage). Ik heb het overigens ook geprobeerd met protocol op 'beiden' en de poortreeksen samen te voegen. Doe ik iets verkeerd met intern / extern?

 

Screenshot 2021-11-20 at 13.04.48.png

 

Toen heb ik een DMZ toegepast op het ip-adres dat ik gereserveerd heb voor mijn ps5. Dit was dacht ik de oplossing. NAT type was veranderd naar 1 (Open). Desalniettemin werd mijn internetverbinding van mijn laptop - en waarschijnlijk andere devices - gecapt op 100mbps? DMZ uitgezet en vervolgens had ik weer +/- 800mbps (wifi) op mijn laptop. Hoe kan het dat een DMZ een limiet plaatst op de internetverbinding van andere devices? UnPn heb ik ook aan en uit gehad, geen verschil verder.

 

Ik zoek naar een oplossing waarmee de ps5 een NAT type 1 krijgt en mijn andere devices geen limiet op snelheid.

 

Alvast dank!

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@nathanlewis Zo te zien heeft jouw modem op dit moment al een IPV4-only profiel. Het probleem voor de strikte NAT moet dus ergens in de instellingen zitten. Gebruik je alleen het SmartWifi (Connectbox Giga) modem of heb je nog eigen randapparatuur hierachter aangesloten zoals eigen router(s), hubs en/of switches?Mijn advies is om alleen handmatige portforwarding in te stellen voor de PS5 met behulp van deze info. Controleer op de support pagina van Playstation en de online games welke poorten er nodig zijn voor optimale online gameplay. Check vervolgens ook de instellingen v.d. PS5 zelf en stel deze zo nodig ook eens opnieuw in. Herstart nadat je de portforwarding regels heb ingesteld & opgelagen het modem en de PS5 en test of het probleem zich dan nog voordoet. 

Laat maar weten of het gelukt is. 

Bekijk in context

nathanlewis
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul zojuist alles nog een keer nagelopen met de tips die je hebt gestuurd:

 

1. PS5 een static ip-adres gegeven;

2. Portforwarding op mijn Connectbox Giga nagelopen. De juiste poorten staan open voor de static ip-adres van de ps5 én daarmee ook elk Call of Duty spel (zie screenshot uit mijn eerste bericht);

3. Network test gedaan op de ps5 met als resultaat NAT Type 2 (moderate);

4. Dubbelcheck UPnP staat uitgeschakeld;

5. Geen randapparatuur, geen switches, geen routers en ben de enige user.

 

Hoe kan het dat alleen het toepassen van de DMZ werkt? En waarom limiteert vervolgens de DMZ al mijn andere devices op 100mbps, terwijl ik gewoon 750mbps zou binnen moeten krijgen. Dit klinkt inmiddels als een issue van de Connectbox Giga.

Bekijk in context

10 Reacties 10
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je het modem ook 30 seconde van de stroom gehad ?

nathanlewis
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@anoniemforum Ik heb de modem om en nabij 15 seconden bij iedere aanpassing van de stroom gehaald. Overigens heb ik de stroom plug uit de modem gehaald en niet de stekker uit het stopcontact. Dit aangezien er een tussenstuk tussen zit die nog enige tijd stroom behoudt.

 

De DMZ aanpassing is hierdoor bijvoorbeeld ook toegepast. Alleen die zorgde voor het limiet op de internetsnelheid van alle andere connected devices. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je ook al eens naar UPnP gekeken ?

 

nathanlewis
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Sorry voor de verlate reactie @anoniemforum . UPnP heb ik zowel aan- als uitgeschakeld gehad met testen, zie mijn eerste bericht waarmee ik het topic startte. 

 

Ik heb nog altijd geen oplossing gevonden voor dit probleem.. Ik zoek nog steeds naar een oplossing waarmee de ps5 een NAT type 1 krijgt en mijn andere devices geen limiet op snelheid.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @nathanlewis en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je een beperkte online gameplay ervaring hebt vanwege het strengere NAT type wat op dit moment van toepassing is op je PS5! Ik zie dat expert @anoniemforum al een aantal goed suggesties gegeven heeft waarmee het probleem op te lossen is. Ik begrijp uit je bericht dat dit alleen nog niet heeft mogen baten. Heb je bij het inschakelen van de UPnP functie op het modem wel de handmatige portforwardregels uitgezet? Als je UPnP i.c.m. handmatige forwarding regels gebruikt dan werkt het mogelijk niet. Het advies is om of alleen UPnP te gebruiken of alleen handmatige portforwarding.

Indien je handmatige portforwarding wilt gebruiken raad ik aan naar deze tips te kijken. 

Aanvullend: Als je naast het Giga Connectbox modem ook een eigen router gebruikt dien je ook daar de instellingen te controleren. 

nathanlewis
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Paul ,

 

UPnP stond allereerst aan zonder enige portforwarding. Voor de ps4 was deze setting genoeg om NAT Type 1 (open) te krijgen. Toen kreeg ik de ps5 en helaas geeft deze met UPnP NAT Type 2 (moderate).

 

Om deze reden ben ik portforwarding gaan instellen voor specifiek de ps5 (met én zonder UPnP aan). Uiteraard met elke aanpassing het modem van 20 seconden volledig het stroom gehaald. Dit zorgde helaas niet voor de gewenste NAT Type 1.

 

Vervolgens heb ik de DMZ functie ingesteld voor het ip-adres van mijn ps5. Deze werkte perfect voor mijn ps5. NAT Type veranderde van 2 naar 1 en de internetverbinding was nog steeds hoog. Het probleem: alle andere devices verbonden met de Gigabox werden gelimiteerd op een internetsnelheid van 100mpbs. 

 

Even ter verduidelijking: zonder DMZ krijgt mijn Macbook Pro via wifi 750mbps binnen. Dit terwijl ik met mijn ps5 een online game speel (Call of Duty Warzone). De internetsnelheid op mijn playstation blijft in beiden gevallen even snel. Ik gebruik overigens ook geen andere router en ben een eenmanshuishouden (alle devices zijn in eigen gebruik).

 

Als ik naar de tips kijk gaat het over ipv4-only aanpassing. Bij mij zijn de portforwarding features wel beschikbaar, maar weet niet of ik een ipv4-only modem instelling heb. Begrijp ik het goed dat ik hier eventueel een bericht voor moet sturen om mijn modem om te zetten naar ipv4-only?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@nathanlewis Zo te zien heeft jouw modem op dit moment al een IPV4-only profiel. Het probleem voor de strikte NAT moet dus ergens in de instellingen zitten. Gebruik je alleen het SmartWifi (Connectbox Giga) modem of heb je nog eigen randapparatuur hierachter aangesloten zoals eigen router(s), hubs en/of switches?Mijn advies is om alleen handmatige portforwarding in te stellen voor de PS5 met behulp van deze info. Controleer op de support pagina van Playstation en de online games welke poorten er nodig zijn voor optimale online gameplay. Check vervolgens ook de instellingen v.d. PS5 zelf en stel deze zo nodig ook eens opnieuw in. Herstart nadat je de portforwarding regels heb ingesteld & opgelagen het modem en de PS5 en test of het probleem zich dan nog voordoet. 

Laat maar weten of het gelukt is. 

nathanlewis
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul zojuist alles nog een keer nagelopen met de tips die je hebt gestuurd:

 

1. PS5 een static ip-adres gegeven;

2. Portforwarding op mijn Connectbox Giga nagelopen. De juiste poorten staan open voor de static ip-adres van de ps5 én daarmee ook elk Call of Duty spel (zie screenshot uit mijn eerste bericht);

3. Network test gedaan op de ps5 met als resultaat NAT Type 2 (moderate);

4. Dubbelcheck UPnP staat uitgeschakeld;

5. Geen randapparatuur, geen switches, geen routers en ben de enige user.

 

Hoe kan het dat alleen het toepassen van de DMZ werkt? En waarom limiteert vervolgens de DMZ al mijn andere devices op 100mbps, terwijl ik gewoon 750mbps zou binnen moeten krijgen. Dit klinkt inmiddels als een issue van de Connectbox Giga.

nathanlewis
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb toch wel wat beter nieuws inmiddels! In de Call of Duty games geeft hij wel een Nat Type: Open aan. Dus ik denk dat het hiermee toch is opgelost. Dank voor de hulp @Paul !

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@nathanlewis Dat is heel erg goed nieuws! We zijn blij om te horen dat alles weer werkt, geniet van je dag 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic