1
Vraag
2
Reageer en help mee
Dick Dijkstra

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DHCP storingen

Net uitgebreid contact gehad met de helpdesk.

Circa 10 dagen geleden na aangekondigde Ziggo werkzaamheden, kreeg ik geen contact meer met mijn router.

HD gechat en zij hebben modem uitgelezen; waarop het antwoord kwam: "we zien het probleem, wellicht heeft u een nieuw modem/router nodig, maar we proberen eerst een fabrieksreset. Na de fabrieksreset kon ik weer contact krijgen met het netwerk, maar al mijn Ip-reserveringen waren verdwenen. Heb die reserveringen nodig voor de integraties van Home-assistant.

 

Toen op vakantie gegaan; helft van HA-integraties niet werkend. Terug van vakantie Ip-reseveringen gedaan, maar na een stuk of tien begon het weer te haperen: DHCP reserveringen kwamen niet door. (NAS kreeg een totaal ander adres toegewezen in een hele andere range (196 vs 192) En vervolgens werd hele netwerk volledig instabiel en kreeg geen contact meer, heb geen bedrade laptops/PC's in huis.

Dus weer HD gebeld en gezegd dat ik nu wel voor de nieuwe modem optie zou willen gaan, echter volledig in het riet ingestuurd, want vaste IP-reserveringen valt buiten de standaard services, dus modem is niet defect dus geen nieuw modem, ook niet al zou ik er zelf voor willen betalen..

wel modem weer gereset en zonder reserveringen werkt alles (behalve mijn domotica) weer prima...

Help!

 

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Heb je ook een Mediabox XL in huis die verbonden is via een netwerkkabel met je modem of een andere router actief?

Dick Dijkstra
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie!

neen, geen andere routers. Alleen een 3 tal UNIFI AP's en heeel veel ander spul 😉

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Dick Dijkstra  schreef:

Net uitgebreid contact gehad met de helpdesk.

Circa 10 dagen geleden na aangekondigde Ziggo werkzaamheden, kreeg ik geen contact meer met mijn router.

HD gechat en zij hebben modem uitgelezen; waarop het antwoord kwam: "we zien het probleem, wellicht heeft u een nieuw modem/router nodig, maar we proberen eerst een fabrieksreset. Na de fabrieksreset kon ik weer contact krijgen met het netwerk, maar al mijn Ip-reserveringen waren verdwenen. Heb die reserveringen nodig voor de integraties van Home-assistant.

 

Toen op vakantie gegaan; helft van HA-integraties niet werkend. Terug van vakantie Ip-reseveringen gedaan, maar na een stuk of tien begon het weer te haperen: DHCP reserveringen kwamen niet door. (NAS kreeg een totaal ander adres toegewezen in een hele andere range (196 vs 192) En vervolgens werd hele netwerk volledig instabiel en kreeg geen contact meer, heb geen bedrade laptops/PC's in huis.

Dus weer HD gebeld en gezegd dat ik nu wel voor de nieuwe modem optie zou willen gaan, echter volledig in het riet ingestuurd, want vaste IP-reserveringen valt buiten de standaard services, dus modem is niet defect dus geen nieuw modem, ook niet al zou ik er zelf voor willen betalen..

wel modem weer gereset en zonder reserveringen werkt alles (behalve mijn domotica) weer prima...

Help!

 


De ConnectBox heeft niet de beste DHCP. Of dat nu is doordat het een buggy programma is en/of door de minimale aanwezig opties. Ik heb geen idee hoeveel reserveringen de DHCP in de CB kan afhandelen, maar ik verwacht dat het aantal beslist beperkt is.
Hebt u veel netwerk apparatuur in huis en vaak IP/netwerk problemen, dan is misschien een andere apparaat met een DHCP functie een oplossing.

Ik heb thuis, lang allerlei vreemde netwerk problemen gehad, maar toen ik de DHCP op de CB uitzetten en de DHCP op m'n Raspberry PI3+ ( met Pi-Hole ) aanzette, werd het netwerk een stuk stabieler. Sinds dat moment weinig netwerk problemen gehad.
Misschien heeft u nog ergens een routertje liggen, die u tijdelijk ( voor test ) als DHCP  kan gebruiken. Deze dan gewoon m.b.v. 1 van de netwerk poorten achterop, op uw netwerk aansluiten.

Dick Dijkstra
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank! heb nu parallel een chat lopen met de HD of ik op mijn adres de hele CB kan vervangen door een eigen exemplaar 😉

Dick Dijkstra
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Op mijn vraag aan de HD of ik eigen modem kan toevoegen, blijkt deze aanpassing in het netwerk in mijn ex UPC gebied net gedaan te zijn, dus tegelijkertijd met het begin van de DHCP ellende. Dus dat verklaart wellicht waarom de HD voortdurend roept dat ZIGGO alleen dynamische reservering ondersteunt, blijkbaar was dat bij UPC anders. Wel eigenaardig dat ze een CB leveren die deze optie wel biedt, maar blijkbaar niet meer werkt ..

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Dick Dijkstra  schreef:

Op mijn vraag aan de HD of ik eigen modem kan toevoegen, blijkt deze aanpassing in het netwerk in mijn ex UPC gebied net gedaan te zijn, dus tegelijkertijd met het begin van de DHCP ellende. Dus dat verklaart wellicht waarom de HD voortdurend roept dat ZIGGO alleen dynamische reservering ondersteunt, blijkbaar was dat bij UPC anders. Wel eigenaardig dat ze een CB leveren die deze optie wel biedt, maar blijkbaar niet meer werkt ..


Ziggo is inderdaad bezig, met aanpassingen in het fUPC gebied. Hierdoor wordt het mogelijk, dat klanten hun eigen ( niet Ziggo ) modem/router rechtstreeks kunnen aansluiten op de AOP ( abonnee overname Punt ). Dat is dus wat anders dan m.b.v. bridge mode, wat tot nu toe alleen mogelijk was.

Maar uw log lezende, denk ik meer aan een spraakverwarring tussen WAN en LAN. Ziggo levert u, aan de WAN kant een dynamisch IP nummer, waarmee u het internet opgaat. Dat is geheel wat anders dan u bedoeld m.b.t. een IP reservering in uw eigen netwerk, de LAN kant.




@Pasi  schreef:

.....Misschien heeft u nog ergens een routertje liggen, die u tijdelijk ( voor test ) als DHCP  kan gebruiken. Deze dan gewoon m.b.v. 1 van de netwerk poorten achterop, op uw netwerk aansluiten.


Natuurlijk wel de test router configureren voor de juiste range e.d.

Dick Dijkstra
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat begrijp ik, dat zijn verschillende dingen (LAN/WAN/Bridge/eigen modem) , heb ik vandaag ook aan vele HD medewerkers moeten uitleggen! Maar vreemd blijft dat mijn LAN ip-reserveringen ineens niet meer werken na aanpassingen op het netwerk, kan natuurlijk best toeval zijn, maar toch..

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Dick Dijkstra  schreef:

Dat begrijp ik, dat zijn verschillende dingen (LAN/WAN/Bridge/eigen modem) , heb ik vandaag ook aan vele HD medewerkers moeten uitleggen! Maar vreemd blijft dat mijn LAN ip-reserveringen ineens niet meer werken na aanpassingen op het netwerk, kan natuurlijk best toeval zijn, maar toch..


Misschien toch iets te veel voor de ConnectBox??

Dick Dijkstra
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, hoewel ik jaren (voor de netwerkaanpasingen) geen problemen heb gehad, maar ga nu CB er helemaal uit doen!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Dick Dijkstra  schreef:

Ja, hoewel ik jaren (voor de netwerkaanpasingen) geen problemen heb gehad, maar ga nu CB er helemaal uit doen!


Als u een eigen router gaat aansluiten, die direct op de AOP komt ( dus niet/geen bridge mode ), dan zijn er maar een paar routers waarmee dat mogelijk is ( die Ziggo accepteert ).
Andere Ziggo klanten hebben op dit forum wel draadjes/logjes daarover gestart. Even zoeken dus....

B.v. dit draadje. Belangrijk m.b.t. informatie op dit forum is, dat dit geen bridge mode betreft, maar een router direct op de AOP ( = vrije modem keuze ).

Dick Dijkstra
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic