1
Vraag
2
Reacties
rawbird010

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Connectbox icm Deco X60 +M5: sinds kort extreem traag

Hi allemaal, al ruim een aantal weken is mijn wifi snelheid drastisch naar beneden gegaan. Vandaag ben ik er even voor gaan zitten om het e.e.a. uit te sluiten en te testen. Hier wat informatie:

Topology:

Begane grond: Ziggo Modem/Router (ZGM) -> Deco X60 (1) -> Deco X60 (2) 

1e verdieping: Deco X60 (3)

2e verdieping: Deco M5

- Deco in Wifi Router mode

- Deco's zijn niet bedraad verbonden maar via Wifi (ik accepteer enige loss)

- ZGM wifi staat uitgeschakeld

Speedtest via Ookla na aanschaf van de Deco's (aug '22)

- Bedraad getest (zelfde kabel als die normaliter naar de Deco gaat) direct aangesloten aan de ZGM met laptop met een 1gb netwerkaart: gemiddeld 450 Mbps down / 40Mbps up

- Draadloos getest met meerdere devices op een maximale afstand van 1,5 meter per Deco afzonderlijk gemeten: gemiddeld 200 Mbps / 40Mbps up (snelheden waren boven het laagst maar nog steeds boven de 150 Mbps wat ik zeer acceptabel vind)

Speedtest via Ookla (heden)

- Bedraad getest (zelfde kabel als die normaliter naar de Deco gaat) direct aangesloten aan de ZGM met laptop met een 1gb netwerkaart: gemiddeld 180 Mbps / 40Mbps up

- Bedraad getest aan de laatste Deco: 45 mbps

- Draadloos getest met meerdere devices op een maximale afstand van 1,5 meter per Deco afzonderlijk gemeten: gemiddeld 30Mbps / 15up

Uitgevoerde stappen:

- ZGM herstart

- Deco's herstart

- Alle Deco's verwijderd en opnieuw toegevoegd

- Verschillende UTP kabels gebruikt

- Deco in Access Point mode aangezet

Enige verlies van wifi snelheid waarbij je mesh systeem niet is verbonden met netwerkkabels is normaal maar ik vind dit toch wel extreem. Zeker omdat het wel enige tijd wel goed heeft gewerkt. Nu heb ik geen bijzondere netwerkaanpassingen gedaan die dit verschil zou kunnen maken (vermoed ik?). 

Heeft er iemand nog tips voor me om te controleren / te testen?

Bijgaand de down en upstream waardes.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Laatste update:

Gisteren is een Ziggo monteur lang geweest en na mijn verhaal te hebben gedaan heeft hij het e.e.a. opgemeten vanaf de AOP. Hierbij werd er geconstateerd dat er teveel schommelingen in de gemeten frequenties aanwezig waren. Om dit gelijk te trekken heeft de monteur in de aansluitkast buiten deze weten te balanceren. 

Momenteel heb ik weer de volledige snelheid (bekabeld) en boven een acceptabele snelheid 🙂

Bedankt allen voor het meedenken!

Bekijk in context

14 Reacties 14
Pasi

Level 18
  • 9546Posts
  • 487Oplossingen
  • 5303Likes

Hallo,

in de bijlage zie ik niet hele grote problemen, maar ik ben dan daarvan ook geen expert. Wacht u daarvoor op een andere Super/expert.

Wifi is natuurlijk altijd afhankelijk van de omgeving, misschien hebben uw buren hun wifi aangepast, waardoor nu uw wifi verstoord wordt ?
Misschien heeft Ziggo iets in uw wijk gewijzigd en is er nu een probleem met het binnenkomende en/of uitgaande signaal op de coaxkabel? Om dat te kunnen beoordelen, zijn de down- en up-stream waarden én de gegevens van de netwerk historie nodig. Maakt u daarvan screenshots en/of foto's en plaatst u deze hier op het forum.

Ook belangrijk in dit geval, is het coax netwerk in uw huis. Wilt u ook foto's maken van de aansluitingen achterop de Ziggo modem/router, van de AOP ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo muurkastje ), de coax bekabeling, de eventuele coax splitters en versterkers.

Als u de Deco's m.b.v. wifi koppelt, dan halveert de data doorvoer. Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO.

Als u zowel de Ziggo Modem/Router in router mode hebt staan ( dat is default instelling ) en de Deco X60 staat in router mode, dan hebt u 2 routers achter elkaar geschakeld. Vaak ( indien niet juist geconfigureerd ) geeft dat problemen, maar niet de door u aangegeven snelheid problemen. Toch kan u beter, als u de X60 en M5 alleen voor de verbetering van wifi hebt gekocht, het Deco netwerk in AccessPoint mode zetten ( laten staan ).

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Pasi,

Bedankt voor de reactie. 

Ik heb als bijlagen de waardes en de netwerk historie toegevoegd samen met foto's van de aansluiting achter de ZMR en de AOP. De coax bekabeling is overigens hetgeen wat Ziggo heeft meegeleverd in de doos.

De Ziggo router staat momenteel in zijn default settings (wifi wel uit) en de Deco in Access Point mode.

Ik merk hierbij wel lichtelijk verschil. Van gemiddeld 20 Mbps naar 40 Mbps maar dit is nog steeds niet wat het was.

Kan je of iemand anders hier wat mee?

BAM

Level 13
  • 836Posts
  • 53Oplossingen
  • 219Likes

@rawbird010 ,

Gekke vraag, heb je via de App al de WiFi optimalisatie geprobeerd?

Geeft dat enige verbetering?

Zijn de X60's en M5 wel up to date met de firmware?

Groet,

Bam

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Bam,

Geen gekke vraag hoor! Dat is meestal een van de eerste dingen wat ik doe ja, zelfs meerdere keren geprobeerd haha! Tot nu toe geen merkbaar verschil gehad. Overigens ben ik wel gewend dat je channels kan kiezen maar helaas ontbreekt die optie bij de Deco's. Alle Deco's zijn up 2 date met de laatste firmware:
Deco X60: 1.0.13 Build 20220805 Rel. 71570
Deco M5: 1.6.1 Build 20220818 Rel. 36456

Pasi

Level 18
  • 9546Posts
  • 487Oplossingen
  • 5303Likes

@rawbird010  schreef:

Hi Pasi,

Bedankt voor de reactie. 

Ik heb als bijlagen de waardes en de netwerk historie toegevoegd samen met foto's van de aansluiting achter de ZMR en de AOP. De coax bekabeling is overigens hetgeen wat Ziggo heeft meegeleverd in de doos.

De Ziggo router staat momenteel in zijn default settings (wifi wel uit) en de Deco in Access Point mode.

Ik merk hierbij wel lichtelijk verschil. Van gemiddeld 20 Mbps naar 40 Mbps maar dit is nog steeds niet wat het was.

Kan je of iemand anders hier wat mee?

Behalve de beide 3.1 DS kanalen, lijkt mij alles wel goed. Ook in de history logs staan wel wat meldingen, maar ook niet 1 waardoor de continue lage snelheid verklaard kan worden. Maar zoals al geschreven zijn er experts, die hierin veel beter zijn dan ik, dus even afwachten totdat die langs komen.

Wat als eerste onderzocht en verbeterd moet worden, is waarom direct op de Ziggo Modem/Router gemeten snelheid zo laag is ! Want daarvan is de wifi set natuurlijk ook van afhankelijk.

Als ik de bijlages 'IMG_0317.Jpg' en 'IMG_0318.Jpg' bekijk, lijkt met mij dat de groene Ziggo coax verlengd is naar de AOP. Dat zou een probleem kunnen zijn, maar daarvan zou dan toch wat in de DS-/US-stream waarden te zien moeten zijn?

Misschien zou een @Ziggo moderator de lijn kunnen laten monitoren. Om zo te achterhalen of er qua signaal wat fout gaat.

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

IMG_0318.Jpg: In de meterkast. De groene kabel gaat direct naar buiten naar vermoedelijk een buitenkastje/centrale.

De aangesloten blauw met witte COAX kabel gaat, als ik het goed heb, naar de aansluiting weergegeven op IMG_0317.Jpg. 

Is deze constructie 'normaal' of dien ik de Ziggo modem/router te verplaatsen naar de meterkast?
Dit is de situatie die de Ziggo monteur bij de dag van installatie had neergezet dus ik ga ervan uit dat dit wel correct is. 

Pasi

Level 18
  • 9546Posts
  • 487Oplossingen
  • 5303Likes

@rawbird010  schreef:

IMG_0318.Jpg: In de meterkast. De groene kabel gaat direct naar buiten naar vermoedelijk een buitenkastje/centrale.

De aangesloten blauw met witte COAX kabel gaat, als ik het goed heb, naar de aansluiting weergegeven op IMG_0317.Jpg. 

Is deze constructie 'normaal' of dien ik de Ziggo modem/router te verplaatsen naar de meterkast?
Dit is de situatie die de Ziggo monteur bij de dag van installatie had neergezet dus ik ga ervan uit dat dit wel correct is. 

Volgens Ziggo moet de ZMR binnen enkele meters van de AOP op de groene Ziggo coax kabel. Nu kan die afstand soms wel vergroot worden, afhankelijk van de kwaliteit van het binnenkomend signaal en van de gebruikte onderdelen.

Maar u kan natuurlijk, als test tijdelijk de ZMR direct op de AOP in de meterkast zetten en dan opnieuw controleren of de down-/upload beter is.
Want dat zal toch één van de eerste vragen zijn, mocht het signaal in de ZMR toch niet zo goed blijken te zijn.

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb zojuist de ZMR direct op de AOP in de meterkast geplaatst en helaas zijn de waardes niet veel beter. 
Een gemiddelde van tussen de 120 tot uitschieters van 200 Mbps aan download snelheid een een gemiddelde van 40 a 50 aan upload snelheid. Hier een filmpje van de test:

https://wetransfer.com/downloads/5a0c84bfd87df9dda7a9fb011068647920221016212922/89c34a129fe87beae8b9...

De bij behorende down en upstream waardes samen met de netwerklog heb ik ook als bijlagen toegevoegd.

Ik doe even een aanname maar het lijkt mij alsof er iets niet lekker loopt tussen de centrale ontvangst buiten en de AOP in de meterkast... 

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Update: aanstaande woensdag komt er een Ziggo monteur langs. 

Ik zal hierna weer een update geven over de situatie. 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2360Posts
  • 253Oplossingen
  • 1124Likes

@rawbird010, haj! We hebben al een tijdje niks meer gehoord! Hoe is het afgelopen met de afspraak met de monteur? 

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Carlien 

Hi Carlien, 

De monteur was vorige week woensdag langsgeweest en kwam tot de conclusie dat de aansluiting buiten naar de aansluiting binnen niet optimaal was en kon worden aangepast buiten. Hij gaf zelf aan dat dit per vandaag verbeterd zou moeten zijn. Zojuist een aantal snelheidtesten uitgevoerd, zie hieronder:

Bekabeld via aansluiting in de woonkamer:
1: 184,25 up / 39,11 down
2: 236,24 up / 39,90 down
3: 232,21 up / 40,13 down

Wifi via Deco, naast de hoofd Deco welke naast de ZGR staat.
1: 100 up / 29,9 down
2: 120 up / 26,3 down
3: 141 up / 23,2 down

Helaas merk ik dus weinig verbetering. Je zou immers verwachten dat de gemiddeld snelheid min. 450 Mbps is wanneer het device bekabeld is aangesloten aan de ZGR. Hoe nu verder?

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Update: verhaal uitgelegd aan Ziggo klantenservice en er staat weer een monteursafspraak ingepland voor morgenmiddag. 

rawbird010
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Laatste update:

Gisteren is een Ziggo monteur lang geweest en na mijn verhaal te hebben gedaan heeft hij het e.e.a. opgemeten vanaf de AOP. Hierbij werd er geconstateerd dat er teveel schommelingen in de gemeten frequenties aanwezig waren. Om dit gelijk te trekken heeft de monteur in de aansluitkast buiten deze weten te balanceren. 

Momenteel heb ik weer de volledige snelheid (bekabeld) en boven een acceptabele snelheid 🙂

Bedankt allen voor het meedenken!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 13999Posts
  • 1176Oplossingen
  • 6111Likes

Wat een super nieuws, @rawbird010. Geniet van je diensten en een mooi weekend gewenst!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic