1
Vraag
2
Reacties
Mash_man02

Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Connectbox Giga: Latency hoger en snelheden lager

Hoi,

 

Ik heb vandaag de upgrade van Connectbox naar Connectbox Giga uitgevoerd als onderdeel van de 600/40 naar 1000/50 pakket upgrade.

 

De config was out of the box al bridged en behoud daarmee ook het zelfde IP.

 

Als ik echter naar de prestaties kijk zie ik dat de latency wat hoger ligt en de snelheden over het gemiddelde wat lager lijken te zijn dan met de connctbox.

 

Als ik dan in de modem stats kijk heb ik een enkele uncorrectable CrC in downstream maar al wel een 12000000 correctable errors in een uurtje waarvan ik begrijp dat het ook impact kan hebben op de porestaties van het modem.

 

Zou iemand hier eventueel naar kunnen kijken ?

 

M. Vr. Gr.

 

Tom

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Mash_man02 Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van onze engineers. Er is een aanpassing doorgevoerd. Wil je het modem zo nog eens resetten en je bevindingen met ons delen?

Bekijk in context

70 Reacties 70
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Als je dit wilt doen 

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

Dan kan @tobiastheebe onze modem specialist met je mee kijken en eventueel aangeven waar het fout gaat.

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Uiteraard kunnen wij dat.IMG_0634.jpgds1.jpgds2.jpgds3.jpgUS1.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op het OFDM-kanaal (vermeld onder 'D3.1 Downstream kanalen') is een (significant) grotere hoeveelheid correctable errors dan op de SC-QAM-kanalen (vermeld onder 'ED3.0 Downstream kanalen') normaal. De uncorrectable errors zouden echter 0 moeten zijn.

 

Het AOP (waarschijnlijk een DIO-01) en de eerste splitter (SQ601) zijn verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1 en Internet Giga. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het vervangen van het AOP door een TRISZ-DG300. De splitter moet worden vervangen door een POA-254 (mijn advies indien je geen Mediabox XL gebruikt) of POA-01-B met IEC/F-kabel voor het modem. De tweede splitter (HFT 2) is ook verouderd en kan het beste worden vervangen door een ESX-02. Opvallend is de extreem dunne kabel op de uitgang links van de HFT 2, weet je waarop deze is aangesloten en of deze nog in gebruik is?

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan e.e.a. in werking zetten en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Die kabel is in gebruik en dat is een speciale Hirshman  kabel, qua specificaties identiek als een Koka 799 maar dan dunner om met een utp kabel door een leiding te kunnen trekken. De f connector is dan ook een speciale vanwege de beperkte kabel diameter.

 

Er is hier ook in 2019 een monteur over de vloer geweest  die deze situatie toen uiteraard voor docsis 3.0 beoordeeld heeft en geen problemen geconstateerd heeft.

 

 

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

2019 had hier al een braun geplaatst moeten worden. Sinds 2017 worden oude aops vervangen. Idd voor je giga moet hij vervangen worden. Idd splitter ook ff laten vervangen. En als je idd geen mxl of een mediabox heb staan de retour nodig heeft een poa 254 met retour filter plaatsen. Na vervangen aop zul je merken dat je snelheid word. Aparaten moeten wel die snelheid aankunnen.

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Prima, Dank voor het meedenken 🙂 , we wachten even tot er een moderator voorbij komt om dit verder te beoordelen.

 

Ik heb wel een braun splitter in mijn pakket gekregen maar de splitter lijkt zoals je op de foto ziet we bij het AOP te horen en deze lijkt ook op een of andere manier vast te zitten op het AOP. Dat weten we dan denk ik toch maar even door de eigenaar van het AOP regelen als deze toch al langs moet komen lijkt mij.

 

Ik heb wel een CI+ met interactief in mijn TV, die achter die dunne Hirschmann kabel, die heeft toch wel een retoureband nodig ?

 

Ik gebruik wel primair wifi maar heb een virtualisatie cluster wat wel bedraad aangesloten en dat is waar ik test. Het is niet zo dat mijn ervaring dramatisch is, maar ik had wel verwacht dat de ervaring minimaal gelijk en op down en upload iets beter zou zijn dan het 600/40 pakket maar dat is helaas niet geheel het geval vandaar mijn vraag hier.

 

 

 

 

 

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

Wat je zegt klopt dat poa op dat aop hoord. Maar is een oud aop. Je gaat dus nieuw aop krijgen plus een poa. Ci+ interactief gaat via internet en tv. Mag dus rustig een poa 254 geplaatst worden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Mash_man02 en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag! Zo te lezen zijn de hier aanwezige experts al druk met je aan het analyseren geslagen om mogelijke oorzaken in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten. Wat hier aangegeven wordt klopt, het AOP (met de hierop aangesloten SQ601) is verouderd en dient kosteloos door een netwerkmonteur vervangen te worden. Ik zie daarnaast ook ruis terug op de downstream (SC-QAM / OFDM). Om dit op te lossen heb ik een afspraak met een monteur ingepland op woensdag 17 augustus 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Mash_man02 We zijn heel benieuwd wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek van woensdag 17 augustus. Werkt alles naar volle tevredenheid? Of kunnen wij jou misschien nog ergens mee helpen?

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

De vervanging is op zich prima gegaan, en de snelheden zijn ok, zeker qua ping tijden nog niet helemaal wat ik er van veracht had. Vorige week heb ik zo maar spontaan wel een latency drop van 2ms gezien maar dat is inmiddels weer terug bij het oude.

 

Het modem doet nu wel een beetje vreemd, binnen een week wel weer dik een half miljard correctable errors, en kan geen historie logs meer zien.

 

Misschien toch modem niet helemaal lekker ? Ik heb allen maar een bridge nodig dus doe niets met Wifi, routing functies, en zo voort.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wat voor latency en jitter zie je gemiddeld naar bijvoorbeeld 8.8.8.8? Kun je eventueel een continue traceroute laten lopen met bijvoorbeeld WinMTR?

 

Heeft de monteur een POA-254 of POA-01-B geplaatst?

 

Voor het OFDM-kanaal is een grote hoeveelheid correctable FEC errors gebruikelijk, belangrijkste is dat er geen uncorrectable errors zijn.

 

De blanco event log is een bekende bug van het SmartWifi modem Giga die helaas nooit is opgelost. Een reset van het modem kan de events zichtbaar maken.

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Onderstaand een wat langere response naar 8.8.8.8 over een wat langere tijd. Hier is ook duidelijk te zien op welk punt het nieuwe modem actief geworden is. Even als dat de latency redelijk consistent hoger is en er een bodempje met package loss aanwezig is wat we met het oude modem niet zagen.

 

 

myhost4_last_31104000.png

 

 

 

 

 

 

De monteur heeft een POA-254 geplaatst.

 

Vervelend dat er nog een bug in deze firmware zit, en we de dienst moeten onderbreken om te kunnen zien wat er eerder aan de hand was. Naast het feit dat we anno 2022 nog steeds http gebruiken voor beheer. Ook dat was op het oude modem beter voor elkaar. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De hogere latency en packet loss kunnen met de DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM of OFDMA) te maken hebben, beide werden door het vorige modem niet gekoppeld. Paul had eerder ook ruis op het OFDM-kanaal vastgesteld.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Mash_man02 Balen dat je toch nog problemen merkt m.b.t. de latency en ping op de verbinding. Als ik de historische signaaldata er op naslag zie ik dat het signaal er beter uitziet sinds het monteursbezoek. Op  basis van deze bevindingen kan ik de hogere latency en packetloss dan ook niet verklaren. Het lijkt mij goed om het signaal de komende dagen even nauwkeuriger te monitoren. Hiervoor heb ik zojuist een nieuwe meting gestart van een aantal dagen. Zie jij kans de storingsmomenten bij te houden (datum en tijd) zodat ik dit kan vergelijken met de data uit de nauwkeurige signaalmeting? 

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Goede morgen, 

 

Ik meet met smoking doe dat op Cloudflare en Google DNS. Beide lieten vanochtend tussen 6:50 en 7:00 10 a 20% package loss zien.

 

Ter refentie meet ik ook een aantal interne hosts en de kabel modem op 192.168.178.1. Daar zie ik in tegenstelling tot de externe verbindingen niet dezelfde issues.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Mash_man02 In de nauwkeurige meting zie ik ruis terug op het OFDM kanaal. Hierdoor onstaan er niet corrigeerbare fouten (CER) wat zich voor jou vertaald naar packetloss en (korte) onderbrekingen op de internetverbinding. Het lijkt er ook op alsof je modem meerdere keren opnieuw is opgestart. Het lijkt mij goed dat er een storingsmonteur langskomt om de oorzaak van de ruis op het signaal te achterhalen. Zojuist heb ik hierover met jou telefonisch contact gehad. We hebben afgesproken dat we een nieuwe monteursafspraak inplannen zodra dit voor jou weer mogelijk is. Je mag dan zoals afgesproken een berichtje sturen via dit topic. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Mash_man02 We zijn heel benieuwd wat jouw bevindingen zijn m.b.t. de verbinding sinds het monteursbezoek van woensdag 7 september 2022. Werkt alles naar wens?

Mash_man02
Topicstarter
Level 8
  • 198Posts
  • 0Oplossingen
  • 82Likes

Hoi,

Die afspraak is vanwege corona afgezegd, ik zie nog wel wat vreemde gedragingen zo af en toe, onderstaand mijn ping grapher naar google, en ja die van clouflare ziet er ook zo uit 🙂

Mash_man02_0-1664271616254.png

Er zijn echter voor vandaag ook werkzaamheden aagekondigd / uitgevoerd, dus ik wilde die even afwachten alvorens het monteur bezoek in te plannen.

 

Ik denk dat ik dan dit nog even aankijk en volgende week de monteurs afspraak verder in ga zetten.

 

I.i.g. dank voor het volgen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Mash_man02 Is goed, we houden dan even contact. Ik denk dat hier hoe dan ook een monteur zal moeten komen om dit nader te onderzoeken. Laat het maar weten op het moment dat je een datum hebt waarop de afspraak schikt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic