Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat de beste stapsgewijze werkwijze is om onderstaande fouten op te sporen?
In de bijlagen de upstream/downstream waardes van de Connect Box en de aangesloten apparaten
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Nog geen moderator voorbij zien komen ... Ik heb inmiddels de stekers op de bestaande Cat5e kabel vervangen, zonder verbetering. Ook heb ik met een lange Cat.6 fabriekskabel direct van het modem in de meterkast naar de iMac getest en daarmee haal ik wel bijna de 200Mbps volgens speedtest. Ook geeft het modem dan de storingsmelding niet meer. Dus kan ik er vanuit gaan dat de Cat5e kabel die door de buis naar de meterkast loopt defect is?
wat verwacht je momenteel van een moderator? grote kans dat het aan de bekabeling ligt
De oorzaak van 100 Mpbs i.p.v. 1 Gbps linksnelheid ligt inderdaad in de kabel tussen modemrouter en Time Capsule. Als beide stekkers correct zijn afgemonteerd, met de juiste adervolgorde (T568B) en goed contact maken, dan is de kabel zelf naar alle waarschijnlijkheid ergens beschadigd.
Dank voor je reactie. Zie een eerdere reactie van @tobiastheebe "Het AOP (TRAS-10/1000 of DIO-01), het aftakelement (UMU-1006) en de F/F-kabel naar het modem zijn verouderd. Het AOP voldoet nog voor dit type modem, maar moet wel vervangen worden door een monteur als je naar naar een nieuwer (DOCSIS 3.1-)modem overstapt. Een nieuwe splitter (POA-254) en F/F-kabel kunnen kosteloos toegestuurd worden. De POA-splitter en TV-kabels hoeven niet te worden aangepast."
"
Het modem is nog up-to-date en niet aan vervanging toe.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan het genoemde aansluitmateriaal toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic."
Dat verwacht ik dus.
Wat het aansluitmateriaal betreft heb ik de moderators ingelicht, een van hen komt z.s.m. langs.
Even voor mijn nieuwsgierigheid: wat is bij de adervolgorde (T568B) de reden dat de kleurlogica niet gevolgd wordt? In de kabel zitten groen/wit en groen in een pair, en ook blauw/wit en blauw zijn een pair, toch moet ze bij montage net anders in de steker?
Hey @oltheten Sorry voor mijn late reactie!
Wat super balen dat je zoveel problemen ervaart. Ik ben het met @tobiastheebe dat de bekabeling wel een update kan gebruiken. Zoals het nu is, kan het inderdaad problemen opleveren. Klopt het dat je gisteren al contact hebt gehad en dat er materiaal naar je onderweg is?
Laat je even weten wanneer dit binnen is en of het dan beter gaat? 🙂
Hallo Jiri, dank voor je reactie. Nee, er is geen contact geweest, maar ik heb wel een mailtje van ziggo dat er een pakketje onderweg zou zijn ... nou ben ik benieuwd wat daar in zal zitten, en inderdaad, of het verbetering zal brengen. 🙂 We wachten even rustig af ...
@Jiri Vandaag is er een kabel gekomen met de post. Vervolgens geprobeerd deze kabel te monteren volgens de ziggo handleiding voor de UMU-1006.
Aan de POA kant kan ik de kabel insteken, op de connectbox niet.
De oude kabel heeft schroefstekers de nieuwe niet, ik betwijfel of ik de goede kabel heb gekregen. Zie de foto's. Hoe nu verder?
die kabel moet je er met enige kracht opdrukken
Je hebt nu de F-stekker op de IEC-aansluiting van het AOP geforceerd, waardoor de kern is verbogen. Je hebt nog een splitter (POA-254) nodig, welke waarschijnlijk nog onderweg is. Tijdelijk zou je dus nog de UMU-1006 moeten gebruiken, hierop kun je wel de nieuwe F/F-kabel gebruiken.
Dank voor je reactie, ik voel mij lichtelijk aangevallen en gepikeerd. Ik heb niks geforceerd en er is niks verbogen. De geleverde kabel past niet op de aanwezige apparatuur.
Ik heb alles weer in de oude stand teruggebracht. Ik weet niks van iets wat nog ondeweg zou zijn, niemand heeft mij iets gevraagd alvorens iets op te sturen. @MR_CHIP nee ik ga geen kracht gebruiken op een kabel die gewoon zou moeten aansluiten, maar bedankt voor je bijdrage. Ik ga nu gewoon wachten op een positieve bijdrage van een ziggo mod bijvoorbeeld @Jiri . Nog steeds snap ik niet dat er hier een monteur was en dit niet heeft verholpen!!!
een schroef connector kabel kan ziggo in ieder geval niet leveren alleen push on connector kabnels
Het was uiteraard niet mijn bedoeling om je dat gevoel mee te geven, maar ik schrok een beetje van een F-stekker op een IEC-aansluiting. Het AOP is alleen geschikt voor een IEC-stekker met groene rand.
In een van mijn eerste berichten in dit topic gaf ik aan dat een POA-254 wenselijk was, deze zou dan ook onderdeel moeten zijn van het aansluitmateriaal dat Jiri eergisteren toegestuurd heeft. Omdat deze splitter nog ontbreekt, kun je de F/F-kabel met rood omrande stekker nu alleen gebruiken op de oude UMU-1006.
die worden officieel niet meer gebruikt in de hedendaagse portfolio
@oltheten, is alle aansluitmateriaal inmiddels binnen en aangesloten? Kunnen we je nog ergens bij helpen? 😄
Er is eergisteren weer een pakje van ziggo gekomen.
Hier zat nog zo’n exacte kabel (1,5m. coax met roodomrande stekers m/m) in als de vorige, en ook een POA-254 adapter.
Omdat er verder helemaal geen instructies bijzaten, net als de eerste zending, gisterenochtend maar weer eens gekeken op ziggo.nl/handleidigen zoals in het begeleiden schrijven vermeld.
Dan word ik doorgelinkt naar : https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten
Modem kiezen, ‘nu installeren’ aanklikken en dan begint de pret: op mijn mobiel schieten de instructies steeds gelijk naar beneden, dus ik zie alleen maar: “Heeft onze informatie je geholpen?” (Nou, nee eigenlijk) dus naar boven scrollen, geeft niet hoor … maar echt op iedere pagina? pff, dat kan beter hoor 🙂
Hoofdaansluiting: (AOP toch? weet ik inmiddels) ik kies voor UMU-01 of UMU-1006 … die moet ik dus los draaien volgens de instructie en dan houd ik een hoofdaansluiting over met 1 aansluiting links van het midden en rechts een 'twist & lock’.
Nu staat er: ‘wil je ook TV aansluiten?’ Ik kies voor ‘nee’ want we hebben inmiddels mini-next en die werken weer via UTP, dus geen coax.
Weer de connectbox kiezen uit de mogelijkheden, tips gelezen en door, nu krijg ik tips voor het aansluiten van de connectbox (gelukkig staat er nu wel duidelijk in stap 8 van 15 dat de coaxkabel niet vastgeschroefd hoeft te worden), maar niks over het aansluiten van de kabel op het AOP. Terug dan maar …
Nu kies ik bij ‘ook tv aansluiten?’ voor ‘ja’ en krijg ik een afbeelding te zien met een POA-01-B splitter, die heb ik, maar daar past de meegeleverde kabel niet op. Die heeft twee rode ringen, en in de tekst wordt gesproken van een rood/groen gemarkeerde datakabel.
En helaas past de in tweede instantie meegeleverde POA-254 splitter niet op onze UMU - AOP.
Uiteindelijk heb ik de verdeler/deksel terug op de AOP geplaatst en daar de coax kabel op aangesloten.
Dat werkt.
Zie de bijgevoegde afbeeldingen.
Ook inmiddels een nieuwe Cat.6 kabel getrokken naar boven en die zowel direct op de iMac als op de TC getest.
Hoera! De verbinding en de snelheid eindelijk goed!
Bovenstaande om aan te geven hoe omslachtig alles gegaan is…
Nog steeds heel erg balen dat de monteur die hier geweest is op 21 oktober dit niet gezien/opgelost heeft.
Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren.
De hoofd aansluiting is nog niet goed.
Ik zou een monteur laten komen, installatie garantie (gratis)
Je kunt de POA-254 wel op het AOP plaatsen, deze heeft enkele voordelen boven de (verouderde) UMU-1006. Je moet de UMU wel eerst van het AOP verwijderen, zoals in de instructies is aangegeven. Op de DATA-aansluiting sluit je de F/F-kabel met rood omrande stekkers aan, op de TV-uitgang de tweede splitter.
In ieder geval fijn om te lezen en zien dat de nieuwe Cat 6-kabel de 100 Mbps linksnelheid naar de TC heeft opgelost.
@puppie Het AOP voldoet nog voor dit type modem (EuroDOCSIS 3.0) maar moet inderdaad wel worden vervangen bij overstap naar een DOCSIS 3.1-modem.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.