1
Vraag
2
Reageer en help mee
Seref123

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox i.c.m fra 752/n

Kan ik de connectbox vanaf de coax versterker de fra 752/n aansluiten

 

15 Reacties 15
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Dat kan. Het zou ook moeten werken met alleen een splitter op het AOP(het kastje waar de groene Ziggo kabel aan zit). Ik heb de Connectbox op de 0db (meest linkse uitgang(FRA-752X)) aangesloten. Voor mij het beste resultaat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Modem op versterker is niet meer de gebruikelijke/aanbevolen aansluitwijze. Tegenwoordig dienen modem en versterker met een splitter op het AOP te worden aangesloten. Een tweewegsplitter (POA-01-B) en bijpassende IEC/F-kabel voor het modem worden kosteloos toegestuurd.

 

De aanduiding '0 dB' op de FRA-752 heeft alleen betrekking op de downstream, de upstream wordt op iedere aansluiting/tap met ~2 dB versterkt.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Wat je schrijft klopt helemaal maar, afgelopen zomer liepen de upload waarden boven de limieten doordat de download waarden van het modem te laag waren(het modem moest 'te hard schreeuwen'). Omdat de splitter iets van 3db dempt, voor de huidige configuratie gekozen. Ik weet dat dit niet de aanbevolen configuratie is, maar voor mij werkt het het best. Om dus TS zijn vraag te beantwoorden; ja het kan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als er teveel demping aanwezig is op het signaal (laag vermogen DS en hoog (zend)vermogen US), dan kan de versterker dat inderdaad compenseren. Er moet echter altijd voldoende marge zijn om het modem via een tweewegsplitter (demping ~4 dB) aan te sluiten. Als dat niet het geval is, dan kan dat duiden op een probleem tussen AOP en EV.

 

Op het AOP dient het vermogen minimaal -3,5 dBmV te zijn, zodat het vermogen op het modem op minimaal -8 dBmV uitkomt. Het zendvermogen mag maximaal 51 dBmV zijn, maar liever ~2 dBmV lager, gezien partial bonding optreedt bij 51+ dBmV.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Bij mij liep het op tot  52,5 dBmV. Veel te veel dus. Niet dat ik problemen had v.w.b. TV/internet, maar wel vreemde waarschuwingen in het log van het modem. Toevallig kwam er een Ziggo monteur(tijdens de hittegolf) bij de EV kijken die tegen mijn tuin geplaatst is. Uiteraard gelijk een praatje gemaakt. Ik dacht dat er misschien een melding/waarschuwing bij Ziggo binnengekomen was, maar het was toeval. Hij wou de uitsturing/upload niet verhogen richting mij. Dus ja, dan maar op deze manier. Goede waarden en geen gekke meldingen. Happy 😊.

Seref123
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Max Bedank voor je snelle reactie, ik had ook zelf geen problemen ermee. Nu heb ik de installatie gids gelezen maar staat nergens dat ik vanaf de cv(coax versterker) de modem mag aansluiten. İpv de aop. Hiervoor had ik de Cisco modem die wel op de cv was aangesloten. Zou dit problemen kunnen geven met de connectbox, anders zou ik de hoofdaansluiting dichterbij de modem moeten plaatsen waarvoor ik de kabel moet oplengen. İn der geval hoor ik dit natuurlijk graag van je.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

de hoofdaansluiting mag je zelf niet mee knoeien. waar komt de kabel van ziggo binnen en waar staat je modem?

Seref123
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat klopt helemaal ik dacht al zoiets max voorheen de Cisco gehad alleen deze keer kom ik net wat lengte tekort daarom mijn vraag of het zo zou lukken met de connectbox dan ga ik oplengen inderdaad en de versterker eruit gooien aangezien ik de next mini heb die alleen met wifi of ethernetkabel werkt, trouwens waarom is de kabel van modem naar aop zo kort alvast bedankt 

 

Seref123
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dan zou ik een langere kabel moeten nemen gio aangezien de plek van de hoofdaansluiting want die zit in de hoek laag op de grond wat niet ten goede voor een goede signaal, moet hoger geplaatst worden 

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

in de woonkamer dus neem ik aan. de kabel is 1,5m en dat is vaak wel lang genoeg om van aop naar de vensterbank te kunnen. eventueel hang je het modem aan de muur of hang je er een extra 1,5m kabel aan als je echt geen keus hebt: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/46106

Seref123
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helemaal duidelijk met de extra kabel kan ik oplengen zeg maar, daarmee boven de haard zetten waar die anders niet bij kwam heel erg bedankt voor deze oplossing scheelt me heel wel boren en geknoei met hoofdaansluiting ( wat ook mogelijk was geweest natuurlijk)

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

knoeien met de groene kabel (hoofdaansluiting) mag niet en een goeie storingsvrije koppeling hierop plaatsen is niet wat iedereen zomaar ff kan (juiste aansnijmaten etc). dus beste oplossing in dit geval is aop > kabel die ik linkte erop > daarop een Aansluitsnoer F-M - IEC female (witte kabel met een rood en groen randje aan de uiteindes). die 1,5m extra lengte zal niet voor problemen moeten zorgen en is in dit geval de beste oplossing, die witte modemkabels bied ziggo namelijk niet aan in andere lengtes 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij modem direct op AOP aansluiten bestaat wel de kans op te sterk signaal (DS >11 dBmV).

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

dat zien we daarna eventueel wel in de modemwaardes. kom zelden tegen dat een aop al tegen het maximum vermogen aanzit

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik zie het ook niet vaak op de community. Wel was ik een paar maanden geleden actief in een topic waar 16 dBmV aanwezig was op het AOP. Bij mij 15 dBmV, daarom gebruik ik een 6 dB FPA (forward path attenuator) op de ingang van mijn splitter (CSX-02).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic