1
Vraag
2
Reacties
Leen_ofzo

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox local IP niet wijzigbaar

Vandaag mijn UBEE omgewisseld voor een Connectbox, UBEE disconnect elke 13-18 minuten na de upgrade naar 350MB, was meer dan hij aan kon. Zelf uit moeten vinden terwijl Ziggo dit op voorhand kon weten. Maar nu dan de Connecbox aangesloten en ben dit aan het inrichten via Wifi. Telefoon en TV zijn aangesloten, Wifi werkt en de eerste stappen zijn doorlopen Nu wil ik hem net zo inrichten als de UBEE was, dus met diverse port forwarding regels, DHCP uit (wordt door de NAS gedaan), Wifi uit (zit een mesh netwerk met backhaul achter) en het IP adres op 10.1.1.1 gezet. Allereerst heeft de Connectbox geen eigen setting voor het IP adres. Door de DHCP range begin in te voeren als 10.1.1.10 en dan op Instellingen Opslaan te drukken komt er netjes een melding dat dan het IP adres van de router naar 10.1.1.1 wordt gewijzigd, precies zoals ik dat wil. En dan niets meer behalve een "Er ging iets mis. Probeer het later nog een keer".

Mijn vragen zijn:

1. Is het mogelijk het lokale adres op 10.1.1.1 te zetten en is via DHCP de enige mogelijkheid?

2. Ala dat zou kunnen en ik zet daarna DHCP uit blijft het dan wel gewijzigd?

 

Alvast dank voor alle bijdragen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Connect box kan niet naar een ander eigen IP adres.

Alleen het 3e octet is te wijzigen en dat alleen na een andere configuratie, door Ziggo ingesteld.

Dus je blijft 192.168. XXX.1 als IP adres van de Connect box houden.

 

De enige manier voor dit soort zaken is de Connect box in bridge met een eigen router erachter of een eigen modem/router die je tegenwoordig mag gebruiken: FRITZ!Box | AVM Nederland

Bekijk in context

3 Reacties 3
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Connect box kan niet naar een ander eigen IP adres.

Alleen het 3e octet is te wijzigen en dat alleen na een andere configuratie, door Ziggo ingesteld.

Dus je blijft 192.168. XXX.1 als IP adres van de Connect box houden.

 

De enige manier voor dit soort zaken is de Connect box in bridge met een eigen router erachter of een eigen modem/router die je tegenwoordig mag gebruiken: FRITZ!Box | AVM Nederland

Leen_ofzo
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je @Bert 

 

Ik zou verwachten dat alle drie de lokale ranges ondersteund zouden moeten worden. Nu betekend dat vlan's, NAS, DHCP, DNS, databases, IoT, Docker etc. aanpassen. Telefoons, laptops, tablets e.d. zijn via DHCP reservation snel te wijzigen maar zeker voor vlan moet ik weer even goed gaan nadenken.

 

Fritz!Box 6690 heb ik al naar gekeken maar ik vind daar niet zo veel extra's in voor mij. Zeker niet voor die prijs. Dan zal het Bridge mode worden, Scheelt ook weer modem wisselen bij toekomstige problemen (zal de eerste vraag zijn van de helpdesk, en terecht).

 

Heb het gevoel dat ik er bij elke modem wissel weer iets op achteruit ga. Gelukkig ligt er sinds een paar maanden ook glasvezel hier waardoor overstappen makkelijker wordt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Ziggo modems / software worden tegenwoordig zo eenvoudig mogelijk gemaakt voor 95% van de klanten, dat scheelt een berg telefoontjes en per ongeluk het maken van de verkeerde instellingen of zomaar wat uitproberen, waardoor er ineens het één en ander niet meer werkt, in de complexe instellingen van de oudere modem/routers.

Er komen wel stap voor stap wat functies bij, maar dat zijn alleen functies die door de grootste groep klanten gebruikt worden.

 

@Leen_ofzo "Gelukkig ligt er sinds een paar maanden ook glasvezel hier waardoor overstappen makkelijker wordt."

Het gras lijkt vaak groener of de service beter bij een andere provider, lees in ieder geval het forum van die provider, inmiddels komen er na een jaar bij een andere provider, al heel wat mensen terug naar Ziggo, omdat het bij die andere provider niet naar verwachting is verlopen.

 

In ieder geval succes gewenst met je keuze en internet verbinding.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic