1
Vraag
2
Reacties
JohnDriessen

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Connectiviteitsproblemen netwerk

Hallo,

 

Wij hebben een Connectbox Giga (hiervoor een TC7210Z)

In ons huis zijn geen voorzieningen om netwerkkabels door het hele huis te trekken, vandaar dat ik al enige jaren werk met powerlineadapters (via Ziggo aangeschaft).  Hiervan zijn de meeste "internet via stopcontact"  adapters (5 stuks) en 1 "wifi via stopcontact" powerline adapter. Tenslotte hebben we ook nog wifi booster (C7) ook via Ziggo aangeschaft.

De powerline adapters zijn correct aangesloten, 1 in de meterkast direct op het modem. de overigen in verschillende kamers in ons huis waar we bekabeld internet nodig hebben.

De Connectbox verzorgt de wifi verbinding op de begane grond, de C7 wifibooster is aangesloten op een powerline adapter (internet via stopcontact) op de eerste etage (en verzorgt dus de wifi op die etage) en tenslotte de "wifi via het stopcontact" powerline adapter op de 2e etage. Hiermee is ons hele huis afgedekt qua wifi en netwerk (immers de "wifi via het stopcontact" adapter heeft ook een bekabelde verbinding mogelijk te maken.

Nu de problemen: 

- als ik een laptop verbind met de powerline (internet via stopcontact) in de woonkamer (dit is dus niet degene die in de meterkast zit) dan is die verbinding ronduit slecht, traag en valt regelmatig uit. Doe ik ditzelfde met de verbinding via de wifi in de woonkamer dan is de verbinding meestal goed, snel en stabiel. Via de netwerkkabel is er de ene keer wel internetverbinding mogelijk en geen thuisnetwerk verbinding, maar het is ook wel eens andersom. Ik heb al andere kabels geprobeerd, en ook een andere laptop aansluiten helpt niet.

Het lijkt wel of de powerline adapter in de woonkamer niet goed functioneert of in ieder geval niet naar behoren communiceert met de Connectbox en de andere powerline adapters. Het direct aansluiten van een netwerkkabel vanuit de Connectbox met de laptop in de woonkamer maakt een enorm verschil.

- Op de eerste etage heb ik dit probleem ook maar in veel mindere mate.  Dit gebeurt in slechts 1 van de kamers (waar alleen een powerline (internet via stopcontact) staat. In een andere kamer op die zelfde etage heb ik nog 1 powerline (zelfde type) waar ook de C7 wifibooster is aangesloten. In deze kamer is de netwerkverbinding via de kabel goed, redelijk snel en stabiel. Ook de wifi werkt goed op die etage over het algemeen.

- Op de tweede etage heb ik de powerline adapter die ook wifi uitzend. Ook hier heb ik niet altijd een goede verbinding via de kabel en ook is de wifi verbinding vaak niet goed.

De Ziggo Wifi Assistant ziet regelmatig de powerline adapter (wifi) niet.

 

De naam van de SSID is in heel het huis hetzelfde (ingesteld op Connectbox, C7 booster en powerline-wifi). Ik heb eerder al geprobeerd verschillende namen, verschillende kanalen etc te gebruiken, maar niets lijkt te werken om een vlekkeloze, stabiele en goede verbinding te garanderen.

 

Wie heeft nog ideeën wat ik zou kunnen doen om eindelijk 'perfecte' wifi en bekabelde verbindingen te hebben tussen zowel de apparaten op het interne netwerk als ook naar het internet. Naar mijn idee spelen er geen firewall issues.

Ligt het aan de combinatie van Connectbox Giga en de Ziggo powerline adapters (al dan geen wifi variant)?   

Graag jullie adviezen, want ik heb geen idee meer wat ik nog zou kunnen verbeteren. 

36 Reacties 36
JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Is logisch, de namen lijken ook op elkaar. 😉

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Nog een paar vraagjes mbt de Deco M4 systemen.

1. Werken de Deco M4's vanuit elk stopcontact even goed?

     vb: - Dubbele wandcontactdoos met ook een stekker in het andere contactpunt 

            - Via een stekkerblok dat in de wandcontactdoos zit.

     Dus al die dingen die je met de powerline adapters 'moest' voorkomen.

2. Biedt Ziggo de V1 of de V2 aan van de Deco M4?

3. Als ik beginnen zou met ze te huren, kan ik ze daarna nog overnemen en wat zou dat kosten?

4. Maakt het verschil als je bijvoorbeeld de ' sterkere' 2200ac (Ziggo biedt de 1200ac aan) aanschaft rekening houdend dat je een GigaConnectbox hebt met Internet Giga of win je hier niets mee?

 

Andere vraag nog specifiek voor Paul: zie je of er minder data ge-upload wordt ten opzichte van de laatste keer dat je keek? Ik ben aan het kijken wat de oorzaak is van de hoge upload.

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik bedenk me nog iets.

De 'bekabelde'  verbindingen van laptops verbonden met het Deco M4 netwerk naar andere apparaten verbonden (met of zonder kabel) met het Deco M4 netwerk (bijvoorbeeld andere Deco M4 unit) lopen dan niet meer via het stroomnet? Heeft dat impact op de snelheid van de connectie van bijvoorbeeld 2 laptops die beide bekabeld verbonden zijn met een of meer Deco M4 units?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19166Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemorgen @JohnDriessen,  

Ontzettende goede vragen die je onder dit topic stelt! Ik ben er even voor je ingedoken en ik heb de vragen inclusief antwoorden even overzichtelijk voor je onder elkaar gezet. 
 

Nog een paar vraagjes mbt de Deco M4 systemen.

1. Werken de Deco M4's vanuit elk stopcontact even goed?


De TP Link Deco M4 stations werken op welk stopcontact. Indien je geen netwerkkabel aansluit tussen de stations, dan maken de Deco's via wifi (2.4 en 5.0 Ghz) verbinding met elkaar maken.
 

2. Biedt Ziggo de V1 of de V2 aan van de Deco M4?
Wij leveren op dit moment de TP Link Deco M4 V1 variant uit (1200AC).
 

3. Als ik beginnen zou met ze te huren, kan ik ze daarna nog overnemen en wat zou dat kosten?
Je kan de TP Link Deco's kopen voor € 99,95 (eenmalig) of in bruikleen huren voor € 2,50. Het is niet mogelijk om een gehuurde TP Link Deco over te nemen. Je zal dus moeten kiezen of je van plan bent te gaan huren of het apparaat aan te schaffen.
 

4. Maakt het verschil als je bijvoorbeeld de ' sterkere' 2200ac (Ziggo biedt de 1200ac aan) aanschaft rekening houdend dat je een GigaConnectbox hebt met Internet Giga of win je hier niets mee?
Als je van plan bent in de toekomst ook snellere draadloze apparaten in huis te nemen, dan is dit wellicht iets om rekening mee te houden. Indien je niet van plan  bent op kort termijn apparaten aan te schaffen (mobiele apparaten zoals smartphones) die deze nieuwste AC standaard ondersteunen is het dus niet noodzakelijk. 

 

Andere vraag nog specifiek voor Paul: zie je of er minder data ge-upload wordt ten opzichte van de laatste keer dat je keek? Ik ben aan het kijken wat de oorzaak is van de hoge upload.

Ik heb even een blik geworpen op de up- en download en het verbruik wat ik nu terugzie lijkt op dit moment normaal. 

De 'bekabelde'  verbindingen van laptops verbonden met het Deco M4 netwerk naar andere apparaten verbonden (met of zonder kabel) met het Deco M4 netwerk (bijvoorbeeld andere Deco M4 unit) lopen dan niet meer via het stroomnet? Heeft dat impact op de snelheid van de connectie van bijvoorbeeld 2 laptops die beide bekabeld verbonden zijn met een of meer Deco M4 units?

Als je de TP Link Deco's onderling verbindt d.m.v. netwerkkabels dan gaat al het data verkeer via de netwerkkabels (RJ45). Je hebt dan dus niets meer te maken met verbindingen via het lichnet, wat je bij Wifiboosters via het stopcontact dus wel hebt. Je kan bij de TP Link Deco's er dus voor kiezen om ze via netwerkkabel met elkaar te verbinding of d.m.v. wifi. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Punt 4.  1200 en 2200 ac is voor een deel verkooptechniek. De een is niet specicaal sterker dan de ander.

 

Dat getal is wat er maximaal haalbaar is via meedere apparaten op diverse kanalen bijelkaar op geteld. De 1200 is eigenlijk 300Mb  wifi via 2,4 ghz  + 900 via 5 ghz. De 2200 is ook 300 via 2,4 ghz en 1900 via 5 ghz.  De 300 via 2,4 ghz kan je weer opdelen in 2 of 4 apparaten die totaal de 300 Mb kunnen gebruiken bijvoorbeeld 4 toestellen die elk 72 Mb halen of twee iets betere die 150Mb halen. 

 

Met 802.11 ax de Deco x60 bijvoorbeeld kan via 2,4 ghz een hogere snelheid worden gehaald, ruim 500 Mb en zelfs meer dan 2 Gb via 5 ghz,  dat is wel maximaal en theoretisch.

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19166Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@JohnDriessen Laat je het ons weten als je nog vragen hebt? 

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dank je voor je antwoorden op mijn vragen. Hier kan ik wat mee. 😀

Ik heb ook een beetje het idee dat de router (ConnectBox Giga) zelf ook niet helemaal goed werkt. We hebben beneden (behalve de router zelf dan) geen wifi extenders oid. Toch moet ik regelmatig de router resetten om wifi op alle apparaten in de woonkamer te hebben. Kun jij remote kijken of onze router wel volledig goed werkt qua wifi? (Voorheen met de TC7210Z hadden we dit namelijk nooit.) Misschien dat de router wel (een van) de schakel(s)  is waardoor het allemaal niet helemaal lekker loopt. Als onderdeel van 'alle componenten checken'  toch misschien ook de router idd niet vergeten. Kun jij die routercheck uitvoeren of moet ik een monteur vragen langs te komen?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19166Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@JohnDriessen Qua wifi instellingen ziet het er prima uit als ik een blik werp op je Connectbox Giga. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om de instellingen voor de 2.4 Ghz en 5.0 Ghz wifi frequenties verder te opitmaliseren met behulp van de tips op deze pagina. Het kan zijn dat er andere draadloze signaleren in jouw omgeving aanwezig zijn die op dit moment het signaal verstoren. De info in de link helpt je om de instellingen van het wifi modem aan te passen zodat de draadloze verbinding zo goed mogelijk werkt. 

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb afgelopen weekend de router getest mbt bekabelde verbindingen. Ik heb 2 laptops direct via Cat 5e kabels op de router aangesloten (beiden in een aparte netwerkpoort van de router). Wie schetste mijn verbazing dat de laptops elkaar niet zagen. (Dezelfde laptops staan normaal boven op een 5-poorts hub die verbonden is met een powerline PG-9073LG-ZG (dus zonder wifi) met het stroomnet. In die opstelling zien de laptops elkaar prima en is er snel samba verkeer mogelijk tussen de laptops.

Ik begin nu echt de router te wantrouwen. Ik denk nu toch echt dat de router niet goed functioneert, ook omdat deze problemen met de TC7210Z niet optraden. (Toen hadden de we powerlines ook al). We zijn vorig jaar overgestapt op internet Giga om sneller internet te hebben, maar tot nu toe is er alleen maar trager en instabieler internet via de 'bekabeling'.

Wat denken jullie hierover? Zou de router laten vervangen door Ziggo verbetering kunnen brengen?

Het lijkt mij in ieder geval een eerste stap, het mesh wifi systeem kunnen we daarna als verdere verbetering zeker overwegen. 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19166Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@JohnDiressen Goed dat je afgelopen weekend druk aan het testen bent geslagen. Balen dat het allemaal toch niet lekker werkt. Het signaal ziet er zelf verder prima uit. Ik kan jouw bevindingen m.b.t. de internetverbinding dus nite verklren op basis van wat ik terugzie. Natuurlijk  zouden we het modem nog voor je om kunnen ruilen. Wil je dat ik dit voor je in gang zet?

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Graag, dan weten we in ieder geval of dat het probleem is geweest of dat ik verder moet zoeken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19166Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@JohnDriessen Top, ik heb een nieuw  modem opgestuurd. We ontvangen het oude modem graag retour op onderstaande retouradres. We zijn benieuwd wat je bevindingen zijn met het nieuwe modem. 

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800 VB Venray

 

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi Paul, dank je wel voor je snelle actie. 

Ik laat je weten wat de resultaten zijn als het modem hier geïnstalleerd is. Vanzelfsprekend stuur ik de oude dan terug. 😀

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19166Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@JohnDriessen Graag gedaan! 😉 We wachten dan even rustig af hoe het gaat met he nieuwe modem. Nog een prettige dag gewenst 😉

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Jij ook!

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Inmiddels het nieuwe modem geïnstalleerd en de grootste problemen zijn verholpen. 😀 Flink lopen testen de afgelopen dagen en geen gekke dingen meer gevonden.

Verbindingen (wifi) zijn stabiel en stukken sneller. Powerlines (non-wifi)hebben ook beter contact alleen in de woonkamer minder. Ligt wss aan het stroomnet, verwisselen van powerlines (non-wifi) maakte niet uit.

Inmiddels alle powerlines (wifi en non-wifi) en de Ziggo C7 wifibooster afgekoppeld en vervangen door een een aantal Deco M5 mesh-wifi systeem.  'Bekabelde'  systemen aangesloten op de M5's en voila alles werkt stabiel en lekker snel.

De oude router zal ik deze week terug gaan sturen.   

Bedankt voor al jullie hulp en adviezen!

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Kijk, dat is een fantastische terugkoppeling @JohnDriessen. Hier worden we blij van! We zijn blij dat je dit met ons deelt en we zien het oude modem snel verschijnen. Bij vragen weet je ons te vinden!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic