Beste Jo, ik lees al een tijdje mee (een aantal weken geleden meldde ik ook mailproblemen namens iemand) en als ik jouw problemen lees vraag ik me het volgende af:
Je schrijft dat mail thuis zonder VPN niet werkt en in België wel.
Wat ik me afvraag is wat je met "thuis" bedoelt. Is dat altijd via de Ziggo-verbinding thuis? En werkt het thuis misschien wel op je mobiel als je de wifi uitzet?
Als het namelijk zo is dat de storing altijd te herleiden is naar je Ziggo-verbinding en het via alle andere verbindingen wel werkt, vraag ik me af of het IP-adres van je Ziggo aansluiting niet op een blacklist van (een deel van..) de Ziggo-mailserver(s) is belandt.
Ik weet niet of Ziggo dat kan oplossen, maar als dat de oorzaak is zou je in elk geval kunnen proberen je modem een nieuw IP-adres te laten aanvragen. Officieel heb je daar geen invloed op, maar volgens mij kun je het wel een handje helpen. Bijvoorbeeld zoals hier beschreven: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Hoe-kan-ik-mijn-IP-adres-veranderen/m-p/2733/highlight/true#M...
Misschien zit ik er helemaal naast, maar de gedachte speelde al een paar dagen door mijn hoofd en misschien helpt het.
Groet, David