lock

Gedreven Raadgever
  • 160Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Connectbox in bridgemode: Een andere gebruiker is op dit moment ingelogd op de Connect Box.

Ik merk de laatste tijd dat de snelheid van internet (up/down) met ongeveer 1/6 is teruggevallen. Dat blijkt in ieder geval uit de test met Ookla, ook die van Ziggo zelf.

Dus ik wil even kijken in het modem of alles wel goed gaat in logs. Inloggen lukt echter niet. Er zou al een gebruiker ingelogd zijn. Nu ben ik voor het laatst in 2018 in het modem geweest. Al die tijd niet meer aangekomen.

Ik zag dat van het stroom afhalen + coax losmaken zou helpen. Dat heb ik gedaan. Maar dat helpt dus mooi niet....

Hoe los ik dit op?

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 55181Posts
  • 3599Oplossingen
  • 13134Likes

Wat voor kabel zit er tussen het modem en de router?

CAT 5 of 5e of 6 of .... een zelfgemaakte?

Heeft je router een QoS instelling, als die aanstaat kan ook de snelheid lager zin, vanwege de verdeling van de internet verbinding.

Bekijk in context

lock
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 160Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Die kabels zijn cat5e (korte naar router) en cat6 naar zolder en naar huiskamer. Er kan een rotte tussen zitten...

Ik heb eerst achter de router getest met de enige connectie die nog vrij was: zelfde lagere waarden.

Dus het zit of in de kabel naar de router of in de router zelf (niet in de kabels die naar de ruimtes lopen).  

Dus Bert, maar eens gaan kijken naar de QoS. Want die zet ik altijd uit... Maar die recente december update van de router zou wel eens een eigen leven kunnen leiden.

En inderdaad, QoS staat aan! Nu is dit op zichzelf niet zo een ding. Er zit een ingebakken Ookla speedtest in en ik draai deze vervolgens. Wn wat geeft deze aan: boven de 300 down! Dus even apart in een scherm de Ziggo test gedaan: ook boven de 300 (306).  Zou het eenvoudigweg openen van QoS iets getriggerd hebben?

Overigens twee opmerkelijke zaken:

- Met of zonder QoS zie ik geen verschil.

-Chrome laat heel wisselende downspeeds zien die soms toch ruim onder de 300 komen. Opera en Firefox steevast boven de 300 Mbs.

Ik heb QoS uitgezet want de consensus is wel dat je er weinig meer aan hebt.

Problemen (inloggen op modem en snelheidsverlies) lijken dus opgelost. Ik hoef dus nog niet na te denken over de vraag glasvezel of niet 😁

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 55181Posts
  • 3599Oplossingen
  • 13134Likes

Dan blijft de resetknop nog over, druk die eens 30 seconden in.

lock
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 160Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Hallo Bert.

Ik heb hem eerst een keer een half uur helemaal losgekoppeld. Vervolgens na opstarten met nieuwe/andere utp direct uit het modem (in bridgemode ivm router) getest. 

In kon toen wel inloggen. Ook weer netjes afgemeld na een kopie van de errors gemaakt te hebben.

Meteen ook getest of direct achter het modem de snelheid al slechter was. Maar dat leek niet het geval te zijn. 

Toen alles weer aan router gekoppeld en achter de router (via een switch die bekabeld aan de router hangt ) opnieuw de snelheid getest. Deze was even slecht als voorheen.

Conclusie: het snelheidsprobleem zit in de bekabeling achter modem/ router of het is de router zelf.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 55181Posts
  • 3599Oplossingen
  • 13134Likes

Wat voor kabel zit er tussen het modem en de router?

CAT 5 of 5e of 6 of .... een zelfgemaakte?

Heeft je router een QoS instelling, als die aanstaat kan ook de snelheid lager zin, vanwege de verdeling van de internet verbinding.

lock
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 160Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Die kabels zijn cat5e (korte naar router) en cat6 naar zolder en naar huiskamer. Er kan een rotte tussen zitten...

Ik heb eerst achter de router getest met de enige connectie die nog vrij was: zelfde lagere waarden.

Dus het zit of in de kabel naar de router of in de router zelf (niet in de kabels die naar de ruimtes lopen).  

Dus Bert, maar eens gaan kijken naar de QoS. Want die zet ik altijd uit... Maar die recente december update van de router zou wel eens een eigen leven kunnen leiden.

En inderdaad, QoS staat aan! Nu is dit op zichzelf niet zo een ding. Er zit een ingebakken Ookla speedtest in en ik draai deze vervolgens. Wn wat geeft deze aan: boven de 300 down! Dus even apart in een scherm de Ziggo test gedaan: ook boven de 300 (306).  Zou het eenvoudigweg openen van QoS iets getriggerd hebben?

Overigens twee opmerkelijke zaken:

- Met of zonder QoS zie ik geen verschil.

-Chrome laat heel wisselende downspeeds zien die soms toch ruim onder de 300 komen. Opera en Firefox steevast boven de 300 Mbs.

Ik heb QoS uitgezet want de consensus is wel dat je er weinig meer aan hebt.

Problemen (inloggen op modem en snelheidsverlies) lijken dus opgelost. Ik hoef dus nog niet na te denken over de vraag glasvezel of niet 😁

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic