1
Vraag
2
Reageer en help mee
LxdC

Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

DHCP range instellen Connectbox Giga

Vandaag mijn connectbox giga geïnstalleerd, maar krijg de melding dat ik de dhcp range niet kan aanpassen ("Het start IP-adres dat je hebt gekozen, kan niet gebruikt worden. Kies een ander").

 

Mijn softwareversie: 01.02.065.23.EURO.SIP

 

Ik realiseer mij dat er andere draadjes over lopen, maar voor de Connectbox Giga heb ik de oplossing nog niet gevonden. 

15 Reacties 15
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hi,

Met welke start ip adres wil je beginnen >? 

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Vanaf 192.168.2.8 (de paar daarvoor zijn vast statisch voor wat apparaten)

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Tja in mijn optiek zou dat moeten kunnen maar dat weet ik niet zeker,

Ik heb zelf geen connect box  dus even testen kan ik het niet.

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Contact gehad met de helpdesk, die zeggen dat het niet kan. Wel onhandig dat ze dat vooraf niet laten weten, dan had ik liever mijn andere ziggo mogem gehouden waar het wel op kan.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@LxdC  schreef:

Contact gehad met de helpdesk, die zeggen dat het niet kan. Wel onhandig dat ze dat vooraf niet laten weten, dan had ik liever mijn andere ziggo mogem gehouden waar het wel op kan.


Ander modem krijg je sowieso omdat je praat over GIGANET .

 

Als je een tip mag geven en uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken maar koop een goede asus router laat of zet zelf het modem in bridge modes dan kan je veel meer en ben je veel vrijer met port forwarding en ip range 

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank je Ronidh, ik lijk vooralsnog ook niet de snelheid die hoort bij GIGANET te halen, bedoel dat ik dan liever mijn vorige snelheid en modem had behouden. Maar goed idee, ik ga nu inderdaad werken met eigen router, heb nog een Asus RT-AC87U, maar die is alweer wat ouder en staat nu als AP.

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Zelf heb ik ook giganet en ben er achter gekomen dat er veel omstandigheden zijn waardoor de snelheid ogenschijnlijk niet wordt gehaald.

 

Op mijn desktop haal ik gemiddeld 930Mb/s gemeten bij www.speedtest.nl

Upload is de beloofde 50 Mb/s , op mijn laptop kom ik niet verder dan +_ 740Mb/s ook een gigabit netwerkkaart en gemeten op dezelfde cat 5e netwerkkabel als op de desktop.

Laptop voorzien van nieuwe drivers en een schone install Windows en het verbeterde dus niet.

Ook de desktop van mijn vrouw haalt rond de 920Mb/s 

 

Moraal is dat je goed moet kijken waar en bij wie het probleem zit , nu bij mij de duidelijk mijn laptop.

 

De asus zou ik voorzien van https://www.asuswrt-merlin.net/  firmware .

 

No longer supported betekend in dit geval dat hij geen ander nieuwere updates doet voor dit type , ik heb er jaren mee gewerkt en het is super goede en stabiele firmware.

 

Ronihd_0-1618672870558.png

 

Je weet als het modem in bridge staat dat alleen lan port 1 actief is ? 

 

Ronihd_1-1618673115820.png

 

 

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor je uitgebreide en helpende reactie. Die firmware had ik nog niet gezien, ik ga het proberen. In mijn vorige woning had ik de modem (caiway) ook noodgedwongen als bridge ingesteld dus weet er een (klein) beetje van.

 

Ik begrijp wat je zegt over andere factoren die doorslaggevend zijn voor de snelheid. Op mijn pc haal ik altijd lagere snelheden, maar op mijn laptop met vergelijkbare instellingen haalde ik bij KPN glasvezel constant hogere snelheden, dat vind ik wel wat gek. Max kom ik nu op 610, upload altijd 50. 

 

 

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dit haal ik..

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@LxdC  schreef:

maar op mijn laptop met vergelijkbare instellingen haalde ik bij KPN glasvezel constant hogere snelheden, dat vind ik wel wat gek. Max kom ik nu op 610, upload altijd 50. 

 

 Er kunnen toch situaties in je nieuwe omgeving veranderd zijn waardoor........... tja kan van alles zijn.

 

De Merlin firmware is super goed , tis heel jammer dat hij geen ondersteuning heeft voor mijn Asus RT-AX92 U

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dat is waar ja. Ik twijfel wat of dit gewoon het maximale is (en of het dan het verschil met andere abo van inmiddels 700) waard is of niet.  

Ben aan de slag met de firmware, ben benieuwd 🙂

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@LxdC  schreef:

Dit haal ik..


Dat is lang niet wat het moet zijn.......

Kan je de modem waarden hier plaatsen ?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

 

Kijk ook even in de config file.

 

Kan je een paar foto's maken van de aansluitdoos ( abonnee overname punt ) AOP van Ziggo daar waar je modem en TV op aangesloten zitten en die foto's hier plaatsen ?

 

Na deze post ga ik ofline tot morgen denk ik  ,ff eten en zo 😉

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Er liep hier ook een draadje met die waarden: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Gigabit-86-MB-s-maximaal/m-p/760056/emcs_t/S2h8ZW1haWx8dG9waW...  

 

Voeg ze voor de volledigheid ook hier toe (excuses, niet mijn bedoeling om op twee plekken over hetzelfde te beginnen). Foto's zal ik nog maken, het betreft nieuwbouw, hoewel dat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat het allemaal klopt.

 

Smakelijk eten, dank voor het meedenken en hopelijk tot morgen. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Dank en daar zijn we weer 😉

 

Je modem waarden zijn goed .

 

Ik mis alleen het configuratie tab

 

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Onvoldoende: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger
Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.
SNR: 33 dB of hoger.

 

Ik lees idd op dat andere topic ook snelheidsproblemen , en uiteraard sluit ik niet uit dat er bij Ziggo problemen kunnen zitten maar 1e alles uitsluiten.

 

En ik ken voorbeelden dat de Ziggo monteur met zijn meetapparatuur de volle 960Mb/s meet direct op het modem en de klant hooguit 500Mb/s ( en dan nog mopperen dat Ziggo het niet goed doet ) 

LxdC
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Welke tab wordt bedoeld met configuratie? 

Inderdaad fijn om eerst alles uit te sluiten. Moet de foto met aansluitpunt met de coax erin of juist er niet in?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic