Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
M.Vester
Level 1

Connectbox LAN (kabel) schakelt plotseling over op compleet vreemd subnet

Een paar dagen geleden een nieuwe Connect box (Compal; SW-versie: 6.15.28-4p8-NOSH) ontvangen na trouwe dienst van Cisco modem.

Probleem 1: Bekabeld LAN netwerk
Connectie tussen NAS & IP-camera's en NAS & laptop verdwijnt plotseling. Na lang zoeken probleem gevonden. CB gaat op bekabeld netwerk ineens over op een zeer vreemd subnet: laptop krijgt via DHCP b.v. IP-adres 169.254.135.241. Laptop wifi verbinding blijft wél op standaard subnet: 192.168.178.21 (zie foto).

Na verloop van tijd wordt het bekabeld subnet weer hersteld naar het standaard subnet dat je als gebruiker niet kunt veranderen: 192.168.178.xxx. De IP-camera's blijven echter onbenaderbaar. Enig wat helpt is een herstart of ethernet kabels in en uit trekken. Totdat het weer mis gaat….

Herkent iemand dit probleem of heb ik gewoon een defecte CB ontvangen??

 

Dank voor meedenken!

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
M.Vester
Level 1
Topicstarter

Ik had beloofd nog even terug te komen als ik de nieuwe Connectbox had geïnstalleerd. Zoals het er nu naar uitziet werkt deze wel correct, ik kan het probleem niet meer reproduceren. Het is allen wel andere hardware van Arris. Weet niet of het hier mee te maken heeft, of dat ik maandag model had, of dat er gewoon iets mis is met de Compal versie/firmware. Nogmaals dank voor de tips!!

Bekijk in context

24 Reacties 24
Meldingen
Aan Uit
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

je heb twee topics over een sort gelijke vraag

graag vraag ik je in dit https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/niet-alle-apparaten-in-bekabeld-lan-netwerk-zichtb... topic verder te gaan zo houden we het community overzichtelijk

0 Kudos
M.Vester
Level 1
Topicstarter

Als je het niet erg vindt houdt ik liever dit topic aan, omdat dit aangeeft wat het probleem het zou kunnen zijn. Tevens is dit topic mijn meest prangende probleem, de IP-camera's werken niet meer. Het andere topic is hinderlijk, maar overkomelijk.

0 Kudos
Niet van toepassing

Ik zou de camera's op het gasten netwerk zetten.

 

Wat zit er allemaal bekabeld aangesloten op het modem?

0 Kudos
Sparco1955
Level 16

@M.Vester ,

In dat andere topic zegt u dat u op het apparaat ip instellingen heeft gedaan en in de connect box. Dat 169.254 ipo adres geeft al aan de het apparaat geen ip adres kan ophalen. verwijder op alle apparaten de ip instellingen en zet alles op automatisch ip ophalen.

Succes.

 

0 Kudos
M.Vester
Level 1
Topicstarter

Dank voor jullie antwoorden. Sorry, ik was niet duidelijk.

  1. De meeste apparaten hebben ieder een eigen IP-adres (zijn er stuk of 20), ik reserveer ze dus NIET op de CB. Dit heeft op de Ziggo Cisco & Ubee modems altijd goed gewerkt.
  2. IP-camera's moeten op hetzelfde sub-netwerk als de NAS, omdat deze opnames maakt bij bewegingsdetectie, dus kunnen niet op gast-netwerk.
  3. Het echte probleem volgens mij: Het vreemde IP-adres/subnet wordt op een gegeven moment door de CB uitgedeeld als IP adres voor mijn laptop. Op de laptop heb ik géén vast IP-adres ingesteld. Op het moment dat dit gebeurt, verliest mijn laptop de verbinding met de Connectbox en met de NAS. Dit is heel vreemd, daar volgens de handleiding de CB alleen op het 192.168.178.xxx LAN subnetwerk opereert. Na verloop van tijd krijgt de laptop weer een IP-adres van het “juiste” subnetwerk toegewezen.
  4. De connectie tussen de NAS en de IP-camera's blijft verbroken, totdat ik de CB opnieuw opstart.

Dank voor meedenken!

0 Kudos
PeterPb0ans
Level 5

Ik zou in de connectbox het dhcp start IP-adres op bijv .100 zetten, en de statisch ingestelde daar onder. Zitten ze elkaar niet in de weg. Het vreemde adres komt niet uit de cb maar wijst Windows toe omdat dhcp niet werkt of een fout geeft.

0 Kudos
M.Vester
Level 1
Topicstarter

Dank Peter voor je antwoord. Klinkt logisch dat DHCP (tijdelijk) niet werkt en Windows gewoon een IP-adres kiest. Gek dat wifi op dat moment wel lijkt te werken.

Gevolg is wel dat blijkbaar het hele LAN-netwerk (tijdelijk) plat ligt en vervolgens de verbinding tussen NAS en IP-camera's verbroken is en blijft totdat ik CB opnieuw opstart of LAN-kabels eruit haal en weer insteek. Ook zal kopiëren van bestanden tussen apparaten worden afgebroken. Kortom: erg onhandig.

Ik heb voor de zekerheid een oud Ubee modem/router aangesloten om te kijken of ik iets verkeerd zou kunnen doen m.b.t. lokale netwerk. Ubee modem kan geen verbinding meer maken internet, maar de router functie werkt nog en is gewoon stabiel. Alle apparaten zichtbaar.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Altijd een vast adres instellen op de router is mij ooit verteld!!

Of zoals aangegeven het start adres hoger instellen.

Je andere vraag/topic zal daar dan verband mee houden.

Zoals ik daar aangaf dat lijstje met aangesloten apparaten deugt hoe dan ook niet.

Persoonlijke gedachte zoek een kwalitatieve goede eigen router, en vergeet de connectbox laat deze in bridge zetten.

Niet van toepassing

Wat @RoWi. zegt…

Connectbox en camera's is sowieso drama.

Heel simpel gezegd, zodra hij de 169 ip geeft krijgt het modem een soort retour signaal waar de Connectbox niet mee on kan gaan. En klapt het er even uit, wat in deze wel vreemd is dat de wifi up blijft. 

Heb je misschien wat foto's van je aansluiting?

 

Modem in bridge en een mooie router ertussen die compleet instelbaar is naar je eigen wensen.

0 Kudos
DennyW
Level 17
M.Vester wrote:

 Gek dat wifi op dat moment wel lijkt te werken.

Gevolg is wel dat blijkbaar het hele LAN-netwerk (tijdelijk) plat ligt en vervolgens de verbinding tussen NAS en IP-camera's verbroken is en blijft totdat ik CB opnieuw opstart of LAN-kabels eruit haal en weer insteek.

Het “verraderlijke” van toekenning van die 169.254.x.x IP-adressen is, is dat de al die apparaten die zo'n adres gebruiken in het zelfde subnet zitten en elkaar wel kunnen werken.
Hetzelfde geldt natuulijk ook voor alle host/ clients die een handmatig statisch Ip-adres hebben; die zitten ook in hun eigen subnet. Dus sommige apparaten werken wel samen, maar toch niet met alle! De clients die een 169.254.x.x. gebruiken zal het niet lukken om het gateway-adres te gebruiken; die clients kunnen alleen het LAN gebruiken.

 

 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@M.Vester  wat was je handelwijze? 

Je hebt hoop ik wel op al je apparaten eerst het vaste ip verwijderd of op verkrijgen via DHCP gezet. De modem/router verwisseld daarna aansluiten en apparatuur aan, en nieuwe IP's ingevoerd pas nadat alles was opgestart.

Ik ben absoluut geen specialist maar als ik lees ...... kabels in en uit ..... hoop ik niet dat dit met draaiende apparatuur gebeurt, dat lijkt mij vragen om ellende, maar goed ik ben geen specialist op dat gebied.

Als de laptop het enige apparaat naast een mobiele telefoon zonder vast IP is, zegt mijn simpele kijk op de zaak geef deze dan ook een vast IP.

 

0 Kudos
M.Vester
Level 1
Topicstarter

Dank Peter, een eigen modem is idd de ultieme oplossing. Heb ondertussen even verder getest, kan het niet loslaten. Ik kan het probleem nu gedeeltelijk reproduceren:

  • Switch op 1e verdieping zit bekabeld aan CB (Eth 2). Camera, NAS en nog wat apparaten zitten op deze switch. Zodra ik mijn laptop eveneens op deze switch aansluit (en deze een DHCP request doet), gaat de verbinding tussen de NAS en de IP-camera onderuit en blijft de IP-camera offline. Als ik vervolgens de LAN-kabel tussen de switch en de CB eruit en erin doe, komt alles weer goed online. Als ik mijn laptop een vast IP-adres geef (ingesteld op laptop), en bovenstaande herhaal, dan gaat de verbinding tussen de NAS en IP-camera NIET onderuit…..
  • Als ik mijn laptop (zonder vast IP-adres) direct aansluit op een andere bekabelde LAN poort van de CB, dan gaat de verbinding tussen NAS en IP-camera niet onderuit.
  • De spontane disconnect terwijl alles is aangesloten kan ik hiermee uiteraard niet reproduceren.

Je zou kunnen denken dat de switch evt. het probleem is, maar dit probleem deed zich niet voor met vorige Cisco modem in exact dezelfde configuratie.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Heeft de switch dhcp actief of andere instellingen die routeren dan is dat naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak.

Een kaal modem is iets anders dan de connectbox dat is een modem/router.

0 Kudos
Niet van toepassing

Cisco en de connectbox box is ook een wereld van verschil, zowel positief als negatief. 

0 Kudos
Pasi
Level 19
M.Vester wrote:

...laptop krijgt via DHCP b.v. IP-adres 169.254.135.241..


Het betreffende IP nummer is een APIPA nummer.

Als een netwerk apparaat de DHCP in het netwerk niet kan vinden ( of deze reageert niet op tijd ), dan genereert het apparaat zelf een IP nummer in de 169.254.xxx.xxx range. Op die wijze probeert het apparaat de onderlingen communicatie tot stand te brengen. Maar als de rest in een andere range zit, dan is het een roepende in de woestijn.

Eén van de functies ( ‘systemen’ ) die de ConnectBox heeft, is de DHCP. Deze functie regelt o.a. de uitgave van het IP nummers, voor het gehele aangesloten netwerk.

Persoonlijk vind ik de DHCP in de CB niet de beste, de stabielste en ook niet één met de meeste opties ( kuch ). Lang geleden vaak en regelmatig de DHCP verdacht van spontane hiks en/of vastlopen ( en dus APIPA nummers ), waardoor mijn apparaten spontaan ‘hingen’ en ik m'n CB daarom regelmatig moest herstarten.

Sinds ik de DHCP op de CB uit heb staan ( en dus ergens anders aan heb ) is m'n netwerk stukken stabieler.

Als u heel veel netwerk apparaten hebt, dan kan de DHCP in uw CB zich best wel eens verslikken, verwacht ik. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring en misschien is mijn CB gewoon een maandagochtend product.
 

Niet van toepassing

Zou het ook met de lease tijd te maken kunnen hebben?

Als je deze op 86400.

0 Kudos
RoWi.
Level 20
PeterH2020 wrote:

Zou het ook met de lease tijd te maken kunnen hebben?

Als je deze op 86400.

Dat is geen verklaring voor een IP adres buiten het subnet van de Connectbox.

Ik ben heel benieuwd in welk range of zelfs range's de topic starter deze heeft zitten.

0 Kudos
Pasi
Level 19
PeterH2020 wrote:

Zou het ook met de lease tijd te maken kunnen hebben?

Als je deze op 86400.



Eigenlijk moet het opnieuw aanvragen van een IP-nummer onmerkbaar en 100% op de achtergrond gebeuren.

Het zou toch fraai zijn, dat bij bedrijven ( in de hele wereld ) de computers om deze zoveel tijd spontaan hikken, omdat de IP leasetijd voorbij is.

Overigens krijgt een apparaat bijna altijd het IP-nummer wat deze al heeft. Het is dus bijna altijd, een verlenging van het gebruik, van datzelfde IP nummer. Dus eigenlijk verandert er dan helemaal niets.

De leasetijd verhogen, zodat spontane hiks ( om de zoveel tijd ) zouden ‘verdwijnen’ is eigenlijk symptoom bestrijding en verwijst keihard naar DHCP problemen in de ConnectBox.

M.Vester
Level 1
Topicstarter

Om mijn eigen aannames en die van Pasi te toetsen heb ik de DHCP server op NAS aangezet en die van CB uitgezet. Dit lijkt tot nu toe gewoon te werken, dus DHCP server op CB is waarschijnlijk niet stabiel. Wel vreemd dat daardoor de verbinding tussen apparaten met een vast IP-adres onderuit gaat, maar dat zal op 1 of andere manier wel te verklaren zijn...

Ik heb een nieuwe CB aangevraagd en zal laten weten of daarmee het probleem is verholpen, of dat het een firmware feature is!

DANK voor de tips die hebben geholpen om de oorzaak te achterhalen!!

0 Kudos