Trouwe klant wil graag Connectbox vervangen voor een Ubee 1318. Internet verbinding is niet stabiel, vooral in de avond merk ik vertragingen. Smokeping laat vertragingen zien vooral in de avond. Vertragingen zijn meestal na 1-2sec weer over, totaal geen touw aan vast te knopen. Games worden gestreamed vanuit Google Stadia naar een Chromecast Ultra welke gedraad is aangesloten.
Netwerk situatie:
AOP UMU-01 -> Connectbox (bridged) -> Opnsense router (daarvoor een edgerouter x) -> LAN/Wifi Ubiquiti
Zie bijlages voor someping en signaal waardes.
Hoor graag!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Monteur is langs geweest, aop is vervangen. Deze was erg oud.
Signaal probleem is nu opgelost, waardes zijn nu stukken beter.
Zie screenshot (uptime 1,5u)
Ga kijken of online gaming nu goed gaat, zo niet dan kom ik graag in aanmerking voor een andere modem. 😉
Regel ik, er komt een Ubee UBC1318ZG jouw kant op! Ook al zegt de standaardmail dat het een Connectbox (tegenwoordig SmartWifi modem) is, het is echt een Ubee.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De downstream vertoont ruis door instraling van Digitenne, 4G en 5G. Het aftakelement UMU-01 is verouderd en aan vervanging toe. Dit zijn zaken die eerst aangepakt moeten worden.
Mogelijk is er meer aan vervanging toe:
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Dag Tobias, bedankt voor het checken. Bij nader aanzien hangt er geen umu-01 maar een UMU-1006. Helaas kan je het type niet goed zien op de foto. Linksonder loopt de kabel naar de connectbox, op de tv connector zit de tv welke in de woonkamer staat. Maak geen gebruik van splitters.
Hoor graag.
De UMU-1006 is de nieuwere variant van de UMU-01, maar is ook aan vervanging toe. Het AOP is vermoedelijk een DIO-01 of TRAS-1000, welke ook verouderd is. De UMU-1006 dient in elk geval te worden vervangen door een tweewegsplitter POA-01-B met IEC/F-kabel naar het modem. Dit aansluitmateriaal stuurt Ziggo kosteloos toe.
AOP vervangen is inderdaad een begin, via welke weg kan ik deze aanvragen? Kan een moderator dit doorzetten?
Voor het vervangen van het AOP is een monteursafspraak noodzakelijk. In eerste instantie kunnen we een nieuwe splitter en kabel proberen, die kun je zelf vervangen.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
@Harmenm van harte welkom op de Ziggo Community. Een instabiele verbinding is natuurlijk nooit fijn. Dat zorgt voor irritatie.
Nu kan inderdaad een nieuw modem de oplossing zijn, maar dit hoeft niet persé. Daarom vind je hier inderdaad al nuttige tips. Ook ben ik even benieuwd of dit alleen gaat over je wifi-verbinding of ook bekabelde verbindingen? Wat heb je hierin zoal getest?
In je eerste post lijkt het, door je melding van ''een trouwe klant'', dat je het over een andere persoon hebt? Bedoel je dat voor iemand anders dit aan het uitzoeken bent? Of bedoel je jezelf? Dat mag natuurlijk ook, dat daarover geen onduidelijkheid bestaat voor het opsturen van, in eerste plaats, een nieuwere splitter plus kabel! 🙂
Thanks, instabiele verbinding is zowel via wifi als bekabeld. (chromecast ultra via kabel aangesloten)
Router heeft tijdens het gamen niet extreem druk heb ik opgemerkt. Heb Qos aanstaan, pings en speedtests gaan prima. Af en toe wat files op de lijn vermoed ik.
Wat wordt bedoeld met een splitter, het voorste deel van umu welke je op de behuizing draait? Wellicht is dat een begin, kunnen we vanaf daar verder kijken.
De UMU-1006 heeft alleen betrekking op het aftakelement dat op het AOP is geplaatst. De UMU-1006 dient in het geheel te worden vervangen door de POA-01-B en kan als volgt van het AOP worden verwijderd:
@Harmenm zo is het inderdaad. @tobiastheebe legt het keurig uit.
Het is feitelijk een verdeler, die moet van je aansluitpunt af. Rest mij nog wel even de vraag nav het adres: het gaat om je eigen adres? Of voor iemand anders? Dan weet ik zeker dat de spullen terecht komen waar ze moeten zijn 😉
Top, het is voor mij zelf inderdaad. Post ziet er inderdaad een beetje vreemd uit zo. 🙂
@Harmenm haha welnee, dat is totaal niet erg. Maar top, dan zorg ik dat een nieuwe variant splitter plus kabel naar je adres gaat.
Wil je ons laten weten wat het resultaat is?
Heb de splitter en kabel ontvangen en aangesloten, modem is tussentijds uitgezet.
Waardes lijken beter, zie bijlages. Ik ga het in de gaten houden de komende dagen.
Is er een duidelijke verbetering zichtbaar?
Het downstream-vermogen is verbeterd aangezien de UMU-1006 voor een hoge demping (10 dB) zorgde, de demping is nu 4 dB. Wel is er nog ruis door instraling van 5G zichtbaar. Dat ligt vermoedelijk aan de TV-kabel naar de decoder, op de foto zag deze er wel goed uit. Ziggo kan kosteloos een nieuwe kabel toesturen van 1,5/3/5 meter, voor 7,5/10 meter kun je bij Ziggo Randapparatuur terecht.
Thanks Tobias, aan welke waardes kan je instraling zien? Kan Ziggo ook deze waardes op afstand inzien?
Jammer dat men dan niet proactief klanten benaderen om kabels te checken. Kom graag in aanmerking voor een 3m coax kabel.
Ik zie ook ineens een behoorlijk hoge upstream van 49 die eerder 43 was.
Er gaat iets nog niet helemaal goed, mijns inziens.
De instraling is zichtbaar aan de snel oplopende RS errors op kanaal 18. Zoals ook opgemerkt door @Bert is de upstream nu aan de hoge kant. Gedeeltelijk kan dit worden verklaard door het vervangen van UMU-1006 door POA-01-B. De UMU-1006 had een demping van ~0,5 dB in de upstream, bij de POA-01-B is dit ~4 dB.
Als we die storing kunnen verhelpen zou het mooi zijn, merk nu nog steeds willekeurige haperingen als ik online game via een bekabelde Chromecast ultra. Ben de enige die op dat moment online is. Google Stadia haalt heel wat pakketjes naar binnen heb ik gemerkt. Zou de Connectbox hier wel goed mee om kunnen gaan?
Mogelijk loop je hiermee wel tegen de beperkingen van de Puma 6-chipset van het modem aan. Als eerste stap zou ik adviseren om de TV-kabel te vervangen i.v.m. de instraling die nog aanwezig is. Ik heb Ziggo gevraagd om deze toesturen.
Hallo @Harmenm, top dat je het hier weer meldt! @tobiastheebe heeft ons aan de mouw getrokken, ik heb de coax kabel (3m) naar je opgestuurd. Binnen 2-3 werkdagen heb je deze in huis. Hou je ons op de hoogte van de voortgang?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.