1
Vraag
2
Reacties
hmetzen

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Connectbox bekabelde verbinding 5 x trager dan normaal wifi goede snelheid

 
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Na controle van de kabels bleek dat de switch tussen de router en de desktop als enige het signaal nog kon verstoren en bleek inderdaad het probleem te veroorzaken.

Na vervanging van die switch werkte alles weer naar behoren.

Helaas kon ik dat vrijdag niet meer melden omdat ik geen extra switch in huis had maar ik ben zaterdag middag terwijl ik naar de winkel reed gebeld door Ziggo support omdat het probleem nog open stond.

Ik heb dat toen telefonisch afgemeld.

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Wat zijn de snelheden (bekabeld en via WiFi) en welk abonnement? Komt dit op meerdere apparaten voor?

 

Mocht de snelheid via kabel niet boven 90~95 Mbps komen, dan is er vermoedelijk een beschadigde of oude (Cat 5)-kabel in gebruik of een switch die alleen 10/100 Mbps ondersteunt.

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb een 600Mb abonnement en haalde tot voor kort ongeveer 500Mb bekabeld met meerdere computers op een intern netwerk met gigabit switches.Ik heb toen geen Wifi snelheid gemeten omdat ik het niet nodig had.

De bekabelde snelheid is nu weggezakt tot ongeveer 90 Mb en ook met een cat 6 kabel direct op de connectbox haal ik nu maximaal 90Mb terwijl dezelfde laptop  met Wifi nu nog 346 Mb haalt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Welke snelheid geeft het modem dan aan voor de laptop op de pagina 'Verbonden apparaten' wanneer deze direct op het modem aangesloten is en wat geeft de laptop zelf aan bij de interface?

 

Zijn de andere PC's binnen het LAN ook beperkt tot 90 Mbps?

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

zojuist de laptop direct verbonden en met speedtest 31.6 download 50.9 upload

het modem geeft wel de laptop bij verbonden apparaten maar zonder snelheid.

 

de laptop netwerk connectie geeft 100Mb

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Als de laptop waarmee je test eerder wel een link op 1 Gbps kon opzetten, dan is een defecte kabel de meest logische verklaring (1/8 aders defect = 100 Mbps).

 

Het kan ook een (configuratie)probleem van de NIC op de laptop zijn of een probleem met de betreffende poort op het modem.

 

Wat je nog kunt testen:

 

  • Zelfde laptop met andere kabel.
  • Andere PC met andere kabel.
  • Andere LAN-poort op modem.
hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb zowel de laptop direct met gecontroleerde cat5 kabel op het modem aangesloten op alle 4 de lan poorten getest en dat levert steeds 100Mb met 87,5M via speedtest.

ook de desktop via het interne netwerk op alle 4 de lan poorten aangesloten en dat geeft 1000MB maar kan de speedtest niet uitvoeren. de webpagina komt wel op maar als ik op "ga" klik gebeurt er niets.

Ik gebruik voorlopig mijn KPN modem van 20Mb dat tenminste traag maar zeker werkt.

Dus of 85 Mb werkend of 1000MB met slechte verbinding?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Cat 5 is oude kabel en zeer beperkt geschikt voor 1 Gbps. Gebruik altijd tenminste Cat 5e. Niet verwonderlijk dat je met Cat 5 niet verder komt dan 100 Mbps.

 

Gebruikte je voor de desktop diezelfde Cat 5-kabel? Kan zijn dat de link wel 1 Gbps aangeeft maar als er vervolgens teveel packet loss is dan gaat dat niet goed werken.

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik had zo gauw geen korte cat5e of 6 kabel voorhanden.

De desktop is met cat5e of cat6 onder de vloer bedraad via gigabit switches.

Het heeft tot voor kort prima gewerkt, maar vanaf een week geleden werd de connectie steeds slechter en trager.

Het is ietwat kort door de bocht om voor te stellen dat ik de 50m ondergrondse bedrading moet vernieuwen omdat ik plotseling op elke manier sneller verbinding krijg via wifi dan met een kabel.

Al de 100Mb status op het modem wel iets zegt over de kabel van de laptop maar de 1000Mb status van de desktop niets zegt over de kabel van de desktop is die indicatie waardeloos.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het lijkt er toch op dat die 50 meter kabel ergens een defect heeft. Is het een zelf afgemonteerde kabel? En wat voor type (binnen/buiten, UTP/FTP/SFTP, Cat 5/5e/6/...)? In eerste instantie zou ik de connectors aan beide zijden vervangen. Helpt dat niet, dan kun je met een kabeltester de kabel doormeten.

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De 50 meter kabel zijn verschillende naar meerdere plaatsen in het huis omdat mijn wifi signaal erg slecht is door metalen kozijn.

Ik ga moet dus eerst de 20 meter naar de plaats van de desktop controleren.

Dat zijn 2 kabels: 1 onder de vloer tussen het modem en een switch oen de 2e van de switch naar de desktop.Alle kabels onder de vloer  zijn door een bedrijf aangelegd.

Ik ga ze eerst meten en de connectors pas vervangen als ik fouten meet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Sorry, verkeerd begrepen! Dacht dat het één lange kabel was. Dan is het inderdaad beter om ze een voor een door te meten.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Is het een managed switch onder de vloer?

 

Switch maakt in principe een nieuwe connectie op elke kabel. Dus als je desktop 1000mbit aangeeft en je connectbox 100mbit, dan hebben de switch en de desktop dus 1000mbit autonegotiation en de kabel naar de CB heeft 100mbit autonegotiation. Elke poort op een switch heeft een eigen transmitter.

 

Die eerste kabel is dus hoofdverdachte. Je hebt alle poorten op de CB al geprobeerd dus het is of de poort op de switch of de kabel. 

 

Persoonlijk ben ik geen fan van opstellingen met een switch onder de vloer. Eigenlijk had je switch in de meterkast moeten plaatsen en dan al je bekabelde verbindingen door moeten trekken naar de meterkast. Dit soort opstellingen worden wel vaak gedaan om kosten te sparen maar bij storingen heb je er alleen maar last van.

 

Juiste methode is kabel onder de vloer door naar de ruimte waar je hem gebruikt. Daar afmonteren met een wandplaatje. In je meterkast afmonteren op een patchpanel. En dan gebruik je dus een kort kabeltje om je wandplaatje met je desktop te verbinden. In de meterkast zelfde, kort kabeltje tussen je switch en patchpanel. Op die manier bewegen je installatiekabels niet en gaan die heel erg lang mee. Buigradius kan ook een issue zijn. Als je vooral de connector te strak buigt dan geeft die op een gegeven moment op. Als er dan 1 ader beschadigd dan valt je verbinding terug naar 100mbit.

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nee, sorry miverstand. de kabel gaat onder de vloer en de unmanaged switch staat bovengronds.

ik heb ook een sitecom 1Gb router en een switch in de meterkast om met een lokaal instelbaar ip adres de verschillende kamers en camera's te bereiken door de kruipruimte zodat sommige apparaten vaste ip adressen  kunnen gebruiken.

De bekabeling daar zou wel een patchpanel kunnen gebruiken.

Ik heb de twee kabels van de connectbox naar de desktop doorgemeten en die waren in orde.

De vraag is natuurlijk of ergens een defecte kabel (onder de grond) dit soort problemen kan geven.

Ik ga morgen verder met meten waar ik bij kan

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, helaas heb ik geen cat6 om die hele afstand te overbruggen dus blijft de switch er tussen nog een mogelijke oorzaak.

Toch morgen maar proberen om een cat6 kabel te maken om daarmee te testen op de connectbox

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemorgen @hmetzen en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag een topic bent gestart op dit forum! Zo te zien heeft onze expert @tobiastheebe al goed met je meegedacht en jou de nodige handreikingen gegeven. Laat je weten wat je bevindingen zijn nadat je getest hebt met een rechtstreekse kabel (CAT5e / CAT6 of hoger) tussen het modem en een computer/laptop? We zijn er benieuwd hoe de snelheid dan is. 

hmetzen
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Na controle van de kabels bleek dat de switch tussen de router en de desktop als enige het signaal nog kon verstoren en bleek inderdaad het probleem te veroorzaken.

Na vervanging van die switch werkte alles weer naar behoren.

Helaas kon ik dat vrijdag niet meer melden omdat ik geen extra switch in huis had maar ik ben zaterdag middag terwijl ik naar de winkel reed gebeld door Ziggo support omdat het probleem nog open stond.

Ik heb dat toen telefonisch afgemeld.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@hmetzen Super dat je de oorzaak gevonden hebt en dat alles inmiddels naar wens werkt! We zijn blij dat de verbinding nu weer naar behoren werkt. Laat je het weten als wij je verder nog ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic