1
Vraag
2
Reacties
oltheten

Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Connectbox fouten opsporen en wegvallende verbinding

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat de beste stapsgewijze werkwijze is om onderstaande fouten op te sporen?

  • Controle bekabelde aangesloten apparaten: Een bekabeld verbonden apparaat werkt niet op de beste "Duplex" snelheid, waardoor je op dat apparaat mogelijk niet je volledige internet snelheid kan benutten. Dit kan komen door een verouderde of beschadigde UTP internetkabel of netwerkkaart.
  • We hebben met enige regelmaat uitval van het netwerk of het gaat allemaal heel traag, en ook verbindingsproblemen met de ziggo mailboxen (IMAP) apart wel dat andere maiboxen wél gewoon synchroniseren.
  • Ons abonnement is 200/20 dat halen we echt niet.

In de bijlagen de upstream/downstream waardes van de Connect Box en de aangesloten apparaten

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de POA-254 wel op het AOP plaatsen, deze heeft enkele voordelen boven de (verouderde) UMU-1006. Je moet de UMU wel eerst van het AOP verwijderen, zoals in de instructies is aangegeven. Op de DATA-aansluiting sluit je de F/F-kabel met rood omrande stekkers aan, op de TV-uitgang de tweede splitter.

 

In ieder geval fijn om te lezen en zien dat de nieuwe Cat 6-kabel de 100 Mbps linksnelheid naar de TC heeft opgelost.

 

@puppie Het AOP voldoet nog voor dit type modem (EuroDOCSIS 3.0) maar moet inderdaad wel worden vervangen bij overstap naar een DOCSIS 3.1-modem.

Bekijk in context

45 Reacties 45
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream- en upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. Kun je ook de gegevens op het tabblad Netwerk historie plaatsen?

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

 

Er is op dit moment een storing met e-mail, zie de storingspagina.

 

Niet alle apparatuur ondersteunt 1 Gbps. Voor deze apparatuur wordt dan de melding over de linksnelheid/duplex getoond, maar dat duidt in dat geval niet op een probleem. De Hue Bridge ondersteunt alleen 10/100 Mbps. Het is ook mogelijk dat de apparatuur wel 1 Gbps ondersteunt, in dat geval is er vaak sprake van een defecte kabel. Als een van de acht aders geen/slecht contact heeft, dan valt 1 Gbps terug naar 100 Mbps. De apparaten iMac en TC 1TB zijn via een externe switch aangesloten, is de kabel van modemrouter naar switch in orde (tenminste Cat 5e)? Op de iMac is 200 Mbps download niet haalbaar door de linksnelheid van 100 Mbps.

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor je reactie, dat zijn een hoop vragen terug! Ik ga mijn best doen om ze 1-voor-1 te beantwoorden, geef me even de tijd ... 🙂

 

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Netwerk historie: zie bijlage

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Over de afgelopen dagen zijn geen bijzonderheden zichtbaar in de historie.

 

Als je de genoemde stabiliteits- en snelheidsproblemen ervaart op de iMac, dan worden deze naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door de 100 Mbps linksnelheid tussen modemrouter en switch.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe 

"Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?"

--> De connectbox is in de meterkast direct aangesloten op het kastje waar de ziggo kabel binnenkomt. (foto1)

Ik zie dat de coax voor de TV's ook nog aangesloten zijn, dit als backup want we hebben sinds kort twee next-mini.

Geen verdere splitters of signaalversterkers aanwezig.

Wel: TP-link powerline in slaapkamer en woonkamer.

 

De UTP kabels zijn allemaal cat5a.

1. gaat via de buis naar boven, aangesloten op Wan poort van TC

2. aangesloten op HUE bridge

3. aangesloten op TP-link powerline

Boven:

Apple TimeCapsule mod.A1355 (bridged)

1. naar desktop

2. naar laptop wanneer aanwezig

 

"Niet alle apparatuur ondersteunt 1 Gbps. Voor deze apparatuur wordt dan de melding over de linksnelheid/duplex getoond, maar dat duidt in dat geval niet op een probleem."

-->dus heb ik nou wel of niet een defecte kabel en hoe kom ik daarachter?

 

"Op de iMac is 200 Mbps download niet haalbaar door de linksnelheid van 100 Mbps."

--> dit snap ik niet hoor, kan je uitleggen wat je bedoelt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De kabel op poort 1 (waar dus de Time Capsule en iMac op aangesloten zijn) is slecht afgemonteerd op de stekker, de buitenmantel moet volledig in de stekker vallen en daarin vastgeklemd zijn, zoals bij de andere stekkers. Deze kabel vertoont een linksnelheid van 100 Mbps, wat 1 Gbps zou moeten zijn. Hierdoor is ~90 Mbps de maximaal haalbare (download)snelheid op de Time Capsule en iMac + laptop daarachter. Er moet een nieuwe UTP-stekker worden geplaatst op de kabel, mogelijk wordt de linksnelheid dan 1 Gbps.

 

De Mediabox, welke op poort 3 is aangesloten via de powerline, toont i.i.g. een goede linksnelheid (1 Gbps).

 

Het AOP (TRAS-10/1000 of DIO-01), het aftakelement (UMU-1006) en de F/F-kabel naar het modem zijn verouderd. Het AOP voldoet nog voor dit type modem, maar moet wel vervangen worden door een monteur als je naar naar een nieuwer (DOCSIS 3.1-)modem overstapt. Een nieuwe splitter (POA-254) en F/F-kabel kunnen kosteloos toegestuurd worden. De POA-splitter en TV-kabels hoeven niet te worden aangepast.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @oltheten,

 

Cat5 is kabel met max 100 Mbit/s

Cat5E kabel met max 1000 Mbit/s

 

Cat5A zie ik niet terug als ik zoek op Google 🙄

 

 

Groet,

 

Bam

 

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor je reactie.

Als je naar de gevraagde en toegevoegde foto's had gekeken dan had je kunnen zien dat het idd Cat.5e kabels zijn en had je mij dit tikfoutje misschien kunnen vergeven BAM (expert).

 

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @oltheten,

 

Juist de kleine foutjes kunnen gemeen zijn.

Het is je vergeven en ik had idd niet de foto's bewonderd 🙄

 

Was in ieder geval niet naar bedoeld slechts een, domme, aanvulling.

 

 

Groet,

 

Bam

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je mijn vorige reactie al gezien?

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank @tobiastheebe . die UTP steker vervangen en juist monteren lukt nog wel denk ik 😅

Je laatste alinea heb ik een paar keer moeten lezen.

Jammer dat de ziggo monteur die hier laatst was die onvolkomenheden niet heeft opgemerkt!

Ik zou het fijn vinden als de verouderde onderdelen vervangen kunnen worden, hoe regel ik dat?

Denk je dat het modem , de ziggo-connect-box, aan vervanging toe is? Die hebben we nog niet zo lang ... een jaar of vijf denk ik. Zo ja, hoe regel ik dat?

Nogmaals dank.

 

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Screenshot 2022-12-09 at 17.41.03.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het modem is nog up-to-date en niet aan vervanging toe.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan het genoemde aansluitmateriaal toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

@BAM  kijk hier eens > klik <

@tobiastheebe kun je alleen een AOP laten vervangen zonder een ander modem te krijgen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het AOP vervangen is in dit geval niet direct noodzakelijk.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

@tobiastheebe dat was mijn vraag niet.....maar ik begrijp hieruit dus dat het niet kan zoals ik vraag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik gaf je een antwoord in de context van dit topic. Het ligt eraan of je een EuroDOCSIS 3.0- of DOCSIS 3.1-modem gebruikt. Voor DOCSIS 3.1 zijn zes typen AOP's geschikt, als een ouder AOP in gebruik is, dan kan er in ieder geval een monteursafspraak worden ingepland. Bij een EuroDOCSIS 3.0-modem is het iets lastiger, omdat deze modems lagere eisen stellen aan installatie en signaal zijn er meer verschillende typen AOP's geschikt.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

@tobiastheebe dank je wel voor de uitleg.

oltheten
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ja hoor, en beantwoord 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic