Vraag
Reacties
Oplossing
nklomp
Level 2

Connectbox onbereikbaar door torrent downloads

Connectbox staat in bridge modus met een TP link router erachter voor de Wifi. 

Bij het downloaden van torrents valt me op dat internet volledig wegvalt in huis. Connectbox is op dat moment ook onbreikbaar. Wanneer ik de torrents pauzeer begint het internet terug te komen. Enkel bij het extreem verlagen van het aantal connecties blijft de boel overeind lijkt het (max 40 connecties). 

De connectbox was al zeer instabiel als router zodat ik hem in bridge heb laten zetten met m'n eigen router erachter, maar zelfs enkel in modem functie lijkt het apparaat snel van slag als het torrents te verwerken krijgt! Is dit een bekend euvel dat de connectbox zo slecht tegen torrent downloads kan en zijn hier best practices over bekend? Torrent client die ik gebruik is Qbittorrent.

Thanks 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Je fouten voor RS zouden vrijwel 0 moeten zijn en fouten na RS vrijwel altijd 0.

Laat weten hoe je ervaringen zijn, start na de nieuwe aansluiting het modem een keer opnieuw op om de nieuwe situatie zuiver te hebben wat betreft dee Errors.

Bekijk in context

0 Kudos
14 Reacties 14
Pasi
Level 19

Hallo,

Inderdaad, de ConnectBox zal geen prijzen winnen zoals de stabielste, de snelste, de beste, de meest opties, de beste chipset, de beste firmware, de ..... ( vult u zelf maar in ).

En met o.a. torrents is dat direct merkbaar. Ik denk dat de CB vooral die vele IP connecties niet aankan en daardoor door de knieën gaat.

Wat natuurlijk ook een probleem kan zijn, dat uw Ziggo coax netwerk niet meer 100% up-to-date is. Als het dan zwaar belast wordt, dan komen de onderliggen problemen boven en begint e.e.a. te haperen.

Kan u eens foto's maken van o.a. de AOP ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo kastje ) en de coax aansluitingen zoals achterop de ConnectBox en deze foto's hier plaatsen?

0 Kudos
nklomp
Level 2
Topicstarter

20210207_143737.jpg

  

20210207_143803.jpg

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Zit je modem achter die versterker?

0 Kudos
nklomp
Level 2
Topicstarter

Ja, kon connectbox niet in de meterkast kwijt dus heb het aop op een versterker laten aansluiten door de ziggo monteur. Die versterker uitgang gaat vervolgens via een ziggo certified coax van ongeveer 5 meter naar de splitter. 1 tak dan in modem en andere tak in tv. Werkt eigenlijk prima en snel totdat er torrents worden aangezet.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Dat is een zeer onstabiele wijze van aansluiten en zeker achter de hoogste versterking, deze wijze van aansluiten wordt daarom al jaren afgeraden, want dan worden storingssignalen ook volle bak versterkt.

Ik vermoed dan ook een te hoge versterking met oversturing tot gevolg, maar dat weten we pas zeker na de volgende vraag:

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

nklomp
Level 2
Topicstarter

0 Kudos
nklomp
Level 2
Topicstarter

Zie boven voor de up en down stream waarde. Connectbox draait nu ongeveer een week als ik in de logs kijk. Ik kan proberen die versterker eruit te halen als dat beter resultaat geeft.  Is aangesloten door een monteur van Ziggo waardoor ik er vanuit was gegaan dat deze een stabiele situatie zou creeren. Als ik bovenstaande lees lijkt het daar niet op....

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Je fouten voor RS zouden vrijwel 0 moeten zijn en fouten na RS vrijwel altijd 0.

Laat weten hoe je ervaringen zijn, start na de nieuwe aansluiting het modem een keer opnieuw op om de nieuwe situatie zuiver te hebben wat betreft dee Errors.

0 Kudos
Ronihd
Level 18

Als je torrents gebruikt ben je denk ik aan het downloaden en uploaden gelijktijdig bezig denk ik ? 

Dat zou met zo veel connections wel eens een bottleneck kunnen zijn.

nklomp
Level 2
Topicstarter

Klopt, default gebruikt een torrent client vaak wel meer dan 100 connecties up en down. Bij andere internet providers heeft het modem daar geen problemen mee (caiway, t mobile). Die kunnen 200 connecties met gemak aan. Connectbox is een heel ander verhaal, daar moet ik bewust de connecties van 200 terugbrengen naar max 20 om stabiel internet te behouden en de connectbox configuratie pagina online te houden.

Wat zijn gezonde waarde voor post en pre RS errors? 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

0 is ideaal, Post RS Errors sowieso altijd op 0.

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

verwijderd

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

kun je het modem eens rechtstreeks op de hoofdaansluiting aansluiten

0 Kudos
Pasi
Level 19

"...default gebruikt een torrent client vaak wel meer dan 100 connecties up en down..."

Inderdaad, maar wel per torrent. Staan er 10 te draaien, dan wordt het maximale aantal connecties bepaald, door wat in de setup als maximale aantal is aangeven. Vaak is dat standaard zo'n 400 to 500 connecties.

Vaak wordt torrent verkeer afgeknepen. Wordt dat niet bewust gedaan, dan misschien door b.v. beperkingen in de geleverde apparatuur. Natuurlijk wordt nieuwe apparatuur ( tijdens ontwerp en in beta fase ) getest op dit soort parameters, dus is e.e.a. een bewuste instelling.
Dat afknijpen is natuurlijk vreemd, wat in feite is het gewoon internet verkeer en men mag de internet verbinding gebruiken tot het maximum van het abonnement, want daarvoor betaald men. Afgezien van een eventuele fair-use policy, want daarmee wordt bandbreedte verkocht, die er gewoon niet is.

Regelmatig de CB even herstarten wil ook helpen, om 'ergens' wat buffers (?) te resetten en de CB wat sneller te laten reageren/werken.

0 Kudos