Sietse2

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Connectbox herstart steeds, vervangen met Ubee UBC1318ZG

De afgelopen periode heb ik een aantal problemen gehad met mijn internetverbinding. De verbinding was niet stabiel en de snelheid die ik zou moeten halen (300/30) werd soms gehaald, maar meestal was dit rond de (60/30). Eerst dacht ik dat het aan mijn apparatuur lag, aangezien mijn modem in bridged-mode staat en ik een eigen router en access points heb, maar dit bleek na avonden uitzoekwerk niet het geval.

 

Om in ieder geval het snelheidsprobleem te verhelpen zijn twee monteurs langsgeweest. Die hebben:

- Connectbox vervangen met een nieuw exemplaar om dit uit te sluiten

- Aansluiting uit de muur vervangen (2x, eerste keer was niet goed gegaan)

 

De snelheid is weer helemaal hersteld, maar nu ervaar ik dat mijn modem een aantal keer per dag herstart, en soms meerdere keren achter elkaar. Hiervoor is een monteur geweest, maar hij gaf aan niks verkeerds te zien in het modem en dat de signaalsterkte goed is. 

 

Dit is voor mij echter niet werkbaar, het is ronduit vervelend als het internet meerdere keren per dag uitvalt tijdens online meetings. Ik ben daarom gaan zoeken op de community en kwam een aantal verhalen tegen van mensen die hetzelfde hebben ervaren, waarbij Ziggo het modem vervangen heeft met de Ubee UBC1318ZG, bijvoorbeeld:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Connectbox-omruilen-voor-de-Ubee-UBC1318ZG/td-p/34236

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Modem-herstart-zich/td-p/788421

 

Is er voor mij ook de mogelijkheid dat de Connectbox vervangen wordt met de Ubee UBC1318ZG? Uiteraard kan ik jullie van meer informatie voorzien als dat nodig is.

 

 

 

24 Reacties 24
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
In de bijlage heb ik een foto geplaatst van de Ziggo aansluiting. Die is een aantal weken geleden vervangen door een Ziggo monteur, dus ik neem aan dat dat prima is. Tussen de aansluiting en het modem zit enkel een Coax-kabel, geen versterker o.i.d.
 
Hieronder de down- en upstreamwaardes:
 
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1602000000038256qam1
2610000000038256qam2
3618000000038256qam3
4626000000038256qam4
5634000000038256qam5
6642000000038256qam6
7650000000038256qam7
8658000000-138256qam8
9666000000038256qam9
10674000000038256qam10
11682000000038256qam11
12690000000038256qam12
13698000000038256qam13
14706000000038256qam14
15714000000038256qam15
16722000000038256qam16
17730000000038256qam17
18738000000038256qam18
19746000000038256qam19
20754000000038256qam20
21826000000-237256qam29
22834000000-237256qam30
23842000000-237256qam31
24850000000-237256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.9835082404991
2Goed (Locked)38.6055070329156
3Goed (Locked)38.9835070360649
4Goed (Locked)38.9835070358967
5Goed (Locked)38.60550703651411
6Goed (Locked)38.6055070288209
7Goed (Locked)38.6055070371275
8Goed (Locked)38.9835070298305
9Goed (Locked)38.6055070375647
10Goed (Locked)38.6055070380382
11Goed (Locked)38.6055070286927
12Goed (Locked)38.9835070383735
13Goed (Locked)38.9835070388889
14Goed (Locked)38.6055070294976
15Goed (Locked)38.6055070399365
16Goed (Locked)38.6055070403879
17Goed (Locked)38.98350703889111
18Goed (Locked)38.6055070417735
19Goed (Locked)38.9835070293547
20Goed (Locked)38.6055070420636
21Goed (Locked)37.63650704052714
22Goed (Locked)37.35650704273412
23Goed (Locked)37.63650704357422
24Goed (Locked)37.6365070429823

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

144500000515.12064qam2
258800000505.12064qam4
336000000515.12064qam3
452000000515.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000

 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Graag nog een schermprint van de gevraagde netwerkhistorie.

Het modem is aan het zenden op de grens van het maximum gewenste vermogen.

Ook is er lichte ruis aanwezig.

Het heeft er de schijn van dat alleen de afdekking van het AOP is vervangen. Als het oude binnenwerk is blijven zitten, dan komt daar waarschijnlijk de ruis vandaan.

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Excuus, die was ik vergeten. Bij deze:

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

06-07-2021 21:03:19noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[83.82.118.xxx];CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-07-2021 20:27:32warning[68:02:B8:75:DB:56][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 64 to 44
06-07-2021 16:22:06noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-07-2021 16:21:58warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-07-2021 16:18:12noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-07-2021 16:18:04warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-07-2021 00:08:40errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04-07-2021 14:41:20criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-07-2021 12:08:58noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-07-2021 12:08:50warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:41criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:26noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-07-2021 05:38:19criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-06-2021 15:48:16noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-06-2021 15:48:08warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:42criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:25noticeCable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-06-2021 08:26:24criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-06-2021 04:47:05errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:6b:69:44;CMTS-MAC=00:01:5c:ae:50:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het modem zendt op maximaal vermogen en ontvangt weinig tot geen respons van de CMTS, waardoor de diverse meldingen, welke een opnieuw aanmelden van het modem veroorzaken, te zien aan de datum 01-01-1970.

Hier zal m.i. een monteur aan te pas moeten komen om te controleren of het AOP een voldoende afgeschermd exemplaar is, óf dat de oorzaak verder in het coaxsegment tussen AOP > straatkast/CMTS moet worden gevonden.

Ik heb het issue voorgelegd aan het moderatie-team te beoordeling. Dat kan een monteur inplannen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

de Ubee UBC1318ZG is een zakelijk modem wat alleen in zeer uitzonderlijke gevallen aan particulieren geleverd woord dat kan zijn bij een hoge latency of een gagabit verbinding diede snelheid niet haalt wat op geen andere manier is op te lossen

ook mag er geen ruis op de lijn zitten en moet het aop vervangen zijn als het een oud aop  is maar in dit geval ziet het er prima uit

zou je wel nog even het plastic kapje van de splitter kunnen verwijderen daarna de splitter stevig in het aop duwen en het modem 30 seconde van de stroom

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

als dat niet help dan zou zoals @KBX458  al aangaf gekeken moeten woorden door een ziggo monteur wat het probleem veroorzaakt

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemorgen @Sietse en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat de internetverbinding steeds wegvalt! Het is daarom goed dat je hiermee even aan de belt trekt d.m.v. dit topic. Ik heb even een blik geworpen op het signaal en het valt mij op dat het modem vrijwel constant op maximaal vermogen staat de zenden om verbinding te kunnen blijven houden. Daarnaast zie ik ruis terug op het signaal wat ook weer voor problemen zorgt. Met alleen een andere modem plaatsen zou j in dit geval dan ook niet geholpen zijn zoals @KBX458 en @anoniemforum ook aangeven. 

Om dit op te lossen moet er een storingsmonteur langskomen. Kun je aangeven op welke data een afspraak jou het beste uitkomt? Dan regel ik een afspraak met een monteur om deze vervelende storing op te lossen. 

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goedemorgen @Paul , bedankt!

 

Waaraan kan ik zien dat het modem op maximaal vermogen zend en er ruis is? Voordat er een monteur ingeschakeld wordt wil ik namelijk nog iets proberen. Mijn router staat redelijk dichtbij het modem en die kan ik op een andere plek zetten, waarna ik kan kijken hoe de waardes, ruis e.d. is. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Sietse Je kan enkele gegevens m.b.t. de down en upstream signaalwaarden terugvinden in het modem log onder "Geavanceerde Instellingen" >"Hulpmiddelen" >  "Netwerkstatus". Hoever staat het modem op dit moment verwijderd vanaf het eerste aansluitpunt (AOP)? Kun je anders een foto delen waarop het modem en de aansluiting te zien zijn?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Sietse2  schreef:

Goedemorgen @Paul , bedankt!

 

Waaraan kan ik zien dat het modem op maximaal vermogen zend en er ruis is? Voordat er een monteur ingeschakeld wordt wil ik namelijk nog iets proberen. Mijn router staat redelijk dichtbij het modem en die kan ik op een andere plek zetten, waarna ik kan kijken hoe de waardes, ruis e.d. is. 


Ruis, de Post RS Errors moeten vrijwel 0 zijn.

 

Hier moet de dBmV onder de 49 zijn:

 

Bert_0-1625648679369.png

 

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Bert @Paul Dank, ik ga over een uurtje de router verplaatsen en zal de waardes vergelijken met de waardes die ik gisteren hier heb gepost. Ik zal de nieuwe waardes ook hier plaatsen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Sietse2 Heel graag gedaan. Top dat je het modem gaat verplaatsen. We wachten je bevindingen onder dit topic dan even af.

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Paul @Bert Ik heb niet het Ziggo modem, maar zoals eerder aangegeven mijn eigen router verplaatst. De router staat nu op 4-5 meter afstand vanaf het modem in een andere kamer. Het Ziggo modem staat op dezelfde plek op ongeveer een meter afstand vanaf de AOP. Nadat ik mijn router heb verplaatst krijg ik de onderstaande waardes. De dBmV bij upstream is beduidend lager, maar ik heb nog wel Post RS errors bij downstream.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1602000000038256qam1
2650000000038256qam7
3658000000038256qam8
4674000000038256qam10
5682000000038256qam11
6690000000038256qam12
7698000000038256qam13
8706000000038256qam14
9714000000038256qam15
10722000000038256qam16
11730000000038256qam17
12738000000038256qam18
13762000000038256qam21
14770000000038256qam22
15778000000038256qam23
16786000000038256qam24
17794000000038256qam25
18802000000038256qam26
19810000000-138256qam27
20818000000-237256qam28
21826000000-237256qam29
22834000000-237256qam30
23842000000-237256qam31
24850000000-237256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.983132454190
2Goed (Locked)38.983119559726
3Goed (Locked)38.605119538345
4Goed (Locked)38.605119560000
5Goed (Locked)38.983119564920
6Goed (Locked)38.983119528445
7Goed (Locked)38.605119560545
8Goed (Locked)38.983119531844
9Goed (Locked)38.605119490364
10Goed (Locked)38.605119502567
11Goed (Locked)38.605119507755
12Goed (Locked)38.983119512705
13Goed (Locked)38.983119472075
14Goed (Locked)38.605119512090
15Goed (Locked)38.605119516940
16Goed (Locked)38.983119525696
17Goed (Locked)38.605119493204
18Goed (Locked)38.983119536206
19Goed (Locked)38.605119527573
20Goed (Locked)37.636119539870
21Goed (Locked)37.636119544730
22Goed (Locked)37.356119550140
23Goed (Locked)37.636119474595
24Goed (Locked)37.636119537290

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

144500000405.12064qam2
258800000405.12064qam4
336000000395.12064qam3
452000000405.12064qam1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

12.00000
22.00000
32.00000
42.00000
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Sietse2 Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Op hoeveel afstand ten opzichte van het aansluitpunt (Abonnee Overnamepunt) staat het Ziggo modem op dit moment aangesloten? Het is belangrijk dat het modem op niet meer dan maximaal 1.5 meter afstand geplaatst is t.o.v. het aansluitpunt. Is deze afstand te groot, dan moet het modem harder "zenden" richting netwerk om verbinding te kunnen houden. Het is ook belangrijk dat de coaxkabel die gebruikt wordt voldoet aan de gesteld eisen en voorzien is van een kabelkeurmerk. Goedgekeurde kabels zijn beter afgescherm d.m.v. een foliemantel om signaalinvloeden van buitenaf tegen te houden. 

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Paul Het modem staat nu op zo'n meter afstand van het aansluitpunt. De COAX kabel komt van een Ziggo monteur af toen hij het modem heeft vervangen, dus ik neem aan dat dat geen problemen oplevert.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Sietse2 Dat mag inderdaad geen problemen opleveren. Gezien de zaken die nu zijn uitgesloten is het dan misschien verstandig dat we een afspraak met een storingsmonteur gaan inplannen. Op welke data zou dit jou het beste schikken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Heel vreemd dat er niets aan het modem is veranderd, maar de Upstream wel.

Het verzetten van je router heeft hier geen invloed op.

 

Bert_0-1625656705118.png

Bert_1-1625656732250.png

 

Sietse2
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Bert Op jouw advies heb ik wel het witte kapje van de splitter eraf gehaald en de aansluiting een keer aangedrukt. Meer heb ik inderdaad niet gewijzigd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dat is nu letterlijk het verschil van dag en nacht, nu zijn de upstream waarden perfect.

 

Ervaar je nu nog problemen?

Dit zou de oplossing wel eens kunnen zijn.

Uitgelicht topic