1
Vraag
2
Reacties
Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Connectbox Giga: Latency hoger en snelheden lager

Hoi,

 

Ik heb vandaag de upgrade van Connectbox naar Connectbox Giga uitgevoerd als onderdeel van de 600/40 naar 1000/50 pakket upgrade.

 

De config was out of the box al bridged en behoud daarmee ook het zelfde IP.

 

Als ik echter naar de prestaties kijk zie ik dat de latency wat hoger ligt en de snelheden over het gemiddelde wat lager lijken te zijn dan met de connctbox.

 

Als ik dan in de modem stats kijk heb ik een enkele uncorrectable CrC in downstream maar al wel een 12000000 correctable errors in een uurtje waarvan ik begrijp dat het ook impact kan hebben op de porestaties van het modem.

 

Zou iemand hier eventueel naar kunnen kijken ?

 

M. Vr. Gr.

 

Tom

70 Reacties 70
Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Hoi,

 

Over het algemeen gaat het best goed, soms zie ik nog wat hikjes.

 

Modems logs laten veel 13 12-13 switches en weer terug zien waardoor de logs over het algemeen maximaal 2 dagen terug gaan en soms nog geen halve dag redt vanwege het aantal switches.

 

Daarnaast komen er ook regelmatig Dynamic Range windows violations voorbij, inmiddels al 4 totaal n het log van net iets meer dan 24 uur.

 

 

Mash_man02_0-1672571885404.png

 

Korte onderbrekingen / pakkage loss gemeten op :

 

30-12 13:50

30-12 21:35 

31-12 7:45 

31-12 11:00 

31-12 11:30 

31-12 17:35 

31-12 21:45

31-12 22:25 

1-1 4:20 

1-1 6:20 

 

Als verdere verduidelijking deze informatie is gemeten door smoke ping op 4 externe hosts van 3 organisaties. op basis van 20 ping in een sequence iedere 5 minuten. Het is dus geen permanente meting waardoor er een goed kans bestaat dat er in werkelijkheid meer en vaker loss zou zijn.

 

Ter referentie worden er 3 internet hosts op de zelfde manier gemeten waaronder het ziggo modem. is

 

op deze hosts is er geen enkele loss zichtbaar in het zelfde tijdswindow als de gegeven issue tijden.

 

Om de constatering te nuanceren, is het de laatste dagen weer wat slechter als de afgelopen week waarin ik sporadisch iets kon waarnemen met metingen.

 

Geen van deze constateringen heb ik functioneel ervaren. Over het algemeen is er al veel voortgang geboekt met diverse acties. 

 

Ik denk zelf dat het Coax segment waarin ik zit wat meer last heeft dan ruis dan gemiddeld waardoor we ook na de beperking van IUC tot 12 en 13 in tegenstelling tot op andere segmenten nog niet altijd voldoende storingvrij  zijn waardoor we hier nog steeds veel IUC profiel wisselingen zien. Als tegenactie is er wat meer vermogen vanuit het modem toegestaan waardoor we nu de dynamic range violations tegen komen.

 

 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19360Posts
  • 1376Oplossingen
  • 7408Likes

@Mash_man02 Goed dat het over het algemeen de laatste tijd goed gaat, op een enkel hikje na. Hoe gaat het met de verbinding sinds afgelopen maandag? Heb je nog opmerkelijke dingen geconstateerd de afgelopen paar dagen?

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

maandag 9:05

maandag 10:15

maandag 10:35

woensdag 16:50 dat was een grote met ook veel latency.

 

Modem logs staan nog steeds vol met veel 12-13 en 13 wisselingen waar ik van anderen begrijp dat ze dit niet meer hebben.

 

 

 

 

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Daar wil ik ook wel bijvoegen dat het rond de jaarwisseling wel iets beroerder was.

 

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Donderdag 20:20 komt daar nog bij.

 

Ik wil daarbij ook benadrukken dat de metingen slechts een seconde of 10 per 5 minuten lopen, en niet alle hickups die werkelijk optreden worden dan ook gemeten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19360Posts
  • 1376Oplossingen
  • 7408Likes

@Mash_man02 Dank voor het delen van je bevindingen. Ik heb je feedback even doorgegeven aan onze netwerkspecialisten ter evaluatie. Ik zie zo op het eerste gezicht geen bijzonderheden m.b.t. het signaal, maar wel de nodige eventlog notificaties in het modem die bij mij wat vraagtekens geven. Ik laat het dus even verder onderzoeken. 

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

@Paul 

 

Had jij toevallig al wat feedback van de techneuten mogen ontvanging ?

 

Ter informatie, mijn modem heeft vanochtend tussen 9 en 12 een tijdje uitgestaan vanwege werkzaamheden hier in de woning.

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19360Posts
  • 1376Oplossingen
  • 7408Likes

@Mash_man02 Helaas heb ik hierop nog geen eenduidig antwoord op terug ontvangen. Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat de melding getriggerd wordt en zichtbaar is in het modemlog. In meting die loopt zie ik de afgelopen dagen qua signaal geen ongeregeldheden terug. Wat zijn je eigen bevindingen met de internetverbinding? Zijn jou nog bijzonderheden opgevallen op het moment dat je de verbinding de afgelopen dagen gebruikte voor gamen, streamen en online vergaderen (Teams/Zoom) ?

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

@Paul 

 

Anders dan dat ik het nog steeds zorgelijk vindt dat de logs nog steeds vollopen heb ik de laatste week niets negatiefs ervaren of gemeten wat ik aan de verbinding zou kunnen toeschrijven.

 

Ik denk dat we het er voor nu dan ook wel bij moeten laten en er op vertrouwen dat verplaatsing van de US band tzt naar hogere frequenties ook de vele modulatie wisselingen  wat meer onder controle krijgt.

 

I.i.g heel erg bedankt voor jullie effort !

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19360Posts
  • 1376Oplossingen
  • 7408Likes

@Mash_man02 Het is goed dat je deze feedback in iedergeval met ons deelt. Achter de schermen zijn onze netwerkspecialisten continue bezig om alles verder te optimaliseren. Laten we in ieder geval afspreken dat je aan de bel trekt wanneer je merkt dat de verbinding ineens niet meer goed functioneert (uitval, haperingen etc.). 

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

@Paul 

 

Doen we, dank zo ver en ook uiteraard aan de heren achter de schermen, ik ben zelf ook techneut en ben ooit ook radio amateur geweest en begrijp heel goed dat het af en toe complexe puzzeltjes zijn.

 

Samen maken we het beter !

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic