Jo Seegers

Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Connectie met mailserver met IMAP protocol happert hapert regelmatig

Sinds een aantal dagen heb ik problemen met het ophalen van email op mijn mobiel, tablet en PC. Deze 3 gebruiken alle het IMAP protocol. Op een andere PC  benader ik dezelfde mailbox zonder problemen met het POP3 protocol.
Op de mobiele apparatuur komt de email zo nu en dan binnen, blijkbaar afhankelijk van het toevallig succesvol benaderen van de mailserver. De ene keer staat de meest recente email op de mobiel, de andere keer is dat op het tablet het geval. Op de IMAP-PC lukt het aanmelden van Thunderbird aan de mailserver meestal niet. Als het wel lukt komt er email binnen.

Probleempje bij Ziggo?

57 Reacties 57
Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

De malaise is duidelijk nog niet voorbij. Zojuist webmail geprobeerd en het resultaat is dat ik het opnieuw moet proberen. Dat Lukt niet. Dit alles zonder gebruik van VPN.

Nog een paar keer geprobeerd zonder resultaat.

VPN opgestart en, voila, webmail werkt uitstekend. Er moet een verbindingsprobleem zijn. Met mijn mobiel krijg ik onregelmatig email binnen. Maar met VPN gaat het sowieso veel sneller en altijd goed.

Ziggo, doe er wat aan!

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Zojuist nog eens een goed ogend window met webmail ververst. Resultaat: brede rode balk onderaan scher met: "Server niet benaderbaar". Snel VPN gestart en nog eens geprobeerd: dan werkt het wel.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Jo Seegers, het probleem is 14 juni opgelost en er lijken geen performance problemen meer te zijn. Het werkt bij jou ook weer helemaal? Of ervaar je toch nog problemen?

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Uit mijn vorige opmerkingen moet duidelijk zijn dat het probleem helemaal niet is opgelost. Er is geen performance probleem maar een netwerk probleem. Dat ga ik maandag bij Ziggo aanmelden.

Het is overduidelijk dat als webmail bij Ziggo geen verbinding kan maken met de mail server bij Ziggo dat daar een probleem ligt. Het moet een lokaal probleem in de regio Maastricht zijn. Als ik in België ben ontvang ik alle email meteen op mijn mobiel. Dat lukt thuis alleen als ik VPN gebruik met een verbinding over Amsterdam. Webmail doet het dan ook zonder problemen.

David286

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Jo, ik lees al een tijdje mee (een aantal weken geleden meldde ik ook mailproblemen namens iemand) en als ik jouw problemen lees vraag ik me het volgende af:

 

Je schrijft dat mail thuis zonder VPN niet werkt en in België wel.

Wat ik me afvraag is wat je met "thuis" bedoelt. Is dat altijd via de Ziggo-verbinding thuis? En werkt het thuis misschien wel op je mobiel als je de wifi uitzet?

Als het namelijk zo is dat de storing altijd te herleiden is naar je Ziggo-verbinding en het via alle andere verbindingen wel werkt, vraag ik me af of het IP-adres van je Ziggo aansluiting niet op een blacklist van (een deel van..) de Ziggo-mailserver(s) is belandt.

Ik weet niet of Ziggo dat kan oplossen, maar als dat de oorzaak is zou je in elk geval kunnen proberen je modem een nieuw IP-adres te laten aanvragen. Officieel heb je daar geen invloed op, maar volgens mij kun je het wel een handje helpen. Bijvoorbeeld zoals hier beschreven: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Hoe-kan-ik-mijn-IP-adres-veranderen/m-p/2733/highlight/true#M...

 

Misschien zit ik er helemaal naast, maar de gedachte speelde al een paar dagen door mijn hoofd en misschien helpt het.

 

Groet, David

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Beste David,

Het verschijnsel doet zich thuis voor als ik via connectbox van Ziggo werk. Dat wil niet zeggen dat het permanent niet werkt. Soms wel, soms niet. Er zit dus geen blackbox tussen. Ik heb alleen problemen met email die m.b.v. het IMAP protocol wordt opgehaald. Ophalen met het POP3 protocol geeft geen enkel probleem en heeft ook geen problemen gekend. M.i. is er een probleem binnen Ziggo met de verbinding tussen de server waar mijn connectbox aan hangt en de IMAP mail server. Gezien de grootte van Ziggo neem ik aan dat er in het land meer email servers staan die elkaar mirroren of zo. Via VPN (over de connectbox) over Amsterdam werkt ook alles perfect (net als vanuit België). Ik denk zelf dat meer mensen in mijn regio soortgelijk probleem hebben maar het niet merken. Ik zag het opeens verschijnen omdat emails via POP3 binnenkwamen en dat bij IMAP soms pas de dag erna binnenkwamen. Veel testen met webmail heeft mij ervan overtuigd dat er bij Ziggo een probleem is tussen de webserver en de mailserver in mijn regio.

M.v.g.

Jo

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Deze week geen tijd gehad om een netwerk probleem aan te melden. Intussen is het probleem vanzelf verdwenen. Gisteren en vandaag werkt alles zoals het hoort.

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Mijn hoop dat het probleem is opgelost is zojuist verdwenen. Webmail is opeens weer een probleem. De IMAP email programma's doen het nu ook weer niet allemaal. Vanochtend werkte alles goed op tablet en mobiel. Nu niet meer dus. 
Webmail rapporteert nu "Fout tijdens het lezen van de berichten" met een knop "Opnieuw proberen". Na enige tijd verschijnt dan ook nog een oude bekende: "! Fout   Er is een tijdelijk fout opgetreden tijdens het aanmelden. Probeer het later nog een keer." Dat webmail een probleem heeft is helemaal intern Ziggo.

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Om het verhaal compleet te maken: ook de Thunderbird met IMAP protocol blijft hangen op het aanmelden.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Jo Seegers, ik zie dat je nog geen reactie hebt ontvangen over het probleem met de IMAP. Werkt alles inmiddels weer zoals het hoort? De juiste IMAP instellingen vind je hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen 

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dag Lotte,
Geen enkele reactie heb ik mogen ontvangen. Mijn instellingen zijn prima in orde. Intussen weet ik dat als ik m.b.v. IMAP e-mail wil lezen dat dat meestal fout gaat als ik daarvoor mijn Ziggo aansluiting gebruik (kabel en wifi). Dat geldt ook als ik Ziggo Webmail gebruik. Bij Ziggo webmail heb ik helemaal geen invloed op de email instellingen. Je gebruikt dan slechts een webserver bij Ziggo. Maar die heeft exact het zelfde probleem als mijn IMAP email programma. Het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon als ik VPN over mijn Ziggo aansluiting gebruik. Dat geldt ook voor Ziggo webmail. Bij mijn mobiele apparaten werkt VPN ook goed. Maar ook buiten bereik van mijn WIFI gaat alles prima. Buiten bereik van WIFI gaat de communicatie via de telefoonverbinding. 

Maar soms is er geen enkel probleem. Als het niet werkt komt op mijn mobiele apparaten gewoon geen email binnen. Dat kan maar dan een dag duren. Op mijn PC's zie ik dat geval wel meldingen dat het aanmelden bij de Ziggo email-server niet lukt. Opmerkelijk is dat dat ook voor webmail geldt.

Helaas heb ik geen tijd gehad om dit probleem bij Ziggo als een Ziggo netwerk probleem aan te melden. Email problemen kun je niet aanmelden. Ik zit dus een beetje vast. Ik ga nog wel eens bij buren vragen of zij de zelfde problemen hebben. Als dat het geval is weten ze dat waarschijnlijk niet eens. Ik heb zelf van 1969 met computers en netwerken gewerkt en heb dus wel ervaring met problemen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @Jo Seegers

Wat irritant dat de problemen blijven bestaan zeg.

Zoals eerder ook al aangegeven door mijn collega's spelen er geen issues meer met onze mailservers. Uiteraard betekent dit niet dat problemen niet meer voor kunnen komen, maar het gaat in ieder geval niet op grote schaal mis. 
Ik las in jouw berichten dat je bijna alles ingesteld hebt via IMAP behalve 1 bekabelde PC. Deze werkt nog via POP3. Kan het zijn dat wanneer deze PC aan staat, jij de problemen ervaart met IMAP? Ze hebben namelijk nogal wat verschillen qua werking 😉
Zie je kans om dit te testen en eventueel om te zetten naar IMAP?

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het maakt niet uit of de PC met POP3 aan of uit staat. Het probleem met IMAP treedt ook op als de PC uit staat. Omzetten naar IMAP is trouwens een beetje veel gevraagd. Ten eerste biedt Ziggo niet genoeg ruimte om al mijn emails (het gaat over 10.000den) op te slaan. Ten tweede verlies ik dan mijn zekerste manier om email te ontvangen. Het probleem heeft puur met verbinding te maken: IMAP via mijn rechtstreekse Ziggo aansluiting. Zet ik VPN er bovenop, dan loopt de verbinding via mijn Ziggo aansluiting over Amsterdam of een andere plaats. Dan gaat het allemaal prima. Dat gaat trouwens ook op voor Ziggo webmail.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wanneer het geen verschil maakt, heeft het inderdaad niet veel zin om het om te zetten. 

Ik snap er niets van. De webmail moet gewoon werken. Hierbij zit je "live" in jouw mail omgeving. Krijg je ook foutmeldingen of dat niet? Ervaar je enkel dat het later aankomt?
Daarnaast begrijp ik dat je dit alleen ervaart wanneer je met jouw eigen verbinding verbonden bent. Dit maakt het nog vreemder. 
Maak je gebruik van een eigen router, wifibooster, Switch of NAS? 
Hoe werkt de webmail wanneer je alles van het modem afkoppelt, en 1 computer rechtstreeks bekabeld op het modem aansluit? 

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Over webmail: zeker krijg ik foutmeldingen. Dit draadje staak helemaal vol met de meldingen die ik ontvang. O.a. in een pop-up venster: "! Fout Er is een tijdelijke fout opgetreden tijdens het aanmelden. Probeer het later nog een keer." Even later kan het goed werken en weer even later weer niet. Let op het woord "aanmelden". Dat komt ook terug als ik met Thunderbird (geen WIFI maar kabel) mbv IMAP email ophaal.
Op mijn tablet en mobiel gebruik ik K9-Mail. Daar zie ik dat het soms wel een dag niet lukt om email op te halen. Als ik handmatig email ophalen activeer krijg ik geen foutmelding maar kan wel zien dat de app het na een minuut zonder resultaten opgeeft (wieltje stopt met draaien). Als ik tijdens het ophalen van email zie dat het langer gaat duren kan ik snel snel een VPN verbinding opzetten of WIFI op de mobiel uitschakelen. Dan komt onmiddellijk daarna de email binnen. Maar soms werkt het gewoon. 

Ik maak alleen gebruik van de Ziggo mediabox. Het probleem is dat ik nooit weet of e.e.a. werkt of niet.

Ik heb geen eigen route en wifibooster, wel een switch en een NAS. Maar voor alle duidelijkheid: de problemen zijn een paar weken geleden opeens opgetreden. Zelf heb ik in die periode helemaal niets in de netwerkomgeving gewijzigd. Belangrijk is het fout gaan bij het gebruik van webmail. Vanuit mijn omgeving is dat puur een browser actie. Tussen haakjes: alleen met email m.b.v. IMAP heb ik problemen. Alle verdere toepassingen lopen uitstekend, inclusief email m.b.v. POP3.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Jo Seegers dankje voor de uitgebreide toelichting en update.

En het blijft natuurlijk merkwaardig dat deze kuren zo onregelmatig optreden. Er is al veel aan adviezen gestuurd en doorgegeven, maar wie weet heeft @Francois8 en/of @bburgg nog een gouden tip?

Jo Seegers
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ongelooflijk, na maanden lang last te hebben gehad van dit probleem, lijkt het probleem sinds een paar dagen opeens verdwenen. Dat geldt voor zowel mijn mobiel, tablet en de ZIGGO Mail website. Er moet toch écht iets bij Ziggo gedaan zijn.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Wat een ontzettend goed nieuws! Fijn dat de problemen verholpen zijn 🙂 

Uitgelicht topic