1
Vraag
2
Reageer en help mee
Luuk468

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox giga aansluiten op wandcontactdoos?

Goedenavond, 

Vandaag hebben wij een nieuwe connectbox giga binnen gekregen, echter blijft het led lampje rood branden na het installeren van de connectbox. Er wordt aangegeven de connectbox aan te sluiten op de hoofdaansluiting in de meterkast, alleen dit is onhandig omdat alle bedradingen naar de woonkamer moeten, en ook de coax kabel voor de mediabox. Dus de coax kabel staat aangesloten op de aansluiting in de woonkamer. Zie bijgevoegd de foto’s van deze aansluiting en die in de meterkast. Heeft het misschien hier mee te maken dat hij rood blijft branden en dus offline is?

image.jpg

 aansluiting in woonkamer

image.jpg

 hoofdaansluiting in meterkast

image.jpg

 verbinding hoofdaansluiting meterkast-versterker

image.jpg

 versterker in meterkast

image.jpg

 mediabox

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De kans dat dit goed gaat is nihil met een dergelijke oude wandcontactdoos, die niet geschikt is voor Docsis 3.1 en ver vanaf het 1e punt waar Ziggo je woning binnenkomt en ook nog achter een versterker wat extra ruis kan veroorzaken.

 

Het internet wordt alleen door Ziggo gegarandeerd als het modem aangesloten is op de 1e wandcontactdoos met een splitter POA-01 B waarvan 1 uitgang naar het modem gaat en 1 uitgang naar de versterker.

 

Probeer dat als 1e en laat weten of het dan wel lukt met het modem, anders moeten er andere zaken uitgevoerd worden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het modem dient inderdaad op het AOP te worden aangesloten, al of niet via één splitter. Een DOCSIS 3.1-modem stelt hogere eisen aan het signaal dan oudere (EuroDOCSIS 3.0-)modems. Modem op versterker is niet meer de hedendaagse aansluitwijze.

 

Als het echt niet mogelijk is om het modem naar de woonkamer te verplaatsen, dan dient de installatie te worden vernieuwd:

 

  • IEC/F-kabel van AOP naar versterker vervangen door Technetix RLA++ 1,5 m.
  • Versterker vervangen door FRA-752X.
  • Einddoos in woonkamer vervangen door btv 01-SET.
  • Aanbevolen: nieuwe F-stekkers (krimp/compressie) op kabels versterker.

 

Desondanks zou het modem wel online moeten komen met de huidige installatie/aansluitwijze.

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Luuk468
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Tobias, alvast bedankt voor het meedenken, hieronder waar je om vroeg. Ziet er niet goed uit dus.

C3E9B069-73E6-48F1-B983-03EB41CACEBA.jpeg

Luuk468
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Bert, bedankt voor je reactie. Je bedoelt dus het modum aansluiten op de hoofdaansluiting in de meterkast, de linker aansluiting gebruiken voor het Wifi modem en de rechter aansluiting voor de kabel die het linkt met de versterker in de meterkast?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het modem kan geen uitgaande verbinding opbouwen (0 US-kanalen) en komt daardoor niet online. Vermoedelijk teveel demping tussen woonkamer en meterkast, ik zie geen high-pass-/retourbandfilter welke de upstream blokkeert en de versterker is retourgeschikt.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten en controleren of het modem dan wel online komt?

Luuk468
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ga dit nu proberen!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Bij nader inzien kan het ook geen (bruikbare) downstream zijn. Bij 'geen signaal' toont specifiek de Connectbox Giga ongeldige/willekeurige data voor alle downstream-kanalen.

Luuk468
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4448F3E1-E4F4-4712-B435-D8C38F8D21C1.jpeg

@tobiastheebe @Bert Ik heb hem aangesloten met de splitter op de hoofdaansluiting in de meterkast, en de modum brandt nu wit, tevens lijkt de wifi goed te werken als ik op internet zit en youtube filmpjes bekijk. Hieronder de nieuwe upstream en downstream gegevens, daar lijkt niet veel veranderd

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dat ziet er inderdaad naar behoren uit.

 

Wel ben ik benieuwd naar de volledige downstream- en upstream-waarden, wanneer het modem in de woonkamer aangesloten is. Mits de kabel correct is afgemonteerd op de TRAS1000 zou het modem ook daar online moeten komen, al zullen de stabiliteit en snelheden misschien iets tegenvallen.

Luuk468
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Een ander vraagje, nu de modem in de meterkast staat aangesloten met de splitter, kan de coax kabel van de mediabox niet direct daar in aangesloten worden. Is het mogelijk om deze wel gewoon via een splitter of rechtstreeks in de wandcontactdoos in de woonkamer aan te sluiten? De coax kabel voor de tv dus

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Als je de andere kabels op versterker niet gebruikt, dan kun je inderdaad de Mediabox direct op de splitter in de meterkast aansluiten. Als je de bestaande kabel wilt gebruiken (met de contactdoos in de woonkamer), dan heb je hiervoor wel een verloopstekker IEC female naar F female nodig, of je moet een nieuwe stekker IEC male op de kabel monteren.

Luuk468
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

image.jpg

@tobiastheebe Omdat de coax kabel het bij lange na niet redt naar de meterkast, moet ik hem aansluiten op de wandcontactdoos in de woonkamer. Als ik hier de coaxkabel van de mediabox rechtstreeks aansluit, krijg ik wel tv beeld, alleen het hapert gigantisch. Enig idee waar dit aan ligt en hoe ik dit oplos?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Meest waarschijnlijke oorzaak is te zwak signaal. Daarom ben ik wel benieuwd wat het vermogen direct op het AOP is.

 

Daarna kun je nog controleren of er verbetering als het modem niet aangesloten is, indien dat nu niet het geval is. Soms zorgt de upstream vanuit het modem voor verstoring op de tuner van de TV.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Hallo @Luuk468, goed dat je het probleem hier aankaart! We zijn inmiddels een tijdje verder en ik ben benieuwd of het probleem inmiddels is opgelost? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic