Na de verhuizing binnenkort, krijg ik binnenkort Ziggo weer terug. Krijg waarschijnlijk een nieuw modem en wil daarop op een Lan poort een unmanged switch zetten en van daaruit een UTP-kabel naar een volgende unmanaged switch om daar mijn tv, humax, B&O Moment en de mediabox next op te zetten. Op de 1e switch wil ik een NAS zetten in de meterkast. Op mijn oude adres kregen mijn apparaten telkens een ander ip-adres na een stroomuitval. Hoe kan ik dit voorkomen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het probleem hiermee is dat de provider software vaak maar een beperkt aantal reserveringen toestaat.
Wat bedoel je daarmee ? De firmware in de Ziggo routers ? Zelf heb ik `m bridge mode met een eigen router er achter.
@Eddie the Eagle schreef:Wat bedoel je daarmee ? De firmware in de Ziggo routers ? Zelf heb ik `m bridge mode met een eigen router er achter.
Yep, de provider firmware.
@RoWi schreef:
Het is verstandiger een IP adres niet in het eind apparaat vast te leggen maar juist in de router, hoewel de meningen daarover uiteen lijken te lopen.
Het is een keuze die beiden evengoed werken.
Ik leg altijd zoveel mogelijk IP adressen vast in het eind apparaat, zowel bij zakelijke netwerken, als bij mij thuis, als een router defect gaat of hij wordt weer eens verwisseld, dan moet je alle reserveringen weer opnieuw in de router invoeren.
Als ik nu een (modem)router verwissel, dan is het alleen de IP range aangeven, als die al anders zou zijn, en alles, printers, gedeelde opslag, backup systemen, enz. zijn per direct weer bereikbaar op de eigen IP adressen in het eindapparaat en weer verder.
Het is even werk en je moet inderdaad even de weg weten in al die verschillende eindapparaten.
Het is een keuze wat je het prettigst vind.
Ik wilde eigenlijk unmanged switches kopen maar dan heb ik geen IGMP snooping, hetgeen me hier aangeraden wordt. De keus wordt dan nu om de Netgear GS305E en GS308E te kopen. Kan ik deze managed switches ook unmanaged gebruiken en dan toch van alle functionaliteiten gebruik maken?
@pmmlemeer schreef:Ik wilde eigenlijk unmanged switches kopen maar dan heb ik geen IGMP snooping, hetgeen me hier aangeraden wordt.
Ja ik heb dat ook 1 maal gelezen, Ik betwijfel of dat nodig is.
Ik zou er niet aan beginnen, managed switches hebben functies die voor professioneel gebruik nodig zijn, maar voor huis, tuin en keuken gebruik overkill zijn. En nogal wat frustraties en problemen kunnen oproepen.
Voor de Next mini is igmp snooping noodzakelijk zeker als deze via WiFi wordt verbonden!
Voor meer achtergrond lees dit topic eens door. Ja dat komt van de conculega maar het onderwerp zal bij Ziggo steeds relevanter worden.
En deze met praktijk voorbeelden
Ik heb hier zelf ook bewust de Netgear GS305E in gebruik.
Feitelijk is het net als de Unmanaged Switches aansluiten en vergeten. Absoluut geen frustraties of problemen.
In de nabije toekomst kunnen Ziggo klanten problemen verwachten bij het gebruik van eigen netwerk apparatuur wat geen IGMP ondersteund. Of dat nu routers, wifipunten of netwerk Switches zijn. Zelf nu kunnen problemen hier naar terug te lijden zijn.
Dag Rowi, Dus gewoon vanuit het modem een utp naar de GS305E en daarna de next aansluiten op een poort van de GS305E en geen instellingen configureren op de switch? Eigenlijk plug&play?
@pmmlemeer schreef:Dag Rowi, Dus gewoon vanuit het modem een utp naar de GS305E en daarna de next aansluiten op een poort van de GS305E en geen instellingen configureren op de switch? Eigenlijk plug&play?
Precies. Je kan wel inloggen in de Switch maar dat is hooguit nodig voor een firmware update.
Zoals de tweede link laat zien is igmp niet helemaal noodzakelijk, maar het kan problemen voorkomen, ik ben altijd graag klaar voor de toekomst en het prijsverschil is ook vrij nihil.
Dankjewel Rowi, na de verhuizing zal ik laten weten of alles functioneert.
Goedemorgen @pmmlemeer
We zijn alweer 2 weekjes verder en erg nieuwsgierig hoe het is verlopen na de verhuizing. Heb je nog support van ons nodig?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.