1
Vraag
2
Reacties
Rene6

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Connectbox icm Deco M4 en Synology NAS DSS220

Met het aansluiten van Synology nas loop ik tegen problemen aan met extern benaderen van de mijn bestanden. Volgens de foutmelding ligt de oorzaak in feit dat de NAS meerdere routers ziet. Oplossing zou zijn om de connectbox in de brigde mode te (laten) zetten.

Ik heb echter ook Deco M4 in het netwerk.

 

Mijn vraag is of de onderstaande oplossing gaat werken?

  • Ik wil de connectbox in bridge mode (laten) zetten.
  • Deco M4 master bedraad aansluiten op de connectbox.
  • Vervolgens op de Master deco een switch aansluiten.
  • Tot slot, de overige M4 en Synology NAS bedraad aansluiten op de switch.

 

Dank voor de reactie.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bridge mode is inderdaad een oplossing, houd er wel rekening mee dat hierbij alleen de eigen router op het modem moet worden aangesloten.

 

Je kunt ook de Deco M4 in AP mode zetten, dan blijft het LAN van de modemrouter over als enige subnet en kan apparatuur zowel op de modemrouter als de Deco M4 AP's en switch worden aangesloten.

Bekijk in context

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DirkHoofddorp  schreef:

Dank voor de snelle reactie. Ik had (voordat ik de deco's gebruikte) de NAS een vast IP adres gegeven op het Ziggo modem. Dat is volgens mij niet wat u bedoeld met "op de NAS zelf". 

Maar misschien had ik het ook wel op de NAS zelf gedaan om hem vanuit 'buiten' te kunnen bereiken. Ik weet alleen niet meer waar ik dat op de Synology NAS heb ingesteld.


Als u de NAS een vast IP nummer hebt gegeven op ( = in de DHCP van ) het Ziggo modem/router, dan is dat de juiste wijze. Dan zou de NAS ook samen met de rest van het netwerk overschakelen naar een andere IP-range.

Hebt u het op de NAS zelf gedaan, dan moet deze instelling aangepast worden. Helaas heb ik geheel geen ervaring met een ( Synology ) NAS, maar er zijn hier op dit forum gelukkig wel mede-klanten die dit wel hebben...

 

Ps1 heeft u Find My Synology  wel eens geprobeerd ?

 

Ps2. Welke Ziggo modem had u, toen ude NAS een IP nummer hebt gegeven. Dan is die IP range wel te achterhalen. Dan zou u b.v. handmatig op een desktop/laptop een IP nummer in die range kunnen instellen, waardoor u ( tijdelijk ) weer verbinding kan maken met de NAS.

 

Bekijk in context

Uitgelicht
DirkHoofddorp

Level 2
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het is gelukt!

Ik had inderdaad een vast IP op de NAS ingegeven. Deze verwijderd en toen werd de NAS na alles herstarten zichtbaar.

 

Super-dankjewel! 

(Nu nog even zorgen dat alles weer een nieuw was ip-adres krijgt, maar dat is een klusje voor vanavond). 

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bridge mode is inderdaad een oplossing, houd er wel rekening mee dat hierbij alleen de eigen router op het modem moet worden aangesloten.

 

Je kunt ook de Deco M4 in AP mode zetten, dan blijft het LAN van de modemrouter over als enige subnet en kan apparatuur zowel op de modemrouter als de Deco M4 AP's en switch worden aangesloten.

Rene6
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de reactie.

Optie twee (Deco in AP Mode) lijkt prima te werken

DirkHoofddorp

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb het ziggo modem in Bridge modus laten zetten, echter blijft daarna de NAS onvindbaar in hte Deco netwerk. Als mijn andere apparatuur is wel vindbaar. Is er nog wat anders wat veranderd moet worden wanneer het ziggo modem in Bridge modus staat en de Deco als Router fungeert? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DirkHoofddorp  schreef:

Ik heb het ziggo modem in Bridge modus laten zetten, echter blijft daarna de NAS onvindbaar in hte Deco netwerk. Als mijn andere apparatuur is wel vindbaar. Is er nog wat anders wat veranderd moet worden wanneer het ziggo modem in Bridge modus staat en de Deco als Router fungeert? 


Hallo,


heeft de NAS misschien ( ooit ) een eigen static/vast/permanent IP nummer gehad?

Als u de Ziggo Modem/Router in bridge mode laat zetten en de Deco's in router mode, dan veranderd de IP-range van uw netwerk, want de ZMR heeft standaard een andere IP-range dan welke het Deco netwerk heeft. Is er dus op de NAS zelf, ooit een static/vast/permanent IP nummer ingesteld, dan zal dat de IP-range zijn van de ZMR en aangezien de Deco's een andere IP-range uitgeven, wordt de NAS zo onbereikbaar voor de rest van het netwerk.

Heeft de NAS geen static/vast/permanent IP nummer, hebt u de NAS dan al eens herstart, zodat deze een nieuw IP-nummer ophaalt?

 

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AP mode de enige juiste mode. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en geheel opgaan in de rest van uw netwerk.
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

 

DirkHoofddorp

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de snelle reactie. Ik had (voordat ik de deco's gebruikte) de NAS een vast IP adres gegeven op het Ziggo modem. Dat is volgens mij niet wat u bedoeld met "op de NAS zelf". 

Maar misschien had ik het ook wel op de NAS zelf gedaan om hem vanuit 'buiten' te kunnen bereiken. Ik weet alleen niet meer waar ik dat op de Synology NAS heb ingesteld.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DirkHoofddorp  schreef:

Dank voor de snelle reactie. Ik had (voordat ik de deco's gebruikte) de NAS een vast IP adres gegeven op het Ziggo modem. Dat is volgens mij niet wat u bedoeld met "op de NAS zelf". 

Maar misschien had ik het ook wel op de NAS zelf gedaan om hem vanuit 'buiten' te kunnen bereiken. Ik weet alleen niet meer waar ik dat op de Synology NAS heb ingesteld.


Als u de NAS een vast IP nummer hebt gegeven op ( = in de DHCP van ) het Ziggo modem/router, dan is dat de juiste wijze. Dan zou de NAS ook samen met de rest van het netwerk overschakelen naar een andere IP-range.

Hebt u het op de NAS zelf gedaan, dan moet deze instelling aangepast worden. Helaas heb ik geheel geen ervaring met een ( Synology ) NAS, maar er zijn hier op dit forum gelukkig wel mede-klanten die dit wel hebben...

 

Ps1 heeft u Find My Synology  wel eens geprobeerd ?

 

Ps2. Welke Ziggo modem had u, toen ude NAS een IP nummer hebt gegeven. Dan is die IP range wel te achterhalen. Dan zou u b.v. handmatig op een desktop/laptop een IP nummer in die range kunnen instellen, waardoor u ( tijdelijk ) weer verbinding kan maken met de NAS.

 

DirkHoofddorp

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het is gelukt!

Ik had inderdaad een vast IP op de NAS ingegeven. Deze verwijderd en toen werd de NAS na alles herstarten zichtbaar.

 

Super-dankjewel! 

(Nu nog even zorgen dat alles weer een nieuw was ip-adres krijgt, maar dat is een klusje voor vanavond). 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@DirkHoofddorp  schreef:

Het is gelukt! ....


Misschien in dit en uw andere draadje een antwoord selecteren, zodat duidelijk is dat het probleem is opgelost.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic