Hallo,
Wij hebben een Connectbox Giga (hiervoor een TC7210Z)
In ons huis zijn geen voorzieningen om netwerkkabels door het hele huis te trekken, vandaar dat ik al enige jaren werk met powerlineadapters (via Ziggo aangeschaft). Hiervan zijn de meeste "internet via stopcontact" adapters (5 stuks) en 1 "wifi via stopcontact" powerline adapter. Tenslotte hebben we ook nog wifi booster (C7) ook via Ziggo aangeschaft.
De powerline adapters zijn correct aangesloten, 1 in de meterkast direct op het modem. de overigen in verschillende kamers in ons huis waar we bekabeld internet nodig hebben.
De Connectbox verzorgt de wifi verbinding op de begane grond, de C7 wifibooster is aangesloten op een powerline adapter (internet via stopcontact) op de eerste etage (en verzorgt dus de wifi op die etage) en tenslotte de "wifi via het stopcontact" powerline adapter op de 2e etage. Hiermee is ons hele huis afgedekt qua wifi en netwerk (immers de "wifi via het stopcontact" adapter heeft ook een bekabelde verbinding mogelijk te maken.
Nu de problemen:
- als ik een laptop verbind met de powerline (internet via stopcontact) in de woonkamer (dit is dus niet degene die in de meterkast zit) dan is die verbinding ronduit slecht, traag en valt regelmatig uit. Doe ik ditzelfde met de verbinding via de wifi in de woonkamer dan is de verbinding meestal goed, snel en stabiel. Via de netwerkkabel is er de ene keer wel internetverbinding mogelijk en geen thuisnetwerk verbinding, maar het is ook wel eens andersom. Ik heb al andere kabels geprobeerd, en ook een andere laptop aansluiten helpt niet.
Het lijkt wel of de powerline adapter in de woonkamer niet goed functioneert of in ieder geval niet naar behoren communiceert met de Connectbox en de andere powerline adapters. Het direct aansluiten van een netwerkkabel vanuit de Connectbox met de laptop in de woonkamer maakt een enorm verschil.
- Op de eerste etage heb ik dit probleem ook maar in veel mindere mate. Dit gebeurt in slechts 1 van de kamers (waar alleen een powerline (internet via stopcontact) staat. In een andere kamer op die zelfde etage heb ik nog 1 powerline (zelfde type) waar ook de C7 wifibooster is aangesloten. In deze kamer is de netwerkverbinding via de kabel goed, redelijk snel en stabiel. Ook de wifi werkt goed op die etage over het algemeen.
- Op de tweede etage heb ik de powerline adapter die ook wifi uitzend. Ook hier heb ik niet altijd een goede verbinding via de kabel en ook is de wifi verbinding vaak niet goed.
De Ziggo Wifi Assistant ziet regelmatig de powerline adapter (wifi) niet.
De naam van de SSID is in heel het huis hetzelfde (ingesteld op Connectbox, C7 booster en powerline-wifi). Ik heb eerder al geprobeerd verschillende namen, verschillende kanalen etc te gebruiken, maar niets lijkt te werken om een vlekkeloze, stabiele en goede verbinding te garanderen.
Wie heeft nog ideeën wat ik zou kunnen doen om eindelijk 'perfecte' wifi en bekabelde verbindingen te hebben tussen zowel de apparaten op het interne netwerk als ook naar het internet. Naar mijn idee spelen er geen firewall issues.
Ligt het aan de combinatie van Connectbox Giga en de Ziggo powerline adapters (al dan geen wifi variant)?
Graag jullie adviezen, want ik heb geen idee meer wat ik nog zou kunnen verbeteren.