Hallo
Vraag:
Ik zou graag de connectbox verder weg zetten van min hoofdaansluitpunt.
Het punt zit in de woonkamer, achter de tv, en dat word echt zo een dradenkluwe.
Zou hem liever 10 meter verplaatsen naar de meterkast, dan kan ik direct een router en splitter verwijderen, zodat ik minder storingen heb.
En de Wifi zit dan midden in huis ipv in een uithoek.
Maar: kan dit ?
Mijn hoofdaansluitpunt in de woonkamer heeft 1 uitgang.
Daarop zit een splitter naar radio, tv en data.
Ik dacht deze eruit te halen en daar een tv-splitter te doen, en dan met een coax naar de meterkast te gaan, en daar eventueel de 3-weg splitter er weer op, en zo de connectbox te verbinden.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het liefst zo min mogelijk splitters, dat geeft alleen maar meer weerstand en mogelijk mindere werking van je modem.
De POA-01 (de huidige standaard splitter) op de wandcontactdoos één uitgang naar de TV kant en één uitgang naar je modem, verdere splitter is niet nodig voor het modem.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zou hem liever 10 meter verplaatsen naar de meterkast, dan kan ik direct een router en splitter verwijderen, zodat ik minder storingen heb.
Dat snap ik niet. Router gaat over UTP, Splitter over coax.
Ik dacht deze eruit te halen en daar een tv-splitter te doen, en dan met een coax naar de meterkast te gaan, en daar eventueel de 3-weg splitter er weer op, en zo de connectbox te verbinden.
De Connectbox met een langere coax-kabel op het AOP aansluiten wordt door Ziggo niet aanbevolen.
Maar dat kan prima werken. Proberen en testen is weten.
Waarom die 3-weg splitter nodig is in de meterkast, snap ik ook niet.
Ik denk dat je wat meer moet vertellen over je coax en UTP netwerk.
Vervang dan die 3-weg -splitter meteen maar door een 2-weg exemplaar. Dit geeft m.i. dan minder kans op signaalverlies. (Ook al zal dat met een niet gebruikte radio-aansluiting zo'n vaart niet lopen.)
Met splitter bedoelde ik een utp-switch, excuus voor de onduidelijkheid.
In de meterkast hangen nu dus een utp-switch (wat ik dus per abuis splitter noemde) en een wifi modem.
Dat wifi-modem moet ik min of meer nu ook laten hangen, omdat die centraal in het huis hangt, en de connectbox niet echt lekker overal komt met het signaal.
AOP ??
Ik weet uberhaubt niet of ik aan het eind van de coax, naar de box, de 3-weg splitter (coax-radio-tv) nodig heb ?
Ik heb ook zo een verloopje van anteneplug naar coax schroefdraad.
Moet dat splittertje ertussen voor de connectbox, of is die niet nodig voor het internet / data signaal kan ik dat ook af met dat verloopdingetje ???
AOP = Abonnee Overname Punt = Centrale Ziggo aansluiting. Bij jou in de woonkamer.
Ik ga uit van de huidige situatie, zoals ik die kan overzien.
Eerste stap.
Je schaft een 10 m Ziggo gecertificeerde 4G/LTE proof Coax kabel aan. Bv iets als deze.
Let op: je hebt aan de kant van de Connectbox een Male F-Connector nodig ipv een Female IEC Connector. Bekijk het huidige kabeltje. Dat kan evt ook met een verloopstukje bij een kabel met 2x Female IEC.
Als je Ziggo belt heb je een kans dat je een gratis 10 m coax-kabel krijgt toegestuurd.
Als je die kabel gebruikt voor de Connectbox kan die in de meterkast worden gezet, om te testen of je Internetverbinding nog goed werkt. De UTP aansluitingen moeten dan los.
De switch in de meterkast kun je aldaar op de Connectbox aansluiten. Meteen of later.
Vervolgens ga je de Internetverbinding goed testen. Te beginnen met een bekabelde speedtest. Die moet de snelheid van je abonnement opleveren. Meet met tussenpozen een flink aantal keren. Gebruik daarvoor: http://www.dslreports.com/speedtest
Mocht dit slechte resultaten opleveren dan zal er wat dieper in de Connectbox moeten worden gekeken. Laat je resultaten weten.
Test geslaagd, dan verder.....
Er loopt nu een UTP-kabel van de Switch naar waar de Connectbox nu nog staat.
Die sluit je ook in de meterkast aan op de Connectbox en waar de Connectbox stond kan een andere Switch worden geplaatst voor de UTP-aansluitingen die daar moeten worden gemaakt.
Tot slot nog iets over je coax- TV-netwerk.
Op de foto zijn twee coax-kabels aangesloten op de 3-voudige splitter. Eentje is van de Connectbox. De andere moet wel voor je TV-netwerk zijn. Waar gaat die heen? Een coax versterker?
Als er niet meer coax aansluitingen nodig zijn dan kun je een 2 voudige splitter gratis bij Ziggo aanvragen. Dat is een PAO 01-UPC.
Zie ook:https://www.kabelnl.nl/Coax-splitters-en-verdeelelementen-kabelkeur-ziggo-geschikt Daar tref je ook je huidige Splitter aan. Welk type is het? Is niet te zien op de foto. Er zijn twee soorten 3-voudige Splitters: met of zonder een Split die alleen geschikt is voor FM-Radio. Zonder FM-Split kun je op zo’n 3-voudige Splitter 2 TV aansluitingen maken, naast de aansluiting van de Connectbox. Een benodigde FM-Radio/TV Split maak je dan aan het andere eind van kabel.
Hallo @hanh
Redelijk duidelijk verhaal.
Dank daarvoor.
Hoe het nu zit:
Vanaf het Aop gaat er (via de data-splitter, foto voor type volgt) 1 coax naar de vcr (ja, die bestaan nog), en daar zit een 3-splitter in voor het binnen-netwerk.
1 naar de tv, 1 naar de keuken, en een mogelijkheid voor de slaapkamer.
Op de huidige plek van de connectbox zitten er 2 utp's in de box.
1 naar de tv en 1 naar de switch.
Die ene naar de tv kan straks weg, en die ene naar de switch gaat straks in de tv, dat is allemaal niet zo spannend.
Punt is dat de meterkast altijd al het “main” punt was voor telefonie en data.
Daarvandaan is het doorgelegen naar de woonkamer, dus terug is niet zo heel erg spannend.
Die speedtest is wel een goede.
Straks sowieso eens uitvoeren, hoor je nog van me over.
Moet dat zo dicht mogelijk bij de box, of kan dat ook verderop in het netwerk ?
En die kant en klare kabel weet ik niet zeker of de aansluitplug mee wil door de leiding heen, of dat ik daar aan het eind zelf een plug aan zal moeten maken.
Aan het eind van die coax, kan ik dan voldoen met een verloop van iec (antenne, toch ?) naar F (draai, toch?) of moet daar echt zo een splitter ?
Geen idee of die splitter gewoon echt een “kale” splitter is,.of dat er nog een spoeltje of ander spul in zit.
Ik heb nog een verloopje van mail-iec (antenne) naar F (draai/wartel)
Zie foto.
Komt van mijn oude Ziggo aansluiting af.
Ook heb ik nog 2 “gewone” splitters liggen.
Geen idee van het verschil, maar beide volgens mij “ziggo certified”.
Wederom zie foto
Op de huidige plek van de connectbox zitten er 2 utp's in de box.
1 naar de tv en 1 naar de switch.
Die ene naar de tv kan straks weg, en die ene naar de switch gaat straks in de tv, dat is allemaal niet zo spannend.
Inderdaad niet spannend. Extra Switch bij de TV is nu niet nodig. Wel als je bv een Mediabox next zou gaan nemen. Die heeft UTP nodig.
Die speedtest is wel een goede.
Straks sowieso eens uitvoeren, hoor je nog van me over.
Moet dat zo dicht mogelijk bij de box, of kan dat ook verderop in het netwerk ?
Het is een prima idee dat ook eerst nog ff te testen in de opzet van nu.
Zoals gezegd moet je beginnen met een bekabelde test. Dan weet je wat je internetverbindng max waard is. Moet zijn: de snelheid van je abonnment. Daarna kun je tests doen via Wifi, om de prestaties daarvan te bekijken. Die zijn vaak minder dan wat max mogelijk is- zekr bij een 250/25 of 500/40 abo..
Hoe de UTP bekabeling bij de test precies verloopt doet er op zich niet toe, tenzij er in het UTP pad naar de Connectbox een probleem zit. Dan kan je daardoor een teleurstellend resultaat te zien krijgen. Dan wordt het noodzakelijk eerst te testen met een rechtstreekse UTP-verbinding aan de Connectbox. Etc, etc.
En die kant en klare kabel weet ik niet zeker of de aansluitplug mee wil door de leiding heen, of dat ik daar aan het eind zelf een plug aan zal moeten maken.
Aan het eind van die coax, kan ik dan voldoen met een verloop van iec (antenne, toch ?)
Het idee is: eerst een snelle test of het goed werkt over 10 meter coax. Verwacht van wel. Niet meteen kabel in de leiding doen dus. Kan later en dan knip je de connector eraf en monteert een nieuwe nadat ie in de leiding zit. In de meterkast is geen coax Splitter nodig, tenzij je daar een coax aftakking zou willen maken. Een uitbreiding daar kan oplosbare complicaties geven. Is zo’n uitbreding nu of in de toekomst de bedoeling?
Zo ja, dan zullen we het daar wat uitgebrieder over moeten hebben.
Beide Splitters op je foto kun je gebruiken als er maar twee aansluitingen nodig zijn op het AOP.
Vanaf het Aop gaat er (via de data-splitter, foto voor type volgt) 1 coax naar de vcr (ja, die bestaan nog), en daar zit een 3-splitter in voor het binnen-netwerk.
1 naar de tv, 1 naar de keuken, en een mogelijkheid voor de slaapkamer.
De verdere opzet van je coax netwerk na de kabel die bij het AOP zit is niet ideaal.
Als je geen problemen hebt met TV kijken, en het evt gebruik van interactieve TV-diensten, op alle plekken die je noemt, dan kan dat natuurlijk zo blijven.
Zoals beloofd een fototje van de splitter op het AOP.
Zou ik deze dan in de meterkast moeten gebruiken voor die schroef-aansluiting (F), of is er geen meerwaarde t.o.v. het eerder vertoonde eenvoudige verloop ?
Ik bedoel, zit er in zo'n “splitter” , of het nu deze is, of de eerder afgebeelde modellen, alleen een simpele doorverbinding, of zit er eek een spoeltje of whatever in ?
Speedtest wil ik uiteraard bedraad doen, om wifi-failures uit te sluiten.
Digitale tv in de keuken is gewoon redelijk goed tot goed, ondanks dat er 10 meter dunne coax en een vcr tussen zit. Verbaasde mij ook.
Het liefst zo min mogelijk splitters, dat geeft alleen maar meer weerstand en mogelijk mindere werking van je modem.
De POA-01 (de huidige standaard splitter) op de wandcontactdoos één uitgang naar de TV kant en één uitgang naar je modem, verdere splitter is niet nodig voor het modem.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.