corbosman4242

Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Connectbox GIGA en packetloss

Hoi, ik ben vandaag overgestapt van MAX naar GIGA en dus ook nieuwe Connectbox GIGA aangesloten. Sinds ik die aangesloten heb zie ik continue packetloss, zo'n 1-2% over langere periode gezien. Genoeg om merkbaar te zijn bij bv gamen waar het scherm regelmatig enkele seconden vast loopt.  Uiteraard al meerdere keren kabels los/vast gedaan enzo.

Ik zie geen packetloss naar m'n eigen router (ubiquiti UXG Pro), en geen packetloss naar het modem op 192.168.178.1.  De packetloss begint bij de 1e hop het ziggo netwerk in. (10.x adres).

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?  Ik heb al via chat met ziggo medewerker gesproken en die heeft een meting opgestart. Uiteraard prima, maar wellicht zijn er mensen in de community die dit herkennen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Paul  We zijn nu bijna een week verder en vooralsnog nul keer packetloss, hoge ping tijden, of wat dan ook gezien. Lijn is nu heel stabiel, zoals het was met Max en oudere modem. Ik zou zeggen dat het probleem wat ik ervaarde opgelost is met nieuwe modem. Nu is de vraag natuurlijk wat het was. Was het nou het modem, of een combinatie modem + ubiquiti router. Indien het laatste dan zou je die combinatie denk ik veel vaker moeten zien in de vorm van de USG. De UXG die ik heb, maar ook de UDM van @ParkstadIT  denk ik relatief wat minder vaak.

Bekijk in context

61 Reacties 61
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te laten.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

 

Zou je de firewall-instellingen van het modem zo willen aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld bij zowel IPv4 als IPv6?

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoi, hij staat al in bridge mode. M'n ubiquiti router krijgt een extern ip adres die extern bereikbaar is.  Ik kan echter wel gewoon naar 192.168.178.1 voor modem management.  Of hoort dat niet te kunnen? De reden dat ik dat ip# noemde is omdat ik er van uit ga dat als ik geen packetloss heb naar 192.168.178.1, het niet mijn bekabeling is. Ik zit trouwens bekabeld vast met m'n laptop, niet via WIFI. En sowieso, als ik ping vanaf m'n Ubiquiti zie ik dezelfde 1-2% packet loss.

Foto van AOP. Dit ziet er wat raar uit. De achterste splitter is de oude. Die zit er nog even tussen omdat ik geen kabel heb die nu past voor de TV. Dat korte kabeltje zat dus voorheen hoofdaansluiting. Maar ik heb die er ook tussen uit gehaald (dus even geen TV), en dat maakte niet uit. 

Heb de network status screenshots toegevoegd.  Modem heeft geen firewall (want bridge mode).

IMG_2095.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het AOP (TRAS-10) is verouderd en moet vervangen worden door een monteur (kosteloos), er wordt dan een TRISZ-DG300 geplaatst. De monteur kan een IEC/F-verloopstekker op de TV-kabel plaatsen, zodat de (verouderde en overbodige) splitter en het korte kabeltje (met afgekeurde stekker) kunnen komen te vervallen.

 

Het is inderdaad mogelijk dat het modem in bridge mode nog steeds op 192.168.178.1 bereikbaar is, 192.168.100.1 is het gebruikelijke adres voor bridge mode.

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ok dank voor de tips, zal morgen weer even chatten met ze en deze bevindingen door geven.  Ik was zelf nog niet toegekomen aan nieuw kabeltje, ik wist niet wat ik kon verwachten in de doos qua bekabeling. Maar als monteur dat doet, ook prima.

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Even een follow up. Komt een monteur langs zaterdag.

Maar ik zie een 2e symptoom wat nogal vreemd is.  Het modem zelf reageert vaak niet. Soms wel minuut lang geen verbinding mogelijk naar het modem zelf.  Internet zelf is wel up dus alle bekabeling werkt.  Als ik modem reset is dat weer even goed, maar na tijdje begint het weer. Volgens mij kan de verouderde AOP daar weinig mee te maken hebben, maar ik kan het mis hebben. Wacht wel even af tot dat vervangen is en kijk dan weer.

 

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Je hebt de screenshots al gepost nadat het modem nog maar 2 minuten ‘up’ was. Dat heeft weinig zin, want alles staat nog op ‘0’. Liever bijv. een dag wachten.

tlinden

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb precies dezelfde problemen. in juli trad dit op; na een harde reset van de modem en later nog een keer 1 min de modem uitzetten (ga ik later vandaag weer doen) was het weer even opgelost nu treed het probleem weer op (lijkt elke uur tijdelijk verbinding kwijt)

 

Setup is niet veranderd en in het verleden al door meerdere monteurs bekeken.

 

Screenshot 2022-07-08 at 08.48.32.png

Screenshot 2022-08-19 at 11.54.18.png

  

Screenshot 2022-08-19 at 12.01.46.png

Screenshot 2022-08-19 at 12.01.29.png

  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@tlinden Zou je een eigen topic willen aanmaken? Dit omdat de oorzaak in jouw geval kan verschillen en om het topic overzichtelijk te houden.

tlinden

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

ik wacht wel even de uitkomst van deze af. zoals aangegeven lijkt me dit echt hetzelfde. Daarnaast verdenk ik de router zelf na x periode (bug en probleem en met Caching of iets degelijks. zout zelfde tijdstip disconnect en ga de gebruiker ziggo helpdesk oplossing (uitzetten router) maar weer toepassen.

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Gister middag is m'n AOP vervangen. Ik voeg even een foto toe van de nieuwe AOP. Gister avond weer enorme packetloss. Ik heb modem gereset, alle packetloss weg. Vanochtend wakker, weer packetloss. Ik reset modem, packetloss weg. Heb ook wat andere forum posts zitten lezen en ik heb toch een beetje het vermoeden dat het Giga modem nog niet helemaal stabiel is in bridge mode.  Hij is nu denk ik te kort weer up om stats te posten, zal ik vanavond of morgen even doen. Probleem is dat het tijdens de packetloss best wel onwerkbaar is, en een reset dan erg lonkt. De monteur vond verder alle stats goed met zijn test device.

Even voor situatie schets. Ik heb ziggo router/modem in de meterkast. Daar heb ik bekabeld ethernet naar home office (4 kabels). Ik heb 2 kabels geprobeerd, beiden dezelfde issue. In home office draait een klein 19" rack met Ubiquiti UXG en 24 poorts switch. Vanuit de switch heb ik zo'n 15 devices bekabeld waaronder m'n Apple M1 laptop docking station waar vandaan ik de tests doe. Maar ik kan ze ook direct vanuit de router doen, en daar zie ik dezelfde packetloss naar buiten. Ik zie geen packetloss naar 192.168.100.1, dus mijn voorlopige conclusie is dan de bekabeling ok is.  Alhoewel het me niet 100% duidelijk is hoe het modem zelf qua intern netwerk in elkaar steekt, op welk interface die 192.168.100.1 zit. 

Ik had hiervoor MAX, en nooit problemen gehad in de vele jaren dat ik ziggo heb.

l.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Een UBC1318ZG is het proberen waard, deze kan een moderator toesturen.

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

En nu weer het probleem waarbij het management ip# 192.168.100.1 onbereikbaar is, terwijl het internet (1.1.1.1, 8.8.8.8 enz) gewoon werkt. Het lijkt er sterk op dat het bridge interface gewoon af en toe de weg kwijt is en niet meer correct packets filtert op layer2.

Ik zou idd graag zo'n UBC1318ZG proberen, kwestie van afwachten tot een moderator langs komt? Of zelf contact opnemen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het komt wel vaker voor dat (de webinterface van) het modem in bridge mode niet, sporadisch of alleen kortstondig na een reset bereikbaar is. Bij totaal niet bereikbaar is dit op te lossen met een static route, maar in dit geval is het wat lastiger. Er vindt wel MAC-filtering op het modem plaats (zie deze SNMP OID's: 1 en 2), maar dit bepaalt hoeveel en welke CPE's, WAN-toegang ontvangen.

 

Een UBC1318ZG wordt alleen via de zakelijke klantenservice of de community (in uitzonderingssituaties) toegestuurd.

 

Op mijn UBC1318ZG zijn 192.168.100.1 en 192.168.178.1 overigens permanent bereikbaar in bridge mode. Dat moet in mijn geval ook wel, want er loopt 24/7 monitoring van de DOCSIS-(signaal)gegevens via Nagios.

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Helaas blijft het echt enorm instabiel. Net 4 pings lopen terwijl ik zit te gamen, scherm valt stil, en idd, weer packetloss.  Het screenshot is echt exact tegelijk. De sequence van de 3e is ietsje anders omdat ik wat later bedacht om die er bij op te starten.

1. ping naar router
2. ping naar 192.168.100.1 (ergens in modem's bridge interface)
3. ping naar 1e hop op ziggo netwerk die ik kan pingen
4. ping naar 1.1.1.1

Screenshot 2022-08-23 at 23.24.42.png

Eerste 2 pings hebben geen enkel probleem, gewoon wat je zou verwachten met ethernet. De ping naar modem vind ik persoonlijk wel ietsje hoog met 1ms. Alles er naast qua netwerk doet 0.2ms. Maar ik vermoed dat dat het bridge interface is wat elke packet loopt te inspecteren.

En daarna begint de ellende. Enorm hoge ping en packetloss. Theoretisch zou dit nog kunnen komen door mijn router, dat die om eoa reden vaag doet. Maar dan zou je niet verwachten dat ping 3 en 4 anders reageren. Dan heb je of lag of packetloss naar beiden zou je zeggen. Ik denk daarom toch echt aan modem of zelfs een ziggo router. 

Ik voeg ook even de modem stats toe.  Toch maar weer contact opnemen met support?



tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De gegevens uit het modem vertonen geen bijzonderheden, de downstream- en upstream-waarden zijn prima.

 

Naar mijn UBC1318ZG zie ik ook ~2,5 ms latency, dit heeft verder geen invloed op WAN-verkeer. Het IP-adres van screenshot 3 hoort waarschijnlijk bij een router in het RC (Regionaal Centrum) waar jouw woonplaats mee verbonden is. De latency naar WAN is inderdaad slecht. Zo slecht dat ik betwijfel of dit (volledig) aan het modem te wijten is. Je kunt nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten, om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten.

 

Persoonlijk zou ik nog even de komst van een moderator in dit topic afwachten. Zij kunnen over het algemeen betere ondersteuning verlenen bij dit soort problemen. Ook voorkomt het dat zaken langs elkaar gaan lopen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @corbosman4242 en een warm welkom op de Community,

 Ontzettend vervelend dat je last hebt van packetloss op de verbinding! Zo te zien heb je al een boel nagelopen en is er onlangs ook een monteur geweest die het aansluitpunt (AOP) vervangen heeft. Het signaal ziet er sinds het monteursbezoek zo op het oog goed uit. Ik begrijp alleen dat je ook nu nog steeds packetloss terugziet. Om beter in kaart te brengen wat er aan de hand is heb ik een nieuwe nauwkeurige meting gestart om zodoende eerst een eventuele signaalgerelateerd oorzaak uit te sluiten. Zie jij op jouw kans de komende 1 a 2 dagen de storingsmomenten ook bij te houden? Uiteraard kan ik je Connectbox Giga omruilen voor een Ubee, maar voor we dit doen is het verstandig eerst de signaalmeting af te wachten. In geval van een signaalgerelateerd probleem ben je namelijk met een ander modem niet geholpen.

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Afwachten van de meting is uiteraard prima. Ik zal m'n best doen om storingsmomenten bij te houden maar het is niet door mij te reproduceren. Soms gaat het een dag goed, en dan ineens weer paar uur achter elkaar regelmatig problemen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@corbosman4242 We houden het dan even in de gaten en wachten de meting plus jouw eigen bevindingen even af. Aan de hand van de uitkomst kunnen we dan een plan de campagne maken. 

corbosman4242
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Omdat het was lastig was om dit goed bij te houden vanaf m'n laptop heb ik even een scriptje gemaakt die 24x7 pings stuurt, en dit opslaat in een bestand met timestamps. Vervolgens 2e scriptje die door de output kan zoeken naar hoge pingtijden. Dit draait nu een halve dag op een linux VM op een servertje lokaal bij mij thuis.

Dit waren de tijden dat de ping gedurende zo'n 10-20s heel erg hoog werd:

22:34:30
09:50:00
10:32:40
10:50:40

Foto van ping naar 1.1.1.1, 192.168.100.1 en naar 1e ziggo router.  Deze van 22:34 laat ik zien omdat ik toen aan het gamen was en hier mijn scherm weer vast liep enige tijd. Deze had ik dus zelf door. De rest niet. Het lijkt allemaal niet heel erg, maar voor gamen is dit vrij vervelend, en het hoort ook niet te gebeuren. En nu is het 1x die avond, maar soms is het meerdere keren.  Ik laat dit gewoon langere tijd door lopen zodat we die gegevens altijd bij de hand hebben.

Screenshot 2022-08-25 at 11.38.19.pngScreenshot 2022-08-25 at 11.39.19.png
Screenshot 2022-08-25 at 11.42.16.png

 

Uitgelicht topic