Vraag
Reacties
pimzand
Level 7

Connectbox Giga en IPv6 en bridge modus

Ik krijg bericht dat in Den Haag binnenkort GigaNet leverbaar wordt.

Gaat dat iets veranderen mbt IPv6?

Ik heb nu een IPv4 only verbinding in bridge modus, waarover ik zelf IPv6 tunnel via Wireguard.

Bridge modus blijft beschikbaar, lees ik elders, dus ik zou op dezelfde manier kunnen blijven werken.

Zal ik ook kunnen kiezen voor DS Lite, of, nog beter, voor een full dual stack IPv4 en IPv6?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
10 Reacties 10
Bert
Level 21
T.E.A.M.

“Zal ik ook kunnen kiezen voor DS Lite, of, nog beter, voor een full dual stack IPv4 en IPv6?”

Uit andere gebieden heb ik begrepen dat bridge nog steeds in IPv4 only is.

Maar wat niet is, zou zomaar kunnen komen.

0 Kudos
pimzand
Level 7
Topicstarter

Ik ga ervan uit dat je voor een full dual stack, bridge modus moet inleveren.

Daar heb ik geen problemen mee.

DS Lite zou ik serieus over na moeten denken, maar ik ben wel benieuwd of het zou kunnen. Uiteraard alleen als er geen dual stack mogelijk is.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik durf niet te zeggen of er al bij de Gigabit modems standaard Full Dual Stack zit of dat het erop gezet kan worden.

Dual Stack Lite is nu nog alleen in oud-UPC gebied, in oud-Ziggo gebied is het Full Dual Stack.

Mogelijk kan een Ziggo moderator die hier langskomt er iets meer over vertellen.

0 Kudos
pimzand
Level 7
Topicstarter

Den Haag is oud-Ziggo (oud-Casema).

Wat ik altijd heb gehoord is, dat bestaande IPv4 klanten in principe nooit IPv6 krijgen.

Alleen nieuwe klanten krijgen IPv6, die als ze dat niet bevalt, op verzoek eenmalig mogen migreren naar IPv4-only, zonder weg terug (dat zullen alleen DS Lite klanten doen, denk ik).

Daarnaast weet ik van enkele gelukkigen, die snel reageerden op pilot projecten.

0 Kudos
efok
Level 17

@hanh Jij hebt een giga box met Full Dual Stack toch, in Den Haag?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@pimzand dat klopt helemaal, maar nu gaat er een nieuwe wereld open en wat daar allemaal mogelijk is, geen idee.

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

In fUPC gebied is er alleen DS-Lite.
In fZiggo is er DS-Lite en Full Dual Stack.

Ik heb in Den Haag inderdaad Full Dual Stack.
Ooit was er een heel ingewikkelde regel wannneer je Full DS kreeg.
Iets van: je krijgt een vervangende Connectbox en je was abonnnee van voor 19xx.
Die wordt niet meer gebruikt. Er zijn tegenwoordig klanten die zomaar ineens een Update naar Full DS krijgen op een bestaande Connectbox met IPv4. Hoe het nieuwe beleid precies in elkaar steekt, weet ik niet.

Mijn indruk: Ziggo levert tegenwoordig als het ff kan Full DS in fZiggo gebied.
Dit gaat hand in hand met de recent ingevoerde regel dat overstap van Full DS naar IPv4 niet meer mogelijk is.
Dat kan nog wel bij DS Lite, als je Port Forwarding nodig hebt, wat bij DS-Lite niet beschikbaar is.

Mariska
Community Developer
Community Developer

Hey @pimzand!

Dat is een hele goede vraag. Het is geen probleem om je om te zetten naar IPv6, ik weet alleen niet of je Full dual stack of DS-Lite dan actief komt te staan, we kunnen het uiteraard checken. We zetten je namelijk net zo makkelijk weer om naar IPv4 only. 

Bij Full dual stack heb je een eigen IPv4 adres en een eigen IPv6 adres. Bij DS-Lite heb je een eigen IPv6 adres en deel je het IPv4 adres met anderen. Om deze reden kan je wel gebruik maken van van Port Forwarding met Full dual stack maar niet met DS-Lite.  Het streven is om iedereen compleet over te zetten naar Full dual stack maar hoe, wat en wanneer daar is nog niets over bekend. Bridge mode is op dit moment alleen mogelijk met een IPv4-profiel. 

pimzand
Level 7
Topicstarter

Hey @Mariska Ziggo , @hanh,

Dat zijn leuke ontwikkelingen! En zo te lezen staan ze los van wel of geen GigaNet.

Ik maak me alleen een beetje zorgen over het eventueel weer kunnen terugkeren naar

IPv4-only in bridgemodus, waarbij ik mijn oude IPv6 tunnel kan herstellen.

Volgens @Mariska Ziggo zou het kunnen, volgens @hanh niet als je Full DS hebt gekregen.

In mijn huidige IPv6 tunnel setup heb ik een aantal zaken die ik misschien ga missen met Ziggo native IPv6 zoals

• volledig beheer over forward en reverse ip6 DNS zones
  • firewall compleet in eigen beheer (de Ziggo firewall zou zonder uitzondering SMB/CIFS verkeer blokkeren in beide richtingen, meen ik te hebben gelezen)

En misschien ga ik nog meer tegenkomen. Vandaar dat het fijn zo zijn om te kunnen terugkeren.

0 Kudos
efok
Level 17

Volgens mij kun je altijd terug naar bridge modus. Je kan alleen niet terug van Full DS naar IPv4 only in router mode. En dat is ook wel te begrijpen, want is ook niet heel zinnig.

Bridge is voorlopig nog wel altijd IPv4 only, vanwege een “veiligheidsdingetje” in het Ziggo netwerk.