1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Connectbox - DOCSIS-info uitlezen met modem in bridgemodus

Wij gebruiken sinds +/- 2015 een Cisco EPC3928AD en hebben sinds een week last van tegenvallende snelheid (zowel down als up slechts ongeveer 10% van onze toegewezen bandbreedte (250/25 Mbps)). Momenteel komen we niet verder dan 30 Mbps download en 13 Mbps upload. Latency wel in orde. Hiervoor jarenlang (sinds eind 2016) nooit problemen gehad. Na de laatste reboot van het modem (2 dagen geleden) zakten spontaan alle signaalwaarden op alle acht downstream kanalen van 2,5 tot 3 dBmV met 42 dB SNR naar -3 tot -11 dBmV met 31 tot 37 dB SNR. Tevens veel correctable FEC. Modulatie (256-QAM en 64-QAM op resp. alle downstream en upstream kanalen) en signaalwaarden upstream (42 dBmV) zijn wel in orde. De Mediabox XL, die wij enkel als decoder gebruiken en aangesloten is op hetzelfde AOP, heeft nergens last van.

Alle bekabeling is nieuw, er is een nieuw AOP geplaatst door Ziggo-monteur (november 2016) en zowel het modem als de decoder zijn direct aangesloten op het AOP. We gebruiken geen versterkers, splitters of attenuators en gebruiken de zwarte coaxkabels van Technetix (weet niet uit mijn hoofd welk type.) Mijn enige conclusie is dat het Cisco-modem defect is, daarom vandaag via Ziggo chat een Connectbox aangevraagd, die volgende week wordt geleverd. Tot zover deze achtergrondinformatie.

Omdat wij een eigen router (Ubiquiti EdgeRouter PoE) en AP (Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO) gebruiken, overweeg ik om de Connectbox in bridgemodus te laten zetten. In de Cisco EPC was ik echter gewend om met regelmaat de DOCSIS-pagina's te controleren om de signaalwaarden in de gaten te houden. Ik ben in de veronderstelling dat een modem in bridgemodus niet meer over een webinterface beschikt. Kan iemand dit bevestigen c.q. mij vertellen of het mogelijk is om op de Connectbox in brigemodus de DOCSIS-informatie uit te lezen?

In de bijlage twee tekstbestanden met de oude (toen alles nog goed werkte) en huidige DOCSIS-info.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

We hebben net een erg vriendelijke monteur op bezoek gehad. Hij heeft een speedtest gedaan via zijn kabeltester en die kwam uit op 500/20 Mbps. Dit is de maximaal haalbare snelheid die over onze aansluiting kan. Die 20 Mbps hoort hoger te zijn, er was dus iets mis met onze CAI-kabel van 1979 (onze woning is van 1981). Ik vind het erg vreemd dat ik in het modem nooit iets kon vinden wat op een probleem zou kunnen duiden, we hadden alleen die te lage upload als aanwijzing.

De monteur heeft geconstateerd dat over een bepaalde afstand vocht in de kabel is gekropen en hierdoor is de buitenste mantel geoxideerd (zie foto). Omdat hij niet na kon gaan of al of niet de hele kabel slecht is vanaf de straatkast (staat bij ons op zo’n 65 meter afstand), heeft hij de bon doorgezet naar BAM, die binnen nu en 4 weken contact met ons opnemen voor het vervangen van de CAI-kabel.

Verder heeft de monteur een nieuwe AOP en splitter geplaatst. We hadden een DIO-01 met SQ601, nu een ? met POA-01-B. Tevens is de kabel van de splitter naar het modem vervangen omdat de POA-01-B geen F-aansluiting heeft.

Ik ben blij dat de oorzaak van het probleem nu waarschijnlijk is achterhaald, nu hopen op een snelle (en permanente) oplossing.

 

Bekijk in context

29 Reacties 29
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

Een modem in bridge is te bereiken via: 192.168.100.1

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

De bijlagen zijn nog niet te lezen, dat duurt altijd even.

 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

@Be rt Dank voor je reactie. Moet ik mijn PC dan een statisch IP-adres in dit subnet geven en direct met de switch van de Connectbox verbinden om dit IP-adres te kunnen bereiken? Is er ook een manier om dit vanaf de WAN-zijde van de Connectbox op te vragen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

Ik zit nu met een volledig standaard ingesteld modem met een laptop met IP adres 192.168.178.12 en kan 192.168.100.1 zonder aanpassingen bereiken en inloggen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

Vanuit de WAN zijde is het modem niet te bereiken, wel als je b.v. Remote Desktop zou kunnen gebruiken, dan kun je vanaf de interne computer in het modem inloggen.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Duidelijk, echter een modem in brigemodus is geen router meer, dus in dit geval lijkt het mij dat er geen sprake meer is van 192.168.178.0/24? Verder zou ik graag willen weten of het mogelijk is om die 192.168.100.1 te bereiken wanneer mijn PC in het subnet van mijn eigen router zit (192.168.1.0/24) en mijn router een WAN IP (laten we zeggen 84.x.x.x, zoals de Cisco nu krijgt) heeft als uplink vanaf het modem?

Ook ben ik dan wel benieuwd hoe Ziggo de signaalwaarden opvraagt uit de modems, of wordt dit direct uit het CMTS uitgelezen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

192.168.100.1 is altijd te bereiken vanuit binnen en je modem heeft ook een 10.XXX.XXX.XXX IP adres.

Dat kun je zien met een tracert.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Zodra ik de Connectbox heb ga ik kijken of het lukt, bedankt voor zover.

Die 10.0.0.0/8-reeks ben ik mee bekend, dit lijkt mij het subnet waar het CMTS en alle daarop aangesloten modems onder vallen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

Hoe het verder werkt kan @ArChie.DVB beter uitleggen, als hij online is.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Misschien kan@ArChie.DVB ook nog even naar mijn bijlagen kijken?

Heb net overigens een aantal reviews gelezen over de Connectbox en ben behoorlijk huiverig geworden. Ik zie overal klachten m.b.t. tegenvallende prestaties en hoge latency tijdens online gaming/streaming, die veroorzaakt zouden worden door de Puma 6 SoC die de Connectbox gebruikt. Ook schijnt de GUI traag en beperkt in instellingsmogelijkheden te zijn.

N.B.: Onze bandbreedte is verder teruggezakt, naar 21/11 Mbps.

Kan ik via deze weg een Ziggo-medewerker bereiken om mijn bestelling van de Connectbox te annuleren en een nieuwe EPC3928AD aan te vragen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79143Posts
  • 5348Oplossingen
  • 23696Likes

Ik zou het eerst eens proberen, er zijn flink wat mensen die geen problemen hebben met de Connect box, Ziggo heeft al enkele updates uitgerold..

Er zijn ook 2 verschillende Connect boxen, de Compal en de Arris.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

In de bijlagen is te zien dat het modem deels een andere downstream kanalenset heeft gekoppeld. De downstream kanalen met Channel ID 13, 14, 15 en 16 komen in beide bijlagen voor, dus is het zinvol om alleen die kanalen te vergelijken.

Channel ID:    13
Downstream Frequency:    370000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    2.9 dBmV
Signal to Noise Ratio:    41.4 dB
MER:    41.3 dB
Correctable FEC:    4238 codewords
Uncorrectable FEC:    66 codewords
Microreflections:    39 dBc

 

Channel ID:    13
Downstream Frequency:    370000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    -7.7 dBmV
Signal to Noise Ratio:    36.6 dB
MER:    36.6 dB
Correctable FEC:    14338 codewords
Uncorrectable FEC:    0 codewords
Microreflections:    34 dBc


De signaalsterkte op de 370 MHz frequentie is 10.6 dBmV lager.

 

Channel ID:    14
Downstream Frequency:    378000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    2.7 dBmV
Signal to Noise Ratio:    41.3 dB
MER:    41.1 dB
Correctable FEC:    5957 codewords
Uncorrectable FEC:    492 codewords
Microreflections:    42 dBc

 

Channel ID:    14
Downstream Frequency:    378000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    -8.8 dBmV
Signal to Noise Ratio:    36.0 dB
MER:    36.1 dB
Correctable FEC:    19601 codewords
Uncorrectable FEC:    0 codewords
Microreflections:    35 dBc

 

De signaalsterkte op de 378 MHz frequentie is 11.5 dBmV lager.

 

Channel ID:    15
Downstream Frequency:    386000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    2.9 dBmV
Signal to Noise Ratio:    41.3 dB
MER:    41.3 dB
Correctable FEC:    4111 codewords
Uncorrectable FEC:    75 codewords
Microreflections:    40 dBc

 

Channel ID:    15
Downstream Frequency:    386000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    -9.5 dBmV
Signal to Noise Ratio:    35.8 dB
MER:    35.9 dB
Correctable FEC:    22381 codewords
Uncorrectable FEC:    0 codewords
Microreflections:    36 dBc

 

De signaalsterkte op de 386 MHz frequentie is 12.4 dBmV lager.

 

Channel ID:    16
Downstream Frequency:    394000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    2.7 dBmV
Signal to Noise Ratio:    40.8 dB
MER:    40.8 dB
Correctable FEC:    7104 codewords
Uncorrectable FEC:    67 codewords
Microreflections:    42 dBc

 

Channel ID:    16
Downstream Frequency:    394000000 Hz
Modulation:    256 QAM
Power Level:    -10.8 dBmV
Signal to Noise Ratio:    34.8 dB
MER:    35.1 dB
Correctable FEC:    59736 codewords
Uncorrectable FEC:    0 codewords
Microreflections:    31 dBc

 

De signaalsterkte op de 394 MHz frequentie is 13,5 dBmV lager.

 

Aangenomen dat je in huis geen wijzigingen hebt aangebracht aan de coax infrastructuur componenten is zichtbaar dat de signaalsterkte behoorlijk is afgenomen. Dit kan twee oorzaken hebben: Of Ziggo heeft onderhoud uitgevoerd waarbij de signaalsterkte in de wijk bewijst of onbewust is verlaagd, of er is een versterker in de wijk aan het overlijden. Hoe dan ook, de signaalsterkte is te laag voor het modem wat o.a. gevolgen heeft voor de  SNR en de FEC. Ofwel de signaalkwaliteit is omlaag gegaan. In principe ga je dat niet oplossen met een ander modem, want je modem is niet bepalend voor de downstream signaalsterkte.

 

Ik weet niet of je toevallig een UMU-1006T op je AOP hebt zitten, maar zo ja, dan zou ik die vervangen door een andere splitter. De UMU-1006T heeft namelijk een demping van 10 dB op de data uitgang voor het modem wat met de huidige verlaging van de signaalsterkte een te hoge demping is. Een splitter met een demping van 3.5 dB zal in ieder geval voor een hogere signaalsterkte op de downstream kanalen zorgen. Nadeel is echter dat ook de signaalsterkte op de upstream kanalen met 3.5 dBmV zal toenemen omdat het modem die 3.5 dB demping moet compenseren. Gezien de huidige signaalsterkte van de upstream kanalen moet dat echter niet tot problemen leiden.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Dank voor jullie reacties.

@Be rt Ik heb inmiddels begrepen dat de EPC3928AD niet meer geleverd kan worden, de modems die retour komen van klanten worden bij ontvangst gerecycled. Ik ga dus een Connectbox ontvangen, nog even afwachten of het een Arris of Compal wordt, geen idee of dat nog uitmaakt inmiddels? Ik sprak via chat met Peter en begreep via hem dat de problemen met de chipset al in 2016 opgelost zijn?

@ArChie.DVB Dank voor de uitgebreide informatie. Ik heb nagekeken welke splitter we nu op het AOP hebben zitten. Dit is de SQ601. Eerst hadden we de UMU-1006, geplaatst door monteur samen met nieuw AOP, deze was incompatibel met onze Mediabox XL wegens niet doorlaten van retoursignaal. Toen Ziggo gebeld en de SQ601 ontvangen. Ik moet erbij zeggen dat de signaalniveaus zoals aangegeven in het modem nog prima waren toen ik al last had van lage snelheden/bandbreedte. Toen ‘s nachts een reboot gedaan, modem kwam prima online maar plotseling alle signaalniveaus in de min. Vandaar dat ik niet naar de Ziggo-infra wijs maar naar ons modem, tevens omdat de Mediabox XL op hetzelfde AOP geen problemen vertoont. Op de radioaansluiting van de SQ601 heb ik een paar dagen geleden een afsluitweerstand geplaatst omdat we geen radio met coax-aansluiting meer hebben.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Zojuist de Connectbox aangesloten, geconfigureerd en getest. Verbinden met de CMTS ging snel en vlekkeloos, registeren van telefonie en daadwerkelijk verkrijgen van internetverbinding duurden wat langer. Hieronder de nieuwe DOCSIS-info, alle signaalniveaus en SNR’s zien er weer goed uit voor zover ik kan zien:

Cable Modem Status
Item Status Comments
Acquired Downstream Channel(Hz) 274000000 Locked
Ranged Upstream Channel(Hz) 58800000 Ranged
Provisioning State Online Operational


Downstream bonded channels
Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulation Channel ID
1 274000000 2 38 256qam 1
2 282000000 2 38 256qam 2
3 290000000 3 38 256qam 3
4 298000000 3 38 256qam 4
5 306000000 3 38 256qam 5
6 314000000 3 38 256qam 6
7 322000000 2 38 256qam 7
8 330000000 3 38 256qam 8
9 338000000 3 38 256qam 9
10 346000000 3 38 256qam 10
11 354000000 3 38 256qam 11
12 362000000 3 38 256qam 12
13 370000000 3 38 256qam 13
14 378000000 3 38 256qam 14
15 386000000 3 38 256qam 15
16 394000000 3 38 256qam 16
17 402000000 3 38 256qam 17
18 410000000 3 38 256qam 18
19 418000000 3 38 256qam 19
20 426000000 3 38 256qam 20
21 434000000 3 38 256qam 21
22 442000000 3 38 256qam 22
23 450000000 3 38 256qam 23
24 458000000 4 38 256qam 24

Downstream bonded channels
Channel Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Locked 38.983 30469541 85
2 Locked 38.605 27506298 67
3 Locked 38.983 27503037 81
4 Locked 38.605 27507014 39
5 Locked 38.605 27507722 81
6 Locked 38.605 27509266 13
7 Locked 38.605 27501082 1
8 Locked 38.605 27509916 6
9 Locked 38.983 27511755 5
10 Locked 38.605 27515697 8
11 Locked 38.983 27517537 6
12 Locked 38.983 27516323 6
13 Locked 38.983 27518141 6
14 Locked 38.605 27502968 5
15 Locked 38.983 27511566 4
16 Locked 38.605 27519209 8
17 Locked 38.605 27512235 9
18 Locked 38.605 27520889 11
19 Locked 38.605 27519734 6
20 Locked 38.983 27520890 10
21 Locked 38.605 27523743 9
22 Locked 38.605 27522852 14
23 Locked 38.605 27520162 7
24 Locked 38.605 27523327 21


Upstream bonded channels
Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulation Channel ID
1 58800000 42 5.120 64qam 4
2 36000000 41 5.120 64qam 3
3 44500000 42 5.120 64qam 2
4 52000000 42 5.120 64qam 1

Upstream bonded channels
Channel Channel Type T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0

Het viel mij wel op dat we nog steeds 250/25 Mbps niet halen. De laatste speedtest die ik heb gedaan was direct op het modem, 1 Gbps ethernet naar PC en kwam uit op 215/13 Mbps. Tevens zijn er slechts vier upstreamkanalen gekoppeld. Op de Cisco was dit ook zo maar zouden dit er niet meer moeten zijn?

efok

Level 17
  • 4108Posts
  • 222Oplossingen
  • 1632Likes

4 upstream is normaal in fZiggo gebied. In fUPC komen wel 6 upstream kanalen voor.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Enig idee waarom ik de snelheid ondanks alles niet lijkt te kunnen halen? Heb net wel de firewall uitgeschakeld van de Connectbox (zowel IPv4 als IPv6) en ga straks nog een speedtest, misschien dat dit nog verschil maakt.

Verder kwam ik er zojuist achter dat DMZ niet (naar behoren) werkt met een aangepast LAN-subnet (ik gebruik 192.168.0.0/24), moet handmatig 1:1 PAT-regels maken naar mijn eigen router (192.168.0.2 statisch).

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Als je verder geen andere coax infrastructuur componenten hebt vervangen dan is de conclusie dat het oude modem defect was. De downstream signaalsterkte wordt immers niet gewijzigd als gevolg van het vervangen van een modem.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Ik heb nu Ziggo aan de lijn (wachttijd 10 minuten) om het modem in bridgemodus te zetten. Kijken of dat beter gaat.

EDIT: Modem staat inmiddels in bridgemodus en alles werkt prima. 192.168.100.1 is nog niet gelukt (in ieder geval niet als ik op mijn PC, LAN IP 192.168.100.2 instel. Snelheden zijn een stukje verbeterd: een zeer strakke 256 Mbps download echter nog steeds maar 13 Mbps upload. Denk haast dat Ziggo ergens een cap heeft staan.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 35141Posts
  • 2593Oplossingen
  • 17683Likes

Heb voor morgen een monteursafspraak gemaakt, chat zag geen andere optie. Nu maar hopen dat het ‘probleem’ daadwerkelijk buitenshuis ligt, anders kost het mij 50 euro.

EDIT: Ik kan de webinterface op 192.168.100.1 wel bereiken vanaf het LAN van mijn eigen router (192.168.1.0/24). Ik dacht eerst dat het niet werkte omdat ik het IP-adres niet kan pingen. Ik dacht dat ik misschien nog een extra static route moest maken o.i.d. maar is gelukkig niet nodig.