1
Vraag
2
Reageer en help mee
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes

DHCP leasetijd bij gereserveerde addressen 00/00/0 00:00:00.00

Sinds enkele weken valt bij mij na verloop van tijd de verbinding tussen mijn router en de ConnectBox uit ....




De ConnectBox staat -niet- in Bridge mode. Aan de connectbox zijn direct verbonden mijn MediaBox Next , de oude vertrouwde Humax 😉 en mijn Edgerouter X.

Dit zijn de instelling voor de DHCPv4 server:


Voor de Humax, en mijn Edgerouter X heb ik addressen gereserveerd, om er zeker van de te zijn , dat die apparaten steeds het zelfde IP adres krijgen:



Als je nu kijkt in de lijst met verbonden apparaten, dat staat de leasetijd op oneindig ???



Mijn router doet een DHCP verzoek, en krijgt keurig het gereserveerde adres, met de leasetijd van 3600 seconden:



Als na ongeveer een week de verbinding bij alle apparaten achter de router uitvalt, lost een router reboot niks op. Alleen een powercycle van de ConnectBox lost het probleem op.

Zou de leasetijd van oneindig in de ConnectBox hierbij een rol spelen ? De reboot van de router resulteert in een nieuwe DHCP aanvraag, maar de ConnectBox ziet dat dit MAC address al een IP adres heeft, dus doet niks ?
11 Reacties 11
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
"Als na ongeveer een week de verbinding bij alle apparaten achter de router uitvalt, lost een router reboot niks op. Alleen een powercycle van de ConnectBox lost het probleem op."

Dat zijn de apparaten achter je 'Edgerouter X'? De apparaten direct op de ConnectBox blijven wel werken? De Humax blijft ook werken?

In principe is de oneindige lease goed, lijkt mij. Je reserveert deze IP-adressen voor specifieke MAC-adressen, dus je hebt geen lease. Lijkt er meer op dat de Edge-router er niet zo goed mee om gaat.
Rene F
Topicstarter
Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Achter de router Windows PCs, Wifi access points en een zonneenergie converter.
Eerlijk gezegd heb ik bij uitval nog niet getest of ik wel van de PC nog naar de Humax kan, staat op het lijstje.

Als ik de reservering voor de Edgrouter weghaal, wordt de leasetijd wel correct weergegeven:


Het lijkt er dus op, dat bij reserved IP addressen, de ConnectBox 3600 seconden als leasetijd communiceert naar de client communiceert. Mijns inziens in dat een bug, ook bij reserved addressen moet wel de leasetijd worden gehonoreerd.

Anyway. Ik heb de reservering weggehaald, eens kijken of de verbinding nu langer dan een week blijft werken.

Ik snap wat je zegt acoster , maar dan zou je verwachten dat bij reserved addressen de ConnectBox niet 3600 maar 0 als leasetijd naar de client stuurt. Tenslotte, het blijft DHCP, dus ondanks de reservering is er -wel- sprake van een DHCP lease.

Ik zal eens in de RFCs duiken, om te kijken of daar iets staat over leasetime en reserved addresses. M'n eerste gevoel zegt, dat ondanks het reserveren, toch de ingestelde leasetijd naar de client zou moeten worden gestuurd.

Ik zal eens met tcpdump kijken of ik verschil zie in de DHCP packets met en zonder reserved IP address.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Aha..ja, dan verwac
Rene F wrote:

Ik snap wat je zegt acoster , maar dan zou je verwachten dat bij reserved addressen de ConnectBox niet 3600 maar 0 als leasetijd naar de client stuurt. Tenslotte, het blijft DHCP, dus ondanks de reservering is er -wel- sprake van een DHCP lease.


Aha..op die manier. Daar had ik overheen gelezen. Ik zou ook verwachten dat de connectbox dan een leasetijd van 0 zou communiceren. Er is sprake van een oneindige DHCP-lease, mee eens.
Nu zou in principe de Router om een verlenging van de DHCP-lease moeten vragen, als deze af dreigt te lopen.
Rene F
Topicstarter
Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
.... en aan de router kant staat dat op 3600 seconden, dus na een uur vraagt die "oi, IP address ?" . Mijn theorie is dat de ConnectBox denkt "ja, me houla, je hebt er een, oneindig, ik zeg niks", en dat de router na X keer proberen (gebaseerd op de laatste weken na 128 keer) vragen denkt "oops, ik heb geen verbinding meer" ....

we gaan het zien.
Rene F
Topicstarter
Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Lease-Time Option 51, length 4: 3600 , zowel met als zonder reservering.
Rene F
Topicstarter
Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Het wordt nog erger, en verklaart misschien waarom mensen met een eigen router het bos is worden gestuurd met "tja, NAT achter NAT, dat is lastig" .....

Ik heb na mijn laatste post, op 11 september de IP address reservering voor mijn router uit de connect box verwijderd. Met de rest van de aan de ConnectBox verbonden apparatuur uit, heb ik de router als eerste aangezet, met als gevolg dat de router het eerste IP in de DHCP range heeft gekregen: x.y.z.24/24 . Mooi, dat is de bedoeling.

Afgelopen nacht om 02:30 rapporteert mijn router''s dhclient "lost connection", en heeft alle apparatuur achter mijn router geen internet verbinding meer. De Next Box en Humax hebben wel internet verbinding, ik kan Next opname afspelen, dus de ConnectBox heeft wel een werkende internet verbinding.

Als ik in de Next bij netwerk verbinding kijk ... OH HORROR. IP address x.y.z.24/24 ??? Dat is/was het adres van mijn router. Na inloggen in mijn router heeft deze geen IP address meer. In de ConnectBox, onder DHCP staan echter de router èn de Next met IP address x.y.z.24 .

Anne B Ziggo , kun jij iemand hier eens in laten duiken ?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Kan het probleem niet in de Edgerouter zitten? Ik neem aan dat er geen DHCP-cliënt op de Edgerouter staat?
"Afgelopen nacht om 02:30 rapporteert mijn router''s dhclient "lost connection"... dat is op je Edgerouter of op de Connectbox?

Met dit soort opstellingen, met meerdere routers in je netwerk, zou ik toch altijd gaan voor vaste IP-adressen. Waarom zet je in je Edgerouter niet een vast ip-adres. buiten de DHCP-range? Volgens mij zijn al je problemen dan opgelost.
Wat is de functie van de Edgerouter in je netwerk? Waarom een router en niet een switch?

Uiteraard kan je gaan vragen om Ziggo om hierin te duiken, maar ik denk niet dat je ver komt en ik denk ook niet dat dit zozeer een probleem van Ziggo is. Ziggo gaat er vanuit dat de Connectbox als router wordt gebruikt en als iemand daarachter een 'geavanceerd' netwerk probeert op te zetten, dit niet de verantwoording is van Ziggo.

Ik heb achter mijn Connectbox, die ook niet in Bridge staat, een router/AP-systeem (mesh) staan en deze leased ook een IP-adres vanuit de DHCP-pool van de CB en ik heb het probleem totaal niet.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
In principe heeft een ER de mogelijkheid voor Dual WAN.

In mijn (eigen router, ander merk) moest ik de functie Network Service Detection uitschakelen / omschakelen. De cryptische melding in het log zette mijn op dit spoor.

Default was de optie bij “When Fail” ingesteld op:
“Keep System Log and Remove the Connection”
de andere smaak is:
“Generate the Error Condition in the System Log”
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
SSH:

configure

set interfaces ethernet eth0 disable-link-detect

commit
save
Rene F
Topicstarter
Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Bedankt allemaal voor het meedenken, ik stel het echt op prijs.
En ja, er zijn zat workarounds.
Maarrrrrr, ook al zou de oorzaak een flakey Ubuntu dhclient in de Edgerouter zijn, dan nog moet een DHCP server toch geen duplicate IP addresses in zijn uitgiftetabel hebben staan ?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Marco1861 wrote:
SSH:

configure

set interfaces ethernet eth0 disable-link-detect

commit
save


Marco1861
Drastisch maar wellicht effectief.
Op zich was het detecteren van een Hick-Up-je geen probleem; bij mij was het de default-vervolgactie (uitschakelen van de WAN-poort) die roet in het eten gooide.
Uitschakelen van de detectie als zodanig, maakt wel dat je ook geen log vermeldingen of waarschuwing krijgt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic