1
Vraag
2
Reacties
ChristiaanB

Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Connectbox en vpn.

Ik heb deze week een mediabox next ontvangen ter vervanging van mijn mediabox xl.

Ik moest van ziggo een ander modem dan mijn cisco. Dus ontving ik een connectbox.

Alles goed geinstalleerd.

Ik maak al jaren gebruik van een VPN van Private Internet Access, werkte allemaal prima.

Nu blijkt dat de internetsnelheid is veranderd van 300 Mbps soms naar 5 Mbps, via een PC , die met een kabel is verbonden met de connectbox

Torrents werken nauwelijks, websites werken zeer traag tot niet.

Wifi werkt prima en heb ik ook nodig voor enkele tablets.

Moet ik soms iets veranderen in de instellingen van de connectbox, of is er een andere oplossing mogelijk waarbij ik gewoon mijn VPN kan blijven gebruiken. Ietsjes snelheidverlies kan wel, maar dit is absurd.

Ik ben niet erg technisch, dus graag een eenvoudig antwoord . Bij voorbaat dank!

 

47 Reacties 47
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Deze reactie komt zo te zien te laat, maar ik heb zelf uitstekende ervaringen met de EdgeRouter van Ubiquiti.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Met die edgerouters heb je alleen nog steeds geen WiFi.

 

je hebt meerdere oplossingen:

1. Ubee 1318 in router mode gebruiken en daar een WiFi AP aan. Dat kan een gewoon AP zijn, bijvoorbeeld van TP link of een ander merk, kan ook een mesh systeem zijn.

 

2. Bridge mode met all in one router. Er zijn routers zat met een prijsrange tussen de 50 en 500 euro. Belangrijk hier welke WiFi versie je wilt. Minimum voor clients is tegenwoordig AC wave 2 maar als je het gebruiken kan is AX / WiFi 6 of WiFi 6E ook interressant.

 

3. Bridge mode + standalone router + standalone wifi. Hier kan he je dus een edgerouter of Mikrotik router gebruiken met een WiFi AP/Mesh.

 

AP of mesh. Is beetje afhankelijk van de grote van je huis. In mijn huis heb ik een 2e AP weer weg gedaan omdat mijn telefoon meestal op het AP boven bleef hangen, en dan heb je er weer geen voordeel van. 

Mesh kan goed werken maar neem wel een set met dedicated backhaul kanalen of bedraad. Hier geld ook weer dat aantal antennes en WiFi versie nogal afhankelijk is van het type client dat je gebruikt.

 

1 of 2 is volgens mij het beste als je gewoon een werkende WiFi wilt en geen hi tech routers met veel mogelijkheden. Goedkoopste is denk ik gewoon setje deco’s huren van Ziggo voor 2,50 per maand en koppelen aan die Ubee in routermode. Als je kijkt wat een mesh set of een AP kost daar kan je bij wijze van spreken jaren zo’n set voor huren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De EdgeRouter beschikt inderdaad niet over een ingebouwd WiFi AP. Zelf gebruik ik een UniFi AP-AC-PRO.

 

Ik ben geen liefhebber van alles-in-een-apparaten, maar de FRITZ!Box doet het heel aardig als dergelijk apparaat, veel instellingsmogelijkheden.

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

@tobiastheebe 

Ja Edge is wel epic, maar met een Edge Router heb je toch wel net wat meer netwerk kennis nodig om deze correct te configureren. Ben ze namelijk nu een aantal keer tegengekomen waar de configuratie niet juist is of belangrijke firmware updates niet zijn doorgevoerd.

 

Dus zou ze zeker niet aanraden als eerste keuze voor de gemiddelde consument, deze kan beter bij bijv. TP-Link, Netgear, ASUS, AVM etc. blijven.

ChristiaanB
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb in het geheel geen verstand van routers. Ik heb geen groot bereik wifi nodig.(appartement)

Ik zou graag stap voor stap willen weten wat is moet doen, na ontvangst van de ubee modem.

Router is TP-link Archer 2300.

Bridge mode zegt me helemaal niets, dus graag envoudigste manier van aansluiten.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @ChristiaanB,

Indien u deze router net heeft aangeschaft zou ik deze retourneren omdat deze momenteel volgens mij end-of-life is.

 

Indien u de router zo ongeveer in het midden van uw huis kunt plaatsen zou kunnen plaatsen is 1 unit waarschijnlijk genoeg.

 

De RT-AX55 voor nabij de €100 of TP-Link Archer AX20 nabij de €70 is een betere investering.

 

Nadat u het modem ontvangen heeft, sluit u deze aan zoals voorgeschreven wordt in de handleiding van Ziggo.

 

Download eerst de laatste firmware van de door uw aangeschafte router en werk de router bij.
(zie hiervoor de instructies van de fabrikant)

 

Als het modem eenmaal online is kunt u contact opnemen met Ziggo klantenservice om uw modem in bridge te zetten.

 

Zodra uw modem opnieuw opgestart is en zich in bridge modus bevindt kunt u uw router aansluiten op port 1 van het modem.

 

Hierna zou deze moeten werken, u kunt vervolgens later andere zaken instellen op uw router, zoals port forwarding of upnp.

 

MVG

ChristiaanB
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Had die andere nog net niet besteld.

Ga nu voor TP-Link Archer AX20.

Uw verhaal is bijzonder duidelijk en ik laat hier nog weten hoe het is gegaan.

 

ChristiaanB
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Alles geïnstalleerd. Ubee modem werkt prima.

Wifi van tp-link is ook perfect.

Ziggo heeft goed meegewerkt.

Dus nu tevreden!

Dank voor de posters in dit forum voor de info!

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic