1
Vraag
2
Reacties
303_303_303

Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed ondanks uitgezette wifi connectbox

Hallo,

 

Ik heb de wifi op mijn connectbox uitstaan maar zie in het logbestand de volgende melding: DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 116 to 44. Hoe kan dat?

 

35 Reacties 35
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het is een EMF-390 van GQ Electronics. Geen gekalibreerd apparaat maar zeker nauwkeurig genoeg om onderscheid te kunnen maken tussen de kanalen:

 

EMF_RF_GRAPH_TwoKinds_H_350.png

 

Bovenstaande grafiek kan geen 5 GHz tonen, maar dit verschijnt wel in het totaaloverzicht bij RF:

 

EMF-380V2_AllInOneScreen_350.png

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @303_303_303 , zo te lezen heb je wat twijfels over of je wifi wel goed is uitgezet of dat alleen de SSID is verborgen. Dit zijn bij ons aparte opties, ik heb even voor je gekeken en bij jou staat wel degelijk de wifi radio uitgeschakeld, niet alleen de SSID, en voor beide frequenties. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat al deze tijd je wifi heeft aangestaan. Het enige wat we daarin verder voor je kunnen doen is de wifi chipset uitschakelen, maar ik kan geen garantie geven dat je dan die melding niet meer krijgt. Laat het maar weten als je dat wil proberen! 

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Martijn.

Toen ik jaren geleden heb gevraagd om de wifi te disabelen, ging ik er al vanuit dat de chip dan helemaal uit zou staan. Blijkbaar is dat een extra optie die je moet aanvragen want je zegt dat we dit alsnog kunnen proberen. Wat ik dan helemaal niet snap, is je opmerking dat je dan niet kunt garanderen dat die (DFS) meldingen niet meer voorkomen.
Kun je me dan uitleggen hoe het technjsch dan nog mogelijk is voor de Connectbox om radar signalen te detecteren zodat er automatisch van wifi kanaal gewisseld kan worden?

Ik kan me nog heel goed herinneren toen ik belde om de wifi te diabelen datber gezegd werd dat ik dan ook geen gebruik meer kon maken van Wifispots. Dat was voor mij geen enkel probleem. Maar nu begin ik me af te vragen of dat wifi gebeuren voor de Wifispots niet gewoon is aan blijven staan? Dat zou natuurlijk kunnen verklaren waarom er DFS meldingen in het logbestand staan...

Ik maak me dus nog steeds zorgen dat er jarenlang wifi heeft aangestaan ondanks mijn vraag deze te disabelen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb net even gekeken op het AP bij familie van ons, deze ziet alleen Ziggo (Wifispots) BSSID's van buren. Alles rond -90 dBm, dus zeer zwak. Ook hun modem toonde trouwens DFS-meldingen bij 'uitgeschakelde' WiFi.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Steefb  schreef:

Ik heb er ook geen echt verstand van, maar dit artikel gelezen. Radardetectie in DFS-kanalen (Dynamic Frequency Selection) - Cisco

 

Daar staat ''door eerst gedurende 60 seconden te luisteren'' . Er hoeft dus geen signaal verzonden te worden om een radar signaal te detecteren .


Zoals verderop wordt geschreven wordt er geluisterd voordat er wordt uitgezonden, kortom staat de 5 ghz uit hoeft er nergens naar te worden geluisterd en daaruit volgend niks te wijzigen.

Hier de hele alinea.

 

In de meeste regulerende domeinen zijn 802.11 stations vereist om Dynamic Frequency Selection (DFS) te gebruiken wanneer ze een aantal of alle kanalen in de 5GHz-band gebruiken.  (Raadpleeg de toepasbare kanalen en maximale stroombalansen om de specifieke kanalen te bekijken die voor een bepaald access point/domein DFS nodig hebben.)

802.11-stations moeten, alvorens ze in een DFS-kanaal kunnen uitzenden, (door eerst gedurende 60 seconden te luisteren) valideren dat er geen radaractiviteit is.  En als een 802.11-radio radar zou moeten detecteren terwijl hij het DFS-kanaal gebruikt, moet hij dat kanaal snel verlaten.  Dus als een radio radar in zijn portaal zou moeten detecteren, dan zal dit (minstens) een minuscule uitval met zich meebrengen.

Wanneer een toegangspunt (AP) een DFS-kanaal gebruikt en een radarsignaal wordt gedetecteerd, zal AP zich als volgt gedragen: 

  • Stopt de transmissie van gegevensframes op dat kanaal
  • Broadcasts een 802.11h kanaalverschuiving-aankondiging.
  • Clients scheiden
  • Hiermee selecteert u een ander kanaal dan de DCA-lijst (Dynamische kanaaltoewijzing)
    • Als het geselecteerde kanaal niet DFS is, stelt AP bakens in en aanvaardt clientassociaties
    • Als AP een DFS-vereist kanaal selecteert, scant het het nieuwe kanaal voor radarsignalen gedurende 60 seconden. Als er geen radarsignalen op het nieuwe kanaal zijn, maakt AP beacons mogelijk en accepteert zij clientassociaties. Als een radarsignaal wordt gedetecteerd, selecteert de AP een ander kanaal.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord op deze vraag, ik ben er zelf wel van overtuigd dat er niks wordt uitgezonden, maar waarom wordt er nog wel geluisterd, dat lijkt volgens de bronnen op DFS gebied onnodig.

Ik vind het zelfs vreemd dat de optie in de Connectbox de wifi chip niet uitschakelt.

 

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe heb je met de spectrum analyser gekeken of alleen naar de BSSID's?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Voorlopig ben ik daar nog niet op locatie. Ik heb via mijn controller gekeken.

 

20210803-02.png

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe  dan wachten we gewoon tot je metvde analyser meer te weten komt of hopen dat. @Marijn- morgen een antwoord heeft op mijn reactie.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@303_303_303

 

Toen ik jaren geleden heb gevraagd om de wifi te disabelen, ging ik er al vanuit dat de chip dan helemaal uit zou staan. Blijkbaar is dat een extra optie die je moet aanvragen want je zegt dat we dit alsnog kunnen proberen. Wat ik dan helemaal niet snap, is je opmerking dat je dan niet kunt garanderen dat die (DFS) meldingen niet meer voorkomen.

Het is inderdaad een andere optie, maar dat zou in principe hetzelfde moeten doen. De wifi radio was uitgezet, maar we hebben nu de hele chipset uitgezet. In principe hetzelfde effect, maar dan ben je er misschien iets meer gerust op dat het ook werkelijk allemaal uitgeschakeld staat. De reden waarom ik het niet kan garanderen is omdat dit daarin een unieke vraag is, en we er dus geen zeker antwoord voor hebben of dit een verschil gaat maken.

Ik kan me nog heel goed herinneren toen ik belde om de wifi te diabelen datber gezegd werd dat ik dan ook geen gebruik meer kon maken van Wifispots. Dat was voor mij geen enkel probleem. Maar nu begin ik me af te vragen of dat wifi gebeuren voor de Wifispots niet gewoon is aan blijven staan? Dat zou natuurlijk kunnen verklaren waarom er DFS meldingen in het logbestand staan...

De WiFi spots waren uitgeschakeld hoor 🙂 

Ik ben benieuwd of je nu nog dezelfde meldingen krijgt. Er valt verder niets meer uit te schakelen 😉

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Marijn- ik ben vandaag teruggebeld door de Ziggo medewerker die het verder zou uitzoeken. Die had ik dus gebeld omdat mijn vriendin opeens niks meer hoorde tijdens het bellen en het internet eruit lag. Bleek dat mijn VRAAG richting Ziggo over de DFS melding werd opgevat dat ik het modem in bridge mode wilde hebben en dit dus ongevraagd werd uitgevierd... Vandaag vertelde hij dus dat er tijdens mijn verhuizing, zo'n kleine 3 jaar geleden, er een "foutje" gemaakt was en Ziggo op mijn Connectbox de wifispots weer hadden aangezet!

Gek dus Marijn dat jij gezien hebt dat de wifispots niet aan stond en dat ik me dus geen zorgen hoef te maken... Maar misschien heb je net gekeken nadat iemand bij Ziggo het "foutje" weer had gecorrigeerd.

En de verklaring waarom er toch nog DFS meldingen te zien waren in het logbestand ONDANKS dat de wifi (softwarematig of hardwarematig) uitgeschakeld is, komt omdat Ziggo vanwege overheids regelgeving verplicht is naar radar signalen te kijken en als die gedetecteerd worden moet het DFS kanaal dus automatisch omschakelen.... Hoe kan er dan nog gekeken worden naar radar als de wifi chip uitgeschakeld is? Ik blijf het maar allemaal vreemd vinden.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@303_303_303 Zo te zien is er op 3 augustus veel gebeurd! Ik zie inderdaad dat per ongeluk het modem even in bridge is gezet door mijn collega maar gelukkig is dat al opgelost, maar wat ik hier ook zie is dat 3 augustus de WiFi Spots even aan zijn gezet en toen weer zijn uitgeschakeld. Eerder kan ik geen melding vinden dat ze zijn ingeschakeld, als ze dat wel waren geweest had er alleen de melding gestaan dat ze nu uit waren gezet. Als de WiFi spots aan zijn zou je in de buurt van het modem ook een sterk 'Ziggo' netwerk tegen moeten komen, mocht je deze nooit hebben gezien heeft het dus niet aangestaan 🙂 Mocht je dat wel/niet hebben ervaren kunnen we het via die weg zeker weten.  

De antennes zenden geen signaal meer uit, maar vangen DFS meldingen op en schakelt het zo softwarematig over naar een non-DNS kanaal. Je hebt dus niet te maken met straling, maar een softwarematige aanpassing op basis van ontvangen signalen. De meldingen zullen dus helaas blijven, ookal staat alles uitgeschakeld.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik betwijfel of de radio's in de CB in 'receive-only'-modus kunnen werken. Als een radio niets uitzendt dan is er ook geen reden om naar radar te luisteren. Ik blijf het een apart fenomeen vinden, zeker omdat de meldingen ook in bridge mode voorkomen.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Marijn- 


@Marijn-  schreef:

maar wat ik hier ook zie is dat 3 augustus de WiFi Spots even aan zijn gezet en toen weer zijn uitgeschakeld. Eerder kan ik geen melding vinden dat ze zijn ingeschakeld, als ze dat wel waren geweest had er alleen de melding gestaan dat ze nu uit waren gezet.


Dit vind ik ook vreemd want de medewerker aan de telefoon zei dat er tijdens mijn verhuizing een "foutje" heeft plaatsgevonden en dat toen per ongeluk de wifispots weer is aangezet.

 


@Marijn-  schreef:

Als de WiFi spots aan zijn zou je in de buurt van het modem ook een sterk 'Ziggo' netwerk tegen moeten komen, mocht je deze nooit hebben gezien heeft het dus niet aangestaan 🙂 Mocht je dat wel/niet hebben ervaren kunnen we het via die weg zeker weten.  

 


Nou kan ik natuurlijk geen sterk Ziggo netwerk meer zien omdat wifispots uitgeschakeld is. En omdat ik helaas niet over een tijdmachine beschik kan ik ook niet meer kijken of dat er wel was de afgelopen 3 jaar. Ik ben er nl altijd vanuit gegaan dat op mijn CB geen wifi aanstond.

 


@Marijn-  schreef:

 

De antennes zenden geen signaal meer uit, maar vangen DFS meldingen op en schakelt het zo softwarematig over naar een non-DNS kanaal. Je hebt dus niet te maken met straling, maar een softwarematige aanpassing op basis van ontvangen signalen. De meldingen zullen dus helaas blijven, ookal staat alles uitgeschakeld.


Ook ik blijf het vreemd vinden dat er gecontrolleerd moet worden terwijl er zgn niks meer uitgezonden wordt. Dan is het toch onmogelijk om een conflict te veroorzaken. Weet jij welke wifi chip er in de CB gebruikt wordt? Ik zou heel graag de datasheet van deze chip willen inzien om zo msschien wat wijzer te worden.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb ff zelf gezocht en zie dat de CB o.a. de Celeno CL2330 wifi chip gebruikt. Bij Celeno staat deze niet meer bij hun producten. Ik heb Celeno gevraagd of deze chip in zijn geheel gedisabled wordt of dat ook alleen de zender gedisabled kan worden en waarom er überhaupt nog bij een gedisablede chip naar radar signalen gekeken zou moeten worden ivm DFS signalen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Marijn- dat is dan meteen antwoord op mijn vraag. De meldingen kunnen dus voorkomen dat is dus zoals zo mooi wordt gezegd as designed. 

Het is wel apart dat ik zelf nooit de DFS kanalen heb ingesteld, dus nog los van het punt dat ook hier de wifi uitstaat heb ik nooit die kanalen geselecteerd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic