Beste Community,
Zouden jullie eens mee kunnen kijken met mijn waardes? Gaat dit allemaal wel goed?
Ik merk al langere tijd dat mijn verbinding niet altijd even stabiel is.
Nu heb ik door monitoring opgezet te hebben ook de bevestiging hiervan. Speedtest geeft duidelijk aan dat er veel fluctuaties zijn in verbindingen en ook smokeping geeft op sommige sites veel packet drops.
De situatie:
Modem: Ubee1318ZG
Settings: Bridge
Als ik in de modem kijk dan zie ik toch best veel uncorrectables op channel 30-32 en erg veel correctables op de OFDM PLC
Ik heb een screenshot(s) toegevoegd van twee situaties:
Situatie 1:
Hierbij had ik een splitter (POA-13-A) aangesloten en daarop de modem. Ik weet dat de vorige bewoners van mijn huis een zeer brakke binnenkabel hebben gebruikt voor naar de TV, dus ik wilde uitsluiten of dit het probleem was, daarom situatie 2. Dit screenshot is van ongeveer een week(Capture_met_splitter_1week.PNG).
Situatie 2:
Hierbij heb ik de modemkabel rechtstreeks aangesloten op mijn modem. Alle screenshots, met uitzondering van die hierboven genoemd. Zijn gemaakt in deze situatie. Dit zijn screenshots na 5 dagen.
Mij zeggen de getallen niet zoveel, hopelijk kunnen jullie beter aangeven of dit binnen de marges valt 🙂 Ik dacht dat de uncorrectables ongeveer 0 moeten zijn, maar tevens vind ik de correctables op channel 33 wel extreem hoog.
Tevens valt mij op dat op sommige momenten in de modem de status staat op Partial Bonding DS. Dit is niet constant zo, maar lijkt mij niet helemaal goed.
Opgelost! Ga naar oplossing.
De log bevestigt dat er teveel ruis aanwezig is op het OFDM-kanaal (profile FEC lock loss/recovery).
Het AOP (TRAS-1000) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1 c.q. OFDM en moet vervangen worden door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Verder is de stekker op de TV-kabel afgekeurd, deze moet worden vervangen.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Hey @PavementTile. Ik heb een monteur voor je ingepland voor aanstaande dinsdag 12 april tussen 8.00 en 13.00 uur. Hiervan ontvang je per mail een bevestiging. Past het niet? Dan kan je in de bevestigingsmail een link vinden om de afspraak zelf mee te wijzigen.
Ik ga ervan uit dat na dit bezoek de instabiliteit verleden tijd is. Houd je ons op de hoogte?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De uncorrectable errors zouden op alle kanalen 0 moeten zijn. Op het OFDM-kanaal is het aantal correctable errors vrijwel altijd (significant) hoger dan op de SC-QAM-kanalen, naar mijn mening lopen deze echter te snel op. Op SC-QAM-kanaal 30 t/m 32 is duidelijk teveel ruis aanwezig.
Zou je een foto van het AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en een screenshot van de event log willen plaatsen?
De log bevestigt dat er teveel ruis aanwezig is op het OFDM-kanaal (profile FEC lock loss/recovery).
Het AOP (TRAS-1000) is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1 c.q. OFDM en moet vervangen worden door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Verder is de stekker op de TV-kabel afgekeurd, deze moet worden vervangen.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Nogmaals dank! Die TV stekker gebruik ik uberhaupt niet, dus dat komt goed.
In dat geval zou ik de monteur vragen om een forward path attenuator van 6 of 10 dB te plaatsen i.v.m. het te hoge downstream-vermogen. Zo kun je het modem permanent direct op het AOP aansluiten zonder dat dit een negatieve gevolgen heeft voor de stabiliteit van het modem en daarmee de internetverbinding.
Het vermogen op het AOP dient maximaal 12 dBmV aanwezig te zijn, dit is ~14 dBmV in jouw geval. Op het modem dient het vermogen maximaal 11 dBmV te zijn.
Hey @PavementTile. Ik heb een monteur voor je ingepland voor aanstaande dinsdag 12 april tussen 8.00 en 13.00 uur. Hiervan ontvang je per mail een bevestiging. Past het niet? Dan kan je in de bevestigingsmail een link vinden om de afspraak zelf mee te wijzigen.
Ik ga ervan uit dat na dit bezoek de instabiliteit verleden tijd is. Houd je ons op de hoogte?
Hoe is het gegaan, @PavementTile ? 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.