1
Vraag
2
Reacties
robmor13

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Connectbox Giga behaalt slechts 250Mbps down (wel 50Mbps up)

Goedemorgen,

 

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de Connectbox Giga met het bijbehorende Giga Internet pakket. Na een aantal speedtests te hebben uitgevoerd (via kabel, wifi, verschillende apparaten, etc.), kom ik helaas uit op een gemiddelde download snelheid van rond de 200-250 Mbps. De uploadsnelheid zit wel redelijk stabiel rond de 45-50 Mbps.

 

Hiervoor had ik de gewone Ziggo Connectbox met een 350/35 pakket. Deze snelheden werden met gemak gehaald (via kabel) op bijvoorbeeld mijn PC. Daarom vind ik het apart dat ik nu niet boven de 250Mbps uit kom. Klantenservice van Ziggo heeft inmiddels een monteur ingepland voor volgende week woensdag, maar ik wilde even kijken of dat wellicht niet hoeft door het hier te plaatsen. Misschien is het eenvoudiger op te lossen.

 

In de bijlage de screenshots van de instellingen van het modem (welke in Bridge-mode staat). De Connectbox is inmiddels al een aantal keer herstart en dergelijke, dus de basics zijn al gedaan om te kijken of het daar aan ligt.

 

Heeft iemand wellicht tips?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is inderdaad vreemd, ik zou andersom verwachten. Als je de DHCP-server uitschakelt en i.p.v. de WAN-poort één van de LAN-poorten gebruikt om de TP-Link met de Synology te verbinden, dan verandert de TP-Link effectief in een switch + AP, zonder deze expliciet als AP te configureren.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De downstream- en upstream-waarden zijn goed. In de log is enkel een signaalonderbreking zichtbaar om 10:12.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Bij deze de foto's. Vanaf de hoofdaansluiting gaat de kabel (groen) direct naar het modem (rood). De andere kabel gaat direct naar de tv.

 

Vanuit het modem gaat een netwerkkabel direct naar mijn Synology RT1900AC router.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De installatie ziet er goed uit, wel kan de TV-kabel het beste worden voorzien van een nieuwe stekker (F compressie of IEC female, in het laatste geval kan de verloopstekker komen te vervallen).

 

Kun je controleren of er verbetering is wanneer je het modem direct op het AOP aansluit, dus zonder de splitter (POA-01-B)?

 

Kun je verder de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen 'firewallbeveiliging' is ingeschakeld?

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dat heb ik eerder geprobeerd, maar had geen effect op de resultaten helaas.

 

Ik zie overigens geen firewall-instellingen van het modem (waarschijnlijk vanwege de bridge-mode?).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In bridge mode zijn deze instellingen inderdaad niet mogelijk. Je kunt dan nog controleren of QoS is ingeschakeld op de eigen router en zo ja, deze (tijdelijk) uitschakelen.

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dat heeft zeker wat effect gehad! Ik zit nu op gemiddeld 400 Mbps. Snap ik nog steeds niet waarom ik wel altijd 350 Mbps haalde met QoS aan, met het vorige modem...

 

Maar goed, nog geen gigabit snelheden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Welk merk en type router gebruik je? Wat is de CPU-belasting van de router tijdens een snelheidstest?

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Synology RT1900AC

 

CPU belasting tijdens de speedtest is rond de 65%.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De CPU-belasting is naar mijn mening nogal hoog.

 

Je kunt nog een 'eenvoudige' download via HTTP proberen, bijvoorbeeld via deze site.

 

Zou je een test kunnen uitvoeren met de PC direct op het modem? Je moet hiervoor wel de router tijdelijk ontkoppelen en vervolgens het modem opnieuw opstarten, alleen dan ontvangt de PC een IP-adres van de DHCP-server van Ziggo.

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik zal later vandaag de PC direct op het modem aansluiten om het zo te testen. Op dit moment krijg ik problemen als ik voor de rest van het huis het internet er af haal 🙂

 

In de tussentijd wel even de 'eenvoudige' download gedaan. Hieronder een grafiek van het CPU-gebruik, met intervallen van 10 seconde.

 

robmor13_0-1660739044309.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De CPU-belasting lijkt mij te hoog en een hogere downloadsnelheid te verhinderen. Mogelijk wordt er toch nog een proces door de CPU i.p.v. een ASIC afgehandeld. Voor de zekerheid kun je de router nog opnieuw opstarten. Ik heb even gezocht of het in SRM mogelijk is om een overzicht te tonen van de actieve processen, maar heb dit niet kunnen vinden.

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Kleine update:

 

1. iPad middels kabel direct op modem aangesloten: 900Mbps!

2. iPad middels kabel direct op synology router aangesloten: 900Mbps!

3. iPad middels kabel aangesloten op volgende access point (TP Link AC1200): 400Mbps

 

Ik heb dus denk ik de bottleneck gevonden. Nu probeer ik in de instellingen van de TP Link te komen (welke als het goed is als access point only zou moeten fungeren, zonder andere opties aan).

 

@tobiastheebe Goeie tips tot nu toe! En ik kan nu al de afspraak met de monteur afzeggen, aangezien het probleem niet aan de ziggo-hardware ligt.

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Inmiddels de TP Link AC1200 getest en heb iets vreemds gevonden.

 

Terug op fabrieksinstellingen is het een router en krijg ik ook hier een snelheid van 900Mbps. Als ik 'm vervolgens instel als Access Point, dan zit ik aan de snelheid van gemiddeld 400Mbps. Is dat logisch? Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

 

Zou het dan een optie kunnen zijn om 'm als 'router' te laten fungeren, maar de DHCP-server er van uit te zetten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is inderdaad vreemd, ik zou andersom verwachten. Als je de DHCP-server uitschakelt en i.p.v. de WAN-poort één van de LAN-poorten gebruikt om de TP-Link met de Synology te verbinden, dan verandert de TP-Link effectief in een switch + AP, zonder deze expliciet als AP te configureren.

robmor13
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Enorm bedankt @tobiastheebe ! Het werkt nu als een zonnetje 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic