1
Vraag
2
Reageer en help mee
Wlmpie
Expert
Expert
  • 511Posts
  • 11Oplossingen
  • 160Likes

DHCPv4 crasht op connectbox na stroomstoring

Vannacht om 0:30 was hier in Woerden een stroomstorinkje van ca 1 seconde. Genoeg om de connectbox te doen herstarten. Daarna helaas een bekend probleem. Geen ipv4 wel ipv6. Dus nu.nl werkt niet, youtube.nl werkt wel.

Ik heb ook 3 deco's in huis en ik vermoed dat die zich als dhcp server zijn gaan gedragen toen de connectbox nog aan het opstarten was. Mijn tablet had namelijk een ip adres in de 192.168.68.x range. Vervolgens crashte de dhcp server op de connectbox. Of wellicht schakelt hij uit omdat hij een andere dhcp server ziet, nl. die van de tp-link deco.

Ik kon dit oplossen door via ipv6 in te loggen op de connectbox en vervolgens dhcpv4 eerst uit en daarna weer aan te zetten. Daarna ging de connectbox weer ip adressen uitdelen in de range 192.168.179.x die ik heb ingesteld (ik gebruik 179 ipv 178 omdat ik soms een vpn verbinding leg met het ziggo netwerk bij mijn vader thuis en dan kun je ip conflicten krijgen als beide op hetzelfde subnet zitten)

Dit is lastig, want na een stroomstoring is er dus steeds handmatige actie nodig om het internet in huis weer gaande te krijgen. Wanneer repareert ziggo deze bug in de compal connectbox?

7 Reacties 7
anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 8541Posts
  • 545Oplossingen
  • 1969Likes

heb je via de Deco app nagekeken of de deco's nog in Access point mode staan ?

en wat gebeurt er als je handmatig zowel de deco's als modem herstart ?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61326Posts
  • 4171Oplossingen
  • 15551Likes

Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland

Stap 11: Ga in de Deco APP naar “Meer-Geavanceerd-Bewerkingsmodus” en kies voor “Access point”, u druk vervolgens op “Oke” waarbij uw Deco opnieuw opgestart wordt

Wlmpie
Expert topicstarter
Expert
  • 511Posts
  • 11Oplossingen
  • 160Likes

Alledrie de deco's zijn bedraad aangesloten en staan ook al in accespointmode. Gisteravond brandde de led op de deco's rood en de deco app meldde "geen internet". Dat klopte ook want ze kregen geen ipv4 van de connectbox omdat de dhcp niet reageerde. Screenshot_20220830-193813_Deco.jpg

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2972Posts
  • 356Oplossingen
  • 803Likes

Wat jammer dat er afgelopen week niemand is langs geweest om verder te helpen @Wimpie

Speelt dit probleem nog steeds? Dan kan wellicht @anoniemforum je verder helpen.

robinjoo19
Expert
Expert
  • 4943Posts
  • 77Oplossingen
  • 1674Likes

ik tag ook effe @Pasi die weet veel van de deco's, een goed topic 

https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Leidraad-voor-TP-Link-DECO/ba-p/69366

of @tobiastheebe die weet veel over de ziggo modems

😉

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13958Posts
  • 862Oplossingen
  • 5629Likes

Familie van mij gebruikt een Compal-modem en ik herken dit fenomeen niet. Na een stroomstoring zijn er geen problemen met DHCP. Subnet is aangepast naar 192.168.1.0/24.

Hardware version : 5.01
Software version : CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH

Pasi
Expert
Expert
  • 6113Posts
  • 370Oplossingen
  • 2791Likes

Dat de DHCP op de ConnectBox soms niet goed werkt ( / hangt ), die ervaring heb ik ook. Dat is ook de reden dat ik een eigen DHCP heb, namelijk die in de Pi-hole ( op de Raspberry Pi ). Zoals al vaker gemeld, is sindsdien mijn netwerk veel stabieler.

Het zou mij om niets verbazen, dat de DHCP de oorzaak is voor veel andere problemen. Want na een reset van de ConnectBox zijn die vreemde storingen vaak opgelost. Dan is namelijk ook de DHCP herstart en werkt dan weer wel.

Als de Deco's geen IP nummer krijgen, zenden ze natuurlijk wel wifi uit en zijn ze ook te benaderen. Maar omdat ze geen IP nummer hebben, zijn ze niet verbonden met de ConnectBox en kunnen hun dat niet kwijt.

Tijdens/na een stroomstoring, is het natuurlijk afwachten hoe stabiel én hoe schoon de spanning direct is. Welke apparaten daar meer/minder last van hebben verschilt.

@Wlmpie : ik verwacht dat dit een CB ( DHVP ) probleem is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic