1
Vraag
2
Reacties
BertM1

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Connectbox reset zichzelf regelmatig sinds vrijdag.

Sinds vrijdag voortdurend last van wegvallende connectbox.
Wat tips gevonden in  het forum (controleer aansluiting, druk aop-unit goed aan...) maar dat leidt niet echt tot verbetering.
Vooral deze opmerkimng in de logs:

critical No Ranging Response received - T3 time-out

Waarna het ding zichzelf fijn rustig aan gaat restarten.

Als ik signaal heb doet de speedtest zonder problemen ruim 600 Mb down en 40 Mb up, en dat blijft ook zo totdat de boel zichzelf weer gaat resetten.

Geen idee wat hier gaande is, het spul draait inmiddels ruim een jaar zonder problemen (na overstap van KPN).
Omdat er meestal direct gevraagd wordt naar foto's en netwerk status heb ik doie meteen maar toegevoegd.

met vriendelijke groeten,
(hoop dat het modem zich niet gaat resetten als ik dit verstuur...)

(deed het dus wel......)
Bert


Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Ik heb sinds het volledig uitvallen van de verbinding (in het begin van de problemen) eigenlijk geen serieuze uitval meer gezien. Na installatie van het nieuwe modem ook geen uitval, en bij een speedtest altijd 600Mb downstream en 40 Mb upstream. Ik heb sinds het bezoek van de ziggo-monteur, die de vebinding als 'goed' beoordeelde, ondanks de 'slechte' kanalen, niet meer gecheckt of er iets veranderd is in de kanaalkwaliteit. Dat is goed nieuws, want pas als er iets mis is ga je kijken waarom dat zo is.

Een echte 'oplossing' is er dus in feite niet, de paar slechte kanalen zijn nog steeds slecht, maar in mijn verbinding merk ik daar niets van. Voor mij dus geen reden om aan de bel te trekken; ik krijg precies waarvoor ik een abonnement heb afgesloten. 

 

@Paul, fijn dat je er nog even op terugkomt!

Bekijk in context

44 Reacties 44
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De oorzaak van de instabiliteit is overduidelijk. De downstream vertoont zeer veel ruis door instraling van 5G, voornamelijk van T-Mobile. Daarentegen zien AOP, splitter en kabels er prima uit.

 

Zou je het modem tijdelijk direct op het AOP willen aansluiten (dus zonder de splitter)? Daarna het modem opnieuw opstarten en na 1-2 uur opnieuw de DS/US-gegevens plaatsen. Dit om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Plotseling opeens last van 5G?
Heeft KPN stiekem vrijdag een 5G mast in m'n tuin gezet?

Rechtstreeks op AOP zal ik zeker even proberen. Waaraan zie je dat er veel ruis op het signaal zit? Ik zie wel drie kanalen klem staan van de fouten, bedoel je die kanalen?

Later vanavond post ik de netwerkstatus weer (als ik de kans krijg...)

 

Het werkte allemaal zo perfect tot afgelopen vrijdag... 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De ruis is voornamelijk afkomstig van T-Mobile 5G (783 MHz) en is perfect zichtbaar op kanaal 18 t/m 20 door de te lage MER-waarden en grote aantallen (un)correctable RS codewords.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Ahh, dank je, weer wat geleerd!

Ik zit nu rechstreeks op de kabel, maar modem blijft het nodig vinden zichzelf te resetten...
En meldt mij leukjes dat er al iemand is ingelogd (vlak na stroomloos te zijn geweest, ik ben vast te snel met inloggen).

Straks maar eens kijken of het wat beter gaat. 
@tobiastheebe bedankt zover, ik hoop dat ik wat verder kom!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Gebruik je de kant-en-klare IEC/F-kabel (groen/rood) om het modem aan te sluiten?

 

Wat betreft de foutmelding, die wordt veroorzaakt door de webinterface te verlaten zonder uitloggen. Als het modem zichzelf regelmatig opnieuw opstart, dan is dat uiteraard lastig te voorkomen.

 

Om te kijken of T-Mobile recentelijk een site heeft ingeschakeld in jouw omgeving, kun je Antennekaart.nl raadplegen.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Ik zie nu een toename van power met 3 dB (volgt keurig de elektronica-regels).
Dat heeft echter nauwelijks effect op de signaal/ruis verhouding.
Ook de No Ranging Response melding blijft terug komen, ik heb niet gelet op restarten van de box.

Ik betwijfel of er hier in huis iets aan de hand is; alles ziet er als nieuw uit (zit er ook pas een jaar in...). 
Ik gebruik de WiFi van de box niet, alleen bekabeld netwerk. Tweede uitgang van de splitter gaat rechtstreeks naar de TV, ook daar is het afgelopen jaar niets veranderd. TV signaal is wel stabiel, ook wanneer de box aan het herstarten is.

Ik zal morgen maar eens wat gaan bellen, Ziggo moet van afstand toch prima zicht hebben op de aansluiting en wijkkast, denk ik...
  

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe , ja, ik gebruik de groen/rood kabel (meter lang, schat ik...) die de monteur vorig jaar heeft aangesloten.  

Dank voor de URL: ik zie dat T-Mobile twee punten in de buurt heeft, één in maart geactiveerd, één in juni, dus daar zal het niet direct aan liggen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De instraling wordt duidelijk ergens tussen AOP en EV (straatkast) veroorzaakt. Er is geen verbetering zichtbaar bij modem direct op AOP. De splitter zorgt inderdaad voor een demping van ~4 dB (niet geheel lineair over frequentiespectrum).

 

De MPEG transport streams voor DVB-C worden op veel lagere frequenties (266-538 MHz) uitgezonden en hebben dus geen last van deze instraling.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Gegevens heb ik in gevuld, dank je!

De connectbox lijkt direct op de kabel wat stabieler voor wat betreft spontaan herstarten tot nu toe. Ondanks de slechte kanalen blijft de download ruim boven 500Mb/s (nu  ca 550Mb, half uurtje geleden 599Mb).
Snelheid inleveren is natuurlijk geen probleem, het is vooral het zeer regelmatig herstarten wat uitermate storend is (steeds 5 min onderbrekingen in de netflix serie 😒 ...).

 

Maar even afwachten of Ziggo wat actie gaat ondernemen.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Net telefonisch contact gehad met een medewerker van Ziggo.
Hij gaat een nieuwe connectbox opsturen. Volgens hem was het signaal prima (kan ik bevestigen; als het modem 'draait' heb ik volle up- en download snelheid) en zijn die T3 - Timeouts niet direct de oorzaak van het resetten van het modem. 
Ik hoop dat mijn probleem met een  nieuw modem is opgelost!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het signaal is absoluut niet prima, laat staan goed. Er is volop ruis door instraling van 5G, dat gaat een nieuw modem niet oplossen.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Hij was duidelijk overtuigd dat er niets mis is met het signaal.

En ik heb tot afgelopen vrijdag nog geen problemen gehad met up- of download snelheid. 
Inderdaad is op de drie kanalen die jij noemde idioot veel ruis aanwezig. Opvallend is dat het signaal gisteren, en nu ook vandaag, overdag op die kanalen beter is (38 dB of meer ipv 30/32dB) dan afgelopen weekend. Gisteravond waren de waardes weer gezakt naar 30/32dB.
Je hebt gelijk @tobiastheebe, er is dus zeker wel iets aan de hand met het signaal.

 

Maar als een nieuw modem de herstart problemen oplost, vind ik het prima, want ondanks de timeouts en bergen ruis blijft de snelheid prima. Alleen regelmatig vijf minuten herstart is mateloos irritant... 

 

Bijgevoegd een gedeelte downstream rapport. 37 dB SNR, maar toch heel erg veel fouten...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De reboots zullen ook met het nieuwe modem aanwezig zijn, zolang de instraling c.q. grote hoeveelheid ruis aanwezig is. De MER schommelt inderdaad behoorlijk tussen 38 (goed) en 30~32 (slecht) dB.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hey Bert, ik kan me voorstellen dat mijn collega heeft gezegd dat er geen signaalproblemen te zien waren. Dat ligt niet aan mijn collega, maar aan de tools die jouw wijk op dit moment niet goed uit kunnen lezen.

 

Op een moment dat ik het modem wel goed kan uitlezen zie ik wel degelijk SNR dips op de DS kanalen, eigenlijk exact wat jij ook al laat zien in je screenshots.

Ik zie diezelfde dips alleen niet op andere modems in jouw omgeving (die ik op dat moment goed kan uitlezen), dus het probleem lijkt in jouw individuele aansluiting te zitten. Dwz, tussen het modem en de eindversterker in de straat (dat grijze kastje).

 

9 van de 10x zit de oorzaak toch in de splitter of coax kabel in huis, ik heb je daarvan een nieuw setje toegestuurd. Die komt zsm met de post bij jou aan en dan ben ik benieuwd of de problemen daarmee zijn verholpen!

Zo nee, horen we het graag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Mark De splitter was hier al uitgesloten.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Tjaa, zonder splitter had in twee dagen geleden dezelfde 'storing' op de slechtste kanalen, dus ik zie niet helemaal hoe een nieuwe splitter gaat helpen.

En of een nieuw modem de oplossing is, gaan we eerdaags zien.

 

Ik hoop niet dat dit een verhaal gaat worden als ik vorig jaar had met KPN, 'nee hoor, alles is 100% in orde, u moet gewoon 200Mb halen' terwijl ik niet verder dan 60Mb kwam...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ziggo (HFC) kun je niet vergelijken met KPN (DSL), ondanks dat beide FttN zijn. Bij DSL is de afstand van modem tot de DSLAM belangrijk, hoe groter die afstand, hoe lager de snelheid. Bij HFC speelt de afstand tot het CMTS geen rol.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

In dit geval (KPN) had ik jarenlang ruim 200Mb down en 60Mb up, tot KPN het nodig vond de wijkcentrale te upgraden. Daarna hooguit 60Mb down (up bleef wle 60Mb)

Iedere monteur (zijn er een stuk of acht geweest) vertelde dat er helemaal niets mis was, en dat die 200Mb gewoon moest lukken. Dat begon me na een maand wat te vervelen en ben ik overgestapt naar Ziggo. Een paar maanden later werd ik gebeld door een KPN medewerker die me vertelde dat ze het probleem hadden gevonden en ik weer volle snelheid kon gebruiken (bekabeling in de wijkcentrale was verkeerd gepatcht). Hij was wat verbaasd toen ik hem vertelde dat ik al een paar maanden bij Ziggo zat...

 

Ik hoop dat Ziggo het wat beter doet, want alternatieven (kabel of dsl) zijn er hier niet.

BertM1
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 19Likes

Gaat best lekker zo! Nu totaal geen verbinding meer… Geen internet, geen tv, niets meer. Groen knipperend ledje op het modem, tv blijft zwart…

Lijkt me niet een probleem van modem of splitter… ☹️

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic