1
Vraag
2
Reacties
scanboostar

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

DHCP Range aanpassen Sagecom F3896LG-ZG (Vrijgeven Start Adres 192.168.0.10)

Hallo,

Kan een moderator een verzoek indienen om de DHCP Range aan te passen van mijn nieuwe Sagecom F3896LG-ZG modem?

 

Graag vrijgeven start adres 192.168.0.10 (modem adres 192.168.0.1)

 

Dank!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik kon de range pas aanpassen nadat het modem op de kabel was aangesloten. Ik had eerst een tijdelijke DHCP server ingericht methode reserveringen. Nadat het modem ingesteld was heb ik de DHCP reserveringen er weer ingezet. (Waarom je dan geen hele MAC adressen kan copy-pasten snap ik echt niet).

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Als het goed is, zou subnet 192.168.0.0/24 al beschikbaar moeten zijn in de standaardconfiguratie. Als je een foutmelding ziet, kun je dan laten zien (met een screenshot) welke instellingen je probeert te gebruiken voor de DHCP-server?

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Helaas geen foutmelding maar de button [Apply Changes] blijft greyed-out.

 

 

scanboostar_0-1678107923199.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De leasetijd van 120 seconden is vreemd (erg kort), stond dit al zo ingesteld? Kun je dit aanpassen naar bijvoorbeeld 1 dag (86400 seconden) en controleren of je daarna wel het subnet kunt aanpassen?

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hij komt zo uit de doos, vond het zelf ook wel erg kort. Aanpassen lukt niet, de button [Apply Changes] blijft greyed-out.

N.B. hij hangt (nog) niet aan de kabel omdat ik eerst de DHCP goed moet hebben anders doet de o.a. de CV het niet meer . . . . .

De laatste keer dat het oude modem gereset werd door support heb ik een avond in de kou gezeten, (dan was een korte lease tijd voor de set-up beter geweest).

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

 

Als ik naar een andere instellig ga verschijnt:

scanboostar_1-1678109325517.png

Helaas kan ik daarmee de changes ook niet vastleggen.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Je kunt controleren of terugzetten van het modem naar fabrieksinstellingen effect heeft (ondanks dat er nog geen instellingen zijn aangepast). Overigens is het ook mogelijk dat de eRouter deze instelling weigert met het modem in deze status (offline).

 

In dit topic werd overigens aangegeven dat de F3896 het LAN-subnet (in dat geval 192.168.2.0/24) overnam van het vorige modem (een Connectbox).

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Terugzetten van het modem naar fabrieksinstellingen gelukt.

Helaas blijft de DHCP aanpassing onmogelijk (herkent het overigens we als je een foutief IP adres opgeeft).

 

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Als ik het SmartWifi modem éven' aan de kabel hang voor een config update, doet dan het oude modem het meteen niet meer daarna?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Zodra het nieuwe modem zichzelf voor het eerst registreert bij het CMTS in geactiveerde status, wordt het oude modem automatisch gedeactiveerd.

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dan zie ik niet in hoe ik het nieuwe modem seamless kan installeren. Ik kan de config niet overnemen en ook kan ik alles niet goed instellen voor in bedrijfname......

Terugsturen maar denk ik dan!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Welk type is het oude modem? Als het een Connectbox is, dan zou de eRouter-configuratie overgenomen moeten worden door het SmartWifi modem. Is het een ouder type, dan moet je handmatig de configuratie aanpassen nadat het nieuwe modem online is.

 

Je moet het nieuwe modem niet retourneren, dit wordt gezien als een opdracht voor beëindiging van het abonnement. Het nieuwe modem moet hoe dan ook in gebruik worden genomen binnen twee weken nadat de vervangingsopdracht is aangemaakt bij Ziggo. Het oude modem wordt automatisch gedeactiveerd na deze twee weken of wanneer het nieuwe modem voor het eerst online komt. Nadat het nieuwe modem online is, zou je het oude modem pas weer opnieuw kunnen laten activeren.

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb weinig zin om een hele avond te gaan prutsen om alles weer in orde te krijgen, dat is ook niet wat ik als klant van Ziggo verwacht bij een modem wissel. Enige gebruikers vriendelijkheid mag ik toch wel verwachten.

Ik ga het proberen maar als het niet lukt kan alles retour.

Renata
Community Moderator
Community Moderator
  • 899Posts
  • 80Oplossingen
  • 413Likes

Welkom op de Community @scanboostar  

De betreffende DHCP range is al vrij instelbaar zoals @tobiastheebe aangeeft. We zijn nu een aantal dagen verder en ik ben erg benieuwd of het je inmiddels is gelukt?

scanboostar
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik kon de range pas aanpassen nadat het modem op de kabel was aangesloten. Ik had eerst een tijdelijke DHCP server ingericht methode reserveringen. Nadat het modem ingesteld was heb ik de DHCP reserveringen er weer ingezet. (Waarom je dan geen hele MAC adressen kan copy-pasten snap ik echt niet).

Renata
Community Moderator
Community Moderator
  • 899Posts
  • 80Oplossingen
  • 413Likes

Wat fijn dat het gelukt is @scanboostar

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic