sihida

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DHCP renewal mislukt regelmatig bij ZyXEL router icm TC7200 in bridge-modus

Wij hebben internet en tv van Ziggo. Van Ziggo hebben wij de TC7200 gekregen, die in bridgemodus is gezet. Daarachter hangt een ZyXEL P-2812HNU-F1 router (ja, het is allemaal niet het nieuwste spul...). Al enkele jaren mislukt de DHCP renewal regelmatig, valt het internet uit en werkt als enige het herstarten van de router (de router zelf reageert ook niet tot nauwelijks meer via de user interface). Preventief herstartten we daarom altijd elke dag de router en was er wel mee te werken.

Nu lijkt recent de DHCP lease time te zijn verkort tot één uur (dit was eerder enkele dagen). Bovenstaand probleem treedt daarom nu geregeld meerdere keren per dag op en moeten we meerdere keren op een dag de router herstarten. Weet iemand hoe we dit kunnen oplossen?

 

Een overzichtje van de de DHCP log van de ZyXEL router:

12022-05-10 20:06:46infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 2590
22022-05-10 20:06:46infoDHCP send renew packet
32022-05-10 20:01:09infoDHCP send renew packet
42022-05-10 19:49:55infoDHCP send renew packet
52022-05-10 19:19:54infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 3600
62022-05-10 19:19:54infoDHCP send renew packet
72022-05-10 18:50:19infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 3543
82022-05-10 18:50:19infoDHCP send request packet
92022-05-10 18:50:19infoDHCP receive offer packet
102022-05-10 18:50:19infoDHCP send discover packet
112022-05-10 18:50:05infoDHCP send rebinding packet [last message repeated 3 times in 13 seconds]
122022-05-10 18:49:51infoDHCP send rebinding packet
132022-05-10 18:49:22infoDHCP send rebinding packet
142022-05-10 18:48:27infoDHCP send rebinding packet
152022-05-10 18:46:34infoDHCP send rebinding packet
162022-05-10 18:42:49infoDHCP send rebinding packet
172022-05-10 18:42:38infoDHCP send renew packet [last message repeated 3 times in 10 seconds]
182022-05-10 18:42:27infoDHCP send renew packet
192022-05-10 18:42:06infoDHCP send renew packet
202022-05-10 18:41:24infoDHCP send renew packet
212022-05-10 18:40:00infoDHCP send renew packet
222022-05-10 18:37:11infoDHCP send renew packet
232022-05-10 18:31:34infoDHCP send renew packet
242022-05-10 18:20:20infoDHCP send renew packet
252022-05-10 17:50:19infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 3600
262022-05-10 17:50:19infoDHCP send renew packet
272022-05-10 17:20:18infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 3600
282022-05-10 17:20:18infoDHCP send renew packet
292022-05-10 16:56:30infoTime initialized by NTP server
302022-01-01 01:01:39infoNTP new time: May 10 16:56:30
311970-01-01 01:01:38infoSystem Bootup Successfully
321970-01-01 01:01:29infoWAN Physical Link Up. Wan mode Type is ETHER.
331970-01-01 01:01:24infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 2880
341970-01-01 01:01:24infoDHCP send request packet
351970-01-01 01:01:24infoDHCP receive offer packet
361970-01-01 01:01:24infoDHCP send discover packet
371970-01-01 01:01:24infoWAN Physical Link Up
9 Reacties 9
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Bijzonder dat de leasetijd zo kort is, dit lijkt mij niet de bedoeling en zou Ziggo moeten corrigeren. Hier in voormalig Ziggo-gebied is de leasetijd 1 week, renew dus na 3,5 dag. Zowel het modem als de router zijn inderdaad op leeftijd (~10 jaar).

 

Zie de vragen van Bert hieronder...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De TC7200 is wel een heel oudje, die per direct wordt vervangen als je er problemen mee hebt.

 

Daarnaast kunnen ook oude aansluitmaterialen aanwezig zijn die gratis door Ziggo kunnen worden vervangen.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Kun je ook een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Dan kunnen gelijk met het modem de juiste aansluitmaterialen verzonden worden of zo nodig een monteur worden ingepland.

sihida
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de reacties. Ik woon trouwens in voormalig UPC-gebied (Leeuwarden).

 

Hoe kan ik bij de downstream en upstream-waarden komen? Ik dacht dat het IP-adres van TC7200 in bridge-modus altijd 192.168.100.1 was, maar ik kan daar niet inloggen.

 

Hierbij ook de gevraagde foto's. Het internetmodem zit op Port 4.

sihida
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het lijkt trouwens ook erop dat de lease time is verhoogd:

2022-05-11 12:32:05infoDHCP receive ACK option : Lease of 92.110.95.XXX obtained, lease time 84583
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik wist door de TC7200 al dat je in fUPC woont, daarom noemde ik de vergelijking met fZiggo.

 

Een monteursafspraak is noodzakelijk gezien een AOP ontbreekt. Modem op versterker is geen aanbevolen aansluitwijze. Het modem is op de tap met hoogste versterking aangesloten. Op het (te plaatsen) AOP moeten modem en versterker via een splitter (gebruikelijk een POA-01-B) aangesloten worden met nieuwe IEC/F-kabels (groene en rode stekker). De huidige F/F-kabel naar het modem is geknikt en mogelijk beschadigd.

 

Gezien bovenstaande is de kans vrij groot dat er signaalproblemen zijn. In bridge mode zou het modem inderdaad via 192.168.100.1 bereikbaar moeten zijn, mogelijk stuurt de eigen router verzoeken naar dit IP-adres niet (correct) uit via de WAN-interface. Je kunt ook nog 192.168.0.1 proberen.

 

In elk geval fijn dat de leasetijd nu weer een vrij normale waarde van 1 dag heeft.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hi @sihida

Wat fijn dat je al helemaal opweg bent geholpen hier op de community. Om dit af te maken plan ik dan ook graag een monteursafspraak voor je in. 

Hoe denk jij daar over? 

sihida
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas is de leasetijd inmiddels weer een uur en zijn dezelfde problemen er weer. Dus dan lijkt me een monteursafspraak toch het handigst.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @sihida! Helaas, jammer dat de problemen teruggekeerd zijn. Ik plan graag een afspraak met de monteur voor je in maar heb helaas je gegevens niet. Kun je je profiel bijwerken en daar je postcode en huisnummer vermelden? Alvast bedankt!

sihida
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt, ik heb mijn postcode en huisnummer in mijn profiel gezet.

Uitgelicht topic