1
Vraag
2
Reageer en help mee
MarFan

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DHCP geeft dubbele IP adres uit aan device

De connectbox DHCP geeft aan het zelfde device 2x een IP adres.

Dit kan zijn voor een wifi device, maar ook voor bekabeld.

Hierdoor zijn sommige devices (bv raspberry) zijn dan niet meer bereikbaar.

Sommige heb ik al een fixed IP adres gegeven, maar dat helpt niet. 

Hieronder zijn de devices .10 en .11 bijvoorbeeld fixed, maar komen ze 2x in de lijst voor ?

Ziggo connect box dubbele ip.png

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 72744Posts
  • 5016Oplossingen
  • 20866Likes

Welke Connect box heb je precies? Staat onderop.

Mogelijke oplossing: Heb je al een keer de stroom 30 seconden van het modem af gehad?

Enigma147

Level 7
  • 174Posts
  • 13Oplossingen
  • 151Likes

Als ik in mijn Netgear router kijk zie ik dat ik 4 apparaten heb die hetzelfde mac adres gebruiken, maar verschillende ip adressen hebben. Maar in mijn situatie klopt dat. Op een van de computers draaien op dit moment 3 verschillende virtuele computers, die allemaal een IP krijgen van  de Hyper-v virtuele switch manager. Die krijgt ze weer via de netwerk controller van de host computer.  Ik heb het vermoeden dat bij jou net zoiets speelt. 

Wat voor apparaten zijn het precies? Ik zie een Raspberry pie staan maar wat voor applicatie(s) draait er op die Pie en wat voor apparaat is het tweede apparaat? 

MarFan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat om een Compal CH7465LG-ZG.
Stroom van het modem af helpt tijdelijk, (het probleem speelt al enkele weken), maar komt steeds terug. Daarom nu op zoek naar een echte oplossing 🙂

MarFan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Op de Pi draait domoticz+zigbee2mqtt (daar merk ik het meestal aan als die niet meer beschikbaar is). verder niets.

het andere apparaat is een Netgear wifiAccess Point. Die reset is met regelmaat omdat het wifi signaal dan wegvalt op die verdieping. Denk dat de oorzaak (dubbel ip-adres) hetzelfde is.

Pasi

Level 18
  • 8809Posts
  • 470Oplossingen
  • 4868Likes

@MarFan  schreef:

De connectbox DHCP geeft aan het zelfde device 2x een IP adres.

...

Sommige heb ik al een fixed IP adres gegeven, maar dat helpt niet. 

Hieronder zijn de devices .10 en .11 bijvoorbeeld fixed, maar komen ze 2x in de lijst voor ?...

Als de door u vast ( fixed/static/permanent/.. ) ingestelde IP nummers, ook onderdeel zijn van de DHCP pool, dan gaat er óf iets fout of de instellingen zijn niet juist.

Als u een vast ( fixed/static/permanent/.. ) IP nummer instelt, dan moet dat natuurlijk altijd ingesteld worden op/in de DHCP en niet op het betreffende apparaat. Want als u b.v. IP nummer xxx.xxx.xxx.15 instelt op het apparaat, dan is de kans erg groot dat de DHCP ( met standaard range xxx.xxx.xxx.10 - xxx.xxx.xxx..... ) datzelfde nummer ook een keer uitgeeft.

Hebt u veel apparaten met een vast IP nummer en kan Ziggo's DHCP dat aantal niet aan óf u wilt deze IP nummers op de betreffende apparaten zelf instellen, dan kan u b.v. ook de DHCP pool iets aanpassen. Standaard begint de DHCP pool vaak met xxx.xxx.xxx.10, maar als u dat verhoogt naar b.v. xxx.xxx.xxx.20 ( en dan de box herstarten ), dan worden alle IP nummers onder de 20 zo-wie-zo niet meer door de DHCP uitgegeven en hebt u wat meer ruimte.

Hebt u 2 routers in uw netwerk, dan kan ook dat het probleem zijn, want ( beide ) routers hebben nu éénmaal een DHCP. Als beide DHCP's ook nog eens dezelfde IP range hebben  ( xxx.xxx.xxx.... ) dan kunnen dubbele IP nummers voor komen. Hebben beide een andere IP range, dan kunnen onderlinge verbindings problemen voor komen.

Overigens, wat u hieronder aangeeft, dat zijn dubbele MAC adressen, maar wel met andere IP nummers. Het zou mij niets verbazen dat dit ( weer ) een bug is in de Ziggo firmware.

Ziggo connect box dubbele ip.png

Ps1. Belangrijke netwerk apparatuur, moet natuurlijk een vast IP nummer hebben. Ik weet niet waarvoor u de RaspBerry gebruikt, maar grote kans dat die ook een vast IP nummer moet hebben.

Ps2. Als u op de Raspberry ook een PI-Hole hebt, dan zit in die PI-Hole software ook een prima en stabiele DHCP. Lang geleden ben ik die DHCP gaan gebruiken en heb de DHCP op m'n Compal ConnectBox uitgezet ( i.v.m. allerlei vreemde problemen ) en sindsdien is mijn netwerk super stabiel !

Enigma147

Level 7
  • 174Posts
  • 13Oplossingen
  • 151Likes

@MarFan  schreef:

Op de Pi draait domoticz+zigbee2mqtt (daar merk ik het meestal aan als die niet meer beschikbaar is). verder niets.

het andere apparaat is een Netgear wifiAccess Point. Die reset is met regelmaat omdat het wifi signaal dan wegvalt op die verdieping. Denk dat de oorzaak (dubbel ip-adres) hetzelfde is.

Omdat je twee applicaties draait op de RPI, neem ik aan dat je docker gebruikt.  Heb je daar ook ingesteld dat de Dockers hun eigen ip krijgen?  Je kan dat op een docker instellen en dan krijg je dit gedrag. 

En verder wat Pasi zegt. Hoe regel jij je geserveerde ip adressen? 

Wat ik doe  is het volgende: ik  gebruik voor de DHCP Pool 192.168.178.5 en dan de volgende 150 adressen.  Dus dan is het laatste ip adres wat de DHCP server kan uitgeven is 192.168.178.155. 

Dan gebruik ik vanaf 200 voor gereserveerde adressen. Dus het eerste adres is dan 192.168.178.200.  en zo voort voor de volgende adressen 192.168.178.201,  dan 202. enz.  (ik ga er even vanuit dat je de subnet mask 255.255.255.0 gebruikt, dat dus alle 254 adressen bruikbaar zijn) 

Het voordeel is dan dat je in overzicht meteen ziet welke apparaten een vast IP gebruiken. 

MarFan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank iedereen voor het meedenken.

Inderdaad geeft de DHCP server aan hetzelfde MAC adres 2x een ip nummer, dit is denk ik het primaire probleem .

Ik heb mijn DHCP inderdaad zo ingesteld dat hij pas vanaf .50 uitdeelt. De vaste adressen geef ik dus hieronder uit (en gebruik niet .1 🙂 )

Het is een klein netwerk  2 telefoons, 1 laptop en 1 tab. (soms bezoek die ook telefoon op het netwerk verbinden)
er hangen 2 Netgears (AP) aan (fixed/static adres .10 en .11) en 1 Pi (fixed/static .5) (zonder piHole of Docker)

Aan 1 van de poortjes van de Netgear hangt de Next mini.

Bij mijn weten hebben de Netgears geen DHCP server (zie ik niet terug in de setup software) en op de Pi staat hij ook niet aan.

Heeft de Next mini een DHCP server ?

Ik heb bij mijn weten geen 2e DHCP server in mijn netwerk, maar :

a) als dit wel zo is, kan ik dan achterhalen welk apparaat er nog meer voor DHCP server speelt

b) zou de Connect box dan ook het ip adres uitgegeven door een andere DHCP server weergeven (denk ik zelf niet, daarom mijn conclusie, geen andere)

MarFan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zie hierboven, geen docker en DHCP ingesteld zoals het hoort.

Enigma147

Level 7
  • 174Posts
  • 13Oplossingen
  • 151Likes

Maar hoe groot is de DHCP pool? Vallen de gereserveerde adressen in die pool of erbuiten? 

MarFan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De DHCP pool is 204 groot (dus vanaf 50 tot 254).

In mijn scherm afdruk zie je dat 1 MAC adres (bv xx.xx.xx.xx.xx.96) zit op 192.168.178.10 (onder de .50 fixed)

en ook op 192.168.178.232 (in de 'vrije' DHCP reeks)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic