Een korte situatieschets:
Sinds mijn komst bij Ziggo (ergens in 2013/2014) heb ik gebruik gemaakt van een UBEE (3210?) modem. Dit heeft altijd stabiel gewerkt (behoudens de slechte wifi, maar dat is een ander verhaal). Het AOP zit in de woonkamer, hier wordt het signaal gesplit door een UMU-1006 en gaan er Hirschmann Coax kabels via de kruipruimte naar oa het Ziggo Modem die in de trapkast staat (zo'n 6á7 meter kabel).
Echter heeft dat UBEE modem het onlangs begeven en is het vervangen voor een Connectbox (de Compal CH7465LG-ZG). Sindsdien merk ik dat het modem met enige regelmaat gereset wordt. Ik heb het zelf althans zeker 4 keer gemerkt, doordat het internet er ineens uit lag. Aangezien het modem zo'n 10 minuten doet over een reboot, begint het aardig vervelend te worden.
Ik heb nav eerdere topics hier, de downstream, upstream en historie bekeken. Dit heb ik nogmaals gedaan door de connectbox op de aanbevolen 1,5 meter van AOP te zetten (met korte kabel). Helaas is de historie erg kort, waardoor de melding van de reboot niet in het screenshot staat. De melding was van de strekking "PCD Failure Action = Reboot".
In de bijlage staan de bevindingen.
Waar zou het probleem zich kunnen bevinden? De connectbox? De splitter? of toch het AOP?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Bert De dubbel afgeschermde opvolger Koka 9 haalt de 1 euro per meter inmiddels ook niet meer.
Ah ik zie het. Ik zat eerst op allekabels te kijken en daar is die kabel €2,49 de meter, of althans degene die ik het eerst zag. Even verderop staat er nog een voor €1,09 de meter. Gaat volgens mij gewoon om dezelfde kabel, de ene wordt 9 TS genoemd en de ander ECA 9 TS, maar Hirschmann maakt dat onderscheid niet. Maar goed, dankzij jouw geruststellende woorden (en het feit dat de huidige kabel muurvast zit in de naisolatie van de kruipruimte), probeer ik het eerst zo maar eens ^_^
@PaulAh kijk, ik was idd te vroeg. Ik ging af op de 3 T&T's die ik had ontvangen en die al bezorgd waren, maar vandaag lagen er nóg twee pakketjes in de brievenbus. Te weten een POA1-B en een POA1-IEC en nóg een korte IEC/F-kabel. Bedankt voor het toesturen van alle producten! Ik heb elders nog een F-connector female naar IEC female adapter besteld, die verwacht ik morgen binnen. Als alles compleet is, ga ik het aansluiten en zal ik hier een update geven.
Van de POA-1IEC-NL was ik bijna vergeten dat die bestond, die beschikt ook nog over een radio-uitgang. Daarop kun je dus de radio aansluiten, zonder verloopstekker! Uitstekende oplossing van @Paul.
De door jou bestelde verloopstekker kan dan gebruikt worden om de bestaande modemkabel te gebruiken.
@LA-384 Ik schreef eerder: "alleen op de frequentie van Vodafone zie ik nu een iets lagere SNR dan op de rest, dat was eerder niet dus het lijkt me meer iets wat van buiten komt, er zijn nogal wat werkzaamheden geweest hier in de wijk."
Inmiddels is die lagere SNR weer weg en is er geen enkele aanwijzing van ruis in het modem, alle waarden die daar op zouden kunnen wijzen staan op 0.
@tobiastheebe, @Bert en @Paul Bedankt voor alle hulp.
Alles is opnieuw aangesloten en volgens de statistieken van de Connectbox, is het signaal (aanzienlijk) verbeterd. Ik heb een paar scenario's getest; oude splitter, zonder splitter (rechtstreeks op AOP), nieuwe splitter enkel data, nieuwe splitter + IEC splitter. De aanwezigheid van de nieuwe splitter introduceert ongeveer 2-3db signaalverlies (zoals eigenlijk was te verwachten). Gebruik van de tweede IEC aansluiting (ongeacht of dat de POA1-IEC splitter of de TV aansluiting is), introduceert een extra signaalverlies van +/- 1db. De bestaande Koka 799 kabel is goed voor een signaalverlies van 1-2db (in vergelijking met de toegestuurde IEC/F-kabel die -1 tot 1 aangeeft), dat lijkt mij te overzien.
In de praktijk is het signaalverlies van gemiddeld -9db (6-11) naar gemiddeld -5db (4-6) gegaan. Het aantal post RS Errors is van >300 naar <25 gegaan. Hier lijkt de korte IEC/F-kabel van weinig toegevoegde waarde tov de bestaande Koka 799 kabel; in beide gevallen tref ik zo'n 5 post RS errors aan op een gelijkaardig aantal kanalen (wanneer rechtstreeks aangesloten op AOP). Ik denk wel dat het momentopnames zijn en je daar pas iets zinnigs over kan zeggen wanneer je dat langere tijd monitort. In hoeverre het relevant is, is voor mij een vraag.
Ik kijk het nu even aan, mocht ik nog steeds last hebben van reboots, meld ik mij weer. @Paul Mocht je signaal zelf nog eens willen doormeten, dan kan dat vanaf nu.
Dat ziet er goed uit.
Ik heb het al een keer of twee vermeld, maar het AOP zelf is aan vervanging toe en de CAI-kabel moet opnieuw gestript + afgemonteerd worden. Dit kan nog een paar dB extra opleveren. Een monteur regelt kosteloos een nieuw AOP.
@tobiastheebeDat is idd nog een punt van aandacht, maar kan me voorstellen dat de ziggo medewerker eerst wilde zien hoeveel winst er zonder vervanging behaald zou worden. Aangezien een rechtstreekse aansluiting gemiddeld 0db signaal verlies geeft, vraag ik mij zelf (in mijn onkunde) wel af hoeveel daar nou mee te winnen valt. Kan dat signaal boven de 0db komen? (ik zag al een +1db staan eerder, maar heb daar geen screenshot van).
Mocht het idd erg zinvol zijn die aansluiting te vernieuwen, dan hoor ik dat ook graag van @Paul
Ik zal er zelf een afspraak voor moeten maken lijkt me en als een medewerker de noodzaak bevestigd, zal de monteur het niet kunnen ontkennen.
Wat het modem aangeeft is vermogen, niet signaalverlies. Een vermogen van 0 dBmV met het modem direct op het AOP is echt aan de lage kant, tegenwoordig is 8 dBmV meer gebruikelijk. Op mijn AOP ligt het vermogen nog iets hoger, rond 12 dBmV. Ik gebruik een 3 dB attenuator om het signaal iets te dempen voordat het op het modem binnenkomt. Achter de POA-01-B en deze attenuator heb ik nu een vermogen van 5/43 dBmV (DS/US).
@tobiastheebe(ik weet niet of ik je moet blijven @-en of dat je ook melding van een bericht krijgt zonder).
Dat is idd een heel andere waarde. Nou kan ik me wel voorstellen dat dat vermogen ook afhankelijk is van de rest van het netwerk buitenshuis. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ziggo de bekabeling in de grond heeft vervangen/geupdate, maar de laatste keer dat er graafwerkzaamheden waren, is lang geleden. Ik woon in een klein dorpje, maar kabel is hier al lang beschikbaar. Volgens mij stamt het nog uit de tijd van Essent / @home. Ik kan me voorstellen dat het geheel niet helemaal up-to-date is, het "giga" pakket is bijvoorbeeld niet beschikbaar op mijn adres.
Klopt het dat die signaalsterkte ook van invloed is op het tv-signaal? Ik weet dat mijn vader regelmatig storing heeft op enkele zenders (ik merk het zelf ook af en toe, maar kijk niet zo vaak tv). Indien ja, zal ik daar ook eens een topic voor aanmaken. Hij heeft al enkele keren contact gehad met de klantenservice, maar deze lijken niet met een goede oplossing te kunnen komen. Wellicht is het binnenshuis ook wel een houwtje-touwtje gebeuren, maar als het inkomende signaal ook daar te zwak is, is de basis al niet goed. Hij heeft sowieso dezelfde 3-weg splitter als die bij mij nu vervangen is. Kan een signaal overigens ook te sterk zijn? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat een te sterk signaal ook storingen kan geven.
Een '@' is in dit geval inderdaad niet vereist:
Ik heb een sterk vermoeden dat het zwakke signaal wordt veroorzaakt door de matige koppeling van de CAI-kabel op het AOP. Ons kabelnet (Multikabel) hier is ook niet meer het nieuwste (aangelegd in '80/'81 met kabels uit '79). Hier is 600/40 ook nog het hoogst beschikbare abonnement. Overigens is in februari 2020 onze CAI-kabel volledig vervangen omdat de oude zware waterschade/oxidatie had. Dit maakte het signaal een paar dBmV sterker.
"Ik woon in een klein dorpje, maar kabel is hier al lang beschikbaar. Volgens mij stamt het nog uit de tijd van Essent / at Home / Ziggo. Ik kan me voorstellen dat het geheel niet helemaal up-to-date is, het "giga" pakket is bijvoorbeeld niet beschikbaar op mijn adres."
Ik woon in een middelgrote stad met vergelijkbare oude kabels van de eigen gemeente kabel, toen Essent / at Home / Ziggo.
Deze kabels zijn up to date, dat werkt of het werkt niet.
De inhoud van alle straatkasten zijn in de laatste jaren overal vervangen en dat kan ik in signaalsterkte goed merken en als analoog geheel is afgeschakeld in je regio, gaat de internetsnelheid naar 1 Gbit/s.
In de toekomst kan de snelheid zelfs naar 10 Gbit/s download en 1-2 Gbit/s upload en met Docsis 4.0 10/6 Gbit/s.
@LA-384 Heb je de afgelopen dagen op de aansluiting waarop je vraag betrekking heeft nog last gehad van uitval? Ik zie dat het signaal nog wel aan de zwakke kant is waardoor het modem soms op maximaal vermogen aan het zenden is. Gezien de zaken die al door je nagelopen zijn, lijk het mij verstandig dat we een monteur regelen indien je nog steeds last hebt van uitval.
Wat internet betreft heb ik niets gemerkt sinds gisteren. Kijkende in de historie van de connectbox, zie ik ook geen reboots vermeld staan. Het is nog te vroeg om te concluderen of het probleem helemaal verdwenen is.
Gistermiddag had ik wel even dat het beeld op tv slecht was (Ziggo Sport kanaal 14). Ik heb toen de PAO1-IEC splitter ertussenuit gehaald, waarna het beeld direct weer goed was. Daarna heb ik deze splitter weer aangesloten en is het probleem voor tenminste 1 uur weg gebleven. Daarna heb ik geen tv meer gekeken.
Even voor de duidelijkheid, omdat er nu twee topics lopen met twee problemen op twee adressen.
De geplande monteur-afspraak gaat over het probleem in dit topic en betreft het adres wat in mijn profiel staat genoemd.
@LA-384 Het is mij helemaal duidelijk. Voor je eigen adres hebben we al een afspraak met een monteur ingepland. Ik heb alleen ook even naar de verbinding op het andere adres (tussen haakjes in je profiel) gekeken. Op dat adres viel mij op dat het signaal bij binnenkomst aan de lage kant is waardoor het modem soms maximaal staat te zenden. Daarnaast zie ik ruis terug op het signaal. Ik ben dus erg benieuwd wat je bevindingen zijn voor wat betreft dit adres de afgelopen paar dagen.
Als je nog last hebt van storing (adres tussen haakje) dan regel ik ook graag voor dat adres een monteursafspraak. Op welke data zou dit schikken?
Ik heb de gemaakte afspraak moeten verzetten. Ivm werk kan ik zelf niet aanwezig zijn en mijn vader kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn, laat staan voor een periode van 6 uur.
Hoewel het inkomende signaal nog steeds een punt van aandacht is, lijk ik voorlopig van mijn aanvankelijke probleem af te zijn. Ik heb de afspraak nu verzet naar de zomervakantie.
@LA-384 Helemaal goed. We wachten dan even af hoe het gegaan is met het monteursbezoek na de zomervakantie.
@PaulNou, dat is ook mooi. Ik controleer even op mijn ziggo hoe laat de monteur ook alweer zou komen a.s. maandag, staat mijn afspraak er niet meer tussen?! Is het wellicht mogelijk dit alsnog in te plannen? Ik weet 100% zeker dat mijn afspraak gepland was op komende maandag 9 augustus, ik dacht tussen 8.00 en 13.00, het was op het moment van plannen/verzetten de uiterste planmogelijkheid en net in mijn vakantie. Zelf kan ik online geen afspraak maken. Mag eventueel ook maandag in de middag, of dinsdag 10 augustus in de middag.
Nog een update wat betreft de huidige situatie. Het signaal is nog steeds aan de zwakke kant (hoewel beter dan met de vorige, oude splitter), ik heb dan ook geen problemen meer gehad met uitvallend modem of wifi. Wat ik nu wel merk (en waar ik voorheen geen last van had), is dat ik vaker last heb van storende tv-zenders. Ik kijk niet veel televisie, maar waar ik met de oude splitter totaal geen last had van storingen, heb ik dat nu al enkele keren gehad. Dit komt ook voor wanneer ik enkel de tv en de connectbox heb aangesloten, maar lijkt vaker voor te komen wanneer ik de tweede splitter voor radio en tv heb aangesloten. Ik heb dit iig gemerkt bij kanaal 14 (ziggo sport) en mogelijk ook kanaal 6 (sbs 6). Het uithalen en terugplaatsen van het kaartje verhelpt het niet, het uithalen en terugplaatsen van de coax-stekker/splitter vaak wel.
Excuus voor de vele bewerkingen, ik weet dat je telkens een melding krijgt 😕
Hi @LA-384, wat vreemd dat opeens de afspraak is verdwenen! Ik heb het even voor je gecontroleerd en hij staat gelukkig nog wel in het systeem voor 9 augustus tussen 08:00 en 13:00, dus de monteur zou gewoon langs moeten komen 🙂 Ik ben blij om te lezen dat je modem niet meer is uitgevallen maar er zijn dus nog wel een aantal zaken toe aan verbetering. Hopelijk dat we met het monteursbezoek alles weer werkend voor je kunnen krijgen zonder storingen!
@Marijn-Ah mooi, dat is goed om te horen. Dan wacht ik het even af wat maandag gaat brengen.
De Ziggo monteur is zojuist geweest. Deze heeft de signaalsterkte gemeten aan het AOP en aan het coax-uiteinde bij de Humax. Volgens hem zou de splitter (POA-01-b) het signaal zo'n 4db verzwakken. Aan het AOP werd ongeveer +1dB gemeten, aan het coax-uiteinde ongeveer -3.5dB. Omdat we te maken hebben met een verouderde verdeelkast in het dorp, zou dit het maximaal haalbare signaal zijn. Het valt binnen de gestelde marge van -1 tot +12db aan het AOP. Volgens de monteur had ik geluk dat ik nog de "verouderde" Humax in gebruik had, omdat deze wat minder kritisch is op het inkomende signaal in vergelijking met de Horizon Box.
Omdat de einddoos van het AOP verouderd is en niet overweg zou kunnen met toekomstige snelheidsverhogingen, heeft de monteur deze vervangen voor een BTV 01-set, tevens is de inkomende groene kabel opnieuw gestript/gecorrigeerd en is de POA-01-b splitter vervangen voor een POA-085.
Deze handelingen zouden volgens de monteur geen verbetering van het signaal kunnen geven en mogelijk is er in de tussentijd wat omhooggeschroefd in de verdeelkast, maar het gemeten signaal in de connectbox ligt nu tussen de 0 en -4dB (gemiddeld -1.75dB), waar dit voorheen tussen -4 en -6dB was (gemiddeld -5dB).
Het is nog even afwachten wat dit op de lange termijn doet, maar in theorie zouden mijn problemen met storingen in het tv-signaal ook opgelost moeten zijn.
Ik denk dat de werkzaamheden van de monteur wel degelijk een verbetering in signaalsterkte opgeleverd hebben, deze is nu goed. Wel bijzonder dat een btv 01-SET geplaatst is, dat is geen AOP maar een einddoos. Er zou een btv 1 IEC-NL geplaatst moeten zijn. De splitter (POA-085) kende ik overigens nog niet.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.