1
Vraag
2
Reageer en help mee
pmmlemeer

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

DHCP: Wisselend IP-adres voorkomen bij stroomuitval

Na de verhuizing binnenkort, krijg ik binnenkort Ziggo weer terug. Krijg waarschijnlijk een nieuw modem en wil daarop op een Lan poort een unmanged switch zetten en van daaruit een UTP-kabel naar een volgende unmanaged switch om daar mijn tv, humax, B&O Moment en de mediabox next op te zetten. Op de 1e switch wil ik een NAS zetten in de meterkast. Op mijn oude adres kregen mijn apparaten telkens een ander ip-adres na een stroomuitval. Hoe kan ik dit voorkomen?

30 Reacties 30
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het probleem hiermee is dat de provider software vaak maar een beperkt aantal reserveringen toestaat.

Eddie the Eagle

Level 9
  • 333Posts
  • 5Oplossingen
  • 90Likes

Wat bedoel je daarmee ? De firmware in de Ziggo routers ? Zelf heb ik `m bridge mode met een eigen router er achter.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Eddie the Eagle  schreef:

Wat bedoel je daarmee ? De firmware in de Ziggo routers ? Zelf heb ik `m bridge mode met een eigen router er achter.


Yep, de provider firmware.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@RoWi.  schreef:

Het is verstandiger een IP adres niet in het eind apparaat vast te leggen maar juist in de router, hoewel de meningen daarover uiteen lijken te lopen.


Het is een keuze die beiden evengoed werken.

 

Ik leg altijd zoveel mogelijk IP adressen vast in het eind apparaat, zowel bij zakelijke netwerken, als bij mij thuis, als een router defect gaat of hij wordt weer eens verwisseld, dan moet je alle reserveringen weer opnieuw in de router invoeren.

Als ik nu een (modem)router verwissel, dan is het alleen de IP range aangeven, als die al anders zou zijn, en alles, printers, gedeelde opslag, backup systemen, enz. zijn per direct weer bereikbaar op de eigen IP adressen in het eindapparaat en weer verder.

 

Het is even werk en je moet inderdaad even de weg weten in al die verschillende eindapparaten.

Het is een keuze wat je het prettigst vind.

pmmlemeer
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik wilde eigenlijk unmanged switches kopen maar dan heb ik geen IGMP snooping, hetgeen me hier aangeraden wordt. De keus wordt dan nu om de Netgear GS305E en GS308E te kopen. Kan ik deze managed switches ook unmanaged gebruiken en dan toch van alle functionaliteiten gebruik maken?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@pmmlemeer  schreef:

Ik wilde eigenlijk unmanged switches kopen maar dan heb ik geen IGMP snooping, hetgeen me hier aangeraden wordt.

Ja ik heb dat ook 1 maal gelezen, Ik betwijfel of dat nodig is.

 

Ik zou er niet aan beginnen, managed switches hebben functies die voor professioneel gebruik nodig zijn, maar voor huis, tuin en keuken gebruik overkill zijn. En nogal wat frustraties en problemen kunnen oproepen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Voor de Next mini is igmp snooping noodzakelijk zeker als deze via WiFi wordt verbonden!

 

Voor meer achtergrond  lees dit topic eens door. Ja dat komt van de conculega maar het onderwerp zal bij Ziggo steeds relevanter worden.

En deze met praktijk voorbeelden 

 

@pmmlemeer 

Ik heb hier zelf ook bewust de Netgear GS305E in gebruik.

Feitelijk is het net als de Unmanaged Switches aansluiten en vergeten. Absoluut geen frustraties of problemen. 

 

In de nabije toekomst kunnen Ziggo klanten problemen  verwachten bij het gebruik van eigen netwerk apparatuur wat geen IGMP ondersteund. Of dat nu routers, wifipunten of netwerk Switches zijn. Zelf nu kunnen problemen hier naar terug te lijden zijn.

 

 

pmmlemeer
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dag Rowi, Dus gewoon vanuit het modem een utp naar de GS305E en daarna de next aansluiten op een poort van de GS305E en geen instellingen configureren op de switch? Eigenlijk plug&play?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@pmmlemeer  schreef:

Dag Rowi, Dus gewoon vanuit het modem een utp naar de GS305E en daarna de next aansluiten op een poort van de GS305E en geen instellingen configureren op de switch? Eigenlijk plug&play?


Precies. Je kan wel inloggen in de Switch maar dat is hooguit nodig voor een firmware update.

Zoals  de tweede link laat zien is igmp niet helemaal noodzakelijk, maar het kan problemen voorkomen, ik ben altijd graag klaar voor de toekomst en het prijsverschil is ook vrij nihil.

pmmlemeer
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dankjewel Rowi, na de verhuizing zal ik laten weten of alles functioneert.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @pmmlemeer

 

We zijn alweer 2 weekjes verder en erg nieuwsgierig hoe het is verlopen na de verhuizing. Heb je nog support van ons nodig?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic