1
Vraag
2
Reacties
nlPete

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Connectbox + TP link Deco X60 - Wifi komt niet boven 300 Mbps

Beste allemaal, wat ik ook aansluit als wifi accespoint op de connectbox en dan nu de Deco X60, de wifi snelheid komt niet boven de 300 Mbits download en meestal maar 200 Mbits, terwijl mijn abo 600 Mbits is. Ik wordt er een beetje moedeloos van. De laptop gaat tot bijna 900 Mbits en mijn telefoon ook. Dat moet toch beter kunnen? Ik heb in de woonkamer 1 X60 aan de muur bevestigd op 2 meter hoogte en ik zit er 3 meter van af. De andere 2 satellieten staan draadloos verbonden in de gang en in de keuken. De wifi van de connectbox zelf staat natuurlijk uit en als ik die zou gebruiken dan komt die ook niet boven de 300 Mbits uit. De conectbox staat ook 3 meter van mij af en net als bij de X60 stat er niets tussen. Is dit normaal of is er een betere oplossing dan het te accepteren?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
nlPete
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Pasi, bedankt voor je tip. Ondertussen heb ik netwerkoptimalisatie gedaan en die gaf eerst aan dat het te druk was op mijn kanaal (o.i.d.) en nu haal ik de volle snelheid van mijn abonnement! Ongelofelijk.

Alleen blijft mijn telefoon steken bij 200-220 Mbits. Dan zal dat wel aan de telefoon liggen.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@nlPete 

 

Goedemorgen en welkom op de Ziggo Community.

 

Als eerste de vraag, staat het wifi van je modem uit dat is natuurlijk wel de bedoeling.

 

Voor de TP-Link X60 is omdat je er meer hebt de Hoofd met een UTP kabel aan je modem, dit kan korte of langere kabel zijn, voor waar je hem nodig wenst.

 

Als je de andere TP-Link x60 tussen de 3/7 meter van elkaar zet zou de snelheid wel omhoog moeten gaan, maar je kan ze ook als je de mogelijkheid hebt, bekabeld aansluiten, door Kabel via Lan van je modem of zoals ik met mijn TP-Link Deco M4 had een Switch in de meterkast waar er 1 UTP naar de slaapkamer switch ging en de Deco daar aangesloten en 1 UTP vanuit de Meterkast switch rechtstreeks naar Zolder en de Hoofd Deco stond buiten me Meterkast met een UTP kabel naar het modem toe.

 

Hier even scherma van de Deco M4 en hoe ingesteld ze stonden als Acces Point en ook verbind schema.

 

Klik op MEERKlik op MEERIMG_4185.jpgIMG_4186.jpgDave-_0-1613530655023.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je meer wilt weten over de TP-Link Deco M4 dan kan je ook deze Leidraad lezen.
Leidraad voor TP Link DECO

 

Geeft een beetje de Deco installatie weer en jou x60 kan je instellingen hier vinden 

kan zijn dat er nog een update dwars zit van het systeem.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@nlPete  schreef:

Beste allemaal, wat ik ook aansluit als wifi accespoint op de connectbox en dan nu de Deco X60, de wifi snelheid komt niet boven de 300 Mbits download en meestal maar 200 Mbits, terwijl mijn abo 600 Mbits is. Ik wordt er een beetje moedeloos van. De laptop gaat tot bijna 900 Mbits en mijn telefoon ook. Dat moet toch beter kunnen? Ik heb in de woonkamer 1 X60 aan de muur bevestigd op 2 meter hoogte en ik zit er 3 meter van af. De andere 2 satellieten staan draadloos verbonden in de gang en in de keuken. De wifi van de connectbox zelf staat natuurlijk uit en als ik die zou gebruiken dan komt die ook niet boven de 300 Mbits uit. De conectbox staat ook 3 meter van mij af en net als bij de X60 stat er niets tussen. Is dit normaal of is er een betere oplossing dan het te accepteren?



Hebt u een desktop/laptop die rechtstreeks op de ConnectBox is aangesloten? Zo ja, wat zijn daarop de down- en upload waarden?

De X60 is het 'grotere broertje' van de M4, maar veel wat voor de M4 geldt, geldt ook voor de X60. Leest u de Leidraad voor TP-Link DECO eens, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Als ik even snel Google, dan heeft de X60 ook geen decicated backhaul, dus als een X60 station via wifi gekoppeld is, is de data doorvoer daardoor lager, dan wanneer de X60 m.b.v. een netwerkkabel is aangesloten.

Als u de X60 alleen voor ( betere ) wifi hebt, dan kan de set het beste in AccessPoint mode gezet worden. Zo zijn de Deco's alleen simpele wifi-stations die samen een Mesh netwerk vormen.


Overigens kan die Mesh optie bij sommige apparaten wel problemen geven, probeert u dan eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.


Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.


Afgezien van dat u natuurlijk niet voor niets een snel 600Mbps abonnement heeft genomen, is het verschil tussen +/-200 en 600Mbps wifi nauwelijks merkbaar. Alleen hele grote downloads zullen merkbaar sneller zijn, maar hoe vaak worden die gedaan op mobiele apparaten.


P.s. Voor games is die extra snelheid natuurlijk wel belangrijk, maar een serieuze gamer, speelt niet via wifi maar legt daarvoor een netwerkkabel.

nlPete
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Dave, bedankt voor je reactie. Alles staat op die manier ingesteld. Ik heb geen zin om kabels te trekken door het huis dus 2 zijn onbedraad verbonden met de hoofd satelliet. Ik zit vlak bij de hoofdvsatelliet.

Bedraad heb ik de maximale snelheden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@nlPete  schreef:

Hallo Dave, bedankt voor je reactie. Alles staat op die manier ingesteld. Ik heb geen zin om kabels te trekken door het huis dus 2 zijn onbedraad verbonden met de hoofd satelliet. Ik zit vlak bij de hoofdvsatelliet.

Bedraad heb ik de maximale snelheden.



Aangezien u ondertussen bekent bent met alle benodigde acties, is een algehele reset snel gedaan :

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats en sluit eventueel de netwerkkabel aan. Zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

M.b.t. "...Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo gaat de configuratie vaak wel beter. Dan wordt tijdens de configuratie namelijk direct duidelijk of er problemen zijn. Ziggo adviseert dan wel “…sluit Deco 2 dicht aan bij Deco 1…”, maar bedoelt daar beslist niet mee, om de set naast elkaar op ( b.v. ) de keukentafel te configureren.
Dus plaats de Deco stations daar waar ze komen te staan en dan pas toevoegen aan het Deco netwerk.

nlPete
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Pasi, bedankt voor je reactie. Bedraad heb ik de maximale snelheden. Alle satellieten zijn geupdate met de laatste software. Het staat in de accespoint mode.

Ik zal je tips proberen.

Ik kan prima internetten met een downloadsnelheid van 200Mbits, maar ik begrijp niet dat ik via de wifi niet minstens 400-500 Mbits haal.

nlPete
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Pasi, bedankt voor je tip. Ondertussen heb ik netwerkoptimalisatie gedaan en die gaf eerst aan dat het te druk was op mijn kanaal (o.i.d.) en nu haal ik de volle snelheid van mijn abonnement! Ongelofelijk.

Alleen blijft mijn telefoon steken bij 200-220 Mbits. Dan zal dat wel aan de telefoon liggen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic