1
Vraag
2
Reacties
LA-384

Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Connectbox reboot met regelmaat

Een korte situatieschets:

 

Sinds mijn komst bij Ziggo (ergens in 2013/2014) heb ik gebruik gemaakt van een UBEE (3210?) modem. Dit heeft altijd stabiel gewerkt (behoudens de slechte wifi, maar dat is een ander verhaal). Het AOP zit in de woonkamer, hier wordt het signaal gesplit door een UMU-1006 en gaan er Hirschmann Coax kabels via de kruipruimte naar oa het Ziggo Modem die in de trapkast staat (zo'n 6á7 meter kabel).

 

Echter heeft dat UBEE modem het onlangs begeven en is het vervangen voor een Connectbox (de Compal CH7465LG-ZG). Sindsdien merk ik dat het modem met enige regelmaat gereset wordt. Ik heb het zelf althans zeker 4 keer gemerkt, doordat het internet er ineens uit lag. Aangezien het modem zo'n 10 minuten doet over een reboot, begint het aardig vervelend te worden.

 

Ik heb nav eerdere topics hier, de downstream, upstream en historie bekeken. Dit heb ik nogmaals gedaan door de connectbox op de aanbevolen 1,5 meter van AOP te zetten (met korte kabel). Helaas is de historie erg kort, waardoor de melding van de reboot niet in het screenshot staat. De melding was van de strekking "PCD Failure Action = Reboot".

 

In de bijlage staan de bevindingen.

 

Waar zou het probleem zich kunnen bevinden? De connectbox? De splitter? of toch het AOP?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De downstream is inderdaad te zwak.

 

De UMU-1006 heeft een demping van 10 dB op de data-aansluiting, de hedendaagse splitters (POA-01-B, POA 01-UPC) hebben een demping van 4 dB. Met een nieuwe splitter komt de downstream op acceptabel niveau (-4~0 dB)

 

Verder zie ik de mantel van de CAI-kabel te ver aangesneden is voor de DIO-01. Dat levert vermoedelijk ook extra demping (en ruis) op.

 

20210620-01.JPG

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@LA-384 Hartelijk dank voor het aanvullen van je profielgegevens! Ik heb kosteloos een setje toegestuurd met 2 splitters en nieuwe coaxkabels. Zie je kans om de nieuwe aansluitmaterialen na ontvangst aan te sluiten? Zodra je de materialen hebt aangesloten kan ik het signaal t.o.v. nu vergelijken. 

Bekijk in context

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe, @Bert  en @Paul Bedankt voor alle hulp.

 

Alles is opnieuw aangesloten en volgens de statistieken van de Connectbox, is het signaal (aanzienlijk) verbeterd. Ik heb een paar scenario's getest; oude splitter, zonder splitter (rechtstreeks op AOP), nieuwe splitter enkel data, nieuwe splitter + IEC splitter. De aanwezigheid van de nieuwe splitter introduceert ongeveer 2-3db signaalverlies (zoals eigenlijk was te verwachten). Gebruik van de tweede IEC aansluiting (ongeacht of dat de POA1-IEC splitter of de TV aansluiting is), introduceert een extra signaalverlies van +/- 1db. De bestaande Koka 799 kabel is goed voor een signaalverlies van 1-2db (in vergelijking met de toegestuurde IEC/F-kabel die -1 tot 1 aangeeft), dat lijkt mij te overzien.

 

In de praktijk is het signaalverlies van gemiddeld -9db (6-11) naar gemiddeld -5db (4-6) gegaan. Het aantal post RS Errors is van >300 naar <25 gegaan. Hier lijkt de korte IEC/F-kabel van weinig toegevoegde waarde tov de bestaande Koka 799 kabel; in beide gevallen tref ik zo'n 5 post RS errors aan op een gelijkaardig aantal kanalen (wanneer rechtstreeks aangesloten op AOP). Ik denk wel dat het momentopnames zijn en je daar pas iets zinnigs over kan zeggen wanneer je dat langere tijd monitort. In hoeverre het relevant is, is voor mij een vraag.

 

Ik kijk het nu even aan, mocht ik nog steeds last hebben van reboots, meld ik mij weer. @Paul Mocht je signaal zelf nog eens willen doormeten, dan kan dat vanaf nu.

Bekijk in context

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

De Ziggo monteur is zojuist geweest. Deze heeft de signaalsterkte gemeten aan het AOP en aan het coax-uiteinde bij de Humax. Volgens hem zou de splitter (POA-01-b) het signaal zo'n 4db verzwakken. Aan het AOP werd ongeveer +1dB gemeten, aan het coax-uiteinde ongeveer -3.5dB. Omdat we te maken hebben met een verouderde verdeelkast in het dorp, zou dit het maximaal haalbare signaal zijn. Het valt binnen de gestelde marge van -1 tot +12db aan het AOP. Volgens de monteur had ik geluk dat ik nog de "verouderde" Humax in gebruik had, omdat deze wat minder kritisch is op het inkomende signaal in vergelijking met de Horizon Box.

 

Omdat de einddoos van het AOP verouderd is en niet overweg zou kunnen met toekomstige snelheidsverhogingen, heeft de monteur deze vervangen voor een BTV 01-set, tevens is de inkomende groene kabel opnieuw gestript/gecorrigeerd en is de POA-01-b splitter vervangen voor een POA-085.

 

Deze handelingen zouden volgens de monteur geen verbetering van het signaal kunnen geven en mogelijk is er in de tussentijd wat omhooggeschroefd in de verdeelkast, maar het gemeten signaal in de connectbox ligt nu tussen de 0 en -4dB (gemiddeld -1.75dB), waar dit voorheen tussen -4 en -6dB was (gemiddeld -5dB).

 

Het is nog even afwachten wat dit op de lange termijn doet, maar in theorie zouden mijn problemen met storingen in het tv-signaal ook opgelost moeten zijn.

Bekijk in context

43 Reacties 43
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Ik zie een veel te laag signaal binnenkomen.

 

Kun je het modem eens aansluiten op de wandcontactdoos zonder de splitter en kijken wat de downstream waarden dan zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De downstream is inderdaad te zwak.

 

De UMU-1006 heeft een demping van 10 dB op de data-aansluiting, de hedendaagse splitters (POA-01-B, POA 01-UPC) hebben een demping van 4 dB. Met een nieuwe splitter komt de downstream op acceptabel niveau (-4~0 dB)

 

Verder zie ik de mantel van de CAI-kabel te ver aangesneden is voor de DIO-01. Dat levert vermoedelijk ook extra demping (en ruis) op.

 

20210620-01.JPG

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik kan het modem zo helaas niet rechtstreeks aansluiten, omdat ik geen geschikte kabel in huis heb. De connectbox vraagt om een schroefaansluiting met uitstekende kern, de wandcontactdoos is een normale coax male aansluiting.

 

Maar als het signaal te laag is, betekent dat dan dat de connectbox veel gevoeliger daarvoor is? Aangezien ik met het vorige oude modem nooit last had.

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Is die groene aansluitkabel iets wat ik zelf kan/mag corrigeren?

 

Hoe werkt zo'n splitter precies? Ik zie dat die ook geen schroefaansluiting hebben, dus dat zou betekenen dat ik de bestaande kabels/connectors niet kan gebruiken. Of bestaan er connectors die zowel op een normale vrouwelijke coax-aansluiting passen alsook op zo'n schroefaansluiting?

 

Bovendien gebruik ik nog af en toe fm radio op m'n oude versterker. Ik weet dat dat er uit gaat bij Ziggo, maar zolang het nog bestaat, wil ik er nog gebruik van kunnen maken. Dit zou op z'n laatst t/m 2023 zijn, tegen die tijd zal ik wel een nieuwe versterker hebben verwacht ik. Het probleem is dat m'n oude Denon versterker geen toegang meer heeft tot internetradio, enkel nog met een abonnement en dat gaat me wat te ver.

 

Kan ik dan niet beter voor een splitter als deze gaan? https://www.kabelshop.nl/Technetix-Coax-splitter-Braun-Telecom-FM-TV-Data-99900905-POA03IEC-NL-i8098...

Die heeft volgens de beschrijving nog 10db versterking.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Nee, de CAI-kabel valt onder verantwoordelijkheid van Ziggo. Voor onderhoud aan deze kabel en/of het AOP is een monteursafspraak vereist.

 

De Connect Box stelt hogere eisen wat betreft het inkomende/uitgaande signaal.

 

De standaardsplitters van Ziggo (POA-01-B en POA 01-UPC, deze zijn identiek) hebben geen F-aansluiting (schroefdraad) meer. Voor het modem wordt dan ook een IEC/F-kabel geleverd door Ziggo. 

 

De POA-3IEC-NL is de enige 'hedendaagse' splitter met een 'echte' radio-uitgang. Op de site moet echter 'demping' staan i.p.v. 'versterking'. Ik zou daarom deze splitter niet direct adviseren. Wat wel zou kunnen: twee tweewegsplitters aanvragen van een van eerder genoemde types. Op splitter 1 het modem en splitter 2 aansluiten. Op splitter 2 de TV en de radio aansluiten (via verloopstekker).

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemiddag @LA-384 en een warm welkom op de Community,

Goed dat je hiermee een topic bent gestart en via dit forum om hulp vraagt! Zo te zien hebben de hier aanwezige experts @Bert! en @tobiastheebe al met je meegekeken en voorzien van de nodige adviezen. Het downstream signaal wat ik terugzie in je screenshots is aan de zwakke kant, zoals @tobiastheebe ook al aangeeft. Kun je anders je profielgegevens aanvullen met je postcode en huisnummer Dan kan ik het signaal ook even op afstand doorlichten. 

De signaalsplitter UMU-1006 dien je sowieso te verwijderen, daar dient een POA 1-B splitter voor terug geplaatst te worden. Als je zo'n splitter niet hebt liggen, dan kan ik deze kosteloos toesturen zodra je jouw postcode en huisnummer hebt ingevuld in de profielgegevens. 

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@PaulIk heb de gewenste profielgegeven toegevoegd. Ik zie nu dat er gisteravond rond 20.45 weer een reboot is geweest. Het ziet er dus naar uit dat het modem bijna dagelijks daarmee te maken heeft.

 

Ik stel het op prijs dat zo'n splitter kosteloos toegestuurd wordt, maar daarmee kan ik het helaas nog niet werkend krijgen. Ik ben abonnee geworden in de tijd dat die eerder genoemde 3-weg splitter nog de standaard was en heb dus te maken met een situatie die 3 verschillende aansluitingen vereist. Zolang het FM-signaal nog actief is op mijn postcode, blijven dat voorlopig ook 3 noodzakelijke aansluitingen.

 

Is het mogelijk dat een tweede splitter en de benodigde verloopstekkers ook kosteloos meegestuurd worden?

Dat lijkt tenslotte noodzakelijk om mijn afgenomen diensten te kunnen gebruiken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@LA-384 Hartelijk dank voor het aanvullen van je profielgegevens! Ik heb kosteloos een setje toegestuurd met 2 splitters en nieuwe coaxkabels. Zie je kans om de nieuwe aansluitmaterialen na ontvangst aan te sluiten? Zodra je de materialen hebt aangesloten kan ik het signaal t.o.v. nu vergelijken. 

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Beste @Paul 

Bedankt voor het toesturen van een aantal producten, maar ik denk niet dat het de juiste producten zijn. Ik heb vandaag 3 pakketjes ontvangen met daarin;

- een adapter van IEC Male naar F-connector Male (met uitstekende kern)

- een coax kabel met een IEC Female en een F-connector Male uiteinde

- een 5 meter lange coax-kabel met een IEC Male en een IEC Female uiteinde

 

De bestaande kabel voor de TV kan ik blijven gebruiken, die heeft zowel op de oude splitter als de nieuwe splitter dezelfde type connector.

 

De 5 meter lange coax kabel met female en male uiteinde kan ik waarschijnlijk gebruiken voor de radio, hoewel een adapter van IEC female naar IEC Male female denk ik makkelijker geweest was (zoals @tobiastheebe terecht opmerkt).

 

De korte coax kabel met een IEC female en F-connector male uiteinde en de adapter van IEC male naar F-connector male kan ik zo niet plaatsen, het zijn twee producten voor hetzelfde probleem en vereisen beide verplaatsing van het modem, of een aanvullende kabel/adapter. Om de bestaande kabel te kunnen blijven gebruiken, had ik genoeg aan een F-connector female naar IEC female adapter. De 5 meter lange coax kabel kan ik hier niet inzetten, omdat deze dan twee female connectors had moeten hebben. Ik begrijp dat jullie 1,5 meter kabellengte voorschrijven, maar dat is in mijn situatie niet mogelijk en lijkt ook geen meerwaarde te hebben voor de signaalsterkte.

 

Is het zinvol de waarschijnlijk onnodige producten te retourneren, zodat de juiste producten alsnog verstuurd kunnen worden?

 

Ik heb overigens nog geen splitters ontvangen, mogelijk zitten deze nog in het proces om verzonden te worden?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De IEC/F-kabel van 1,5 meter is voor het modem.

 

Het sturen van een nieuwe kabel was niet per se nodig geweest, maar kan wel een verouderde kabel vervangen.

 

De verloopstekker (voor de kabel naar de radio) is niet de juiste, deze zou van het type IEC/F naar IEC/F moeten zijn. Ik had dit ook aangegeven in mijn vorige bericht, maar ik vermoed dat Ziggo dit type niet kan leveren.

 

Het opnieuw afmonteren van de CAI-kabel en eventueel vervangen van het AOP is overigens nog een aandachtspunt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Andere oplossing: de gestuurde kabel van 5 meter gebruiken voor het modem. Vereist een verloopstekker IEC female naar F male. Of (zoals door jou voorgesteld) de bestaande kabel gebruiken met verloopstekker IEC female naar F female. Echter kan die bestaande kabel verouderd zijn.

LA-384
Topicstarter
Level 4
  • 26Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebeZit daar zoveel ontwikkeling in? De kabel is de Hirschmann Koka 799 en is 8 jaar oud. Ik zie nu wel dat er ook kabels zijn die afgeschermd zijn tegen 4G, maar dat kan wellicht ook marketing zijn, gezien het grote prijsverschil. Ik zal moeten kijken of de bestaande kabel problemen blijft geven, anders is vernieuwing idd nodig. De kabels gaan direct de vloer in en gaan via de kruipruimte naar de juiste locaties.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De kabels die specifiek voor 4G/5G afgeschermd zijn hebben een extra laag folie onder de mantel. Juist voor het modem zou ik zo'n extra afgeschermde kabel aanraden als het enigszins mogelijk is om de bestaande kabel te vervangen. De kabels die Ziggo stuurt, beschikken over deze specifieke afscherming.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Koka 779 is een prima afgeschermde kabel met folie tegen allerlei 4G 5G Digitenne enz., heel het huis ligt hier vol van, sinds 2005 en er is geen spat ruis in het coax systeem.

@LA-384 

"Ik zie nu wel dat er ook kabels zijn die afgeschermd zijn tegen 4G, maar dat kan wellicht ook marketing zijn, gezien het grote prijsverschil."

Als er veel markering bij staat, dan is iets ineens speciaal en dubbel zo duur voor alleen de reclame afdeling.

De dubbel afgeschermde opvolger Koka 9 haalt de 1 euro per meter inmiddels ook niet meer: Hirschmann KOKA 9 TS COAX-kabel - Hirschmann-Multimediastore.nl

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Bert Ik ben zelf niet zo goed bekend met de verschillende merk en typen coax-kabel, maar zie bij KOKA 799 dubbele afscherming (folie en vlechtwerk) en bij KOKA 9TS driedubbele afscherming (vlechtwerk tussen twee lagen folie). Bij die laatste wordt ook specifiek 4G vermeld.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@tobiastheebe Info internet: Hoe werkt een coax kabel? De binnenste koperen geleider en de omhullende buitenste geleider zorgen voor de transport van elektrische stroom. De assen van beide geleiders vallen samen en hierdoor heffen de elektrische en magnetische velden van de binnengeleider en de buitengeleider elkaar buiten de kabel vrijwel op.

Eigenlijk is dit geen afscherming.

 

Maar de marketing telt die wel mee.

4G 5G Digitenne enz. gaan er wel door naar binnen.

De folie houdt dit soort signalen tegen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De natuurkundige werking van coax-kabels is mij in de basis wel bekend. Verder ook absoluut geen slecht woord over Hirschmann. Echter zou ik verwachten dat de driedubbele afscherming in de praktijk een betere SNR oplevert in de omgeving van externe stoorzenders.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"Echter zou ik verwachten dat de driedubbele afscherming in de praktijk een betere SNR oplevert in de omgeving van externe stoorzenders."

Ik heb hier op een afstand van 200 meter een aantal 2G 4G 5G zenders staan en er ligt meer dan 50 meter Koka 799 door het hele huis, alleen op de frequentie van Vodafone zie ik nu een iets lagere SNR dan op de rest, dat was eerder niet dus het lijkt me meer iets wat van buiten komt, er zijn nogal wat werkzaamheden geweest hier in de wijk.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@LA-384 Dankejwel voor je terugkoppeling! Fijn dat je de coaxkabels en de adapter inmiddels ontvangen hebt. De splitter (POA1-B ) is zo te zien nog naar je onderweg. Ik verwacht dat je deze alsnog met de post ontvangt binnen nu en 3 werkdagen. De materialen die je niet nodig hebt hoef je overigens niet retour te sturen, je mag deze gewoon houden en bewaren als reserve materialen. Ik zie dat experts @Bert & @tobiastheebe jou ook al van aardig wat info voorzien hebben die je helpen de binnenhuisinstallatie te optimaliseren. Laat je weten of het lukt met de nieuwe aansluitmaterialen en de adviezen die hier gegeven zijn?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic