1
Vraag
2
Reacties
Mike038

Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Connectbox statuslampje brandt geel

Vandaag hebben wij een Connectbox geïnstalleerd omdat onze oude modem vervangen moest worden volgens Ziggo.

Op zich is de installatie gelukt, internet werkt, wifi werkt, telefoon werkt, maar… helaas blijft het lampje van de status geel branden. De installatie handleiding spreekt enkel over groen, rood of wit en niet over geel. De klantenservice kon mij telefonisch ook niet echt helpen, want hun enige advies daar was rustig afwachten dan komt het vast goed.

 

Ik heb de diagnose gedaan door in te loggen bij het nieuwe modem en daar is de test geslaagd en heb ik vier groene vinkjes. Maar dus nog steeds een geel lampje bij de status.

 

Wel zie ik bij netwerkhistorie dat er iets niet helemaal goed lijkt te gaan (zie bijgevoegde screenshot).

 

Ik heb vanmiddag via mijn ipad (verbonden met mijn TP-link deco netwerk dat achter de ConnectBox hangt) de F1 kwalificatie gestreamed naar mijn tv en dat ging zonder problemen en zonder haperingen of kwaliteitsverlies.

 

Wie kan mij verderhelpen?

 

p.s.: Ik heb de “bestaande” splitter en de “bestaande” kabel gebruikt en dus niet de nieuwe die in het pakket zaten. Verder loopt het signaal via een door Ziggo enkele jaren geleden bij ons geplaatste versterker.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Mike038! Super balen dat het nieuwe modem toch nog niet helemaal goed werkt. Fijn dat je al geholpen bent door @tobiastheebe

Ik heb de splitter en coaxkabel toegestuurd, deze komen zo snel mogelijk je kant op. De monteur is ingepland voor 21 juni tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet uitkomen dan kun je de afspraak altijd verzetten via Mijn Ziggo. Dan komt het vast en zeker goed. Laat je ons weten hoe de afspraak is verlopen?

Bekijk in context

27 Reacties 27
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

-

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De status-LED van het SmartWifi modem heeft soms een gele/oranje tint, dit duidt op zich niet op een probleem.

 

De log meldt daarentegen kanaaluitval in de downstream. Mogelijk is er instraling door verouderd aansluitmateriaal. Een versterker dient enkel voor TV gebruikt te worden.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter, versterker en kabels?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Je hebt gelijk!

 

Vanuit het basispunt gaat een kabel (deze heb ik niet vervangen) naar de (oude) splitter.

 

Vanuit de (oude) splitter gaat:

1. de kabel met het tv kanaal naar de versterker en

2. de kabel met het internet signaal naar de ConnextBox

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het AOP (VQ601R) en de splitter (ESI-02N) zijn verouderd.

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Wat bedoel je met:

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Hierbij enkele instructies.

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

En zou dat een probleem moeten zijn? De netwerk diagnose in het modem geeft aan dat alles goed werkt en ook de klantenservice kon op afstand geen probleem zien.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De diagnose geeft geen goed beeld van het signaal, daarvoor zijn de downstream/upstream-gegevens nodig. De klantenservice heeft hier waarschijnlijk niet naar gekeken. De log/historie geeft aan dat er een probleem speelt in de downstream.

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Zie bijlagen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream vertoont meerdere problemen. Het vermogen is (te) laag, dit zou op alle kanalen tenminste -8 dBmV moeten zijn, idealiter 0 dBmV. Op alle kanalen is CER aanwezig, de 'Fouten na RS' zijn uncorrectable errors en zouden 0 moeten zijn. Zoals verwacht is er instraling van 4G en 5G aanwezig, dit levert op de betreffende kanalen een lage MER en hoge CER op.

 

Mijn advies is een monteursafspraak voor het plaatsen van een nieuw AOP (TRISZ-DG300), nieuwe splitter (POA-01-B of POA-254) en nieuwe IEC/F-kabels naar modem en versterker. Dit is kosteloos. Mogelijk moet er ook verouderd aansluitmateriaal elders in huis vervangen worden, hieraan zijn wel kosten verbonden.

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bent u van Ziggo?
Hoe maak ik die afspraak?

Weet men bij Ziggo ook dat dit kosteloos is?
(moet ik ergens specifiek naar verwijzen of iets benoemen)

Zou hiermee het probleem moeten zijn opgelost?

Had ik dit probleem denkt u ook al met de oude modem?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik ben een medeklant en niet werkzaam bij Ziggo.

 

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo. Bij het vervangen van het AOP worden in de regel ook de eerste splitter en kabels kosteloos vervangen. De versterker, kabels achter de versterker, contactdozen en kabels elders in huis staan niet op de foto's en mogelijk moeten bepaalde onderdelen hiervan ook vervangen worden. De monteur moet van tevoren laten weten welke kosten in rekening worden gebracht.

 

De huidige problemen waren inderdaad ook (deels) aanwezig op het oude modem, dit kon echter 'uitwijken' naar andere downstream-kanalen (de TC7200 koppelde 8 i.p.v. de huidige 24 downstream-kanalen) waardoor de instraling geen rol meer had. De kans op merkbare problemen was dus kleiner.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt zover!
Dus een moderator van Ziggo gaat mijn probleem hier vinden en oppakken begrijp ik?

 

Nog even een (voorlopig laatste) vraag voor u:

Hebben deze problemen ook invloed op het tv signaal in huis of enkel op het internet?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator komt vanzelf langs, waarschijnlijk in de loop van maandag.

 

De downstream-problemen hebben primair betrekking op het modem, DVB-C voor TV is op significant lagere frequenties actief (266-538 MHz), waarop het vermogen redelijk is en minder kans op instraling is.

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Helaas heeft nog geen moderator mijn probleem opgepakt… 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Zojuist heb ik de moderators ingelicht.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Mike038! Super balen dat het nieuwe modem toch nog niet helemaal goed werkt. Fijn dat je al geholpen bent door @tobiastheebe

Ik heb de splitter en coaxkabel toegestuurd, deze komen zo snel mogelijk je kant op. De monteur is ingepland voor 21 juni tussen 08.00 en 13.00 uur. Mocht dit niet uitkomen dan kun je de afspraak altijd verzetten via Mijn Ziggo. Dan komt het vast en zeker goed. Laat je ons weten hoe de afspraak is verlopen?

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

En wordt dan ook de AOP vervangen?

Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

???

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic