coen6222

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox icm m9 plus

Sinds een paar maanden heb ik te maken met langzame tot soms geen WiFi.

Mijn Connectbox Compal staat in bridge-mode en ik gebruik de TP Link m9 plus als WiFi router. Sinds ik deze setup gebruik heb ik te maken met soms zeer trage WiFi verbinding met snelheden van minder dan 25Mpbs terwijl ik met mijn abonnement makkelijk tot 250 Mbps moet kunnen halen. Ik heb de modules van de m9 plus herplaatst, kabels vervangen en meerdere keren alles weer herstart. Het resultaat is dat er dan kort een maximale snelheid is en na verloop van tijd vertraagt alles weer. Nu heb ik binnen de community gelezen dat een TPLink m9 plus met een Connectbox Compal geen goede combinatie is en dat een Connectbox Arris geen problemen geeft. Klopt dat? Zo ja dan zou ik graag een modemruil willen om betere WiFi te krijgen.

12 Reacties 12
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

Coen, 

Omdat je het modem in bridge hebt staan en er een eigen router op hebt aangesloten ( waar niks mis mee is ) ben je zelf verantwoordelijk voor je wifi en de daar bijbehorende snelheden , dus het omruilen van een modem is niet de oplossing die moet je zoeken in de TP Link m9.

 

Kijk eens bij de instellingen van de TP Link m9 of je daar een optie tegen komt die hier op lijkt QoS - WAN/LAN-bandbreedtemonitor  zo ja en dat staat aan zou ik het uitzetten.

Ook is het handig om te weten op welke frequentie je bent ingelogd ? bijvoorbeeld 2,4 ghz de langzamere verbinding dan de 5 Ghz.

 

Hieronder paar linkjes die mogelijk ook kunnen helpen.

 

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640


https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/


https://www.windows-helpdesk.nl/wifi-ontvangst-verbeteren/

 

coen6222
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie. Qos heb ik nooit aanstaan, dus nu ook niet. Naar mijn mening ben ik deels verantwoordelijk voor goede wifi aangezien het modem ook goed moet functioneren. Als ik lees dat meer mensen problemen hebben met een TP Link Mesh router dan is het het geen onredelijke vraag als ik een modem ruil voorstel. Meerdere mensen rapporteren dat met een Arris modem de problemen met trage wifi zijn verdwenen. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

@coen6222 

Je begrijpt het niet, wat je gelezen hebt is niet van toepassing.

 

Maar oké , het modem wat in bridge staat zou een probleem kunnen hebben.

Maar de 1e test die je dan moet doen is een lan kabel aansluiten op je TP Link die de router functie heeft en dan bekabeld een snelheid test doen , wordt de snelheid gehaald die bij je abonnement zit en de wifi niet dan is de TP link de veroorzaker en of de omstandigheden die je kan lezen in de eerder bijgevoegde links.

 

Haal je de snelheid niet in de bekabelde omgeving op je router dan moet je een bekabelde snelheid test doen rechtstreeks op lan port 1 van het modem en dat kan je ook doen als het modem in bridge staat.

 

Haal je dan ook de snelheid niet zien we graag de modem waarden hier.

 

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

 

coen6222
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Met alle respect, maar ik begrijp goed wat ik gelezen heb. Ik ben niet nieuw in de ICT wereld en heb daar veel ervaring in.

ik zal in elk geval je advies opvolgen en de komende week een paar keer de snelheid bekabeld meten vanaf de TP link en vanaf het modem. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

Beste Coen , ik wil je kennis niet naar beneden halen ,maar ik begrijp dan niet welke link je legt met een wifi modem van Ziggo dat je wilt vervangen voor een ander omdat de wifi die je zelf genereert met je je eigen router niet in orde is.

Wat ik al schreef 1e controleren of op je eigen router een laptop/computer bekabeld de snelheid haalt en als dat niet goed is dan op het modem bekabeld testen.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19110Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

Goedemiddag @coen6222 en een warm welkom op de Community, 

Ontzettend vervelend dat je soms last hebt van een trage draadloze verbinding! Ik zie dat @Ronihd al heel veel goede tips gegeven heeft waarmee het probleem op te lossen is. Kun je onder dit topic laten weten wat je bevindingen zijn op het moment dat je rechtstreeks d.m.v. een netwerkabel tussen modem en computer/laptop getest hebt? Controleer zodra je de TP Link M9 Plus weer aangesloten hebt of daar niet toevallig Quality of Service (QoS) is aangepast. Toevallig had ik op mijn TP Link Deco M4 onlangs een update gehad en merkte ik op dat de QoS daar ineens anders ingesteld stond. Het kan dus geen kwaad dit ook bij jouw TP Link te checken.

 

coen6222
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Paul, ik zal de snelheid deze week op een paar momenten controleren aangezien de wifi traagheid niet continue is maar optreedt na een aantal dagen. Een herstart levert uiteindelijk wel weer een goed wifi signaal op. Vanochtend was de download snelheid weer dramatisch overigens, 26 Mpbs. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19110Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@coen6222 Heb je ook geconroleerd hoe de bekabelde internetsnelheid is ? Test dit door een computer rechtstreeks d.m.v. een netwerkkabel op het modem aan te sluiten. Is deze snelheid goed, dan ligt het niet aan de internetverbinding en moet het probleem gezocht worden in de configuratie (thuisnetwerk / wifi). De informatie op deze pagina kan daarbij helpen. Start anders ook alle apparaten eens opnieuw op. Haal het modem en de daarop aangesloten apparaten (routers, switches etc.) van de stroom. Start dan eerst alleen het Ziggo modem op en wacht totdat deze volledig is opgestart. Schakel dan pas je router (TP Link M9) in en daarna de overige apparaten. Controleer vervolgens de configuratie van je TP Link router en test opnieuw de verbinding. 

coen6222
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Paul,

 

Ik heb alle apparaten opgestart in de volgorde die je hebt aangegeven en daarna de snelheid bekabeld gemeten, deze is 291 Mbps. In de configuratie is na de start niets veranderd.

Vervolgens ook (op advies van @Ronihd ) geprobeerd de snelheid te meten terwijl de laptop met een kabel rechtstreeks was aangesloten op de Connectbox maar ik krijg dan geen verbinding met het Internet. Dit heb ik geprobeerd met twee laptops maar beiden geven dan geen verbinding.

 

coen6222
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kan het te maken hebben met het feit dat de Connectbox in bridge-mode staat of maakt dat niets uit?

Ik lees ook dat sommige mensen hun Connectbox niet in bridge-mode zetten maar DMZ gebruiken en dan het IP adres van de router in DMZ zetten.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

@coen6222  schreef:

Kan het te maken hebben met het feit dat de Connectbox in bridge-mode staat of maakt dat niets uit?

Ik lees ook dat sommige mensen hun Connectbox niet in bridge-mode zetten maar DMZ gebruiken en dan het IP adres van de router in DMZ zetten.


Ja dat kan , maar zo ver ik weet moet je laptop PC geen vast ip ingesteld hebben staan maar op automatisch ip verkrijgen en de laptop/PC moet op lan poort 1 aangesloten worden.

 

DMZ modes zou ik niet doen.

 

In al de jaren dat ik internet van Ziggo afneem en dat is al sinds 1998 en het 1e modem wat een bridge mogelijkheid had heb ik het zo aangesloten en dat is me altijd het beste bevallen. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19110Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@coen6222 Ik raad aan nog eens te testen en na te gaan of de pc/laptop waarmee je getest hebt niet toevallig een vast IP adres ingesteld heeft zoals @Ronihd ook al oppert. Dit zou verklaren waarom je geen verbinding krijgt op het moment dat je rechtsreeks bekabeld op het modem test. Automatisch een IP adres toewijzen dien ingesteld te staan bij de instellingen van de netwerkkaart (NIC/LAN adapter). 

Uitgelicht topic