In de nabije toekomst wil ik wellicht mijn internetverbinding ophogen naar 1 gigabits/seconde. Nu lees ik hier in community best wel wat verhalen waarbij er juist dan problemen optreden met de verbinding. Dit wil ik voor zijn door mijn verbinding zo errorvrij als mogelijk te maken.
Nu mijn "probleem".
Ik constateer het volgende:
Na flink wat troubleshooten heb ik (denk ik) de oorzaak gevonden.
Iedere keer als de TV (LG C1 55") aan of uitgezet wordt neemt het aantal Uncorrectables toe met een voor mij willekeurig aantal (kan ook 0 zijn). D3.1 Upstream blijft netjes op 0. De ED3.0 Downstream Fouten na RS blijven netjes op 0. De ED3.0 Upstream geeft altijd 1 T3 fout na herstart van de ConnectBox Giga en daarna eigenlijk geen nieuwe fouten.
In het "dagelijks" gebruik ervaar ik eigenlijk geen grote problemen met ping timeouts en/of uitschieters, wel met een relatief grote onregelmatigheid van ping tijden:
--- 8.8.8.8 ping statistics ---
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9016ms
rtt min/avg/max/mdev = 12.642/14.302/17.028/1.392 ms
--- gateway.lan ping statistics --- (de router)
10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9015ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.868/1.645/2.585/0.615 ms
Als bijlage heb ik 2 foto's van het AOP toegevoegd.
ConnectBox Giga en TV zijn aangesloten op hetzelfde stekkerblok.
Mijn vraag:
Is er wat te doen aan de Uncorrectables of moet ik "gewoon niet zeuren"? 😉
Opgelost! Ga naar oplossing.
Op het SmartWifi modem Giga komen vaak uncorrectable errors op het OFDM-kanaal voor. Zolang dit een kleine hoeveelheid is (bijvoorbeeld enkele tientallen) en de modulatie is constant 4096-QAM, zou je hiervan niets van mogen merken. Het vermogen van -5,1 dBmV is wel iets aan de lage kant. Omdat je al een DOCSIS 3.1-modem gebruikt, is er bij een upgrade naar Internet Giga geen technisch verschil.
Met een jitter van 1 ms naar WAN is niet mis, 'grote onregelmatigheid' zie ik niet terug aan de ping output. Met glasvezel kan de jitter wel lager zijn.
AOP, splitters en kabels zien er goed uit. Je kunt wel de tweede POA-01-B direct op de eerste plaatsen, de IEC/IEC-kabel tussen beide kan dan komen te vervallen, deze is onder geknikt.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Op het SmartWifi modem Giga komen vaak uncorrectable errors op het OFDM-kanaal voor. Zolang dit een kleine hoeveelheid is (bijvoorbeeld enkele tientallen) en de modulatie is constant 4096-QAM, zou je hiervan niets van mogen merken. Het vermogen van -5,1 dBmV is wel iets aan de lage kant. Omdat je al een DOCSIS 3.1-modem gebruikt, is er bij een upgrade naar Internet Giga geen technisch verschil.
Met een jitter van 1 ms naar WAN is niet mis, 'grote onregelmatigheid' zie ik niet terug aan de ping output. Met glasvezel kan de jitter wel lager zijn.
AOP, splitters en kabels zien er goed uit. Je kunt wel de tweede POA-01-B direct op de eerste plaatsen, de IEC/IEC-kabel tussen beide kan dan komen te vervallen, deze is onder geknikt.
Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik merk inderdaad weinig tot niets van de Uncorrectables. Deze doen zich in het dagelijks gebruik dan ook niet voor (aantal Uncorrectables hedenmorgen en nu zijn gelijk).
Het vreemde vind ik dat de Uncorrectables alleen oplopen als ik de TV aan en/of uitzet. Dit zie ik niet terug in het Netwerklog (zie ook hier). Ik vraag me dan ook af "waar komt dit vandaan?" en "wat kan ik eraan doen?".
M.b.t. de kabel: deze zal ik eens wat verplaatsen of verwijderen. Het AOP met tussenkabel is enige maanden geleden opzettelijk door de monteur(s) zo aangelegd. Zo was het conform procedure of norm o.i.d..
De blanco event log is een bug van het SmartWifi modem Giga die helaas nooit opgelost is. Bij een reset zou je wel recente events moeten kunnen zien.
Bij familie van mij heb ik de twee splitters zo geplaatst, splitter 2 is een POA-01-B:
ConnectBox Giga spanningsloos gezet. In de bijlage het Netwerklog van vlak erna. Daarin is niets te zien.
Het AOP met splitters ziet er zo prima uit! Ik zal binnenkort eens achter de TV etc. kruipen om mijn AOP overeenkomstig aan te passen.
In de event log zie ik wel momenten met uitval terug: 18-10 1:19, 17-10 16:02 en 15-10 23:32, elke keer veroorzaakt door T2 timeouts. Mogelijk een probleem met het OFDMA-kanaal, dit valt ook regelmatig terug naar IUC 12.
Ik "merk" daar weinig tot niets van (midden in de nacht of 's avonds laat).
Ik check de Uncorrectables (zeer) regelmatig en kan alleen aantonen dat deze in ieder geval samenhangen met het aan en uitzetten van de TV.
Wat is er aan deze uitval te doen?
Voor de volledigheid de Netwerkstatus Downstream en Upstream van een paar minuten geleden als bijlage.
Ik vrees dat er weinig aan te doen is. Het is wachten op het verplaatsen van OFDMA naar boven de ATDMA-kanalen c.q. de FM-omroepband.
Bedankt voor de info.
De status blijft dus nog even "onopgelost".
Ik houd het in de gaten en rapporteer hier bij relevante ontwikkelingen of het gebrek daaraan.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.