1
Vraag
2
Reacties
JohnDriessen

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Connectiviteitsproblemen netwerk

Hallo,

 

Wij hebben een Connectbox Giga (hiervoor een TC7210Z)

In ons huis zijn geen voorzieningen om netwerkkabels door het hele huis te trekken, vandaar dat ik al enige jaren werk met powerlineadapters (via Ziggo aangeschaft).  Hiervan zijn de meeste "internet via stopcontact"  adapters (5 stuks) en 1 "wifi via stopcontact" powerline adapter. Tenslotte hebben we ook nog wifi booster (C7) ook via Ziggo aangeschaft.

De powerline adapters zijn correct aangesloten, 1 in de meterkast direct op het modem. de overigen in verschillende kamers in ons huis waar we bekabeld internet nodig hebben.

De Connectbox verzorgt de wifi verbinding op de begane grond, de C7 wifibooster is aangesloten op een powerline adapter (internet via stopcontact) op de eerste etage (en verzorgt dus de wifi op die etage) en tenslotte de "wifi via het stopcontact" powerline adapter op de 2e etage. Hiermee is ons hele huis afgedekt qua wifi en netwerk (immers de "wifi via het stopcontact" adapter heeft ook een bekabelde verbinding mogelijk te maken.

Nu de problemen: 

- als ik een laptop verbind met de powerline (internet via stopcontact) in de woonkamer (dit is dus niet degene die in de meterkast zit) dan is die verbinding ronduit slecht, traag en valt regelmatig uit. Doe ik ditzelfde met de verbinding via de wifi in de woonkamer dan is de verbinding meestal goed, snel en stabiel. Via de netwerkkabel is er de ene keer wel internetverbinding mogelijk en geen thuisnetwerk verbinding, maar het is ook wel eens andersom. Ik heb al andere kabels geprobeerd, en ook een andere laptop aansluiten helpt niet.

Het lijkt wel of de powerline adapter in de woonkamer niet goed functioneert of in ieder geval niet naar behoren communiceert met de Connectbox en de andere powerline adapters. Het direct aansluiten van een netwerkkabel vanuit de Connectbox met de laptop in de woonkamer maakt een enorm verschil.

- Op de eerste etage heb ik dit probleem ook maar in veel mindere mate.  Dit gebeurt in slechts 1 van de kamers (waar alleen een powerline (internet via stopcontact) staat. In een andere kamer op die zelfde etage heb ik nog 1 powerline (zelfde type) waar ook de C7 wifibooster is aangesloten. In deze kamer is de netwerkverbinding via de kabel goed, redelijk snel en stabiel. Ook de wifi werkt goed op die etage over het algemeen.

- Op de tweede etage heb ik de powerline adapter die ook wifi uitzend. Ook hier heb ik niet altijd een goede verbinding via de kabel en ook is de wifi verbinding vaak niet goed.

De Ziggo Wifi Assistant ziet regelmatig de powerline adapter (wifi) niet.

 

De naam van de SSID is in heel het huis hetzelfde (ingesteld op Connectbox, C7 booster en powerline-wifi). Ik heb eerder al geprobeerd verschillende namen, verschillende kanalen etc te gebruiken, maar niets lijkt te werken om een vlekkeloze, stabiele en goede verbinding te garanderen.

 

Wie heeft nog ideeën wat ik zou kunnen doen om eindelijk 'perfecte' wifi en bekabelde verbindingen te hebben tussen zowel de apparaten op het interne netwerk als ook naar het internet. Naar mijn idee spelen er geen firewall issues.

Ligt het aan de combinatie van Connectbox Giga en de Ziggo powerline adapters (al dan geen wifi variant)?   

Graag jullie adviezen, want ik heb geen idee meer wat ik nog zou kunnen verbeteren. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Inmiddels het nieuwe modem geïnstalleerd en de grootste problemen zijn verholpen. 😀 Flink lopen testen de afgelopen dagen en geen gekke dingen meer gevonden.

Verbindingen (wifi) zijn stabiel en stukken sneller. Powerlines (non-wifi)hebben ook beter contact alleen in de woonkamer minder. Ligt wss aan het stroomnet, verwisselen van powerlines (non-wifi) maakte niet uit.

Inmiddels alle powerlines (wifi en non-wifi) en de Ziggo C7 wifibooster afgekoppeld en vervangen door een een aantal Deco M5 mesh-wifi systeem.  'Bekabelde'  systemen aangesloten op de M5's en voila alles werkt stabiel en lekker snel.

De oude router zal ik deze week terug gaan sturen.   

Bedankt voor al jullie hulp en adviezen!

 

Bekijk in context

36 Reacties 36
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met powerline-adapters en de ervaringen die ik hier op het forum lees zijn ook vaker slecht dan goed. De werking van powerline-adapters wordt grotendeels beïnvloed door de kwaliteit van elektra-bekabeling. Ook is het mogelijk dat de adapters elkaars werking verstoren. Zorg er in elk geval voor dat alle adapters direct op contactdozen aangesloten zijn (dus niet via stekkerdoos) en probeer op locaties waar internet en WiFi vanuit de adapter niet goed werkt eens om de adapter op een andere contactdoos aan te sluiten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat de wandcontactdozen betreft gebruik zo mogelijk randgeaarde dat komt het signaal ten goede. En mogelijk moet je een adapter op zijn kop in de stopcontact doen vanwege de fase en de nul draad.

 

Ik sluit me aan bij wat @tobiastheebe al schrijft, werkt het heb je geluk anders heb je boekensteunen.

 

De nieuwere Triband wifi mesh systemen zullen mogelijk een beter resultaat bieden.

 

De perfecte wifi bestaat helaas niet of je moet een vrijstaande woning hebben. Voor redelijke wifi zal je meerdere bedraad aangesloten wifi accespunten moeten toepassen.

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi Tobias,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de adapters al direct op de wandcontactdozen aangesloten. Ook heb ik al geëxperimenteerd met de adapters op andere contactdozen aan te sluiten. De adapters zitten nu al op de contactdozen die het 'best' presteren. Over het algemeen merk ik dat in die kamers de wifi beter presteert dan de bekabelde aansluiting. In andere kamers is de bekabelde verbinding beter dan de wifi. (Dit laatste is ook wat je zou verwachten.) 

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi RoWi,

Ik zal eens kijken of het ondersteboven plaatsen van de adapter(s) enig effect heeft op de plaatsen waar het niet lekker loopt. 

In jouw antwoord hierboven lijkt het alsof jij denkt dat mijn problemen voornamelijk met de wifi te maken hebben. De grootste problemen heb ik echter met de bekabelde verbinding (in ieder geval in de woonkamer). Op de 2e etage na heb ik verder redelijke wifi in huis.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik denk dat er dan weinig verbetering meer te halen met de huidige installatie. Net als @RoWi. zou ik ook mesh WiFi overwegen als vervanging van de powerline-adapters en het bestaande AP. Ziggo biedt de TP-Link Deco M4 aan, een set van drie AP's (waarvan een ook als router kan fungeren), deze is zowel te koop als te leen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik vermoed dat mijn reactie niet duidelijk genoeg is.

 

Het probleem zal het electranet zijn. Een wifi verbinding is zo goed als de zwakste schakel.

Die zwakste schakel zijn de powerline adapters gebruik je één merk dat is namelijk wel aan te bevelen.

Als ik het start bericht goed lees heb je nergens bekabeld internet, waarmee ik cat5e kabels of beter bedoel.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @JohnDriessen en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat de verbinding niet lekker werkt! Het is daarom goed dat je een topic bent gestart op dit forum. Zo te lezen zijn experts @RoWi. en @tobiastheebe ook al flink met je aan het analyseren geslagen. Wat zij ook aangeven klopt, de verbinding is zo goed als de zwakste schakel. En op het moment dat je dus 1 of meerdere powerline adapters gebruikt dan kan het ook daarmee dus misgaan. Omdat powerline adapters communiceren via het lichtnet kan het ook in deze communicatie misgaan. De verbinding tussen het modem en netwerk ziet er verder prima uit. Het enige wat mj wel opvalt is dat er behoorlijk veel data geupload wrordt. Je zou kunnen nagaan of je een of meer apparaten op thuisnetwerk hebt aangesloten die continue de upload belasten. Denk bijvoorbeeld aan downloadsoftware zoals een Torrentclient.

Het idee wat @tobiastheebe oppert is een goede suggestie, je zou de powerline adapters kunnen vervangen door de TP Link Deco M4 Smart Wifi Mesh router. Dit apparaat is aan te schaffen of in bruikleen van ons te huren.

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Klinkt interessant om de Mesh wifi TP Link Deco M4's te gaan gebruiken voor wifi.

Vwb de apparaten die nu via de powerline adapters (Comtrend – PG-9073LG-ZG dus zonder wifi) verbonden zijn met een internetkabel (dus internet via stopcontact), kan zo'n 'bekabelde' verbinding ook via de TP Link Deco M4's?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Jazeker, de Deco's beschikken over twee LAN-poorten. Je kunt een switch plaatsen als je meer poorten nodig hebt.

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mocht dat laatste niet het geval zijn, kan ik dan de 2 systemen (TP Link Deco M4's en de Comtrend – PG-9073LG-ZG's) naast elkaar gebruiken? Of beinvloedt dat elkaar te veel. Voor beide netwerken gebruik ik dan natuurlijk een verschillende netwerkconnectie in de router

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik neem aan (althans voor de meterkast) dan 1 in (router) en 1 uit. Voor de andere 2 geldt dan 2 uit.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@JohanDriessen Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om alleen de TP Link M4 Deco's te gebruiken. Eventueel i.c.m. 1 of meer passieve switches als je netwerkaansluitingen te kort komt. Het wifi signaal wat de Wifibooster via het lichtnet (Comtrend-PG-9073LG-ZG) uitzendt kan het signaal van de TP Link M4 verstoren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat kan maar zou niet nodig moeten zijn. Ik sluit me aan bij de reactie van Paul.

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Zendt de Comtrend-PG-9073LG-ZG dan ook een wifiisignaal uit? Ik dacht dat alleen de Comtrend-PG-9072LG-ZG dat deed.

 

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mee eens, liever 1 systeem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De PG-9073 beschikt inderdaad niet over een ingebouwd AP, de PG-9072 wel.

JohnDriessen
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

OK, dus de opmerking van Paul "Het wifi signaal wat de Wifibooster via het lichtnet (Comtrend-PG-9073LG-ZG) uitzendt kan het signaal van de TP Link M4 verstoren." klopt dan niet of begrijp ik het verkeerd?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is inderdaad een vergissing.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@JohnDriessen Dat betreft inderdaad een vergissing. De Comtrend PG-9073 beschikt inderdaad niet over wifisignaal. Ik was even in de war met de andere variant

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic