Vraag
Reacties
Edje040
Level 9

Controle waardes i.v.m. sterk oplopend aantal T3 time-outs (op verzoek)

 

@Dennis @tobiastheebe 

 

Op verzoek de gevraagde waardes n.a.v. dit topic: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/T3-time-outs-upload-stream-OFDMA/m-p/1489789#M316587 

 

Het AOP is enkele weken geleden vervangen door het meest recente (wit rechthoekig met oranje Ziggo logo).

Er is geen splitter aanwezig (op verzoek van Ziggo). Modem is rechtstreeks aangesloten op het AOP.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
22 Reacties 22
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De waarden zijn goed tot zeer goed. De US Tx zou ik direct op het AOP liefst een paar dBmV lager zien (zelf zie ik onderstaande waarden met de ~3,5 dB demping van een CSX-02), maar het valt nog ruim binnen de streefwaarden. Kun je ook de historie plaatsen?

 

Screenshot_20-5-2025_22550.jpeg

20250520_220806.png20250520_220820.png

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

Ik heb ook geen (in het modem zichtbare) uitval zoals ik in het andere topic ook heb aangegeven. De tv hapert soms en de Google Nesthub stopt regelmatig met het afspelen van de radio. Haperingen zijn dus wel aanwezig.  Binnen een week >1000 time outs geeft natuurlijk wel aan dat er iets niet goed zit en dat het risico op echte uitval zeker aanwezig is.

I.v.m. thuiswerk etc. is uitval voor mij geen optie en ik zal dan ook snel (terug) naar glasvezel overstappen mocht uitval plaatsvinden. Ik hoop dat @Dennis het een en ander in beweging kan zetten. De monteur die is geweest heeft het AOP vervangen en in de wijkkast geconstateerd dat een koppeling manco was. Dit is dezelfde dag door de 'graafploeg' opgepakt. Het euvel blijft echter bestaan. 

 

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

Bedoel je met historie het netwerklogboek? Bij deze. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Klopt, SmartWifi web hanteert wat andere termen. Ik geef zelf de voorkeur aan de (lokale) webinterface. Op 2-5 en 4-5 is uitval zichtbaar, daarna geen grote afwijkingen. OFDMA wisselt wel regelmatig tussen IUC's (9 t/m 11), dit kan verband houden met de T3 timeouts. Door de TR-069 reboot van vanochtend (via SmartWifi web?) zijn helaas alle eerdere events met severity lager dan critical gewist.

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

Dank voor je terugkoppeling. Zoals gezegd hoop ik dat Ziggo het toch op wil pakken voordat het een serieus probleem wordt. 

Ik wacht de reactie van @Dennis af.

 

 

0 Kudos
Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Edje040 ,

 

Fijn dat je een eigen topic bent gestart om het overzicht te bewaren. Vervelend dat je nog steeds problemen ervaart met de verbinding, zeker na alles wat er al aan vooraf is gegaan. Ik help je graag om dit op te lossen.

 

Ik zie dat onze monteur schade heeft geconstateerd en dat dezelfde dag nog een aannemer is langsgeweest. De overgangskoppeling in de eindversterker bleek kapot te zijn. Er is een nieuw stuk kabel gekoppeld, opnieuw ingevoerd en netjes afgemonteerd. Wanneer ik je verbinding op afstand controleer, valt op dat het signaal nog altijd grillig is. Precies zoals je zelf ook al aangaf, inderdaad.

 

Op basis van deze bevindingen heb ik een nieuwe afspraak ingepland. Morgen, 22 mei, komen we opnieuw bij je langs tussen 10:30 en 13:30 uur. Je ontvangt hiervan een bevestiging per e-mail. Ik begrijp dat dit vrij kort dag is. Mocht het tijdstip niet uitkomen, dan kun je de afspraak zelf aanpassen via je Mijn Ziggo-account of de Vodafone & Ziggo-app. Ik heb de afspraak bewust voor morgen ingepland, omdat de eerstvolgende mogelijkheid pas op maandag is.

 

Houd je ons via dit topic op de hoogte van de verdere ontwikkelingen?

Edje040
Level 9
Topicstarter

@Jesse bedankt. Ik heb de afspraak wel moeten verzetten maar dat is geen probleem. 

0 Kudos
Roland
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Edje040

Ik kom via deze weg even in de lucht, want als ik mij niet vergis is de monteur langs geweest en ik was even benieuwd hoe het allemaal is verlopen? 

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

@ Roland, excuus. Ik heb je bericht even gemist.

 

De monteur is inderdaad geweest. Hij constateerde dat de waardes veel te hoog waren (tot +16dBmV). Hij heeft iets aangepast in de wijkkast waardoor de waardes nu lager zijn (rond 5dBmV). Het aantal T3 time-outs zijn nu nagenoeg verdwenen. Wel zie ik dat de gecorrigeerde errors sinds die tijd fors opgelopen zijn. Met name de kanalen 27, 28 en 29. Kanaal 28 heeft binnen 24 uur meer dan 1 miljoen gecorrigeerde errors en 98 niet-gecorrigeerde errors. Dat zou duiden op instraling maar hoe dat nu opeens kan is wel vreemd. Binnenshuis is niets veranderd en het AOP is recent vervangen (zie foto bij topicstart)

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DS Rx op het op AOP was op 20-5 nog 7~12 dBmV, dus 16 dBmV is opvallend. Dit is te corrigeren door de huisaansluitkabel te verplaatsen naar een tap met hogere demping op de multitap in de EV/straatkast.

 

Kun je het modem opnieuw opstarten, als dat nog niet gebeurd is na de monteursafspraak? Ik ben benieuwd hoe de FEC errors zich dan gedragen. De frequenties van kanaal 27 t/m 29 worden ook voor 4G + 5G gebruikt en sterke toename van de FEC/RS errors op deze kanalen duidt inderdaad op instraling.

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

De monteur had het over 16 dBmV maar dat zal buiten zijn geweest. De afgelezen waardes in het modem waren inderdaad richting 7-12 dBmV. 

Ik heb het modem na het bezoek van de monteur al meerdere keren opnieuw opgestart. De genoemde 1 miljoen is van de laatste 24 uur. Het modem is gisteren rond 13.00uur opnieuw opgestart. 

 

Die zijn de huidige waardes (16.25 uur):

 

3.0 Downstreamkanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Vergrendelde status RxMER (dB) Gecorrigeerd (actief profiel) Niet-gecorrigeerd (actief profiel)
15780000005.541QAM256Locked4100
25860000005.541QAM256Locked4100
35940000005.341QAM256Locked4100
46020000005.041QAM256Locked4100
56100000004.741QAM256Locked4100
66180000004.640QAM256Locked4010
76260000004.540QAM256Locked4010
86340000004.540QAM256Locked4000
96420000004.240QAM256Locked4010
106500000004.240QAM256Locked4000
116580000004.140QAM256Locked4020
126660000004.040QAM256Locked4010
136740000004.140QAM256Locked4020
146820000004.541QAM256Locked4110
156900000004.641QAM256Locked4100
166980000004.741QAM256Locked4100
177060000004.641QAM256Locked4100
187140000004.541QAM256Locked4130
197220000004.640QAM256Locked4020
207300000004.440QAM256Locked4000
217380000004.240QAM256Locked4010
227460000003.940QAM256Locked4000
237540000003.840QAM256Locked4030
247620000003.540QAM256Locked4020
257700000003.140QAM256Locked4093200
267780000003.540QAM256Locked403520
277860000003.640QAM256Locked40290100
287940000003.639QAM256Locked39105255898
298020000003.839QAM256Locked39174450
308100000003.339QAM256Locked3940
318180000003.139QAM256Locked39200
328260000002.440QAM256Locked4040
 
 
 

3.1 Downstreamkanalen

Kanaal Kanaalbreedte (MHz) FFT type Aantal actieve subcarriers Modulatie (actief profiel) Eerste actieve subcarrier (Hz) Vergrendelde status RxMER data (dB) PLC vermogen (dBmV) Gecorrigeerd (actief profiel) Niet-gecorrigeerd (actief profiel)
331680000004K3301QAM4096368Locked0-14.0
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als 16 dBmV op de tap is gemeten, dan is dit inderdaad wel verklaarbaar met 7~12 dBmV op het AOP. De aanpassing van de multitap-positie was echter niet nodig, op het AOP mag maximaal 15 dBmV aanwezig zijn. Aangezien de instraling na de monteursafspraak lijkt te zijn ontstaan, waarbij alleen de kabel is verplaatst naar een andere tap, is hierbij mogelijk de afscherming van de F connector naar de kabel achteruit gegaan.

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

@tobiastheebe en @Roland :

 

En wat nu? Is dit het beste van de 2 werelden of toch voor een andere oplossing gaan?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DS Rx is nu beter dan eerst, maar de instraling zou wel verder onderzocht moeten worden, daarvoor is eigenlijk een nieuwe monteursafspraak wenselijk.

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

Helder. Ik neem aan dat het alleen een aanpassing in de wijkkast vereist (omdat daar het probleem nu ligt). 

Ik wacht de reactie van @Roland wel even af.

 

PS op dit moment kan ik de status niet controleren omdat het modem niet van buitenaf te benaderen is (via SmartwifiWeb). Ik krijg melding 'oeps...er is iets misgegaan' en via de app wordt het modem niet gevonden.

0 Kudos
Meindert
Community Moderator
Community Moderator

Hallo @Edje040 , het klopt dat je vanmorgen kort niet alle functionaliteiten van onze SmartWifi kon gebruiken ivm administratieve werkzaamheden (onderhoud) aan onze kant. Inmiddels zijn deze werkzaamheden afgerond. Kun je de status nu wel weer controleren?

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

@Meindert het inloggen lukt inderdaad weer. 

 

Waardes zijn nu als volgt:

 

Router status

Refresh data

3.0 Downstream channels

Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulation Channel ID
16980000004.441QAM 25616
25780000005.241QAM 2561
35860000005.241QAM 2562
4594000000541QAM 2563
56020000004.741QAM 2564
66100000004.541QAM 2565
76180000004.340QAM 2566
86260000004.240QAM 2567
96340000004.240QAM 2568
106420000003.940QAM 2569
116500000003.840QAM 25610
126580000003.840QAM 25611
136660000003.640QAM 25612
146740000003.740QAM 25613
156820000004.140QAM 25614
166900000004.241QAM 25615
177060000004.240QAM 25617
187140000004.140QAM 25618
197220000004.140QAM 25619
20730000000440QAM 25620
217380000003.840QAM 25621
227460000003.540QAM 25622
237540000003.440QAM 25623
247620000003.140QAM 25624
257700000002.736QAM 25625
267780000003.138QAM 25626
277860000003.240QAM 25627
287940000003.339QAM 25628
298020000003.439QAM 25629
308100000002.940QAM 25630
318180000002.739QAM 25631
32826000000239QAM 25632

3.0 Downstream channels

Channel Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Locked4110
2Locked4110
3Locked4110
4Locked4100
5Locked4110
6Locked4120
7Locked4020
8Locked4030
9Locked4000
10Locked4020
11Locked4020
12Locked4050
13Locked4020
14Locked4030
15Locked4020
16Locked4110
17Locked4000
18Locked4060
19Locked4030
20Locked4000
21Locked4040
22Locked4000
23Locked4070
24Locked4060
25Locked36267460
26Locked389750
27Locked40640530
28Locked391897169170
29Locked39296800
30Locked4070
31Locked39300
32Locked39140

3.1 Downstream channels

Channel Channel Width (MHz) FFT Type Number of Active Subcarriers Modulation (Active Profile) First Active Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

3.1 Downstream channels

Channel ID Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Locked0-1.933269227818

 

 

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

@Edje040 goed te horen dat het nu weer probleemloos werkt met de SmartWifi software. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan? Signaal zie ik geen structurele problemen terug en houden we dat de komende dagen in de gaten.

0 Kudos
Edje040
Level 9
Topicstarter

@Jos het aantal errors op kanalen 25 t/m 29 liep (met name op kanaal 28) op tot boven de 2 miljoen in een paar dagen tijd. Ook in corrected errors liep op en er waren ook weer T3 Time outs aanwezig. Verder geen uitval maar goed is het niet. Eerlijk gezegd ben ik er na 3 monteurs wel klaar mee. Het wordt er niet beter op. Ik heb hier ook glasvezel liggen. Ik kijk het nog even aan. Als Ziggo het niet op kan lossen dan is terug gegaan naar glasvezel misschien de beste optie. Een oplossing vanuit Ziggo blijkt in ieder geval heel lastig/onmogelijk.

0 Kudos