1
Vraag
2
Reacties
303_303_303

Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed ondanks uitgezette wifi connectbox

Hallo,

 

Ik heb de wifi op mijn connectbox uitstaan maar zie in het logbestand de volgende melding: DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 116 to 44. Hoe kan dat?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@303_303_303 Zo te zien is er op 3 augustus veel gebeurd! Ik zie inderdaad dat per ongeluk het modem even in bridge is gezet door mijn collega maar gelukkig is dat al opgelost, maar wat ik hier ook zie is dat 3 augustus de WiFi Spots even aan zijn gezet en toen weer zijn uitgeschakeld. Eerder kan ik geen melding vinden dat ze zijn ingeschakeld, als ze dat wel waren geweest had er alleen de melding gestaan dat ze nu uit waren gezet. Als de WiFi spots aan zijn zou je in de buurt van het modem ook een sterk 'Ziggo' netwerk tegen moeten komen, mocht je deze nooit hebben gezien heeft het dus niet aangestaan 🙂 Mocht je dat wel/niet hebben ervaren kunnen we het via die weg zeker weten.  

De antennes zenden geen signaal meer uit, maar vangen DFS meldingen op en schakelt het zo softwarematig over naar een non-DNS kanaal. Je hebt dus niet te maken met straling, maar een softwarematige aanpassing op basis van ontvangen signalen. De meldingen zullen dus helaas blijven, ookal staat alles uitgeschakeld.

Bekijk in context

35 Reacties 35
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik herinner mij dat ik dit ook zag toen ik nog een CB had. Zelfs bij bridge mode kwam deze melding nog voor de in de log. Schijnbaar blijft de 5 GHz-radio actief (misschien 2,4 GHz ook) en is alleen de SSID uit de lucht.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat zou idd de boel verklaren. Maar dat is dan wel heel erg slecht van Ziggo! Ik heb toentertijd gevraagd om het wifi signaal op het modem uit te zetten omdat ik niet 24/7 de straling wilde hebben. Ik heb me een aparte wifi router op de Connectbox aangesloten die ik mbv een klik aan klik uit kan aan en uitzetten als ik dat wil... Maar dat zou dus betekenen dat ik al die tijd dubbele straling heb gehad!?! Als dat echt zo is ben ik erg boos op Ziggo. Maar dat was ik toch al 😞

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De straling weet ik niet,  hier heb ik zelf de Wifi van de Connectbox uit gezet, in diverse wifi scanners is het apparaat niet zichtbaar ook niet verborgen wat ik wel zou verwachten als het wifi chip toch zou zenden. Wat ook ik kan bevestigen is die vreemde DFS regel terwijl de wifi uitstaat. Sinds de laatste firmware update heb ik het niet meer gezien. Uit is in mijn boek uit en zou de DFS functie ook niet nodig moeten zijn.

De TR069 uit je andere topic viel mij zojuist ook op.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ook al is er geen SSID in de lucht, zichtbaar of onzichtbaar, de beacon frames worden blijkbaar nog steeds uitgezonden (aantal keer per seconde, meestal 10).

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Met welke app kun je kijken naar wifi zenders die geen ssid uitzenden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met alleen een app is dit niet mogelijk. Hiervoor zou je een spectrum analyzer moeten gebruiken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@tobiastheebe  schreef:

Ook al is er geen SSID in de lucht, zichtbaar of onzichtbaar, de beacon frames worden blijkbaar nog steeds uitgezonden (aantal keer per seconde, meestal 10).


Dat zou in mijn beleving gewoonweg niet mogen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zou het ook bizar vinden, maar ik geen andere verklaring bedenken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik ook niet, daarom heb ik dit een tijdje terug ook al gevraagd net als een ander vreemd fenomeen, 

@303_303_303  kan jij bij jouw ook de kanaal optimalisatie in en uitschakelen al staat de wifi uit?

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@RoWi. Dat was me idd nog nooit opgevallen maar mijn kanaal optimalisatie stond ingeschakeld. Die heb ik nu uitgeschakeld en gesaved en dat pakt hij dus...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@303_303_303  schreef:

@RoWi. Dat was me idd nog nooit opgevallen maar mijn kanaal optimalisatie stond ingeschakeld. Die heb ik nu uitgeschakeld en gesaved en dat pakt hij dus...


Mijn vermoeden is dat om welke reden dan ook dit met elkaar in verband staat, ik heb dit zelf weer aangezet, om te zien of die DFS regel weer terugkomt, er is zover mij bekend niks in de buurt op radar gebied wat dit zou kunnen veroorzaken.

Het kan ook om een valse detectie gaan zoals hier wordt uitgelegd. Bron.

 

Een "valse DFS-gebeurtenis" is wanneer een radio radar vals detecteert. Het ziet een energiepatroon dat volgens hem radar is, ook al is dat niet het geval (het kan een signaal zijn van een nabijgelegen clientradio).  Het is erg moeilijk vast te stellen of radardetectie gebeurtenissen "vals" zijn.  Als er meerdere AP-radio's zijn op hetzelfde DFS-kanaal op dezelfde locatie, dan kunnen we, als regel van duim, aannemen dat als één AP radar op een bepaald moment detecteert, dat waarschijnlijk foutieve detectie is, terwijl als meerdere radio's tegelijkertijd radar detecteren, dat waarschijnlijk 'echt' is.

 

Omdat ik op andere acces points niet die melding zag heb ik het idee dat het is zoals hiervoor wordt verteld.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@RoWi. Bedankt voor de uitleg. Maar dat neemt niet weg dat wanneer de wifi radio's zoals beloofd door Ziggo zijn uitgeschakeld dat er überhaupt niks meer op dat gebjed gedetecteerd kan worden. Dus ook geen valse dfs...

Dan blijft er maar 1 optie over en dat is zoals @tobiastheebe  gezegd heeft met een spectrum analyser ernaar kijken. Ik denk dat alleen een Ziggo monteur dat kan doen en daar zijn dan weer kosten aan verbonden.

Ik beb vandaag de vraag hoe dit kan bij Ziggo neergelegd en zal hun antwoord hier posten. Ben eeeeerrrrrrgggg benieuwd welk antwoord ik ga krijgen!

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ik heb er ook geen echt verstand van, maar dit artikel gelezen. Radardetectie in DFS-kanalen (Dynamic Frequency Selection) - Cisco

 

Daar staat ''door eerst gedurende 60 seconden te luisteren'' . Er hoeft dus geen signaal verzonden te worden om een radar signaal te detecteren .

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@Steefb Dat is wel een goed punt. Op 5 GHz-straalverbindingen die ik configureerde en installeerde, duurde het zo'n 5 minuten voordat de SSID online kwam, na een DFS-scan. Echter zal een AP blijvend naar radarsignalen moeten luisteren, een enkele scan na het opstarten is niet voldoende.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Steefb @  Ik verwacht toch dat wanneer de radio's uitgezet zijn deze ook niet kunnen luisteren

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Klopt, daarom vermoed ik dat 'uitschakelen' alleen de SSID uit de lucht haalt en niet de radio zelf uitschakelt.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Als dat zo is vind ik dat een heel slechte zaak van Ziggo! Dan beduvelen ze gewoon de boel. En dat kan niet. Ik heb ze toentertijd precies uitgelegd waarom ik de wifi uitgezet wou hebben.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik kan over een paar weken wel een paar tests doen bij de Compal CB van familie van ons, WiFi is daarop ook 'uitgeschakeld'. Ik heb een EMF detector met spectrum analyzer voor 2,4 GHz en een testapparaat voor ringleiding waarmee ik EMF kan horen.

303_303_303
Topicstarter
Level 3
  • 37Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoe nauwkeurig is die emf detector? Als ik hier met een gewone android wifi analyser kijk wordt het je niet goed van het aantal zenders dat je ziet (en hoe sommigen ook nog eens proberen hun snelheid te verhogen door de kanaalbreedte zo groot mogelijk te kiezen). De emf detector zal dus zeker zo nauwkeurig moeten zijn dat hij onderscheid moet maken tussen de wifi kanalen.          Denkfoutje, je zult waarschijnlijk gewoon naar de sterkte van het signaal kijken als je naast het modem staat en bij het uitzetten zal dat sterke signaal dan verdwijnen (of zwakker worden omdat de buursignalen nog worden gedetecteerd...)

Ik ben zeeer benieuwd naar je bevindingen. Zoals verwacht heeft Ziggo nog geen enkele reactie gegeven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic