Hallo goeiedag,
Ik heb op de connectbox DHCP uitgezet en draai mijn eigen DHCP server, ondanks het feit dat DHCP uit staat op de connectbox blijft de connectbox Ziggo’s ipv6 dns servers adverteren op het netwerk.
Ik heb vandaag contact gehad met de helpdesk of klantenservice over mijn probleem, deze gaf aan dat dit inderdaad geen juist gedrag is maar wist zelf geen oplossing anders dan het modem in bridge modus zetten en/of om ipv6 in zijn geheel uit te zetten, wat natuurlijk beide gewoon kolder is.
Ik ben meerdere topics tegengekomen maar ik kan nergens een oplossing noch een degelijke inhoudelijke reactie over onderzoek, aankomende oplossingen of andere firmware o.i.d. vinden.
Ik bedoel… de enige aangeboden “oplossingen” zijn feitelijk geen oplossing maar workarounds welke beide niet wenselijk zijn natuurlijk.
kortweg: de Connectbox functioneert gewoon niet zoals het hoort, ziggo biedt geen oplossing maar enkel workarounds die beide niet positief voor de klant.
Voor 70+ euro per maand heb ik ( sinds kort aangegeven hier in Maastricht) 1000/500Mbit glasvezel. Ik bedoel als klant zijnde met een 300/30Mbit lijntje mag je voor die prijs toch óf een degelijk modem verwachten óf degelijke support verwachten.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Beste @Tanni3,
Helaas is het niet mogelijk om de IPv6 LAN SLAAC of DHCPv6 functie in zijn geheel uit te schakelen binnen het modem en een passthrough/bridge modus te gebruiken, router advertisement en DNS zijn dus ook niet uit te schakelen.
Het is mogelijk om IPv6 Dual Stack achter een eigen router te configureren echter bij intens/tweaker/pro gebruik trekt het modem dit echter vaak niet. De router dient overigens een uitgebreide IPv6 firewall te hebben.
Mocht u een andere router er achter hebben of willen zetten dan is IPv6 DualStack nodig, dit gaat niet goed met DS-Lite.
Via het modem in DHCPv6 modus ontvangt uw router een IPv6 adres met prefix /60 of /54 en kunt u vervolgens kiezen hoe u uw IPv6 LAN opzet. (Config type, DNS, route, etc)
Op het modem dienen alle de IPv6 Firewall functies uitgeschakeld te worden, IPv4 zou u ook DMZ modus voor kunnen gebruiken.
IPv6 en Ziggo is helaas nog geen echt gelukkig huwelijk voor mensen welke hen eigen hardware willen inzetten, het is een beetje hit or mis.
Zelf adviseer ik IPv4 Bridge modus, eigen router en IPv6 Tunnel. Dit is echter ook niet perfect omdat voor werking van sommige apps zoals Ziggo Go routes moeten worden aangepast omdat de IPv6 regio niet altijd binnen NL ligt.
MVG
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Beste @Tanni3,
Helaas is het niet mogelijk om de IPv6 LAN SLAAC of DHCPv6 functie in zijn geheel uit te schakelen binnen het modem en een passthrough/bridge modus te gebruiken, router advertisement en DNS zijn dus ook niet uit te schakelen.
Het is mogelijk om IPv6 Dual Stack achter een eigen router te configureren echter bij intens/tweaker/pro gebruik trekt het modem dit echter vaak niet. De router dient overigens een uitgebreide IPv6 firewall te hebben.
Mocht u een andere router er achter hebben of willen zetten dan is IPv6 DualStack nodig, dit gaat niet goed met DS-Lite.
Via het modem in DHCPv6 modus ontvangt uw router een IPv6 adres met prefix /60 of /54 en kunt u vervolgens kiezen hoe u uw IPv6 LAN opzet. (Config type, DNS, route, etc)
Op het modem dienen alle de IPv6 Firewall functies uitgeschakeld te worden, IPv4 zou u ook DMZ modus voor kunnen gebruiken.
IPv6 en Ziggo is helaas nog geen echt gelukkig huwelijk voor mensen welke hen eigen hardware willen inzetten, het is een beetje hit or mis.
Zelf adviseer ik IPv4 Bridge modus, eigen router en IPv6 Tunnel. Dit is echter ook niet perfect omdat voor werking van sommige apps zoals Ziggo Go routes moeten worden aangepast omdat de IPv6 regio niet altijd binnen NL ligt.
MVG
Hey @Jonathan-458,
Hartelijk dank voor je bericht, jouw bericht omschrijft het probleem inderdaad precies, de klant heeft geen enkele “oplossing” maar enkel mogelijke workarounds welke allen niet ideal en/of wenselijk zijn, vandaar dat er van Ziggo een oplossing verwacht mag worden denk ik, ik weet niet of ik hier een officiële reactie kan krijgen van Ziggo of dat er een ander kanaal is, ik bedoel er moet toch wel een 2e lijn, senior of anderszins capabel persoon binnen Ziggo die hierop aangesproken of belast mee kan worden..
Hey @Tanni3,
Dat Ziggo inmiddels alleen een volwaardige verbinding aanbiedt via router modus i.c.m. Dual Stack is helaas iets waar velen al jaren tegen aan lopen.
Zelfs met vrije modem keuze zijn wij er dan nog niet aangezien het ook de nodige aanpassingen binnen het Netwerk van Vodafone Ziggo vereist.
De situatie is ontstaan door de vele overnames, keuze van sommige partijen IPv6 DS-Lite en veiligheid.
Nu alles geüpgraded wordt naar Docsis3.1 en vrije modem keuze langzaam maar zeker er gaat komen, ontstaat er ook stiekem de hoop dat Vodafone Ziggo weer een volwaardige verbinding zal gaan opleveren aan al haar klanten.
Ik heb uw topic onder de aandacht gebracht bij de mods.
MVG
Bedankt voor jouw melding, @Jonathan-458
Goed dat je dit aan de kaak stelt, @Tanni3
Zoals Jonathan in zijn eerste reactie al aangegeven heeft, is dit hoe het op dit moment werkt. Daarom heb ik deze reactie ook gemarkeerd als oplossing.
Ik kan natuurlijk niet voorspellen, maar het is niet geheel ondenkbaar dat het in de toekomst toch mogelijk wordt.
Het is inderdaad ook niet geheel ondenkbaar dat ik de Lotto win, ik snap dat je als vertegenwoordiger op je woorden moet passen maar ik begrijp dat er op de korte termijn geen concrete verandering zal plaatsvinden en dat er ook geen aanspreekpunt is met betrekking tot dit probleem?
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van of je meespeelt 😉
Ik snap dat je hier heel graag duidelijkheid over wilt hebben, alleen kan ik je deze niet geven. Mocht er wat veranderen dan zullen wij dit uiteraard kenbaar maken.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.