DrDimitri

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Connectbox Giga niet bereikbaar in bridgemode

Hallo,

Ik kamp al een lange tijd (paar maanden) met het probleem dat ik paar keer op een dag me modem niet meer kan bereiken via 192.168.100.1. Dit gebeurd meestal tijdens het gamen, waarbij ik ook heel kort (soms paar seconden) de internetverbinding verlies. Pas nadat ik mijn modem reset (stekker uit het stopcontact voor paar 10 seconden) doet hij weer normaal, dit doe ik om de 2 dagen, wat erg vervelend is. Wanneer ik een ping test uitvoer naar het adres 192.168.100.1 krijg ik een timeout, maar mijn eigen router (192.168.1.1) is wel bereikbaar.

Ik heb de downstream waardes en upstream waardes ook bekeken en deze zien er naar mijn weten er normaal uit (Kleine onderzoek gedaan in de forums). Het logboek van de connectbox giga ververst ook niet vanzelf maar gebeurd wanneer hij er zin in heeft.

 

In de bijlage staan de stream waardes en de pingtest. Ik ben direct verbonden met mijn router via een UTP kabel. Heeft iemand een idee waarom ik met zo een probleem kamp? Ik denk er aan om me abonnement te verlagen waardoor ik een nieuwe modem opgestuurd krijg.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Dimitri

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dat lijkt me een gedateerd AOP @Jiri 

Bekijk in context

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@DrDimitri De monteur is vorige week bij je geweest en heeft niet alleen het verouderde AOP, maar ook uit voorzorg het modem vervangen. Vertel, maak ons gek: hoe staat het er nu voor? 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo @DrDimitri Welkom op de Ziggo Community!

Wat vervelend dat je meerdere keren per dat jouw modem niet kunt bereiken. Goed dat het na een reset weer werkt, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. 

Ping je het modem nadat je uitval ervaart tijdens het gamen of test je dit zo nu en dan?
Gezien je een eigen router gebruikt, staat het modem in bridge, klopt dit?

@Bert of @Dave! wil één van jullie anders eens met Dimitri meekijken?

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo @Jiri dankjewel voor je bericht! Ja dat klopt ik ping me modem (en probeer hem te bereiken via browser) nadat ik een connection lost krijg of veel package lost spikes. De ziggo modem is in bridge mode en gekoppeld aan me orbi router met een UTP kabel (ziggo modem port 1). Ik heb de kabels tussen de Ziggo modem en me orbi router vervangen en ook de kabel die naar me computer gaat. Ik heb de Ziggo modem ook naar fabrieksinstellingen gereset en daarna weer in bridge modem gezet, maar niks heeft dit probleem verholpen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als je inlogt op je connectbox GIGA en het modem herstart vanuit de GUI, dan verschijnt het log volledig, of er missen de laatste 1 of 2 dagen. Ik ben benieuwd of het log nog aanwijzingen oplevert.

De waarden tot dusver zijn goed.

De paar T3 errors zoals te zien in de upstreamteller, alsook in het log, zijn geen reden voor een onderbreking van de verbinding voor enkele seconden.

Wel is er een zeer lichte ruis aanwezig op het docsis 3.1 downloadkanaal.

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo @KBX458 dankjewel voor je bericht! In de bijlage heb ik een nieuwe log toegevoegd.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ook het nieuwe log laat geen verontrustende zaken zien.

Zoals eerder opgemerkt, is er op het docsis 3.1 kanaal een zeer lichte ruis aanwezig in de vorm van corrected en slechts 1 uncorrectable. Dit kan een nauwelijks merkbare invloed hebben op je downloadsnelheid.

Echter is ruis ook een veroorzaker van T3 meldingen. De ongeveer 1 error per dag is geen oorzaak van het gedurende een paar seconden haperen van dataverkeer.

Ik sluit niet uit dat de ruis dat kan veroorzaken.

Een gedetailleerde meting van het coaxsegment, waarop je bent aangesloten, kan mogelijk een aanwijzing opleveren.

Een moderator kan zo'n meting uitvoeren.

Ik heb het inmiddels aan hen voorgesteld.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

probeer anders 

192.168.178.1

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@KBX458 Als een meting uitgevoerd kan worden zou ik dat zeer op prijs stellen! 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ik ben door @Jiri  getagt, kan je volgrnde even op foto zetten.

 

Waar komt Ziggo AOP (Abonne Overname Punt ) het huid binnen.

Kan je foto maken van je aansluiting.

Modem en kabels etc.

Wat voor Router gebruik je en welke firmware heeft deze.

 

Heb je een UTP op Poort 1 naar je PC aangesloten en geprobeerd

http://192.168.178.1

 

In welk gebied woon je als je in Oud UPC gebied woont dan is de inlog de Pincode van je modem.

Woon je in oud Ziggo gebied dan heb je Inlognaam en wachtwoord nodig.

 

Onderaan op modem staan ook gegeven waarmee je kan inloggen als je het modem fabrieksherstel hebt gedaan, langer als 30 seconde de reset pin indrukken.

 

Laat maar weten of dit lukt.

 

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo @Dave! fijn je reageert! Ik kan op het moment geen foto maken van de aansluiting maar ik kan het wel even beschrijven. De ziggo modem is geplaatst in de meterkast waar de coax kabel van buiten aangesloten is op een UPC doosje (zit een splitter in, coax-spltiter). Uit het doosje is de ziggo modem direct verbonden met deze splitter.

 

Router-setup:

RBR750 - V3.2.18.1 verbonden met de ziggo modem (poort 1)

2x RBS750 - V3.2.18.1 (direct verbonden met de RBR750 via UTP-kabel.

 

Het probleem is denk ik niet zo zeer signaal gericht maar meer een probleem met de ziggo modem. Deze loopt soort van vast om de paar dagen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw omschrijving, @DrDimitri
Het netwerk is bekeken en daar zijn geen afwijkingen te zien. 

Zoals @KBX458 al aangaf is er wel een beetje ruis te zien. Of dit de reden is van het wegvallen/stilvallen van de verbinding blijft wel de vraag. Om dit te analyseren kan een foto veel duidelijkheid geven in de situatie. Vandaar dat @Dave! hier om vroeg. Zie je kans deze later wel te plaatsen? 

Stel dat dit allemaal in orde is, moeten we toch zaken gaan uitsluiten door bijvoorbeeld eens zonder router te testen, maar laten we stap voor stap alles nalopen.

 

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@JiriHierbij de foto's van de opstelling, de buiten kabel gaat in de UPC box en hieruit direct naar de ziggo modem. ik heb twee coax kabels uitgeprobeerd, één die bij UPC werd geleverd en één die ik zelf heb laten maken (duck tape heb ik als extra zekerheid gezet zodat de aansluiting goed op zijn plek blijft). De coax kabel is van het merk Hirschmann KOKA 9 Eca coaxkabel (beschermd). Allebei de kabels geven het zelfde probleem (zie bijlage voor opstelling).

Ik heb net weer last gehad van dat de ziggo modem niet bereikbaar was op zowel 192.168.100.1 en 192.168.178.1 (zie bijlage). Ik ga hem niet opnieuw starten, misschien is er vandaag wel wat zichtbaar op de netwerkanalyse?

Als laatste over het alleen gebruik van de ziggo modem als router, dit zou niet mogelijk zijn want ik gebruik een mesh setup. Als ik de ziggo als een router zou gebruiken heeft het hele huis voor 2 dagen geen internet 😄 (ziggo modem zit in de meterkast).

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dat lijkt me een gedateerd AOP @Jiri 

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Jiri @KBX458 dit zit onder het UPC kapje, een soort van splitter (zie bijlage).

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Top dat je foto's hebt kunnen maken @DrDimitri
Inderdaad, @KBX458 hier kunnen we kort over zijn. Dit eerste aansluitpunt is verouderd. Daarnaast zal de ductape om de kabel ook niet helpen 😉

Ik heb een monteur ingepland voor 22-07 tussen 8.00 & 13.00 om deze aansluiting te vervangen. Mocht deze afspraak niet gelegen komen, dan mag je hem zelf verplaatsen via Mijn Ziggo. Per mail volgt nog een bevestiging van de afspraak. Neem deze goed door.

Laat je even weten hoe het gegaan is?

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Haha ik denk niet dat het aan de coax kabel ligt:) Ik hoop dat de monteur het kan oplossen! Ik zal zeker een terugkoppeling geven over hoe het gegaan is!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Voor de duidelijkheid een kleine aanvulling:

aangezien het hier een vervanging van een verouderd AOP, behorend tot het Ziggo domein,  betreft, komen de kosten hiervan voor rekening Ziggo. 😉

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

@DrDimitri De monteur is vorige week bij je geweest en heeft niet alleen het verouderde AOP, maar ook uit voorzorg het modem vervangen. Vertel, maak ons gek: hoe staat het er nu voor? 

DrDimitri
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hey @Vincent, ik heb het even een weekje aangekeken en de modem loopt niet meer vast! Dus voor nu heb ik geen problemen meer! Dankjewel iedereen voor jullie input!

Uitgelicht topic