1
Vraag
2
Reageer en help mee
levoot

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox in bridge modus, krijg geen ip adres op de firewall

Ik ben zelf bezig met een uitbreiding van het netwerk thuis, hierdoor heb ik de connector van Ziggo op bridge modus laten zetten.

Mij is verteld dat alleen poort 1 nu nog zou werken. Deze heb ik aangesloten op mijn Cisco ASA 5506-X Firewall. Ziggo werkt voor particulieren met een dynamisch ip (mijn externe IP adres wordt dus uitgedeeld door de DHCP server bij Ziggo). Dus de poort op de ASA die vast zit op poort 1 van de connectbox is ingesteld als DHCP client, zo hoort die vanaf dat moment een IP adres van Ziggo te krijgen.

Helaas lukt dit dus. niet, ik krijg geen ip adres vanaf Ziggo op mijn firewall. Wat ik mij nu afvraag is het volgende;

Is er vanaf de Ziggo DHCP server een mac adres filter toegepast dat er alleen IP's uitgedeeld kunnen worden aan de Ziggo modems? Zo niet, kan er iets anders zijn wat het ontvangen van een ip adres tegenhoudt voor mij? De config op mijn ASA is goed, dit heb ik al op een ander netwerk getest, daar ontving hij wel een ip adres.
7 Reacties 7
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nee niks MAC filter. Er zijn zoveel klanten die het Ziggo kastje in Bridge laten zetten met simpelweg een eigen Router erachter. Gaat allemaal goed.
Ik veronderstel dat een Pc netjes een extren Ip krijgt als aangesloten op je Connectbox. Is dat zo? Ja toch?
Er is dus iets anders aan de hand dat je Firewall geen extern Ip krijgt via Ziggo DHCP.
Die Cisco van je ken ik niet.
Wat is mis? Ja wat?
Is de Cisco ook een Router? Of hangt er weer een Router achter?
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
levoot ,

Misschien staat ook voor U hier de oplossing:
https://community.cisco.com/t5/vpn-and-anyconnect/need-help-to-install-asa-5506-x-no-internet-access/td-p/3231714

Succes.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Als je eerst een ander device aan die poort hebt gehad, moet je vaak je modem even resetten voordat het een nieuwe router accepteert.

Mijn router (geen cisco) krijgt ook gewoon via DHCP een IP, achter een gebridged modem.
HenkBrink

Level 4
  • 34Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
Cisco ASA 5506-X is alleen een firewall. Geen router en heeft ook geen DHCP Server. Deze configuratie gaat niet werken.

https://m.firewallshop.nl/cisco-asa-5506-x-firewall/pid=37118
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
HenkBrink ,

Die Cisco geeft, mits goed geconfigureerd, wel IP-adressen uit. Zie:
https://www.networkstraining.com/cisco-asa-5506-x-configuration-tutorial-guide/

efok ,

Van iemand die een Cisco firewall installeerd verwacht ik eigenlijk dat opnieuw opstarten van het modem al is gedaan:wink:
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Sparco1955 zekers, maar je weet het assumption is the mother of....:wink:

En deze cisco kan inderdaad meer dan HenkBrink denkt.
levoot
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
efok wrote:
Als je eerst een ander device aan die poort hebt gehad, moet je vaak je modem even resetten voordat het een nieuwe router accepteert.

Mijn router (geen cisco) krijgt ook gewoon via DHCP een IP, achter een gebridged modem.


Modem is idd gereset geweest, ook heb ik op de pc die ik er aan heb gehangen ipconfig /release gedaan zodat het ip adres weer "terug gegeven" wordt aan de provider. Ik heb de ASA ook op een andere dhcp server aangesloten gehad. Hier krijgt hij wel een IP adres. Naar mijn idee is er nog iets vanaf de ziggo kant die het mac adres vasthoudt, maar dat wordt vanmiddag even verder uitzoeken.

Voor zover ik nu weet krijg ik een ip adres op 1 laptop, ik wil testen of ik op een 2e laptop ook een ip adres krijg, zo niet, dan heeft ziggo een instelling in de dhcp die het mac adres vasthoudt, zo wel dan moeten we verder kijken.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat de firewall goed geconfigureerd is, want zoals ik zei hij is aangesloten geweest op een andere DHCP server waar die wel een ip adres van kreeg.

De ASA is idd een firewall, maar deze kan ook routeren.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic